Windows Vista vs Windows XP

Friggan

Trådstartare
Jag ska köpa en bärbar dator, men nästan alla bärbara datorer säljs med Windows Vista.
Jag har hört om Windows Vista att den inte klarar av program som iTunes, och att den är allmänt sämre än Windows XP.

Någon som vet om det är någon stor skillnad mellan dem? Och i så fall vad?
Ska jag försöka hårt att få en med Windows XP eller fungerar det bra ändå med vista?

Sv: Windows Vista vs Windows XP

Våra burkar med vista klarar då av alla program som vi hade på föregående xp.

Har inte haft några konstiga problem alls = vi är nöjda.

Jag har vista och på min dator funkar iTunes. Har aldrig hört att det skulle vara nåt problem med iTunes..

Mitt Vista fungerar bra och jag har inga problem med iTunes eller andra program jag kör.

1. XP får inte säljas längre av datoråterförsäljare. Det är ett antikt operativsystem som är utgånget och varken har support eller utveckling kopplat till sig.

2. Vista är ett bättre operativsystem när det är installerat på en tillräckligt bra dator, och kan dessutom simulera att det är XP om något gammalt program du inte kan leva utan inte finns för Vista.

3. Nya Windows 7 kommer nu. Betydligt snabbare och mindre resurskrävande än Vista. Ska du köpa dator med ett operativsystem så rekommenderar jag starkt att vänta till efter 22 Oktober då Windows 7 släpps till den breda allmänheten och köp en dator då med sjuan installerad.

4. Kan du inte hålla dig till 22 Oktober och har blivit Vista-skrämd av 'kompisar som hört' och därför inte vill ha Vista, köp en dator med Ubuntu istället. Också betydligt säkrare och mer modernt än XP. På Ubuntu kan du köra Rythmbox för att kommunicera med din iPod, eller för all del köra iTunes i Wine som emulerar windows i Ubuntu (inte så svårt som det låter).

Ska flytta upp till Wången, Östersund från Skåne den 20e augusti, så kan tyvärr inte vänta.
Dock läst något om att om man köper en dator med vista nu kan man uppdatera till windoes 7 sen? vet någon något om det?

Jag ska köpa en bärbar dator, men nästan alla bärbara datorer säljs med Windows Vista.
Jag har hört om Windows Vista att den inte klarar av program som iTunes, och att den är allmänt sämre än Windows XP.

Någon som vet om det är någon stor skillnad mellan dem? Och i så fall vad?
Ska jag försöka hårt att få en med Windows XP eller fungerar det bra ändå med vista?

Jösses... Det är väl ganska självklart att dom tillverkar program som funkar på dom op-system som finns. Annars förlorar ju tillverkaren på det.

Ska flytta upp till Wången, Östersund från Skåne den 20e augusti, så kan tyvärr inte vänta.
Dock läst något om att om man köper en dator med vista nu kan man uppdatera till windoes 7 sen? vet någon något om det?

Det gäller inte alla datorförsäljare, så kolla noggrannt vad som gäller där du tänkt köpa din dator. Jag tycker absolut att det är värt att uppgradera till sjuan från Vista. Fråga också vilken Windows 7-version du kan uppgradera till när du köper datorn. Jag skulle rekommendera att inte köra Home Premium (och absolut inte 'starter'), utan åtminstone välja Professional.

Jag har haft iTunes på min Laptop med Vista, det gick bra! Däremot har jag för mig att dom som är "gamer" föredrar XP för det typ tar mindre ram-minne av datorn eller liknande, kan vara helt ute och cykla nu!

Enda jag stör mig på med Vista är att det frågar om lov om precis allt, känns lite som "vill du göra det" sen "är du säker på att du vill göra det?" och sen "Är du helt 100 på att du faktiskt vill göra det?" o.s.v

Blev en dator med Vista, hade hittat en jag verkligen ville ha, så bestämde mig för den fast det var vista på den, dock med möjlighet att uppgradera till windows 7 senare.

Har använt den i en timme nu, och är nöjd hitills. Har dock redan märkt att den frågar 100 gånger, som du sa :)

Gå in i säkerhetscentret och avaktivera kontroll av användarkonto (UAC). Det hjälper rätt så bra mot Vistas storebrorskomplex :)

Bara i initialperioden. Efter att man använt datorn ett litet tag, och installerat allt man behöver, blir det inga frågor annat än när det faktiskt behövs. Märker man att den frågar hela tiden vid vanlig användning gör man antagligen något fel, som sparar sina filer på fel plats. Så låt bli att stänga av så slipper du att program försöker göra saker de inte ska göra. Det finns en bra anledning till att det systemet skapades. Som en jämförelse skulle ingen få för sig att rekommendera att strunta i sudo och helt enkelt köra som root konstant, bara för att vissa saker kräver root-privilegier.

Det gäller inte alla datorförsäljare, så kolla noggrannt vad som gäller där du tänkt köpa din dator. Jag tycker absolut att det är värt att uppgradera till sjuan från Vista. Fråga också vilken Windows 7-version du kan uppgradera till när du köper datorn. Jag skulle rekommendera att inte köra Home Premium (och absolut inte 'starter'), utan åtminstone välja Professional.

Vad gör Professional så mycket bättre än Home Premium för en vanlig hemanvändare? *nyfiken*

proffesional är till företag om du ska ha media center dÅ gÄller home prenium

proffesional är till företag om du ska ha media center dÅ gÄller home prenium

Ja, det gäller ju för Vista. Windows 7 har Media Center även i Professional.

Men jag frågade moiran vad det var som gjorde Professional bättre än Home Premium för en vanlig hemanvändare.

Fast sannolikheten att man kan köpa något annat än Home Premium är nog rätt liten, åtminstone så länge man köper Win7 tillsammans med datorn.

Fast sannolikheten att man kan köpa något annat än Home Premium är nog rätt liten, åtminstone så länge man köper Win7 tillsammans med datorn.

Det kanske är så, jag har nog aldrig riktigt reflekterat över det eftersom vi alltid av ren vana installerat om de laptopar vi köpt med inkluderat operativsystem (och då inte med medföljande skiva).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 7 8 9
Svar
168
· Visningar
21 622
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 156
Senast: Jamtland
·
IT & mobiler Någon här som är bra på datorer? Min C: hårddisk är nästan full & jag hittar inte vad det är som verkar ta så enormt mycket plats...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Migo
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför... 2
Svar
36
· Visningar
8 881
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka