Western nybörjare!!

rebeckasff

Trådstartare
Eller hur ska jag uttrycka mig... Jag är själv ryttare sedan mååånga år men nu har min pappa köpt sin första häst. Och det är ett paint sto som han ska rida western på. Har har ridit på westernridskola i flera år men är ej van vid att behöva sköta allt själv. Nu tänker jag på sadel, benskydd, osv. Jag som själv bara rider "vanlig" :p ridning, hopp framförallt, kan inte hjälpa honom så mycket...
Nu har han varit och köpt en sadel iaf och vi ska ju prova att lägga på den. Men jag vet inte hur en western sadel ska ligga exakt och vad man ska tänka på om det är någon skillnad från klassisk sadling. Jag vet att ni för det mesta sadlar lite längre bak men det är där min gräns går :o

Han har redan varit och pratat med tränare och tar detta med hästeriet väldigt seriös och är villig att lära, men som sagt så står jag mig slätt i denna grenen...

Alla tips är välkomna om all som skiljer sig på klassisk ridning och wester.

Sen har jag en fråga angående hennes stam. Om den är bra eller dålig+ Vad säger den, skarp, nervig, inriktning osv??? All info om både hingstarna och ston även bilder är MYCKET välkommna!!!
Hon är E:JJ Barred king U: Cat Lads Quimbra Ue: Cat Lads, Frekles Tivio Jess

Tacksam för svar:bow:
 
Sv: Western nybörjare!!

Litet tips kan jag kanske ge er.

Det verkar som att han har fått napp på tränarfronten. Använd det. Se till att han tar med sig sin häst och grejer. Åk dit och få hjälp på plats av tränaren. Det är så mycket enklare. Då gör han inte misstaget att börja i en sadel som kanske inte passar. Passar den jätte bra för både honom och hästen, ja då vet han det och kan känna sig avspänd på den fronten. Det är början i alla fall. :banana:

Följ gärna med honom så kan du kanske nappa upp mer eftersom du har mer erfarenhet överlag...

Hoppas att jag var till lite hjälp.. :crazy:
 
Sv: Western nybörjare!!

Jag tycker inte att sadlarna ligger så mkt längre bak än engelska, man "lämnar" sadeln där den ligger bra på ryggen :) Benskydd och diverse tillbehör kommer till beroende på hästen som i engelsk, men en bra padd ska man investera. Men att träna för en bra tränare som man trivs med och kan diskutera utrustning med är guld värt :)

Paint stammar är jag dock usel på, det får andra bukefolk svara på. Men tror att JJ Barred King är en bra hingst och ger bra avkommor(!?) :)
 
Sv: Western nybörjare!!

Hej!

Mitt sto är efter JJ Barred king!
Bild:
22315619.jpg


Jag har pratat med flera som har hästar efter JJ Barred king, och min hästs psyke verkar gå igen hos de flesta. Liona är ganska tuff, och man får vara tuff tillbaka ibland för att hon skall göra som man ber henne om. Lite grinig i attityden ibland, men hon har aldrig sparkat eller bitit! Hon är otroligt lättlärd, och det krävs högst 2 upprepningar innan hon fattar precis vad som menas. Hon är väldigt mångsidig, och tävlas i nästan alla ridgrenar, samt har bra cowsense, går tornerspel med bra resultat och är snart inkörd. Hon är otroligt lugn, och det finns inte mycket saker som får henne skrämd. Blir hon mot förmodan det, är det bara att stanna så lugnar hon sig snabbt.

Hon rids med lätthet utan träns och jag brukar roa mig med att packa in henne i presseningar, bara för att testa hennes tålighet. Inga problem.

Ps, och JJ Barred king brukar ärva ner lång man till sina avkommor, så det kommer nog bli en del pälglansanvändande för er, om ni inte klipper ;):D

Ang Benskydd rekomenderar jag alltid Profecionals Choice, SMB Elite skydd! Finns hos de flesta westernbutiker, och på nätet. Ger absolut bästa skydd och passform. Lycka till!
 
Sv: Western nybörjare!!

Tack så mycket allihopa!
Ja, lång man har hon, den hålls dock flätad en bit :D Ser ut nästan som på din bild hehe.

Tror nor att hon är lite som din i tempramentet också. En bestämd dam som nog kommer att behöva en och annan till sägelse om hur man får och inte får bete sig.. Men det löser sig säkert, man tar ju det efterhand om något ploppar upp.

Jag, han ska börja "träna" för tränare. Inte för att han ska tävla utan mer allmänt att man ska veta att man är på rätt väg och om man stöter på problem någon gång så är det ju bra att han någon att ventilera med. Sadlen åker såklart med till tränaren, dom har en egen shop och hjälper folk med att prova ut sadlar så det hoppas jag att dom kan hjälpa honom med.

Får se om det kommer några bilder på dom sen tillsammans :laugh:

Men till våren ska hon nog betäckas så det är på den nivån hon kommer att ridas och tränas på sen.
Någon som har förslag på hingst som kanske mildrar tempramentet lite? :angel:
 
Sv: Western nybörjare!!

Finns många trevliga quarter-hingstar, som är lugna, trevliga o lättlärda, och också nedärver det till sina avkommor. Beror också på hennes andra egenskaper, t ex hur hon är byggd, vilken hingst som passar henne bäst.

Åk gärna på många tävlingar och se hur hingsten är på framridning, i stall, och när han hanteras i övrigt. Om han har tävlingsmeriter, så vet du också att det finns anlag för avkomman att ta till sig träning, och funka på en tävlingsplats. Kolla också hingstens andra avkommor, men kom íhåg att mamman ger 60-80 procent.
 
Sv: Western nybörjare!!

Hej!

Mitt sto är efter JJ Barred king!
Bild:
22315619.jpg


Jag har pratat med flera som har hästar efter JJ Barred king, och min hästs psyke verkar gå igen hos de flesta. Liona är ganska tuff, och man får vara tuff tillbaka ibland för att hon skall göra som man ber henne om. Lite grinig i attityden ibland, men hon har aldrig sparkat eller bitit! Hon är otroligt lättlärd, och det krävs högst 2 upprepningar innan hon fattar precis vad som menas. Hon är väldigt mångsidig, och tävlas i nästan alla ridgrenar, samt har bra cowsense, går tornerspel med bra resultat och är snart inkörd. Hon är otroligt lugn, och det finns inte mycket saker som får henne skrämd. Blir hon mot förmodan det, är det bara att stanna så lugnar hon sig snabbt.

Hon rids med lätthet utan träns och jag brukar roa mig med att packa in henne i presseningar, bara för att testa hennes tålighet. Inga problem.

Ps, och JJ Barred king brukar ärva ner lång man till sina avkommor, så det kommer nog bli en del pälglansanvändande för er, om ni inte klipper ;):D

QUOTE]

Har ett korsningssto f- 93 efter JJ Barred King och din beskrivning kan stämma rätt väl på henne också. Men hon är av ännu tuffare virke, har tuktat flocken med både sparkar och bett men varit en bra ledare för dem. Nu börjar hon dock lämna över till ett yngre sto.
Har haft en del problem med ryggen och då har hon visat detta MYCKET tydligt genom att hota med hugg vid sadlingen. Cowsense har hon, underbart steg och lättlärd men som sagt en tuff attityd. Rör mig INTE när jag äter, fast hon bara varnar har aldrig huggt.
Manen är också riklig. Fick ett jättefint föl e Mounts Prity Boy för 2 år sedan.
När jag köpte henne fick jag höra att JJ och hennes mamma lämnat en del tuffa individer.
Någon skrev att du (TS) skulle kolla på tävlingbanan men vad jag vet så är JJ Barred f-83 död sen flera år.
 
Senast ändrad:
Sv: Western nybörjare!!

någon, det var jag det!
Jo, tävlingsbanan är ett ställe där man kan kolla på hingstar ATT BETÄCKA MED var mitt förslag:laugh:
Har hört flera som säger att JJ lämnar mkt tuffa avkommor. Gärna stona. Har själv haft en inhysning, som var GALEN på flera sätt. Men det kan ju vara mamman också.:grin:
 
Sv: Western nybörjare!!

någon, det var jag det!
Jo, tävlingsbanan är ett ställe där man kan kolla på hingstar ATT BETÄCKA MED var mitt förslag:laugh:
Har hört flera som säger att JJ lämnar mkt tuffa avkommor. Gärna stona. Har själv haft en inhysning, som var GALEN på flera sätt. Men det kan ju vara mamman också.:grin:

Sorry Annie, missade att du pratade ny betäckning, att TS var intresserad av det också. Så nu är jag helt med dig om att DET är ett bra sett att kolla upp intressanta hästar..
 
Sv: Western nybörjare!!

ja tycker du ska visa honom bukefalos o hjälpa honom att få ett nick, då kan han ställa sina egna relevanta frågor. En dotter finns ju inte alltid till hands. Kan nämna att vår förra ordförande i westernföreningen började på samma sätt som din far. Westernridskola o köpte paint. De e snart 10 år sedan o han håller på att lära sig rida fortfarande. Men han har verkligen inte slutat flaxa me armarna. Killar tror att man rider så i sporrstäcl man vifftar frenetiskt me armarna fram o tillbaka, för att mana på denstackars hästen, de gör så i cowboyfilmer. Lycka till pappsen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 136
Senast: AmandaJ
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 809
Senast: Em-Jay
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.. mest skriva av mig lite och se vad ni andra säger, kanske någon mer som råkat ut...
Svar
14
· Visningar
3 697
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp