"Why don't you eat here every day & keep the wife as a pet?"

@Foinix Tack! Nej, jag vet, det är jobbigt att hela tiden behöver vara "den jobbiga". För det är just den person en blir när en säger ifrån. Inte den som vräker ur sig något sexistiskt, som borde vara den som får kritik för att förstöra stämningen.

Jag sa ifrån till en kollega häromdagen också, han sa att vi skulle gå och fika så att han och en manlig kollega skulle kunna prata om manliga saker. Jag ifrågasatte vad som var manliga saker, och fick bilar och klättring till svar. Han blev jätteförnärmad när jag frågade honom till vad i klättring och bilar han använder kuken till.

...Och även om det var han som var den som började genom att säga något sexistiskt sa jag det till mina närmaste chefer direkt, för att ha gett min version om han skulle klaga på mitt ordval. Inte för att skvallra så, utan bara berättade om utbytet i förbigående när jag pratade med dem ändå.
Är klättring manligt????? Då tvivlar jag starkt på att han är en klättrare, för då hade han inte trott så. Han har nog inte rört sig mycket i klättrar-kretsar...
 
Jag tycker klättring är manligt, åtminstone alpin sådan :)
Vad intressant, i en tråd för några veckor sedan (Min far, kvinnohataren, sida 12) menade du att ytterst få saker var "könskodade" och att det var en slags feministisk propaganda att hävda att samhället betraktar vissa intressen som "kvinnliga".

Har det hänt något särskilt under dessa veckor som fått dig att ändra åsikt och se saker som "kvinnliga" respektive "manliga", eller tror du det kan ha att göra med att du lättare identifierar saker som "manliga" och inte lika lätt ser dina egna intressen som "kvinnliga" eftersom kvinnlighet i samhället ges lägre status? Eller råkar klättring helt enkelt bara vara en av de "ytterst få" saker som är genuskodade?
Hur resonerar du kring det?

Jag ber om ursäkt för att det här kanske är smått off topic, men eftersom vi diskuterar sexism och manligt respektive kvinnligt är det inte helt utanför kartan heller.
 
Vad intressant, i en tråd för några veckor sedan (Min far, kvinnohataren, sida 12) menade du att ytterst få saker var "könskodade" och att det var en slags feministisk propaganda att hävda att samhället betraktar vissa intressen som "kvinnliga".

Har det hänt något särskilt under dessa veckor som fått dig att ändra åsikt och se saker som "kvinnliga" respektive "manliga", eller tror du det kan ha att göra med att du lättare identifierar saker som "manliga" och inte lika lätt ser dina egna intressen som "kvinnliga" eftersom kvinnlighet i samhället ges lägre status? Eller råkar klättring helt enkelt bara vara en av de "ytterst få" saker som är genuskodade?
Hur resonerar du kring det?

Jag ber om ursäkt för att det här kanske är smått off topic, men eftersom vi diskuterar sexism och manligt respektive kvinnligt är det inte helt utanför kartan heller.
Att jag ser det som manligt innebär inte att jag inte ser det som kvinnligt, det är en väsentlig skillnad. De flesta saker kan vara såväl manliga som kvinnliga, ett annat exempel är hästar som jag tycker är ett typiskt manligt intresse, få skulle säga att det inte också är ett kvinnligt.

För mig, och för de allra flesta, är könsidentiteten viktig men den sitter inte i vilka intressen man har, gör jag något som man är det ett manligt intresse - konstigare än så är det inte.
 
Försök se det som träning! Det har hänt att jag också hamnat i sådana diskussioner med folk som jag liksom inte vill konfrontera. Och det kan vara nyttigt att argumentera väldigt försiktigt och artigt för samma saker som man annars brukar diskutera med upprört tonfall och svordomar. (Även om man i båda fallen tänker Duh är du rasse på riktigt eller ...) :D

Ja, det är ju lättare när det går att säga det som jag tänker! :D Men ja, bra träning att argumentera lugnt och sakligt! :D
 
Är klättring manligt????? Då tvivlar jag starkt på att han är en klättrare, för då hade han inte trott så. Han har nog inte rört sig mycket i klättrar-kretsar...

Men eller hur?! Och bilar, hur många tjejer finns det inte som kan det jäkligt väl?
 
Att jag ser det som manligt innebär inte att jag inte ser det som kvinnligt, det är en väsentlig skillnad. De flesta saker kan vara såväl manliga som kvinnliga, ett annat exempel är hästar som jag tycker är ett typiskt manligt intresse, få skulle säga att det inte också är ett kvinnligt.

För mig, och för de allra flesta, är könsidentiteten viktig men den sitter inte i vilka intressen man har, gör jag något som man är det ett manligt intresse - konstigare än så är det inte.

Så om intressen är manliga och kvinnliga, är det enbart icke-binära som inte ska hålla på med det då? Förstår liksom @Stalone inte poängen med att säga att något är manligt och kvinnligt kodat: om inte för att stänga ut icke-binära.
 
Att jag ser det som manligt innebär inte att jag inte ser det som kvinnligt, det är en väsentlig skillnad. De flesta saker kan vara såväl manliga som kvinnliga, ett annat exempel är hästar som jag tycker är ett typiskt manligt intresse, få skulle säga att det inte också är ett kvinnligt.

För mig, och för de allra flesta, är könsidentiteten viktig men den sitter inte i vilka intressen man har, gör jag något som man är det ett manligt intresse - konstigare än så är det inte.
Jag tror nog att du, om du verkligen anstränger dig, kan skruva det där minst ett varv till och på så vis få det att framstå som i ännu högre grad självmotsägande nonsens än det redan gör. Jag ser redan fram mot att få läsa resultatet.
 
Jag tycker klättring är manligt, åtminstone alpin sådan :)
Klättrar du själv? Under mina (och min mans ;-) ) klätter-år var där massor med kvinnliga klättrare både vid klätterväggarna, ute på crag:sen och i bergen. Tjejjerna var ofta bättre än killarna, eftersom de var lättare och dessutom ofta kortare, hade därmed inte långt reach men slapp knöla ihop sig så mycket på (framförallt) boulderproblem med nära mellan greppen. Jag gillade det eftersom det, liksom vid skydiving, inte fanns någon tydlig gräns mellan kvinnliga och manliga klättrare, alla behandlades likadant och där fanns ytterst lite sexism.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med manligt resp kvinnligt här. Om du menar att allt fysiskt är manligt? Eller?
 
Jag gillade det eftersom det, liksom vid skydiving, inte fanns någon tydlig gräns mellan kvinnliga och manliga klättrare, alla behandlades likadant och där fanns ytterst lite sexism.
Exakt det här är det jag vill föra fram, den uppdelning i manliga resp. kvinnliga intressen som (en del) feminister driver i politiska syften stämmer inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp