Wheel of time

GoT är bra för att det är ett bra drama. GoT är ju egentligen mer politik än fantasy vilket gör det tacksamt. De sämsta delarna av GoT är ju egentligen de som ska vara mer "action".

Min starka övertygelse är att alla serier (oavsett genre) som är bra "på riktigt" alltid innehåller två ingredienser och det är ett riktigt starkt drama, samt ett visst mörker. Wheel of time är ju lite mer av ett glättigt fantasyäventyr, vilket för all del kan vara bra och underhållande men det blir liksom aldrig "starkt". Men alla serier måste ju inte vara så heller utan går ju att uppskatta för den ströunderhållning det är :)
Glättigt?😆
Jag tycker verkligen böckerna innehåller mkt drama. Skulle inte kalla det glättigt..
 
Jag är mer nöjd med detta avsnitt än de andra.

Gillade:
Introt med Rands mamma var nice! Har inte riktigt gillat de få aiel-referenser de haft hittills (mest kläderna som ser så skrynkliga och fåniga ut) men här var det nice att de visade hur överlägsna maidens är. Funderade dock iom att hon var rödhårig, tror ni de gjort om hennes bakgrundsstory? Eller tror ni aiels kommer vara rödhåriga på annat sätt? Inte lika ljusa?

Gillade inte:
Min var verkligen helt annorlunda än jag sett framför mig. I böckerna är hon väl lite äldre än Rand men inte så mkt äldre väl?

Triangeldramat med Rand, Perrin och Egwene hade de kunnat skippa..

Har inte vant mig vid de moderna relationerna än. Som Lan och Nyn.. Min första reaktion är alltid NEEEJ, men sen kanske det är ok.. Vet inte.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag gillade inte detta avsnitt i alla fall, enbart introduktionen av Rands mamma. I övrigt känns det mesta andra bara hastigt och lustigt. Jag har förstått sedan förra avsnittet att serien troligt inte kommer följa böckerna, utan köra sin egen version, men oavsett tycker jag att de går väl snabbt fram i handlingen. Varför inte bara presentera karaktärerna bättre, och världen överlag. Jag tror de hade vunnit på det. Jag känner verkligen ingenting för karaktärerna än så länge i alla fall, det finns inget djup bakom vad de gör eller säger.

Förövrigt kommer jag knappt ihåg böckerna, så jag sitter verkligen inte och stör mig på småsaker ”bara för att”. Men jag gillade känslan i böckerna och karaktärerna överlag, och får inget djup alls här. Jag tror faktiskt inte att jag hade fortsatt titta om jag inte haft en liten, liten förhoppning om att det kanske blir bättre. Men ptja, än så länge känns det rätt B och ihopslafsat.
 
Wheel of time är ju lite mer av ett glättigt fantasyäventyr, vilket för all del kan vara bra och underhållande men det blir liksom aldrig "starkt". Men alla serier måste ju inte vara så heller utan går ju att uppskatta för den ströunderhållning det är :)

Det är ju gissingsvis precis vad många stör sig på. WoT skulle kunna ha gjorts som så mycket mer, det finns så mycket av ta ifrån i bokserien men man väljer att göra det ytligt, hafsigt och simpelt. När vi ser andra exempel på att det går utmärkt att göra seriösa välskrivna fantasyserier.

Jag inväntar även House of Dragon som filmatiseras, samt Sillmarillon som också filmatiseras (DEN om någon måste vara svår då samma berättelse finns i många olika varianter), och jag skulle bli enormt besviken om de gjorde något liknande WoT med dessa två.

Jag ska se klar på WoT säsong ett nu när jag ändå börjat, men som ströunderhållning kan jag faktiskt lika gärna se typ Jacksons Farm, eller någon annan serie i så fall. WoT gör mig inte ens sugen på att dra ut och rida - det som brukar vara en grundregel för allt fantasytittande! :laugh:
 
Det är ju gissingsvis precis vad många stör sig på. WoT skulle kunna ha gjorts som så mycket mer, det finns så mycket av ta ifrån i bokserien men man väljer att göra det ytligt, hafsigt och simpelt. När vi ser andra exempel på att det går utmärkt att göra seriösa välskrivna fantasyserier.

Jag inväntar även House of Dragon som filmatiseras, samt Sillmarillon som också filmatiseras (DEN om någon måste vara svår då samma berättelse finns i många olika varianter), och jag skulle bli enormt besviken om de gjorde något liknande WoT med dessa två.

Jag ska se klar på WoT säsong ett nu när jag ändå börjat, men som ströunderhållning kan jag faktiskt lika gärna se typ Jacksons Farm, eller någon annan serie i så fall. WoT gör mig inte ens sugen på att dra ut och rida - det som brukar vara en grundregel för allt fantasytittande! :laugh:
Jag tror att det finns någon sorts tanke om att det blir gångbart att ha det så? Det är ju lätt att utesluta en yngre publik också om man gör det "för vuxet".

Ja alltså jag vet inte, vi håller ju med varandra. Jag har också rätt svårt att första varför vissa serier/filmer och framförallt vissa genrer alltid faller i samma fällor.
 
Tråkigt att läsa. Jag har precis sett avsnitt sju (?) och tyckte att det var ett av de bättre, utöver den otroligt märkliga och onödiga kärlekstriangeln och det faktum att både Rand och nyaneve ser ut som att de tänker brista ut i gråt mer än halva tiden åh, och att vi fortfarande inte fått någon back story. :p
jag gillade också representationen av the shield maiden skarpt. Och Min! Mycket bättre än ännu en tonårsjänta som ska bli kär i Rand.
 
Nu har jag också sett säsongsavslutningen och kan väl i kort säga att jag inte alls fattar vad de försöker göra.
 
De byggde iaf en fin cliffhanger men presentationen av ”nästa folkslag” kanske blev lite kort och obegriplig om man inte läst böckerna? Blandningen mellan att följa och följa böckerna tycker jag är lite rörig över huvud taget.

Jag lär iaf se resten :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Svagaste avsnittet, men jag ska titta vidare.

Jag tror att det var Mat som skulle möta Padan Fain i detta avsnitt, det hade passat mycket bättre. Fatta vad mycket de fick skriva om med kort varsel. Undrar lite om triangeln med Rand, Egwene och Perrin skapades för att ersätta en viktig scen med Mat som de fick klippa?
 
De byggde iaf en fin cliffhanger men presentationen av ”nästa folkslag” kanske blev lite kort och obegriplig om man inte läst böckerna? Blandningen mellan att följa och följa böckerna tycker jag är lite rörig över huvud taget.

Jag lär iaf se resten :)

Ja jag tror att de klippt in seanchan redan nu och kommer att presentera dem. Jag vet inte vad ansiktsfärgerna och allt kommer ifrån men det verkar mest rimligt.
 
Sååååå säsongsavslutning.

What do Buke say?

Alltså - jag störde mig inte lika mycket på det här avsnittet. Det hade längre scener och höll ihop bättre än många tidigare avsnitt som bara känts rent kaotiskt hackiga och sönderklippta.

Nu har jag även mer accepterat besvikelsen över att de helt kör sin egen grej och mer eller mindre skiter i böckerna, utöver som inspiration här eller där. Jag hoppades att få in alla relationer och hierarkier, alla vackra miljöer... - men nej.

Synd hur de skrev Agelmar och Amalisa tycker jag, båda karaktärer som jag gillade i böckerna. Men ok, Rand och Moriaine går igenom the blight och Rand får möta vad som borde vara Aginor, men tydligen var den Svarte direkt då (- kul med Fares Fares iaf!). Sedan scenen där Rand ska bli frestad är ju hämtad på en annan del, men jag tyckte det funkare rätt ok. Lite skönt att slippa en testosterinstinn TV-spelskamp mellan dem. Introt med Lews Therin tyckte jag också var rätt ok, det kunde de gott kommit in med lite tidigare för att bygga upp världen vi möter i serien bättre. Valeres Horn sjabblade de bort, jag tror att det hade behövs presenteras tydligare, liksom Padan Fains inblandning. Där förstår jag inte att de inte lät honom bli arresterad i förväg och utfrågad av Moriaine som i böckerna, det hade varit ett enklare sätt att visa hur farlig han är. Vi fick ju inte se riktigt hur det gick med Fal Dara utöver att Amalisa och flera av kvinnorna dog och atta Padan Fain fick tag på Valeres Horn.

Jag vet inte om jag kommer fortsätta titta, det blir nog i brist på bättre i så fall. Jag är inte såld på serien och även om jag tycker att en del av skådespelarna gör ett bra jobb med riktigt svaga förutsättningar (Moriaine och Lan funkar bra exempelvis) så har jag inte dragits in emotionellt alls. Väldigt synd på så en sådan dramatisk och underhållande bokserie!

Som någon skrev tidigare lyckades P Jackson ju dra ut en kort liten barnbok till tre högtravande Hobbit-filmer, så att de kastar bort hela Robert Jordans verk såhär känns jäkla trist.
 

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
565
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 104
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 353
Senast: LiviaFilippa
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 119
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp