westernsadel

M

maximilia

jag är lite sugen på att köpa en westersadel, men det verkar var en riktig djungel (som med allt annat i hästvärlden :crazy:) så nu har jag lite frågor till er! vad är det egentligen för skillnad på olika modeller, dvs reining, roping osv. och hur stor är egentligen en "quarterbom"? på den engelska sadeln har jag 17", ska jag ha det på westernsadeln oxå då? jag har ett litet halvblod, ganska bred över ryggen och bogen (läs: magen...men den ska bantas) och de engelska sadlarna åker ofta fram, trots att hon har ganska hög manke. jag har väl inga tävlingsabitioner direkt, hon har varit skadad så jag vet inte hur mycket hon håller för egentligen. men kanske träna lite trail eller annat skoj och rida i skogen ska vi göra. så, har ni några tips till en vilsen tjej? :bow:
 
Sv: westernsadel

Hej!
Har en häst som verkar passa in på din beskrivning och till honom har jag en simco salinas supreme (dock tveksam om de finns i Sverige, har specialimporterat min.). Kan lätt rekommendera en trail eller allroundsadel till dig. De är bekvämast att rida i om man vill kunna rida lite allt möjligt:D
 
Sv: westernsadel

Storleken på en sits i en westernsadel är inte samma som på en vanlig. Skulle du ta westernsadel i strl 17" så skulle du behöva vara ca 190 cm lång då sitsen ska anpassas efter ryttarens längd. Om du är 160-170 cm blir det bra med en 15.5" och om du är 170-185cm blir det bra med en 16". Jag skulle också välja en trail, pleasure eller working cowhorse sadel då de går att använda till det mesta. Double c, big horn och simco har en lite lägre prisklass som passar till hobby ryttare. Jag skulle nog inte välja någon av simcos billigaste sadlar då kvaliten inte är den bästa + att de har ett lågt andrahands värde. Det är bättre att köpa en syntet än att köpa en i dåligt läder. Big horn har bra syntetsadlar till bra priser.:smirk: Lycka till:banana:
 
Sv: westernsadel

Jag är 1,76 m lång och min bakdel passar bäst i 15,5" på westernsadel så det där med längden stämmer inte alltid in på sitsstorlekarna. Hon skrev innan att hon hade en 17" sadel och frågade om bomvidd. Jag ville bara förtydliga att de 17" på hennes vanliga sadel inte har någonting med bomvidden att göra.
 

Liknande trådar

Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 398
Senast: Blimblom
·
Utrustning Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll...
Svar
1
· Visningar
585
Senast: kossankaj
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 685
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 588
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp