Western eller vanlig sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 832
R

Rebby

Ska köpa en ny adel till min poa! :)

Vill helst ha en western, mest för att dom är så sköna och snygga :smirk:
Rider mest ut i skogen, men vill såklart ibland vara på bana och träna lite markarbete och sånt (det är ett varmblod och hon kan inte galopp och sånt så måste lära henne det också).
Så då undrar jag;
Är det smart att köpa en western sadel för "de mesta pengarna" och köpa en beg. vanlig sadel till då man ska köra markarbete, hopp, dressyr osv?
Eller går det bra med westernsadeln till det också kanske? Är inte så haj på sadlar :p
Säg gärna vad ni tycker: för-emot western? För-emot vanlig? Vilket funkar bäst till min "slgs ridning" osv. :rofl:

Sv: Western eller vanlig sadel?

Klart en western funkar till det mesta. Förutom hoppning då kanske. Gör ont om man får hornet i magen annars e det ju lugnt.
Western är bekväma sadlar tycker jag. Har 2 själv.

Sv: Western eller vanlig sadel?

Med tanke på att massor med folk tävlar i westernsadel i dressyrlika grenar så ser jag inte varför du skulle behöva köpa en engelsk sadel till att rida markarbete i.

Westernsadlar är dessutom mkt bekvämare :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Vi har precis köpt en ponny till dottern, men då den kommer från ett försäljningsstall så får vi ingen utrustning med. Och nu ska... 2 3
Svar
41
· Visningar
7 462
Senast: Yrja
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈