Bukefalos 28 år!

Wheaten terrier

Sv: Wheaten terrier

Mina skulle aldrig drömma om att leta mat först *angelsmily*

Mina bekanta har väldigt rena golv när vi åker därifrån ;)Till om med nästan under spisen!
 
Sv: Wheaten terrier

:bow: Kul för dig att du valt en så himla trevlig hundras. Har en hemma som är så jätte trevlig. Hon är lagom på alla sätt. Storleken (höjd), livlig, lite lagom pigg, alltid med på att hitta på saker, hänger gärna med ut på promenader. Springer lös i skogen när jag rider inga problem.Är lös på gårdsplan hela dagen, även när vi är inne. Lite jakt, men kommer när jag ropar. Otroligt social, älskar alla ,utan att kräva pyssel hela tiden. En klapp sen går hon och lägger sig. Hon har haft 2 kullar med valpar och hon är en himla duktig mamma.
Tveka inte att skaffa en weaten, det mesta handlar om uppfostran och det gäller ALLA raser och hundar. Dom är ju trots allt enskilda individer, man kan inte dra alla över en kam.
Lycka till när du hittat rätt uppfödare. Våren är helt rätt att ha valp på. :banana:
 
Sv: Wheaten terrier

Wheaten = jakthund?? Eh... vallhund klassas de väl som iaf..? Eller är det bara den amerikanska som gör det?
Min egen jagade ett (1) råddjur som valp, därefter sket han fullständigt i att jaga öht.. busa lite med kråkor och katter, visst... Men ingen utpräglad jaktinstinkt som vår förra hund (borderterrier - grythund).

Min hanne var som de flesta terriers tuff. Mycket hund i liten kropp, konsekvens krävdes.. alltid. Tyckte om att lära sig nya saker och krävde hjärngympa, precis som de flesta bruks-/vallhundar som inte får / kan utöva det ändamål de är avlade till.

Ang. barn så tyckte han inte om de. Men det berodde mer på hans sjukdom och inte på rasen i sig. Kan säga att jag hade 'otur' just i det syftet.. Han blev sjuk när han var sex månader gammal och var det fram till sin död (5 år gammal.. :cry: ). Tror att rasen "i vanliga" fall är robust och tålig, jag fick nog ett måndagsexemlar.. :crazy:

Men det var en ypperligt trevlig och charmig herre (tillika mammagris) som tyvärr gick bort alldeles för tidigt.. :cry:

Allt har ju med uppfostran att göra, så jag ser inget hinder för att skaffa en softies till gården.. :smirk:

Lycka till! :)
 
Sv: Wheaten terrier

gadriel skrev:
Frågar lite om denna rasen också.

Kan den passa in på de "önskemål" jag har?

- kan vara lös på en gård utan uppsikt hela tiden
- inte för mycket jakt i sig
- hyffsat lättlärd så att man kan ha med den på ridtur
- lite lagom busig
- säger till om ngn främling kommer
- lätt att ha med bland folk, djur och hundar

Gadriel, har du tittat på Wheaten Terrierklubbens hemsida? Jag måste säga att jag tyckte att den var mycket bra! :bow:


Svenska Wheaten terrierklubben


Där fick jag lära micg mycket om rasen som jag inte visste innan. Jag trodde tex. inte att de var riktigt så egensinniga som de beskrivs på hemsidan. Värt att tänka på...

Lite av ulv i fårakläder, verkar det som! ;) Men otroligt fina hundar! :love:
 
Sv: Wheaten terrier

Verkar som om min wheatenhanne inte fattat att han är en terrier...

Han var klassens ljus på hundkursen (nybörarkurs i allmänlydnad). När de andra skällde, vägrade sitta stilla, hoppade och bet på husse/matte, så satt min hund helt still och väntade.

Han är extremt lättlärd och gillar att lära sig nya saker.
Fungerade super på provspåret på kursen. Klassens ljus som sagt var.

Han har följt med mig ett par gånger med hästen, och det har fungerat superbra.

Han skäller i princip aldrig, men när det knackar på dörren säger han till, men inte mer. Min pappa trodde inte att han kunde skälla...han var van med en superskällig briard.

Är glad i främlingar, andra hundar och barn. Inga som helst problem med att ha med honom "överallt".
Är däremot inte översocial, han hälsar och är glad, sen är det bra. Vissa är väl mer intressanta än andra iofs.

Han har än så länge inte jagat något djur. Vi bor i skogen med mycket rådjur. Men han kan ha dem framför nosen utan att jaga efter dom.

Vi har lösa höns på gården och katterna, dom jagar han inte. Men jag har hört exempel på wheatens som både jagat och ätit upp hönor...

Man busa upp honom totalt, men säger man -nu är det bra, så lägger han ner direkt.

Han är en amreikansk variant med irländskt påbrå. Mamman är 50/50.

Som sagt var, han kanske inte är en typisk wheaten..men underbar är han!! :love:

Håller med Prinsesssan, kolla wheatenklubbens hemsida, där finns det även adresser till en massa uppfödares hemsidor, som är kul att titta på.

Det finns även en bok som Hilde nybom skrivit, den tycker jag att du ska låna på bibbln. Irish softcoated wheaten terrier, en rasmonografi heter den.

Jag är dessutom astmatiker och pälsdjursallergiker, men det går hur bra som helst (även om jag vet att det är individuellt)

De hårar inte, men de drar in nåt kopiöst med skit...dammsugaren går varm härhemma.

Lycka till!

Ska tillägga att han "bara" är nio månader, så vi har väl "värsta" tiden framför oss, vad gäller könsmognad osv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 783
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 410
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp