Bukefalos 28 år!

Wintec cair gjord som blir knölig

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Köpte en wintec cair gjord (gamla modellen) men det blir som knölar/veck under magen när man drar åt.. Verkar inte bekvämt för hästen.. Någon som vet varför det blir så? Är det för liten? Stor? Eller är det bara fel på mitt exemplar?
 
Puttar upp den här tråden för jag undrar fortfarande. Vågar inte använda gjorden... Tips på annan tryckutjämnande gjord? Hopp, inte ELT.
 
Hej! Det är den gamla modellen. Går inte att reklamera då jag köpte den begagnad, dock i nyskick. Har klämt på andra i butiker och jag tycker att de är likadana, liksom rynkar sig i mitten när man böjer den. Eller jämnas knöligheten ut när man spänner ordentligt kanske? Min häst är också väldigt smal vid bröstbenet änsålänge, kanske är därför?
 
Jag har ingen erfarenhet av just Cair-gjorden. Men med lädergjordar blir det lätt så att fodret "knölar till sig" då gjorden böjs (dvs när man ska spänna den runt hästens buk), om man vid tillverkningen har limmat (innan delarna sys ihop) fast fodret på själva gjorden/ovanlädret med gjorden i rakt läge. Man undviker det genom att limma ihop delarna i lite svängt läge, så att det blir mer såsom gjorden och fodret kommer att vara i relation med varandra när gjorden används. Jag tror att detta beror på att fodret tar en kortare väg än gjorden (det yttre lagret) när gjorden böjs.
 
Jag har många Cairgjordar och när jag viker dem så blir det väck på dem mer eller mindre, men aldrig att det har blivit väck eller knölar när jag har dem på hästen, då rätar de ut sig av spänningen som blir. Så spänn på och känn efter. Min är mycket smal i bröst och sadelgjordsläget.
 
Hej! Köpte en wintec cair gjord (gamla modellen) men det blir som knölar/veck under magen när man drar åt.. Verkar inte bekvämt för hästen.. Någon som vet varför det blir så? Är det för liten? Stor? Eller är det bara fel på mitt exemplar?

Du har kollat så inte den där flärpen som är innanför spännena kilat in sig under undre kåpan när du spänt? (jag är så bra på att förklara :p) Det råkade min cair gjord göra häromdagen utan att jag märkte det och då blev det veckat.
 
Tack för svar! Ska kolla lite mer noggrant efter att jag spänt ordentligt. Har inte börjat göra det än då det är en unghäst som har den och jag håller på att "sadelträna". Därför spänner jag inte åt helt. *tove* ska hålla koll på flärpen också! =) Än finns det alltså hopp....=)
 
Nu har jag testat att spänna lite hårdare ocj vecken är kvar. Känns inte skönt för hästen! Kan den ha läckt luft kanske?
 
ja den kanske är punkterad :/ nackdelen med att köpa begagnat.. är den jämntjock när du trycker på den och fjädrande?
 
ja den kanske är punkterad :/ nackdelen med att köpa begagnat.. är den jämntjock när du trycker på den och fjädrande?

Mjaa det är den kanske inte. Har inte tänkt på det, är nybörjare på cair-gjorda.. :) Ska känna imorgon igen. Å jag som var så sjukt nöjd över att ha hittat en i new market-färg..:cry: Har inte sett nya sådana någonstans... Suck!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
936
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 916
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergiutredning

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp