Wintec dressyr

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gem1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 362
G

Gem1

Är det nån som har en sådan? Och vad tycker ni? Är på väg att köpa en sån.

Sv: Wintec dressyr

Har ridit i en sån en gång, den som ser ut att vara läder.
Tyckte den var skön att sitta, funderar på att köpa en sån när vi ska köpa sadel, vi får se :)

Knapplån

Jag har en sån till min vbl travare. En 17" cair (alltså med luftstoppning). Jag är mkt nöjd med allt utom stropparna som inte håller utan spricker vid hålen så att det blir svårt att släppa på sadelgjorden. Måste byta dom och funderar på att sätta dit korta stroppar istället för dom långa dressyrstropparna....
Vad har du för häst?

Jag har Wintec dressyr 500 med ullstoppning till båda mina islandshästar. Är jättenöjd. Speciellt att man kan byta koppjärn när hästen växer eller smalnar. Har haft sadlarna i fyra år nu och de ser fortfarande bra ut. Den enda nackdelen är, och håller med månFare, det är att sadelgjordstropparna spricker. De kan också bli lite stela när det är minusgrader.

Jag har också en vbl travare, som jag rider lite dressyr på. Det ni säger om stropparna, slits dom med en gång eller efter års användning?

De sprack lite runt hålen efter ca ett år. Frågade säljaren om det gick att få på garantin, men icke. Nu gör det inget för hållbarheten. Stropparna är "armerade" med starka nylonband och utvändigt är det konstläder. Det som är dumt är att det är svårt att lossa på sadelgjorden då sprickorna gör att de fastnar i spännet.

Har oxå en Wintec cair dressyr som jag är väldigt förtjust i. tyvärr har jag inte suttit i den ännu, då min islandshäst inte ska ridas in förän i vinter. Kunde inte låta bli att köpa den då det var rea på den, nästan halva priset.

Jag brukar växla mellan sadeln & bröstselen när jag tömkör min häst, väldigt mycket sadel för en billig peng.

Mvh Linda

Ja det verkar vara en väldig bra sadel för dom pengarna, tur du hade att hitta på rea. Men jag funderar fram och tillbaka på att antingen köpa en beg "fin" sadel eller en ny Wintec. Det går att få en beg märkes sadel för dom pengarna också, men å andra sidan är det ju alltid roligt att köpa något nytt.

wintecen är nog ett bra köp. Många upptäcker att sadlarna ofta passar just till vbl travarna. Hållbarheten är lång och man kan enkelt byta ut koppjärnet om hästen breddar sig eller smalnar av (eller man kanske byter häst och sadeln visar sig passa)

Jag har precis köpt en dylik, och jag måste säga att jag var faktiskt förvånad över hur pass bra kvalitet det ändå är på den! Jätteskön i sitsen och ger en korrekt sits utan att låsa fast ryttaren. Jag gillar den skarpt :)

Jag har ridit i en Wintec dressyr men gillade inte själva modellen, minns inte vilken modell det var heller men det var inte Isabellen i alla fall. Isabellen tror jag dock att jag skulle gilla, den ser riktigt trevlig ut att rida i!

Men annars tycker jag att Wintec är bra, mycket sadel för pengarna som redan nämts. De är lättskötta och behändiga, lätta att få tag i, andrahandsvärdet är relativt högt jmf. med många lädersadlar där andrahandsvärdet sjunker markant.

köpte mig en isabell cair. perfket till min unga lite otuveklade häst då man kan byta koppjärn, allt eftersom hästen växer. denna modellen är bättre för dressyren än de andar då ddet är djupare säte och man får en bättre sits. har ridit i 500 med men jag tycker man sluttar lite bakåt i den.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 114
Senast: Görel
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Elo
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 282
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka