Westernsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 607
M

misterhultspyret

hur vet man att man har en westernsadel som sitter kanon bra på sin häst? finns det några knep?
har en western sadel till min paint men jag tycker det verkar som om den sitter lite väll tajt framtill, hur vet jag om den sitter bra el dåligt?
det är svårt tycker jag att veta man vill ju att det ska sitta så bra som möjligt...
tacksam för svar

Sv: Westernsadel

Samma som på en engelsk sadel, det får inte klämma och trycka någonstans. Om du rider hästen svettig och sadlar av så ska området under sadeln vara jämt svettig men torrt över ryggraden. Finns det torra fläckar på övriga ställen under sadeln så betyder det oftast att sadeln trycker där.

Sv: Westernsadel

Ta gärna hjälp av en lokal tränare eller affär som säljer westernsadlar, det är mitt bästa tips.
Har du ett visst märke så leta reda på var det märket finns i affären och be dom hjälpa dig med den du har!
Är de schyssta så gör dom det! :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
874
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
652
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V