Windows på mac + extern hårddisk

Wysiwyg

Trådstartare
Nu tänkte jag försöka vara lite snärtig och ordna upp min bärbara inför framtida studier och för att jag vill ha den större!

Man kan ha Windows på en mac va? Hur bär man sig åt för att få det?

Sen vill jag också ha en extern hårddisk där jag kan ha allting så det slipper ta upp datorn och sakta ner den. Hur fungerar det? Är det precis som ett fickminne fast ett större format? Måste man ha macs egna eller kan man lika gärna köpa en billigare som är gjord för Windows?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Windows på mac + extern hårddisk

Om du har en Mac med Intelprocessor kan du köra Windows på den med hjälp av Bootcamp.

Det funkar ungefär som ett fickminne, ja... Du kan köpa vilken som helst. Det du eventuellt kan behöva göra är att formatera om hårddisken, men tror att det kan gå utan.

Om du har en Mac med Intelprocessor kan du köra Windows på den med hjälp av Bootcamp.

Det funkar ungefär som ett fickminne, ja... Du kan köpa vilken som helst. Det du eventuellt kan behöva göra är att formatera om hårddisken, men tror att det kan gå utan.

Japp, den har Intelprocessor, min ögonsten ;)

Tack tack tack!

Jag drar iväg en till fråga då jag blev lite mer fundersam :angel:

Sätter man bara ihop datorn och hårddisken och sen överför man allt man vill ha på? Eller måste man ha program och tjorva med den?

Datorn borde gå snabbare om jag för över det mesta jag har på den till hårddisken?

Kan jag köpa hur stor hårddisk som helst utan att det påverkar datorn? Går det bra att köpa en på 1000 GB utan att datorn kommer däcka ihop när den måste söka igenom den? Kan man ha datorn uppkopplad till den hårddisken hela tiden, klarar den av det?

Jag är verkligen helt lost när det gäller datorer :o

Till viss del går det väl snabbare.

Det går att föra över bara via USB om du vill det, sen finns det alternativ för snabbare överföring också, tex firewire.

Jag har en 1TB NAS-disk som jag har tex all musik och filmer på. Så det körs över nätverket när jag ska se/lyssna, märks ingen större fördröjning.

Jag har en 1TB NAS-disk som jag har tex all musik och filmer på. Så det körs över nätverket när jag ska se/lyssna, märks ingen större fördröjning.

Det var en sån jag också tänkte köpa och ha allt sånt på :) Kanske inte min musik eftersom jag har iTunes men alla filmer och alla mina bilder.

Det blir ingen skillnad då på hur stor den är? Klarar datorn av att söka av så stora hårddiskar utan att hänga sig själv? Tänkte bara när jag skulle köpa minneskort till min telefon "fick" jag inte köpa hur stort jag ville eftersom tjejen i kassan sa att min telefon inte skulle klara av att söka igenom större än 1 GB (ja det var länge sen haha). Är det samma för datorer?

Jag har också iTunes och det funkar utmärkt ändå (förutom när man glömmer den hemma hos sina föräldrar, tur att Spotify finns).

Jag har en några år gammal Macbook och det är då inga problem med "söka igenom" disken.
(Och har du en vit Macbook så är Lacies vita Internet Space helt underbar snygg!)

Däremot funderar jag på att även köpa en liten (vit) My Passport Essential för att ha som stort "USB-minne". (dvs att ta med på resor mm)

Senast ändrad:

Jag har också iTunes och det funkar utmärkt ändå (förutom när man glömmer den hemma hos sina föräldrar, tur att Spotify finns).

Jag har en några år gammal Macbook och det är då inga problem med "söka igenom" disken.
(Och har du en vit Macbook så är Lacies vita Internet Space helt underbar snygg!)

Däremot funderar jag på att även köpa en liten (vit) My Passport Essential för att ha som stort "USB-minne". (dvs att ta med på resor mm)

Ooh så man kan ha all musik på en hårddisk och iTunes kan fortfarande spela det? Jag är verkligen helt blåst när det gäller datorer haha!

Hur ansluter man hårddisken till nätverket?

Ja, nackdelen är ju att du då bara kan spela musiken då när du är på samma nätverk som hårddisken.

För min disk var det bara att koppla in den till routern och sen installera ett program på datorn och sen installera disken.

Ja, nackdelen är ju att du då bara kan spela musiken då när du är på samma nätverk som hårddisken.

För min disk var det bara att koppla in den till routern och sen installera ett program på datorn och sen installera disken.

Aha okej.

Ska testa när jag köpt min hårddisk. Tack för all hjälp! :bow:

JA, under förutsättning att du har HD:n igång och inkopplad och att du angett sökväg till HD:n

Kurs i allmän datorhantering :idea:

Men ursäkta för att jag finns och ställer frågor :confused:

Angående win på mac, det funkar utmärkt och kan köras antingen via Bootcamp(du väljer atts tarta upp antingen OSX eller win) eller parallells (där du kör det samtidigt).

Vad för utbildning du ska läsa eftersom det kräver windows? De allra festa program är kopmatibla även om dina vänner sitter på pc vid grupparbeten t.ex. Jag har själv kört mac på en systemvetarutbildning där vi var 3 macanvändare och typ 86 på pc :D

Det går fortfarande inte att söka CSN elektroniskt på mac tex...
(eller är det någon som har lyckats, säg gärna till isåfall!)

Men annars tycker jag också att det mesta funkar, när det gäller programmering är det ofta en fördel också att ha mac (eller köra unix).

Jag har haft mac i fyra år nu och jag har både kunnat lämna studieförsäkran och ansöka om nytt studiemedel på min dator. Men det beror nog på vilken typ av e-leg man har, bankID(swedbanks) funkar bra iaf, men pojkvännen har SEB och deras bankid är bara win-kompatibelt.

Jag såg nu att det står på CSN:s hemsida att det är mac + Nordea (eller Telia) som inte funkar.
Tidigare har de "skyllt" på andra saker...

Det kanske är dags att ta ett snack med Nordea och/eller byta bank.

Håller med Elegant machinery, jag har haft Mac i 10 år och aldrig haft problem med vare sig CSN, BankID eller andra bankärenden. :)

Har Windows via Bootcamp och VMWare Fusion för att kunna kolla hemsidor i Internet Explorer, och den enda gången jag fått starta upp Windows för något annat är för SF Anytime. Som hade urusla filmer i alla fall, så det kunde jag ju ha låtit bli, visade det sig. :p

du behöver inte oroa dig för hårddiskens storlek när det gäller macen.. däremot så behöver du formattera externa hårddiskar i hfs format för att de ska fungera drägligt med mac.. fat32 fungerar ju också men där kan filerna inte vara hur stora som helst (Begränsningen ligger på dryga 4gb vill jag minnas)...

sedermera skulle jag köpa en Firewire disk alla gånger om du har firewire på din, nya macbooken (enkla) har ingen firewire liksom macbook airen.. men ska du inte släpa på den externa hårddisken hade jag nog skaffat mig en nätverkshårddisk och satt i routern så du slipper plugga i/ur den och då, iom att den går på samba/afp/ftp protokoll så kommer alla åt den varesig det är mac, windows eller linux som man kör..

sedermera så skulle jag ALDRIG rekommendera VMware fusion eller dylika program som kör virtuellt om du skall arbeta i windowssystem! däremot ska du ha det som test för att prova webb i internet explorer så fungerar det.. med din mac så följer det med 2 st mac os skivor, därpå finns det något som heter bootcamp, där du får partionera din hårddisk och därmed installerar windows (eller annat operativsystem) på ena partitionen och har ditt macOSX på den andra, alla drivrutiner etc ligger på osx skivorna till windows så det är bara att tuta och köra.

mig veterligen vet jag inte varför du ska ha windows på din mac, jag trodde vitsen med en mac var att slippa det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka