Windows Vista?

Sv: Windows Vista?

Jag är inte så insatt i hur vista hanterar hårddiskåtkomst och ramminne jag heller, men att vista är kännbart kvickare på att utföra sina uppgifter på min "dualcore" jämfört med xp är tydligt. Nu har jag en rätt kvick liten systemhårddisk och "maxat" ramminne på den datorn så det är ju en lite mindre trång flaskhals, så har man tillräckliga resurser så äger vista xp när det gäller att starta upp och stänga ned, browsa och öppna program. Att det dessutom är mer "strömlinjeformat" med mitt sätt att använda datorn gör det ju ännu snabbare för just mig. Bara en sån sak som att kunna trycka på windowsknappen och skriva in namnet på det program jag vill köra igång är ju en superb förbättring!
 
Sv: Windows Vista?

jag kanske har tur!! :D är din dator köpt med vista eller är den "byggd" för XP??

Min dator (laptop) är köpt med Vista. Jag har inga problem med långsamhet, den här datorn är sjukt mycket snabbare än min gamla laptop, som hade en massa år på nacken. Men det stör mig att internet explorer buggar ur, att jag inte kan använda skype och en del andra grejer som jag inte får att fungera. :(
 
Sv: Windows Vista?

Inget av mitt fungerade när jag testade, men de har nog uppdaterat rejält sedan dess. Eller ja, om de inte har gjort det så vore det ju skandalernas skandal.
 
Sv: Windows Vista?

Jag har vista på min och ramminne på 1½ GB och det funkar hur bra som helst :bump:

Är helnöjd med vista och alla program funkar lika bra som på datorn innan som hade xp :D

Ska tillägga att burken i sig inte är så märkvärdig, en tämligen billig hp a6230 bara, men den funkar till det jag har datorn till :cool:
 
Sv: Windows Vista?

Det är ju just det att de nya fungerar, men har du en skrivare sedan innan så är det står chans att du får köpa en ny, och en ny scanner, och en ny tablet och och och :(

Nog fungerar min skrivare/scanner som har ett antal år på nacken alldeles utmärkt även med vista..
 
Sv: Windows Vista?

Jag har också en skrivare modell äldre som jag köpte billigt utan drivrutiner, och det var inga som helst problem att ladda ner drivrutinerna från nätet och installera skrivaren på den här Vista-datorn. Inte heller har det varit några problem efteråt, utan skrivaren fungerar som den ska. Det är också plättlätt att föra över bilderna från båda mina kameror till datorn.

Dock är den här datorn överlag ganska seg (framför allt när man har några program öppna, t.ex. Firefox med några flikar, Photoshop med några bilder, Winamp, o.s.v.) och det gör mig grymt irriterad ibland. Å andra sidan så har den bara 767 MB ramminne, så det är väl antagligen därför det segar en del. Hade jag fått välja så hade jag alltså hellre haft XP på den här datorn.

(Dock ser jag fram emot den dag jag har råd att byta ut min XP-dator mot en kraftfullare Vista-burk. Jag har visst börjat gilla Vista lite trots allt. ;))
 
Sv: Windows Vista?

Går ju att köpa till mer ramminne ;)

Köp ett på i alla fall 1 gb, så lär det gå lite kvickare sedan.
 
Sv: Windows Vista?

Det är sant. Men det är inte min dator, så det är ingenting jag känner att jag vill lägga pengar på. Inte heller datorns ägare (d.v.s. min mamma) är särskilt sugen på det, eftersom hon inte sitter tillräckligt mycket vid datorn för att störas av problemet själv. ;)
 
Sv: Windows Vista?

Min dator (laptop) är köpt med Vista. Jag har inga problem med långsamhet, den här datorn är sjukt mycket snabbare än min gamla laptop, som hade en massa år på nacken. Men det stör mig att internet explorer buggar ur, att jag inte kan använda skype och en del andra grejer som jag inte får att fungera. :(

Det kanske inte är så konstigt att din nya bärbara med Vista är snabbare än en gammal laptop du köpte för flera år sen?

Vista verkar fortfarande vara i utvecklingstadiet, och har man ingen superdator från helvetet så kan man lika gärna köra XP, dock uppdaterat med alla service packs etc.
 
Sv: Windows Vista?

Ett ramminne på 1 gb till min burk kostade runt 200:-, så det är ju inga enorma summor ;)
 
Sv: Windows Vista?

Nej, det var ju inte så farligt. Trodde det dyrare faktiskt! Men jag får se hur jag gör.
 
Sv: Windows Vista?

Köp inte vista, det är fullt med fel och hänger sig hela tiden..
Programmen slutar fungera, datorn är seg, bla bla bla..
Känns som att jag kan sitta i timmar och spy på vista..
 
Sv: Windows Vista?

* KL *

Inte nog med att Microsoft Vista har sina svagheter trots att Service Pack1 har kommit ut, nu har det även kommit fram att UAC (User Account Control) är designad med flit att vara jobbig!

En funktion i Windows Vista som många användare har åsikter om är UAC, User Account Control. UAC är en säkerhetsfunktion för att se till att bara program användaren litar på kan köras med administrationsprivilegier. Många har kritiserat UAC för att vara irriterande, men nu säger en utvecklare att detta är syftet.

Länk för den intresserade (på eng.)

Ibland undrar jag verkligen om inte Apple (Mac alltså) eller Linux/Unix världen vore bättre för alla användare.
 
Sv: Windows Vista?

Klart som tusan det är till för att irritera användare. Folk förstår inte att det de gör är fel om man inte irriterar genom att konstant slänga det i ansiktet på dem.

Läs artikeln så säger de just det.

And don't even get me started on Apple. Everyone I've talked to (including mac users) agrees that the only reason they get away with everything they do is that they're so small.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Windows Vista?

Läste den innan poste :p

Förstår dock inte "ton läget" i ditt svar till mig då jag bara påpekade att det var en funktion i Microsoft Vista som var designad med flit att vara irriterande.
 
Sv: Windows Vista?

Vill man att det ska gå snabbt och fortfarande vara snyggare än vista och mer personligt operativsystem tipsar jag om linux. Den största och min favorit distribution är Ubuntu.
Om kommer ifrån windowsvärlden kommer det kännas lite ovant i början, men sen är du fri! :)
Många tror att Linux är svårt, men i många fall är det faktiskt lättare än windows.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en ny dator med Windows 11 installerat. Nere i högra hörnet på skärmen ser man klockan och dagens datum. Men, håller jag...
Svar
8
· Visningar
651
Senast: Malin_L
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 483
Senast: Avalbane
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
371
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp