Western nördar, se hit!

n33Lu

Trådstartare
Hoppas innerligt att detta forum (buke) än idag kan leverera :bow: Det var ju BARA 5 år sedan jag själv var aktiv här inne :nailbiting: Men nu behöver jag er, bukefolket!! Specifikt Western entusiasterna :bump:

Efter 30 år i samma spår (engelsk, hoppning) så har jag valt att äntligen byta spår, som på en femöring slår jag nu en 180 gradig sväng och tänker slänga på mig cowgirl hatten och bootsen :love: men jag behöver HJÄLP :confused:

TIPS!

* Böcker att förkovra sig i, gärna vart jag får tag på dem

* tips på allt ifrån tränare, rancher, föreningar, samt westernfolk i min närhet (Södermanland) jag har koll på de två större ställena som finns känner också till SQHA, AQHA osv men kanske finns de små lokala som man missar:idea:

* gärna hingst tips i närheten, reining/cutting

Ja, ta mig tusan ALLA GLADA tips (onlinebutiker, clinics, tävlingar, "must have", vilka nitar man inte ska gå på som nybörjare osv osv) mottages tacksamt, känns som jag ögnat igenom de trådar som intresserat mig redan men de måste dammas av lite känns de som, i hopp om nya kamrater i denna nya värld :banana:
 
Rasföreningarna som du nämner själv, både de internationella och de nationella, är förstås bra ingångar. Men även det nationella westernförbundet WRAS, den vägen hittar du de allra flesta lokala klubbar, tävlingskalender mm. Googla adress och du skall finna. Glöm inte heller Facebook, du hittar ett antal livskraftiga grupper om du söker. Kan PM:a senare idag.
 
Rasföreningarna som du nämner själv, både de internationella och de nationella, är förstås bra ingångar. Men även det nationella westernförbundet WRAS, den vägen hittar du de allra flesta lokala klubbar, tävlingskalender mm. Googla adress och du skall finna. Glöm inte heller Facebook, du hittar ett antal livskraftiga grupper om du söker. Kan PM:a senare idag.


Tack WRAS har jag självklart tittat på :) facebook har jag lagt ner sedan ett år, får väl se hur de går framöver när man behöver jaga utrustning och inte att förglömma sälja all den engelska 😂 men skicka gärna PM om du vill tacksam för allt 👍
 
Har inga tips men tänkte bara säga hej eftersom jag är liknande sits. Började rida som barn (med långt uppehåll) och började rida western i höstas.
 
Har inga tips men tänkte bara säga hej eftersom jag är liknande sits. Började rida som barn (med långt uppehåll) och började rida western i höstas.


Vad roligt, vart finns du? Börjat rida?

Är de precis som för en annan, helt plötsligt blev men totalt novis igen 🙈😂
 
Vad roligt, vart finns du? Börjat rida?

Är de precis som för en annan, helt plötsligt blev men totalt novis igen 🙈😂

Jag finns i Skåne. Jag fick en ny medryttarhäst i höstas som är westernriden så det var bara att lära sig. Hästen är känslig, lydig och snäll. En trygg häst men med vilja och åsikter.

Första gången kunde jag knappt svänga hästen ens 🤣 Kände mig som en total nybörjare. En del saker känns naturliga och andra helt bakvända. Jag red 2 lektioner på ett ställe i närheten som håller träningar innan jag började rida medryttarhästen. Det stället har häst att låna ut till privatlektioner. Så jag fick rida två väldigt fina och välridna westernhästar som start på min westernkarriär 😍

Jag håller fortfarande på att lära mig. Även om jag var förvirrad i början så kändes det ändå att en häst är en häst. Jag gillar det!

Då har det nog varit större omställning att rida med de lååånga delade tyglarna och stångbettet än nåt annat. Tur att hästen är snäll för jag vet inte mycket jag fumlat med tyglarna 🤣🤣🤣😎
 
Jag finns i Skåne. Jag fick en ny medryttarhäst i höstas som är westernriden så det var bara att lära sig. Hästen är känslig, lydig och snäll. En trygg häst men med vilja och åsikter.

Första gången kunde jag knappt svänga hästen ens 🤣 Kände mig som en total nybörjare. En del saker känns naturliga och andra helt bakvända. Jag red 2 lektioner på ett ställe i närheten som håller träningar innan jag började rida medryttarhästen. Det stället har häst att låna ut till privatlektioner. Så jag fick rida två väldigt fina och välridna westernhästar som start på min westernkarriär 😍

Jag håller fortfarande på att lära mig. Även om jag var förvirrad i början så kändes det ändå att en häst är en häst. Jag gillar det!

Då har det nog varit större omställning att rida med de lååånga delade tyglarna och stångbettet än nåt annat. Tur att hästen är snäll för jag vet inte mycket jag fumlat med tyglarna 🤣🤣🤣😎


Härligt :D har också bokat lektion på utb hästar, så taggad!!

Ja en hel del känns ändå så givet eller så som jag själv rider annars, men som sagt andra saker får man ju verkligen tänka om med!
 
Oj vad roligt 🤗 finns i flen, du? Vad är din inriktning, vad har du för häst? Hållt på länge? 🙄😀 tusen frågor!
Finns utanför Eskilstuna och vill komma igång på riktigt med reined cow horse men är nog mest allroundryttare nu. Har 3 +1 quarter hästar. Vet att det finns ganska mycket "western folk" men många är dåliga på att marknadsföra sig
 
Finns utanför Eskilstuna och vill komma igång på riktigt med reined cow horse men är nog mest allroundryttare nu. Har 3 +1 quarter hästar. Vet att det finns ganska mycket "western folk" men många är dåliga på att marknadsföra sig

Ja de verkar så man får leta i varenda vrå känns det som 😂 Vad roligt! Jag försöker leta hingst i närheten, lättare sagt än gjort när folk är så anonyma 🙈
 
Jag har ridit western i över 20 år. Började med pleasure men gick över till reining för rätt många år sedan nu. Har ett Quartersto som jag ska betäcka iår med en amerikansk hingst och fölet är verkligen min drömbombo. :)

KUL att du hittat till westernridningen! Det är en härlig sport med en bra gemenskap. Såg att du letar hingst. Söker du en reiningstammad så rekommenderar jag Ice Gun Whiz. Jag har ett föl född 2018 eter honom som jag är supernöjd med.
 
Jag har ridit western i över 20 år. Började med pleasure men gick över till reining för rätt många år sedan nu. Har ett Quartersto som jag ska betäcka iår med en amerikansk hingst och fölet är verkligen min drömbombo. :)

KUL att du hittat till westernridningen! Det är en härlig sport med en bra gemenskap. Såg att du letar hingst. Söker du en reiningstammad så rekommenderar jag Ice Gun Whiz. Jag har ett föl född 2018 eter honom som jag är supernöjd med.

Å vad roligt! Ja han är skit snygg, men vill ha en dun/buckskin eller palomino om man ändå kan påverka de när man ska "baka" själv 😉

Ser verkligen fram emot alla nya bekantskaper och kunskap som man kan dra nytta av 😀
 
Här är en till som har planer på att kliva över till western! Har aldrig direkt tränat och absolut inte tävlat någon gren egentligen men har väl ändå varit inriktad på den engelska ridningen.
Har haft en del problem med min häst hanteringsmässigt och har då haft hjälp av westerninriktade tränare. Provade även ridningen lite i somras, allt kändes mer logiskt och enkelt. Så när det blir dags att utbilda min häst uppsuttet så funderar jag nu på att fortsätta använda samma tränare och rikta in oss på western. :)
 
Här är en till som har planer på att kliva över till western! Har aldrig direkt tränat och absolut inte tävlat någon gren egentligen men har väl ändå varit inriktad på den engelska ridningen.
Har haft en del problem med min häst hanteringsmässigt och har då haft hjälp av westerninriktade tränare. Provade även ridningen lite i somras, allt kändes mer logiskt och enkelt. Så när det blir dags att utbilda min häst uppsuttet så funderar jag nu på att fortsätta använda samma tränare och rikta in oss på western. :)

Härligt, ja är ju mer de, att de är logiskt! Och mjukt men ändå så tydligt 😍 kör på, låter som en bra ide!
 
Jag gillar att man inte sitter och "drar" i munnen som i engelsk ridning. Att hästen ska tänka mer själv. Sen gillar jag att man har mer verbal kommunikation. Att ha en verbal signal för halt gillar jag skarpt!

Är det nån som har nån tips på bra övning man kan göra? Hästen är westernriden hela livet men ryttaren har precis gått över från dressyr.
 
Jag gillar att man inte sitter och "drar" i munnen som i engelsk ridning. Att hästen ska tänka mer själv. Sen gillar jag att man har mer verbal kommunikation. Att ha en verbal signal för halt gillar jag skarpt!

Är det nån som har nån tips på bra övning man kan göra? Hästen är westernriden hela livet men ryttaren har precis gått över från dressyr.

Ta hjälp av någon som kan, då det är just sån skillnad. Jag vill inte heller göra fel emot hästen, speciellt om den är skolad western.

För övrigt är jag timmar ifrån min första seriösa western lektion :banana:
 
Jag funderar också på western - inte att kliva över helt utan som komplettering till den andra träningen med Q när hon är inriden :) Jag har aldrig ens testat rida western, men det låter väldigt intressant. Det bästa antar jag är att prova först på en utbildad häst och sedan ta hjälp av tränare med Q. Jag försöker dock komma på hur man gör praktiskt, det är ju lite mer osmidigt än att ta en ridlektion på ridskolan 300 meter bort ;) Och jag saknar en lite mer samlad lista med tränare och träningsplatser, och hur man börjar träna western :) Jag bor i västra Östergötland, där det ju finns en WRAS-ansluten klubb och via den har jag hittat två ställen som verkar ha träningar 1-1.5 timme bort enkel tur. Är det sådana distanser man får räkna med i och med att det är färre utövare än engelskt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp