Wintecs koppjärn

Sv: Wintecs koppjärn

Nikki o Fabian skrev:
Ingen som vet?

Detta finns i en annan tråd, vet ej om det stämmer till 100% men där står följande.

gul 70-75°
grön 75-81°
svart 81-88°
blå 88-94°
röd 94-100°
vit 100-105

Följande siffror har jag sätt på tyska ebay...

Vita kopparjärnet, kammarvidd 33 och lila kammarvidd 35 37 och 38 så kan man gissa sig till vilket gradantal de lila kopparjärnen har.

Senast ändrad:

Vilket är det vidaste som går att köpa?....

jjeg skrev:
Vilket är det vidaste som går att köpa?....

Lösa, vitt!

De lila (3st)säljs enbart till WW sadeln. Har beställt den och väntar med spänning om den kan passa.

...och dom passar inte dom " Vanliga" sadlarna....visstär det så!

sissu skrev:
Detta finns i en annan tråd, vet ej om det stämmer till 100% men där står följande.

gul 70-75°
grön 75-81°
svart 81-88°
blå 88-94°
röd 94-100°
vit 100-105

Följande siffror har jag sätt på tyska ebay...

Vita kopparjärnet, kammarvidd 33 och lila kammarvidd 35 37 och 38 så kan man gissa sig till vilket gradantal de lila kopparjärnen har.

Tack för ditt svar, men jag fatta inte det sista stycket du skrev, kammarvidd....???? 35 37 38.....??????

jjeg skrev:

Hur menar du? Vanliga? De Wintec som inte är "air" eller helt andra sadlar?

Jag har ett vitt järn till min vanliga gamla wintec från -00

// M

Nikki o Fabian skrev:
Tack för ditt svar, men jag fatta inte det sista stycket du skrev, kammarvidd....???? 35 37 38.....??????

I Tyskland så mäter de kammarvidden (gradantal)i dessa siffror. Så om man tänker sig att 33 är ca 105 grader, så bör 35 -38 vara mellan 110-120 tänker jag. Ca fem graders skillnad mellan varje kopparjärn.
Men det är bara mina egna rena gissningar, får kolla det när jag får hem sadeln.

Senast ändrad:

jjeg skrev:

Hoppas jag fattar dig rätt nu......

De lila passar ej i "vanliga", hörsägen säger att det kan bli förändringar i bommen då man sätter in SÅ breda i de vanliga, har haft egettillverkat som var över 110 i en vanlig en stund och det gick bra. Men å andra sidan så var det inga hårda ridpass och jag väger inte mycket så påfrestningen var minimal, tycker inte att sadelbommen blev överdrivet mer svängd heller. Har även ridit helt utan järn i och det fungerade också mycket bra. Det som var, var att sadeln kunde glappa lite framtill i traven.

Vitt järn i WW går tydligen bra i allafall.

Senast ändrad:

Har ett vitt som är xw ock ett svart som är xxw och som jag förstår är det vidaste som går sätta i .Har en wintec cair Dressyr. Det svarta järnet passar perfekt på min gammla svankryggiga häst eftersom bommen blir mer svängd med den i .:)

vonna skrev:
Har ett vitt som är xw ock ett svart som är xxw och som jag förstår är det vidaste som går sätta i .Har en wintec cair Dressyr. Det svarta järnet passar perfekt på min gammla svankryggiga häst eftersom bommen blir mer svängd med den i .:)

Det finns ju inga andra vit kallas ju xw men svart som är xxw?! Har något gjort eget och målat eller i vilken affär har du hittat det för det finns då inte på någon hemsida jag har kollar wintecjärn.

vonna skrev:

Svarta järnet ska motsvara normal bom har du ett bredare svart järn så är det hemmatillverkat!!!!

Av en återförsäljare fick jag veta att bommens form ej ska påverkas av vilket järn man anv, gäller då orginaljärnen gul-vit

minternet skrev:
Hur menar du? Vanliga? De Wintec som inte är "air" eller helt andra sadlar?

Jag har ett vitt järn till min vanliga gamla wintec från -00

// M

Med vanliga menar jag wintec dressyr och isabell osv....att dessa lila inte passar dom utan endast WW...

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
668
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 909
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈