Wintec Cair

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Blossom7
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 276
B

Blossom7

Hej
Är det någon av er som har erfarenhet av Wintec sadlarna med luft?
Har hört så mycket olika, vissa säger att det är en hel vetenskap innan man får det att funka. Medans andra säger att det är det skönaste dom ridit i.

Så kom igen, jag vill höra alla synpunkter.

Sv: Wintec Cair

Har ridit i en några gånger, tycker inte det var något speciellt med den. Den passade inte hästen heller.

Vad skulle vara så svårt med en Wintec cair? Det är inget annorlunda än en vanlgi sadel.. den enda skillnaden e väl isf att man har möjlighet att byta koppjärn i den vilket man inte har i andra sadlar.. Men det gör man väldigt enkelt så det sr jag inte som et tproblem..

Jag har ridit i en Wintec Isabell Werth Mycket och det är en av de skönaste sadlarna jag setat i! Jag rekommenderar detta märke varmt!

Jag har en Wintec Wide Cair. Den skillnad jag märker på den jämfört med tidigare ullstoppade lädersadlar, är att det är LÄTT, i stort sett inget annat (utom att det vore trevligare med läder än syntet).

Jag tycker inte att jag märker någon större skillnad på hästen utom att hans gamla sadlar inte låg bra och den här gör det. Guld dessutom är det utbytbara koppjärnet, jag ska antagligen byta för andra gången inom kort.

Jag köpte en begagnad Wintec i somras och än så länge är jag jättenöjd. Väger knappt nånting och väldigt lättskött för såna som inte gillar att smörja läder.. (läs jag) :angel:

Och visst är den skön, men inte nåt extraordinärt mot de sadlar jag ridit i innan. Jag var nog ganska bortskämd med min Hercross i och för sig...

vad skulle det vara för "vetenskapligt" med den? Nämen det är inga problem, om den passar hästen...
Nackdelen är att synteten blir alltför varm under rumpan :angel: jag föredrar en lädersadel.
Det är lätt att byta koppjärn, men det gäller att den passar hästen och om den musklar sig så gör den väl det hela vägen under sadeln inte bara fram i manken? jag tycker den är för smal mellan bossorna.

Jag har en wintec cair, har aldrig haft några problem med den, den är skön att rida i och hästarna trivs med den. Vad man ska tänka på är att koppjärnen inte ändrar bomvidden som många kanske tror, utan snarare sadelns form, har haft den på två olika hästar med ungefär samma bomvidd, den lilla nätta hästen med rak rygg har gått med det smalaste koppjärnet (gult) och den kraftigare hästen med mer svängd rygg har haft ett normalt järn (svart). Det är den sistnämda som har sadeln nu och den ligger jättebra.

Är det en sadel som är luft stoppad du är ute efter? Eller att man kan byta koppar järn?

Om det är en luft stoppad sadel rekomderar jag en sadel som är stoppad med Flair iställer för Cair. En sadel stoppad med Flair har 4 individuella luft kuddar som kan pumpas olika efter va hästen behöver. de pumpas när du sitter i sadeln på hästen så att det blir perfekt passform. Tycker Flair är mer skonsammare för hästryggen.

Vi har en Wintec Cair hoppsadel, helt underbar! Även om det naturligtvis vore lite snyggare med läder... ;) Men det är faktiskt helt underbart att man inte behöver putsa den och att den är så lätt :) Skitbra att man kan byta ut koppjärnen med, då kan man ju ha den till flera hästar vetja :D

Jag har haft en wintec cair allround. Den knarrade när jag red annars helt ok. Hade även en bates cair dressyr. Väldigt skön sadel men passade gjorde den tyvärr inte...

Hej
Får erkännna att jag bara är ute efter en billig, prisvärd fungerande dressyrsadel. Som passar både mig och hästen.:crazy:

Jag köpte en begagnad som jag hittade här på buke - toppennöjd. Lätt, skön att sitta i och jag tror och hoppas att den passar min häst lika bra som den passar mig.

Ett tips är att kolla på begagnatmarknaden - de finns billiga Wintec Cair på nätet!:smirk:

Blossom7 skrev:
Hej
Får erkännna att jag bara är ute efter en billig, prisvärd fungerande dressyrsadel. Som passar både mig och hästen.:crazy:

aha, men isåfall är det ingen dum ide´att satsa på en Wintec Cair om den nu dvs. passar er båda. Har faktiskt haft en själv för ett antal år sedan och den funkade bra. men förälskade mig i en dressyrsadel stoppad med Flair så jag övergav min Wintec cair sadel...:o

Hoppas du hitter en sadel som passar er båda bra!

Har i läder (med utbytbara koppjjärn, "cair system" och flyttbara/utbytbara knästöd)
*Bates Caprilli Dressyr CAIR
*Bates "Isabell" Dressyr CAIR
*Bates Caprilli Close Contact CAIR

i syntet. (med utbytbara koppjjärn, "cair system" och flyttbara/utbytbara knästöd)
Wintec 500 Close Contact CAIR
Wintec 500 All-round CAIR

Bates Caprilli Dressyr CAIR och Wintec 500 Close Contact CAIR

I dressyr har jag caprillin eftersom jag vill ha lite mer "yta"
Wintec 500 close cantact är bara sååå skön (den bästa hoppsadel jag suttit i)

Samtliga sadlar ligger jätte bra på mina. Den "ny" synteten är väldigt lättskött. Cair systemet funkar jätte bra på min kompis häst med ond rygg (har blivit jätte skillnad) att byta koppjärn har varit hur super smidigt om man har en häst som kommer växa/muskla sig

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka