Wintec Wide

Sv: Wintec Wide

Ingen? Försöker hitta sadel åt breeeeed häst med rak rygg. HJÄLP! Sadelutprovare i Skåne?

dom passar inte så rak rygg. Desto bredare koppjärn, desto mer bananformad blir sadeln. :( Min häst kunde inte ha den smalaste av dom (den e typ 110grader den smalaste) och en vanlig Wintec med vid koppjärn för att sadeln är helt bananformad.

I vårt stall finns en islänning med rak rygg, han har en Wintec Wide med mellankoppjärnet, funkar jättebra, men det gäller att hästen inte har för mycket manke! Jag tycker att Wide med smala koppjärnet är väldigt rak, om man nu kan säga så ;)
Det är ju en helt annan bom i den än i "vanliga" Wintec.

/Agnetha

Problemet e ju om hästen inte e så vid som Wintec Wide e. Många klanju tro att deras hästar är väldigt breda medan dom inte e det egentligen. Wide e ju 110grader, det är ju väääldigt brett. De flesta hästar som är breda har runt 100/105grader.

Banan(u-)formade uppåt eller neråt?

Vore kanske något för new foresten, han är 109.

Har dock beställt en Maxam COB GP XX-vid till ardennern då Wides vidaste var alldeles för smalt.

Bananformade på undersidan naturligtvis.... uppåt....
Wintec Wide är med smalaste järnet 110 grader och med vidaste 123 grader.

/Agnetha

Jag har haft min Wintec Wide i ett par månader nu, och är nöjd. Widen är den enda sadel som verkligen är bred i kanalen samtidigt som den är tillräckligt vid framtill nog åt min häst (vars rygg ser ut såhär).

WW är lätt och behändig och har en otroligt bekväm sits. Abret tycker jag är att den är en dressyrsadel förklädd till allround, jag som är 167 cm kort och mer har korta ben i förhållande till min längd, får knäna utanför vulstren om jag ska försöka korta lädren till hoppläder. Jag letar fortfarande hoppsadel, men kommer absolut ha kvar WWn som dressyrsadel.

Narcissus skrev:
Problemet e ju om hästen inte e så vid som Wintec Wide e. Många klanju tro att deras hästar är väldigt breda medan dom inte e det egentligen. Wide e ju 110grader, det är ju väääldigt brett. De flesta hästar som är breda har runt 100/105grader.

:o Min var 110° utan björntjock vinterpäls (som har kommit nu) samt med omusklad rygg, så, ja, det behövs... :rofl:

trassel skrev:
Jag har haft min Wintec Wide i ett par månader nu, och är nöjd. Widen är den enda sadel som verkligen är bred i kanalen samtidigt som den är tillräckligt vid framtill nog åt min häst (vars rygg ser ut såhär).
Hmm, det kanske finns en chans i a f - den ryggen ser ju inte så farligt :banana: -formad ut!?!

WW är lätt och behändig och har en otroligt bekväm sits. Abret tycker jag är att den är en dressyrsadel förklädd till allround, jag som är 167 cm kort och mer har korta ben i förhållande till min längd, får knäna utanför vulstren om jag ska försöka korta lädren till hoppläder. Jag letar fortfarande hoppsadel, men kommer absolut ha kvar WWn som dressyrsadel.
:o Jag är bara 150 cm, det kanske är MIG (och inte hästen) sadeln inte passar...

Vilken smal och fin häst du har...

Min ponny är mycket bredare och har skaffat sej ena riktiga rejäla rygg- och rumpmuskler....dessutom är jag lite kortare än vad du är....och någon sadel mot dressyr vill jag absolut inte ha....

Då får även jag leta vidare...

Men jättebra att kunna utesluta en tänkbar sadel i alla fall.

Pälsen har ingen betydelse för bomvidden.....

Men då behöver du 115grader nu då. För då har h*n lite att växa i. Du får tänka att alla mäter olika, så du kanske har mätt för långt bak och din häst kanske har en smalare bomvidd ändå. Finns inget "rätt" sätt att mäta på utan bara olika mellan dom olika tillverkarna.
Hästar utan ngn manke är har högre gradtal än hästar med hög och lång manke. Hästar utan manke är oftast rundare i ryggen så därför blir det så...

Narcissus skrev:
Pälsen har ingen betydelse för bomvidden.....
Eh, skojar du, eller? I så fall skulle det ju inte heller vara någon vits att lägga en tjock padd under en för vid sadel!

Isf måste ju alla behöva en vidare sadel om man har en häst som får lång päls...
Tro mig, pälsen har ingen betydelse, så tjock är den inte. En padd har man precis vid koppjärnet och sen längs kanalen, inte runt hela hästen ju.
Om pälsen skulle ha ngn betydelse måste den bli typ 3-5cm tjock fast du sitter i en sadel på hästen, vilket ingen päls blir....

isf måste din häst ha päls som e som n lång man runt hela hästen. du måste då kunna göra inbakade flätor runt magen på hästen, och det tror jag inte du kan... :)

läs mitt inlägg en gång till så kanske du förstår.

Det var för att säga hur mkt päls det skulle vara.

Liknande trådar

Utrustning Någon som har dessa då och kan säga bu eller bä. Ännu dyrare än de förra jag kollat på men verkar riktigt bra.
Svar
16
· Visningar
1 560
Senast: Marvin
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
976
Senast: Shixle
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 945
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V