Willes bilköpstråd

Tyvärr gör det det i det här fallet, V50 är en ökänd Volvo-modell. Värre än 460 och tidiga 850.

Jag skulle inte ta en om jag så fick den gratis.
Fast nej. Om V50 är ökänd är det för många bilar har problem. Inte pga ett annat exemplar.

Som någon skrev, det finns exemplar bland alla märken och alla modeller som nån haft massor med problem med (och omvänt).

Så oavsett om v50 är en kass bil eller en så säger EN person erfarenhet av ETT exemplar ingenting.
 
Volvos diesel 5a har (hade?) ett problem med vevhusventilationen som kan ge motor-ras.
Ventilationen sätter igen, alla packningar går, all olja rinner ut och motorn skär.
Förloppet är mycket hastigt.
Många har åtgärdat det efteråt på sina bilar och jag tror att Volvo har löst problemet på nyare modeller.
Jag har min 3e volvo nu, haft volvo v50 från 2006, v70 från 2010 och nu v60 från 2012. Kör minst 4000 mil om året. V50 dog när generatorn dog, då sålde jag den till en sån köper allt, o den rullar ännu. Jag misshandlade den bilen ganska rejält dessutom, o körde i princip utan olja hahahahahaha.
Min nuvarande d5 går bra ännu, kört 6-7000 mil.
Alla bilar hade gått runt 16000 mil när jag köpte de.
 
Nu är bilen redan köpt.

Men jag känner mig aldrig glad när jag köpt en bil. Jag bara sitter och undrar när problemen ska börja komma. Och hur blåst är jag?

Jag gillade verkligen min citroen. Visst blev det fel på den ibland men inte orimligt mycket.

ACn i Volvon var dock grym. Höll på att förfrysa på hemvägen trots gassande sol. Lyckades stänga av den sen men skulle inte förvåna mig om jag har nackspärr i morgon.
Nej, glad tror jag är omöjligt att känna sig när man köpt en begagnad bii, om den inte är typ två år och har gått 3000 mil. Det är ett jäkla lotteri, antingen har du köpt en bra bil eller så har du köpt en bil som får problem. Men du kan inte veta, så försök känna dig lite lite glad i alla fall över att du löst det akuta problemet.

Senast jag köpte bil köpte jag fabriksny för att slippa ångesten över begagnat. Men jag visste redan då att det var enda gången i livet jag skulle göra det.
 
Köpte ju Volvo för att folk säger att Volvo är bra. Och så verkar jag ha hittat bottennappet. :(

Det känns helt hopplöst att hitta rätt när man inte kan så mycket om bilar.

Den personliga konkursen närmar sig tyvärr med stormsteg och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Ska nog snacka med kommunens budgetrådgivare.
 
Varför fortsätta att påpeka hur dålig bilmodellen är i inlägg efter inlägg?
Förhoppningsvis har TS hittat ett välfungerande exemplar.
Som jag skrev i mitt inlägg så hade jag inte hunnit se att TS redan köpt bilen innan jag skrev det. Och @Wille , anledningen till att jag köpte bilen var att en kompis hade en likadan som han varmt rekommenderade då den gick som tåget. Så att just min var dålig behöver verkligen inte betyda att din är det.
 
Köpte ju Volvo för att folk säger att Volvo är bra. Och så verkar jag ha hittat bottennappet. :(

Det känns helt hopplöst att hitta rätt när man inte kan så mycket om bilar.

Den personliga konkursen närmar sig tyvärr med stormsteg och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Ska nog snacka med kommunens budgetrådgivare.
Du vet inte hur just din bil kommer att vara. Låt inte folk trycka ner dig i skorna.
 
Köpte ju Volvo för att folk säger att Volvo är bra. Och så verkar jag ha hittat bottennappet. :(

Det känns helt hopplöst att hitta rätt när man inte kan så mycket om bilar.

Den personliga konkursen närmar sig tyvärr med stormsteg och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Ska nog snacka med kommunens budgetrådgivare.
Det är inte en dålig bil, vet många många som haft dom genom åren och det har varit jättetrevliga fungerande bilar. Inte mer problem med dom än vad det är med någon annan. Hade jag inte köpt min Skoda som för övrigt många trackade ner på så hade jag också hamnat med en till Volvo.
 
Som jag skrev i mitt inlägg så hade jag inte hunnit se att TS redan köpt bilen innan jag skrev det. Och @Wille , anledningen till att jag köpte bilen var att en kompis hade en likadan som han varmt rekommenderade då den gick som tåget. Så att just min var dålig behöver verkligen inte betyda att din är det.
Mitt inlägg var inte riktat specifikt till dig. Det var mer att jag kände att det var många som sagt samma sak och det kanske inte behöver upprepas igen.
Jag ber om ursäkt om du uppfattade det som ett personligt påhopp.
 
Om någon före dig har åtgärdat vevhusventilationen så kommer ju inte det att hända på det sättet.
När packningarna skjuter så rinner all olja ut inom någon minut.
Jag förstår inte varför du pratar om olja och vevhusventilationen. Det var inte problemet med bilen jag hade.
 
Jag förstår inte varför du pratar om olja och vevhusventilationen. Det var inte problemet med bilen jag hade.
Därför att jag pratar om ett vanligt problem som Volvos motorer har.
Ett problem som man särskilt skall se upp med när man har en Volvo diesel med 5 cylindrar.
Att din bil inte fick det problemet beror sannolikt på att någon redan hade åtgärdat vevhusventilationen.
 
Det känns helt hopplöst att hitta rätt när man inte kan så mycket om bilar
Det hade nog varit bra att fråga någon om råd först.
Som att fråga här och sedan vänta på svar innan du slår till.

Du gjorde likadant med Peugeoten.
Köpte utan att fråga andra om råd först.
Så jag trodde helt ärligt inte att du skulle göra om det misstaget.

Ibland så är litet tålamod allt som behövs.
 
Det är inte en dålig bil, vet många många som haft dom genom åren och det har varit jättetrevliga fungerande bilar. Inte mer problem med dom än vad det är med någon annan. Hade jag inte köpt min Skoda som för övrigt många trackade ner på så hade jag också hamnat med en till Volvo.
Ja Volvo är bra bilar men inte just modell V50.
Men om man vet vilka problemen är i förväg, så är det lämpligt att åtgärda dem innan det blir tokigt.

Som t.ex. vevhusventilationen.
Det är jättelätt att fixa.
Men blir ett jätteproblem om den sätter igen så att alla packningar skjuter.
 
Fast nej. Om V50 är ökänd är det för många bilar har problem. Inte pga ett annat exemplar.

Som någon skrev, det finns exemplar bland alla märken och alla modeller som nån haft massor med problem med (och omvänt).

Så oavsett om v50 är en kass bil eller en så säger EN person erfarenhet av ETT exemplar ingenting.

Det får stå för dig. Det hindrar inte att vissa år eller modeller är något att se upp med (iaf om en vill slippa krångel). Fråga någon som är bilförsäljare så kommer du att få höra samma sak. Jag blev avrådd av en bilförsäljare (en släkting till mig) att köpa en V50 när jag letade bil senast samt att jag vet tre i min omgivning IRL som haft stora problem med sina V50.

En kan ha tur, ja. Men en kan också ha otur och frekvensen på "sjuka" V50 är för hög för att jag ska vilja chansa eftersom jag är extremt beroende av en fungerande bil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp