Wheel of time

Avslutningen kändes för mig som "Meh". Allt man byggt upp denna säsongen och allt som stod på spel betydde i slutänden inte någonting, eftersom Rand gjorde det han skulle men det gjordes tydligt att det inte betydde någonting. Inga stakes alls liksom, och står inget på spel har jag svårt att bry mig om vad som händer. Jag gillade inte alls heller hur ambivalent det kändes att i ena avsnittet kan Lan och Egwene ha smexy time för att de vill, och i nästa har man en skitstyltig scen där han i effekt gifter bort henne med någon annan på ett sätt som kändes ganska opassande.
Jag har också landat i att jag inte gillar deras stil att bygga scener och de vinklar de gillar att filma i. Jag tycker det stör och föredrar en bredare, mer scenisk stil där betydelsen vilar i karaktärernas kroppsspråk och ordval mer än deras ansiktsuttryck. Plus att när allt är i zoomat hela tiden ser man hur nytt eller CGIat allt ser ut.

Kommer ge säsong två en chans, men fortsätter det vara såhär lättsmält och förutsägbart kommer jag nog lägga ned det efter ett tag.
 
Avslutningen kändes för mig som "Meh". Allt man byggt upp denna säsongen och allt som stod på spel betydde i slutänden inte någonting, eftersom Rand gjorde det han skulle men det gjordes tydligt att det inte betydde någonting. Inga stakes alls liksom, och står inget på spel har jag svårt att bry mig om vad som händer. Jag gillade inte alls heller hur ambivalent det kändes att i ena avsnittet kan Lan och Egwene ha smexy time för att de vill, och i nästa har man en skitstyltig scen där han i effekt gifter bort henne med någon annan på ett sätt som kändes ganska opassande.
Jag har också landat i att jag inte gillar deras stil att bygga scener och de vinklar de gillar att filma i. Jag tycker det stör och föredrar en bredare, mer scenisk stil där betydelsen vilar i karaktärernas kroppsspråk och ordval mer än deras ansiktsuttryck. Plus att när allt är i zoomat hela tiden ser man hur nytt eller CGIat allt ser ut.

Kommer ge säsong två en chans, men fortsätter det vara såhär lättsmält och förutsägbart kommer jag nog lägga ned det efter ett tag.
Och kl*
Jag tycker ju att hela uppbyggnaden saknas.
Trots att jag läst böckerna begriper jag knappt varför hälften av allt som händer, händer... eller hur, eller var, eller vart? Jag förstår inte vad de som INTE läst böckerna ska tänka, hur ska de ha den blekaste om vad de egentligen kämpar mot, vad "dragon reborn" innebär eller tja... typ Någonting alls egentligen. :confused:
Har de ens pratat om"the breaking" eller vad de är rädda ska hända igen? Jag kanske har missat något när jag slötittat. 😅
 
Och kl*
Jag tycker ju att hela uppbyggnaden saknas.
Trots att jag läst böckerna begriper jag knappt varför hälften av allt som händer, händer... eller hur, eller var, eller vart? Jag förstår inte vad de som INTE läst böckerna ska tänka, hur ska de ha den blekaste om vad de egentligen kämpar mot, vad "dragon reborn" innebär eller tja... typ Någonting alls egentligen. :confused:
Har de ens pratat om"the breaking" eller vad de är rädda ska hända igen? Jag kanske har missat något när jag slötittat. 😅
Det mest obegripliga hittills var nog hur de "försvarade" passet. Lite armborst på den bäst försvarbara platsen och sen de grymt effektiva besvärjarna ute på öppen yta efter att alla karlar dött? Kunde inte de fem besvärjarna stått först? Och varför fanns det inte effektivare försvarsverk vid platsen som staden är satt att försvara? Lite vässade pålar? Eld? Vllgravar? Fotanglar?
 
Det mest obegripliga hittills var nog hur de "försvarade" passet. Lite armborst på den bäst försvarbara platsen och sen de grymt effektiva besvärjarna ute på öppen yta efter att alla karlar dött? Kunde inte de fem besvärjarna stått först? Och varför fanns det inte effektivare försvarsverk vid platsen som staden är satt att försvara? Lite vässade pålar? Eld? Vllgravar? Fotanglar?

Ja den som gör serien kan verkligen inte ett jota om strategi eller krigsföring. Man måste ju inte vara ett taktiskt geni för att förstå att det där var infantilt och meningslöst. Såna detaljer stör mig enormt mycket
 
Jag gillade inte heller sista. Nästan sämsta avsnittet hittills?
Fortfarande noll känslomässigt engagemang vare sig för storyn eller karaktärerna. Allt är rörigt och inget hänger ihop.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja jag tror att de klippt in seanchan redan nu och kommer att presentera dem. Jag vet inte vad ansiktsfärgerna och allt kommer ifrån men det verkar mest rimligt.
Ja det är ju uppenbart vilket folkslag det är. Men som vanligt så har de gjort om precis allt, förutom att de kommer med båt och kontrollerar kvinnor som kan använda kraften.
Alltså - jag störde mig inte lika mycket på det här avsnittet. Det hade längre scener och höll ihop bättre än många tidigare avsnitt som bara känts rent kaotiskt hackiga och sönderklippta.

Nu har jag även mer accepterat besvikelsen över att de helt kör sin egen grej och mer eller mindre skiter i böckerna, utöver som inspiration här eller där. Jag hoppades att få in alla relationer och hierarkier, alla vackra miljöer... - men nej.

Synd hur de skrev Agelmar och Amalisa tycker jag, båda karaktärer som jag gillade i böckerna. Men ok, Rand och Moriaine går igenom the blight och Rand får möta vad som borde vara Aginor, men tydligen var den Svarte direkt då (- kul med Fares Fares iaf!). Sedan scenen där Rand ska bli frestad är ju hämtad på en annan del, men jag tyckte det funkare rätt ok. Lite skönt att slippa en testosterinstinn TV-spelskamp mellan dem. Introt med Lews Therin tyckte jag också var rätt ok, det kunde de gott kommit in med lite tidigare för att bygga upp världen vi möter i serien bättre. Valeres Horn sjabblade de bort, jag tror att det hade behövs presenteras tydligare, liksom Padan Fains inblandning. Där förstår jag inte att de inte lät honom bli arresterad i förväg och utfrågad av Moriaine som i böckerna, det hade varit ett enklare sätt att visa hur farlig han är. Vi fick ju inte se riktigt hur det gick med Fal Dara utöver att Amalisa och flera av kvinnorna dog och atta Padan Fain fick tag på Valeres Horn.

Jag vet inte om jag kommer fortsätta titta, det blir nog i brist på bättre i så fall. Jag är inte såld på serien och även om jag tycker att en del av skådespelarna gör ett bra jobb med riktigt svaga förutsättningar (Moriaine och Lan funkar bra exempelvis) så har jag inte dragits in emotionellt alls. Väldigt synd på så en sådan dramatisk och underhållande bokserie!

Som någon skrev tidigare lyckades P Jackson ju dra ut en kort liten barnbok till tre högtravande Hobbit-filmer, så att de kastar bort hela Robert Jordans verk såhär känns jäkla trist.
Vet inte om de gör någon mix med the eye och Falme? Enligt imdb spelar Fares Ishamel, och honom möter ju Rand i Falme men just då tror han att Ishamel är the dark one.
Och kl*
Jag tycker ju att hela uppbyggnaden saknas.
Trots att jag läst böckerna begriper jag knappt varför hälften av allt som händer, händer... eller hur, eller var, eller vart? Jag förstår inte vad de som INTE läst böckerna ska tänka, hur ska de ha den blekaste om vad de egentligen kämpar mot, vad "dragon reborn" innebär eller tja... typ Någonting alls egentligen. :confused:
Har de ens pratat om"the breaking" eller vad de är rädda ska hända igen? Jag kanske har missat något när jag slötittat. 😅
Nej de förklarar ingenting. Och de förklaringar de försöker sig på är ju rätt usla.
Det mest obegripliga hittills var nog hur de "försvarade" passet. Lite armborst på den bäst försvarbara platsen och sen de grymt effektiva besvärjarna ute på öppen yta efter att alla karlar dött? Kunde inte de fem besvärjarna stått först? Och varför fanns det inte effektivare försvarsverk vid platsen som staden är satt att försvara? Lite vässade pålar? Eld? Vllgravar? Fotanglar?

Håller med! Tarwins gap ska ju vara något helt annat! Dåligt..
 
Eftersom Robert Jordan själv var missnöjd med slutet på första boken så var det ju inte direkt oväntat att de ändrade det.

Fares Fares spelar Ishamael, det är precis som i böckerna han som besöker pojkarnas drömmar, har de brinnande ögonen och låtsas vara (tror sig vara) den svarte själv. Jag tyckte det var en intressant vinkling att de lät honom lura Rand att bryta sigillet och befria honom, medan både Rand och Moiraine (och kanske en del av tittarna?) tror att de vann en - om är liten - seger. Se Ishamaels nöjda leende precis innan han "försvinner", det var snyggt spelat.

Jag hoppas att de hinner med mer "post production" för nästa säsong, speciellt sista avsnittet var en smula framstressat, för att vara diplomatisk.
 
Ja det är ju uppenbart vilket folkslag det är. Men som vanligt så har de gjort om precis allt, förutom att de kommer med båt och kontrollerar kvinnor som kan använda kraften.

Vet inte om de gör någon mix med the eye och Falme? Enligt imdb spelar Fares Ishamel, och honom möter ju Rand i Falme men just då tror han att Ishamel är the dark one.

Nej de förklarar ingenting. Och de förklaringar de försöker sig på är ju rätt usla.


Håller med! Tarwins gap ska ju vara något helt annat! Dåligt..

Uppenbart säkert, nu vet jag inte hur mycket jag kan lita på min förförståelse längre eftersom serieskaparna gör allt ifrån att blanda ihop händelser mellan böckerna, skala bort mängder, och hitta på en massa helt egna händelser och relationer som än så länge inte tillfört något sammanhang att tala om.

Ursäkta men när jag såg den sista sekvensen kunde jag inte låta bli att tänka på en gammal tecknad Asterix och Obelix-film där romarna invarderar Brittania... :angel: :p

1640522538189.png



Kanske mixar de ihop Falme och the Eye. Då får vi se vart jakten efter Valeres horn tar serien - om det ni inte blir Falme. Jag hade ett sista hopp om att få möta the Green Man också men det var korkat såklart, om inte annat så med tanke på vad de gjort med Loial.
 
Sista avsnittet kändes förhastat på något sätt, eller ja, hela säsongen hade behövt typ dubbelt så många avsnitt känns det som, det blir väldigt rushat.

Jag har ju inte läst böckerna men tycker ändå att jag hänger med, jag vet ju inte backstoryn och förstår väl inte innebörden av allt men det tycker jag inte man behöver, det får man ju veta i sinom tid tänker jag. Serier/film som hela tiden är extremt måna om att tittarna hela tiden vet exakt allt tycker jag blir tråkiga och känns som de är gjorda för småbarn.

Slutet kändes så off. Hade en sån introduktion av en ny "big bad" skett i typ Vikings eller annat serie hade jag inte höjt på ögonbrynen ens men här kändes det som att det liksom redan finns så mycket de byggt upp inför säsong två så det känns märkligt och framförallt onödigt att kasta in något helt nytt redan nu som någon sorts weird cliffhanger. Känns som det är lite av en fan service.
 
Sista avsnittet kändes förhastat på något sätt, eller ja, hela säsongen hade behövt typ dubbelt så många avsnitt känns det som, det blir väldigt rushat.

Jag har ju inte läst böckerna men tycker ändå att jag hänger med, jag vet ju inte backstoryn och förstår väl inte innebörden av allt men det tycker jag inte man behöver, det får man ju veta i sinom tid tänker jag. Serier/film som hela tiden är extremt måna om att tittarna hela tiden vet exakt allt tycker jag blir tråkiga och känns som de är gjorda för småbarn.

Slutet kändes så off. Hade en sån introduktion av en ny "big bad" skett i typ Vikings eller annat serie hade jag inte höjt på ögonbrynen ens men här kändes det som att det liksom redan finns så mycket de byggt upp inför säsong två så det känns märkligt och framförallt onödigt att kasta in något helt nytt redan nu som någon sorts weird cliffhanger. Känns som det är lite av en fan service.
Jag tycker inte att jag hänger med, trots att jag läste böckerna precis innan, men det kanske är för att jag försöker förstå saker som inte finns där😆
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker inte att jag hänger med, trots att jag läste böckerna precis innan, men det kanske är för att jag försöker förstå saker som inte finns där😆
Jag kan ju inte tala för denna men har ju sett annat där jag läst originalet innan och känner igen det där att det liksom känns rörigt. Känner man till det har man ju redan en uppfattning om vilka alla karaktärer är, vad de heter, vad deras öden är osv. Vissa produktioner kan ju ändra rätt friskt och tom ibland sammanfoga två karaktärer och liknande, eller byta namn på dessa så det blir redigt förvirrande. En som då inte läst vet ju inte om detta och tycker att vadå det är väl inga konstigheter :D
 

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
560
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 955
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 057
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp