Westernsadlar - frågor!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Egonson

När det gäller engelska sadlar finns det ju ingen måttstock som visar hur vid en bom 33 ska vara i grader.
T.ex en Stübben i bom 32 och en Globus i bom 32 kanske skiljer sig ganska mycket i vidd i grader egentligen även om siffran 32 är samma.

Men hur ligger det till med Westernsadlar, där är det ju semiquarterbom, quarterbom, full quarterbom osv.. Där semi är smalast.

Har alla sadlar med semiquarterbom, oavsett märke samma bomvidd?
Om inte i grader, hur mäter man bomvidden på en w-sadel egentligen?
På en engelsksadel kan man ju få ett hum om vilken vidd man behöver genom att ta ett mått på hästen vid sadelläget för att se hur många grader vid den är osv.

Och hur är det med svängd eller rak bom, hur vet man vilka sadlar som är vilka vad gäller w-sadlar eller är alla bommar lika formade på något sätt?

Mer info om utprovning osv vad gäller Westernsadlar mottages, jag är intresserad av att lära mig.
Finns det ngn bra bok att rekommendera i ämnet?
 
Sv: Westernsadlar - frågor!

Puttar lite då jag är också är intresserad av svaren, undrar också om det finns sadelutprovare för westernsadlar som åker ut till olika stall?
 
Sv: Westernsadlar - frågor!

Men hur ligger det till med Westernsadlar, där är det ju semiquarterbom, quarterbom, full quarterbom osv.. Där semi är smalast.

Har alla sadlar med semiquarterbom, oavsett märke samma bomvidd?
Nej, det är ungefär som med engelska sadlar - att den verkliga vidden kan skilja mellan olika märken trots att vidden heter detsamma. För att krångla till det ytterligare ;) så kan t ex en semiquarterbom vara modifierad. Det brukar betyda att den har gjorts vidare i framänden för att ge bättre plats för bogarna så att en häst som är smal men har breda bogar kan ha den.

Om inte i grader, hur mäter man bomvidden på en w-sadel egentligen?
Vet ej.

Och hur är det med svängd eller rak bom, hur vet man vilka sadlar som är vilka vad gäller w-sadlar eller är alla bommar lika formade på något sätt?
Det finns svängda resp. raka bommar på westernsadlar också. Det kan vara svårt att se om man inte ser bommen "naken". Alltså är man utlämnad till sadelförsäljarens erfarenhet och eget experimenterande.

Mer info om utprovning osv vad gäller Westernsadlar mottages, jag är intresserad av att lära mig.
Finns det ngn bra bok att rekommendera i ämnet?

Surfa till t ex http://www.western-ridning.com/utrustning/sadlar/ så hittar du flera artiklar om sadlar. Annat lästips är t ex Kicki Näslunds bok "Sadlar - en vägledning". Den handlar om alla möjliga sorters sadlar och är mycket intressant. Jag tror att det finns böcker om westernsadlar också, men vet ingen titel. Kolla hos westernshoparna eller hos t ex http://www.hobbybokhandeln.com/hastbok/ eller hos t ex Adlibris, Bokus eller Amazon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll...
Svar
1
· Visningar
590
Senast: kossankaj
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 893
T
Utrustning Behöver massa tips på bra hoppsadlar som kan passa min häst. Han har nu en ny Globus dressyrsadel The Turner som har 34 bom. Bommen är...
Svar
2
· Visningar
1 053
T
Utrustning Har ringt och pratat med en återförsäljare av Globus sadlar. Dessa återförsäljare har ett bra rykte omkring sig då det gäller...
Svar
4
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp