Westernsadlars storlek

G

Grazia

Hej!
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med de olika bomvidderna inom western. Jag letare sadel till min häst med relativt bred kort rygg och det är ju semi quarter, full quarter etc. I vilken ordning kommer de? :confused: finns det någon som har tips om ett bra märke där sadeln är relativt bred i bommen, inte väger så mycket och har korta skirts ( heter det så? :o)
Tacksam för alla tips!! Vsrt köper man sin sadel om man bor i västra götaland, Borås, vem är mest seriös i området av westernhandlarna? Många frågor men hoppas på hjälp :)
 
Ska försöka svara på detta, först kommer semi-quarter, quarter, full quarter och tror det finns extra full quarter också. Detta är ju måttet vid manken och till mitt halvblod har jag semi-quarter. Sen är det längden på sadel och då finns ju arab sadlar som är rundskurna för korta ryggar. Sen har du ju mått på sadelsitsen också och det är inte samma tum som i en engelsk, man mäter annorlunda men tjejrumpor brukar passa i 15-16 tum :D
Skulle nog åka till Sandris i Vårgårda, där finns en del skräp men en hel del bra sadlar, både nya och begagnade.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 416
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 187
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 796
Senast: caballus
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 906
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp