Takire

Trådstartare
Hos vem passar en rastypisk whippet?

Whippet har inte tidigare varit med på min intresselista för hund nummer 2, men i veckan började jag fundera om kanske jag ändå skulle trivas med en. Alla de raser jag är intresserad av annars har nära till skall och jag har redan en hund som ibland tar till rösten lite för mycket och lite för högt.

Jag tänker dock inte välja whippet enbart baserat på att de skäller sparsamt 😂.

(Hund nummer 2 kan bli om ett år eller fem eller tio.)
 
Whippets (och vinthundar generellt, även om whippet är den "hundigaste" vinthunden) passar i hem som tycker om katter i hundförpackning ;)

Om en whippet kommer till ett hem där den får fysisk motion, får springa lös hyfsat ofta och regelbundet (gärna med snabb hundkompis) och får lite rolig mental träning någon gång ibland, då blir den glad. En whippet blir dock olycklig om den inte får springa lös eller om den förväntas fungera som en vanlig hund i tex lydnadsträning. Den blir också olycklig om den måste ut i regn utan rejäla regnkläder eller om den måste ligga och vila på något ställe som är mer obekvämt än en varm soffa med filtar.

Som du säkert vet så har de också stark jaktlust. Du kan inte räkna med att det kommer gå att få så bra inkallning på hunden att den kan vara lös på icke-inhägnat område. Samtidigt måste de som sagt var få springa lösa och det gäller att ha en plan för hur man ska lösa det på ett lämpligt sätt. Kan man bara tillgodose det så kan en whippet vara en utmärkt aktiv sällskapshund. Har man planer på att tävla i något annat än lure coursing/kapp/whippetrace så kan det dock vara klokt att titta på andra raser. Det går absolut att komma till tävling inom många olika grenar med en whippet, men den tid, energi och uppfinningsrikedom som krävs för att ni ska komma till kvalificerande resultat i nybörjarklassen i rallylydnad hade kunnat få dig till svåra klasser i tävlingslydnad med en "vanlig" hund.
 
Jag har tre. De är alla väldigt rastypiska men också totalt olika. Två är blandlinjer och den ena är raceavlad.
En av dem hade klarat livet som sällskapshund men den hade haft tråkigt. De andra måste få springa mycket. En av dem hade funkat hyfsat i typ rally och de andra bryr sig inte ett skit.
 
Jag har tre. De är alla väldigt rastypiska men också totalt olika. Två är blandlinjer och den ena är raceavlad.
En av dem hade klarat livet som sällskapshund men den hade haft tråkigt. De andra måste få springa mycket. En av dem hade funkat hyfsat i typ rally och de andra bryr sig inte ett skit.
Vad tänker du när du tänker "sällskapshund"?
 
En som inte får springa lös på ett sånt ställe som whippet ar behöver få göra. En hund som går koppelpromenader och sover på soffan.
Ok! Ett sådant liv låter det dock inte som att någon hund skulle trivas med? Jag tänker mina hundar som sällskapshundar. Det är dagliga långpromenader, ofta lösspring, cykelturer och olika typer av mental träning i det livet. För mig är "sällskapshund" mer "inte tävlingshund eller arbetande hund", dvs de allra flesta hundarna (av den anledningen undviker jag också att använda just ordet sällskapshund, alla tänker så olika kring det :p ).
 
Jag tycker att en whippet (då kanske inte någon tydligt raceavlad) är en perfekt sällskapshund och tycker att många fler borde ha en.
De passar ändå dom allra flesta som vill ha sällskap i vardagen, inte lägga ned för mycket tid på lydnadsträning eller liknande. Som vill ha en kompis att gå långa promenader med, jogga med och ha sällskap i soffan eller sängen.
Det är viktigt att de får springa lösa och sträcka på benen och gärna tillsammans med en hundkompis men det är inte jättesvårt att tillgodose. De är kortdistansare så de springer jäkligt fort men inte jättelänge.

De whippets jag känner är jäkligt chill med det mesta, förutom regn, blåst och snö :p
Och det är tydligen vanligt med mattjuvar ;) Har en mästare här hemma som älskar att ta sig upp på köksbänken, in i skåp och väskor och påsar...har förstått från två olika uppfödare att det är rätt vanligt förekommande :D
 
Ok! Ett sådant liv låter det dock inte som att någon hund skulle trivas med? Jag tänker mina hundar som sällskapshundar. Det är dagliga långpromenader, ofta lösspring, cykelturer och olika typer av mental träning i det livet. För mig är "sällskapshund" mer "inte tävlingshund eller arbetande hund", dvs de allra flesta hundarna (av den anledningen undviker jag också att använda just ordet sällskapshund, alla tänker så olika kring det :p ).
Ja för dig och mig. Jag tänker vanligt folk som skaffar en hund för sällskap. Alltså inte hundmänniskor.
 
Jag får intrycket av att TS är en engagerad hundägare som lägger ned mycket tid på sin nuvarande hund.

Mitt enda tips är att träffa lite whippets och känna på hur de är.
 
Whippets (och vinthundar generellt, även om whippet är den "hundigaste" vinthunden) passar i hem som tycker om katter i hundförpackning

Fasen, jag tänkte att det där kattlika var undantaget whippetarna. Jag gillar katter men vill helst ha hundiga hundar ☺.

Whippet faller nog ur listan igen. Är nog lite för frusna (och jag upplever min sheltie som frusen...), plus det kattlika och att där jag bor nu finns det väldigt begränsade möjligheter att springa fritt på inhägnat område.

Whippet får kanske komma tillbaka på intresselistan mycket längre fram i tiden :).
 
Jag tycker att en whippet (då kanske inte någon tydligt raceavlad) är en perfekt sällskapshund och tycker att många fler borde ha en.
De passar ändå dom allra flesta som vill ha sällskap i vardagen, inte lägga ned för mycket tid på lydnadsträning eller liknande. Som vill ha en kompis att gå långa promenader med, jogga med och ha sällskap i soffan eller sängen.
Det är viktigt att de får springa lösa och sträcka på benen och gärna tillsammans med en hundkompis men det är inte jättesvårt att tillgodose. De är kortdistansare så de springer jäkligt fort men inte jättelänge.

Det var nog som du skriver som jag tänkte när jag fick plötsligt intresse för whippet ☺.
 
Fasen, jag tänkte att det där kattlika var undantaget whippetarna. Jag gillar katter men vill helst ha hundiga hundar ☺.

Whippet faller nog ur listan igen. Är nog lite för frusna (och jag upplever min sheltie som frusen...), plus det kattlika och att där jag bor nu finns det väldigt begränsade möjligheter att springa fritt på inhägnat område.

Whippet får kanske komma tillbaka på intresselistan mycket längre fram i tiden :).
Ja, alltså, med vinthundsmått mätt så är de hundiga, men mest på så sätt att de inte har samma värdighet som tex en saluki. De har fortfarande stark jaktlust, svårmotiverade i träning (jämfört med "vanliga" hundar), vill sova på mjuka platser osv. Jag som har saluki upplever whippet som väldigt frusna, och jag gissar att du sett bilder på hur tidigt och ofta jag har kläder på mina damer :p Om jag ska försöka jämföra whippet med någon mer vanlig hundras så skulle jag väl säga att de är ungefär som en till sättet väldigt mjuk terrier. Lite samma inställning till träning och människor sådär.
 
Hos vem passar en rastypisk whippet?

Whippet har inte tidigare varit med på min intresselista för hund nummer 2, men i veckan började jag fundera om kanske jag ändå skulle trivas med en. Alla de raser jag är intresserad av annars har nära till skall och jag har redan en hund som ibland tar till rösten lite för mycket och lite för högt.

Jag tänker dock inte välja whippet enbart baserat på att de skäller sparsamt 😂.

(Hund nummer 2 kan bli om ett år eller fem eller tio.)
 
Jag umgås med tre stycken whippets på jobbet och har tidigare varit hundvakt åt två andra. Jag tycker att de är de mest behagliga hundar man kan tänka sig. Snälla och okomplicerade i vardagen. Inga problem med barn, udda människor eller andra hundar. Några av dom har haft stark jaktlust, några av dem har kunnat gå lösa i princip överallt. De har tränats i lure coursing och nosework och varit på hundutställningar. Helt okomplicerade det är bara att packa in ett gäng i bilen. Tar inte mycket plats och smutsar inte ner. Hårar inte mycket heller. Jag tycker att det är en ras där det är bra att ha mer än en eftersom de springer så fort de vill jaga varandra på lek och andra hundar hänger inte med.
Underbara hundar helt enkelt men frusna dom behöver röra på sig hela tiden utomhus.
 
Jag upplever också en whippet som rätt hundig. Jag har inte vinthund själv men vi har väldigt många vänner med greyhounds, whippets och lurchers (shiban tycker väldigt mycket om dem, det säger en del tycker jag. :D ) och i de familjer jag känner fungerar samtliga som himla fina, välbalanserade familjehundar!
Ett par stycken har väldigt rymningssäkra selar, men det verkar inte svårt att leva med. Resten springer lösa i parken och leker med andra hundar och kommer på inkallning. Sedan har jag inte sett dem i "skarpt läge" förstås, men just på öppen gräsmatta apporterar de bollar, kulkutar och gör allt annats om andra hundar gör.
Tillsammans med mina är de fina, mjuka och sociala hundar. Lite rädda för shiban ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 129
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 010
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 984
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp