Bukefalos 28 år!

Wheaten terrier

Sv: Wheaten terrier

Ja! och det var det jag poängterade, du skrev att du ville ha en hund som kunde vara lös och jag skrev att det krävs träning!
 
Sv: Wheaten terrier

Jag rekommenderade 'sällskaps-Springer' för att jag har flera positiva erfarenheter av 'sällskaps Springers' som 'gårdshund' (men då självfallet med ett visst mått att bruks plus naturligtvis daglig motion och stimulans på andra sätt också), bland annat har de jag är inackorderad hos en sådan som gårdshund och hon trivs ypperligt med det och både håller sig nära hemma men samtidigt gillar att vara ute ensam, därav min rekommendation till Gadriel. Dock har jag aldrig haft någon Springer själv så jag har inte mer erfarenheter än så så jag ska kan mycket väl ha haft fel där! :)
 
Sv: Wheaten terrier

Vår förra wheaten var rätt 'tuff' som unghund, inte aggressiv på något sätt men hård och envis så henne fick vi vara *väldigt* konsekventa och rätt tuffa på stundtals när hon var liten (men hon blev sedemera den mest underbara hund man kan tänka sig). Hon var en direktimport från Irland vilka är 'urtypen' och var tuffare som ung än de flesta svenskfödda jag träffat på, vår nuvarande har tex aldrig varit tuff på det sättet utan mer 'vild och busig' som du skrev, så det varierar. Men man ska vara medveten om att det är en terrier där inne i den ulliga förpackningen...

Ang. jaktigheten så slår vår dövörat till fullständigt när det kommer till igelkottar :smirk: (och till viss del även grävling och mink). Men så är hon en ovanligt jaktig wheaten och nogsamt upplärd av sin jaktiga mor - det finns exemplar som inte jagar alls. Vår kan jaga rådjur och harar etc om de dyker upp precis framför henne men ger snabbt upp och kommer tillbaka - det är liksom grytdjur som är det intressanta, grythundar som de är. Kossor och dylikt struntar hon högaktningsfullt i och fåglar är inte mer intressanta än att de kan vara roliga att skingra.

Vad gäller övrigt såsom temperament och mentalitet utifrån dina kriterier du skrivit så tror jag att wheaten ändå skulle kunna vara en lämplig ras för dig. För mig är det också väldigt viktigt med en hund som är självständig och inte är runt benen 24/7 utan sköter sig själv (men ändå är social, pigg och lättlärd).
Besök lite olika uppfödare och känn och hör dig för - och titta på båda varianterna tycker jag :). Vill du har uppfödarförslag så PM:a.

Ett plus som jag inte nämnt och som är en bisak men ändå positivt är att många allergiker klarar av wheatens lite bättre än andra raser ffa pga att de inte fäller något. Wheatens blir dessutom oftast ganska gamla - 12-15 år är det vanligaste.

/belize - med en nu 10-årig wheaten (men som är 3 om du frågar henne ;) ) som just nu sitter en trappa ner och har charmat 12 damer fullständigt hör jag hela vägen hit...
 
Senast ändrad:
Sv: Wheaten terrier

jo det känns som en go hund om jag lägger ner all tid som behövs, och det får man räkna med när man ska ha hund oavsett vilken ras det är så. :)

Jag pratade med pojkvännen igår och vi har bestämt att vi ska vänta ett tag, så att vi verkligen har den tid och energi som krävs för att det ska bli en bra hund. Sen känns det ganska bra att ta en valp på sommarhalvåret när man kan vara ute mycket och så. Så sommaren efter denna som kommer kan det nog bli aktuellt. Man ska ju ha tid att leta en bra uppfödare och ta reda på ordentligt om hunden. :)
 
Sv: Wheaten terrier

KickiH skrev:
Stor pudel, någon av de 4 sennen-raserna är mina förslag.

Visste faktiskt inte att det fanns flera olika sennern. Berner sennen har jag alltid gilalt men min pojkvän vill itne ha en så stor hund och inte jag helelr egentligen, svårare att ta med sig osv.
Entlebuchern är väl den enda jag skuell tänka mej men har den vall i sig? Jag vill itne ha en hund med vall i.

Pudel vet jag inget om mer än att de ser otrolig tfåniga ut när de är klippta ;) Vet dock itne heller vad pojkvä'nnen säger om en sån, hans föräldrar hade en som var väldigt bitsk så han rä ltei avskräckt men det var ingen stor pudel iof utan ngn av de andra två varianterna.
 
Sv: Wheaten terrier

jag har en wheaten. hon har alltid stått i skuggan av vår äldre hund och därmed varit valpen i familjen. hoppat och skuttat och som någon sa, kan aldrig sitta still. går lös här hemma jämt, sticker sällan. mycket kärvänlig med alla. men i somras dog den gamla hunden i en olycka, och över en natt blev vår wheaten gammal. springer inte längre, ligger bara och sover, vill inte vara ute på gården på dagarna, vill hellre vara inne. Går inte ut när det regnar. Förut var hon värsta grisen.
Det är som om hon upptäckt att hon trots allt inte är ung längre, då hon inte längre är yngst, eller så är hon deprimerad.
Vi lät henne " hälsa" på den gamla när hon låg på en filt i väntan på "begravning" och det var som om hon blev lite klokare på något sätt.

svårt att förklara...ja vet inte....
Men hon är iallafall trevlig - trots att hon är en terrier!
 
Sv: Wheaten terrier

tråkigt om hon är deppig
:(

Låter iaf som en trevlig hund.

Jag har trots allt fastnat för denna rasen och hoppas det blir en sån, det blir inte än på ett tag men det är bar att veta i god tid innan för man vill ju ta reda så mkt som möjligt om ras och uppförade innan det är dags. Sen behöver jag läsa in mej en hel del på hunduppfostran eftersom jag inte haft egen hund innan. :)
 
Sv: Wheaten terrier

Tre :angel: Pudel Toy, Dvärg, Mellan & Stor. Totalt 4 st alltså.
 
Sv: Wheaten terrier

En sådan hund som du önskar har vi. En Labrador.
Han går inte över tomtgränsen ens för en löptik-det ni!
 
Sv: Wheaten terrier

taskmört skrev:
En sådan hund som du önskar har vi. En Labrador.
Han går inte över tomtgränsen ens för en löptik-det ni!

Grannen har en labrador och jag har alltid sagt att jag itn evill ha en sån, nu kanske ni har en ltie roligare vad vet jag men en sån som hon vill jag inte ha. Hon är FÖR lugn och dessutom är hon BARA intresserad av mat. I övrigt är hon snäll och lydig dock.
 
Sv: Wheaten terrier

kan ju säga att för lugn inte är typiskt labbar. min är en levande gummiboll. men de flesta är ganska usla vakthundar...
 
Sv: Wheaten terrier

Att inte gå efter löptikar måste jag också säga att det kanske inte riktigt är så vanligt :angel:
 
Sv: Wheaten terrier

cillamuffins skrev:
kan ju säga att för lugn inte är typiskt labbar. min är en levande gummiboll. men de flesta är ganska usla vakthundar...

Då har kanske jag bara haft otur och träffa labbar som varit trötta och matfixerade. ;) De är väl individer osm alal andra raser så.
 
Sv: Wheaten terrier

det där med matfixerad kommer man nog inte ifrån... men å andra sidan slipper man problem med hundar som inte vill äta och motivationen vid träning är given.
 
Sv: Wheaten terrier

cillamuffins skrev:
det där med matfixerad kommer man nog inte ifrån... men å andra sidan slipper man problem med hundar som inte vill äta och motivationen vid träning är given.

Förvisso men när hon komemr in till mamma och pappa (de passar henen ibland), så går hon först ut till köket och letar mat innan hon ens hälsar på dom elelr någon annan så tycker iaf jag att dte är en tråkig hund eller iaf en som är alldeles för matfixerad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 783
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 410
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp