Working dogstadius.

Ja precis. Vår ena Greyhound kommer farandes med sin favorit boll och liksom säger "ta den av mig". Jag tar bollen och han ba "ge mig bollen!" jag ger honom bollen och så drar han en runda i full fart.
Så javisst, bollen är hans favorit, men det är viktigt för honom att jag är delaktig i leken han komponerat.
Så är det för Ebrah också. Hon leker ytterst sällan själv med leksaker, men om jag bjuder in till dragkamp så är hon supertaggad! Om hon sedan tar en leksak själv någon gång så springer hon mest iväg och lägger sig med den någonstans, men om jag istället ropar på henne och visar att vi kan leka tillsammans, då kommer hon i full fart och ska leka. Lily, hon leker både själv och med mig, men på olika sätt och delvis med olika leksaker. Vissa springer hon runt och skakar på, andra kastar hon mot mig för att vi ska leka tillsammans (och allt blir automatiskt roligare om jag tar upp dem först).
 
Vi har också diskuterat dogstadius då det är blandade signaler från omgivningen.

Det jag sett på sociala medier (har inte varit på kurs/föreläsning själv) så är jag inte imponerad. Gameldags metoder (lite Cesar Millan) som dom hittat på nya benämningar på.
Finns en film dom lagt ut om hundmöten där förespråkas det dels att skälla på hunden i förebyggande syfte så att hunden ska veta att ägaren "har ögat på honom". Dvs ägaren ska gräla på hunden genom hela mötet för att ha nageln I ögat på hunden och hunden blir uppenbart otrygg vilken ägaren också kommenterar. MEN - det funkar ju- hunden stänger av och undviker men gör heller inget utfall.
I samma video visar dom en annan hund där ägaren uppmanas att hålla hunden över nacken och trycka ner den mot backen tills "spisvredet går ner" dvs hunden tvingas ner på backen och hålls där tills den slutar agera mot mötande hund.
Återigen ägarna får råresultat utan köttbullar men till vilket pris (förutom 2500 kr då som en 45min privatlektion kostar)

Inget av det där låter särskilt rättvist mot hunden 😧.
 
Vi har också diskuterat dogstadius då det är blandade signaler från omgivningen.

Det jag sett på sociala medier (har inte varit på kurs/föreläsning själv) så är jag inte imponerad. Gameldags metoder (lite Cesar Millan) som dom hittat på nya benämningar på.
Finns en film dom lagt ut om hundmöten där förespråkas det dels att skälla på hunden i förebyggande syfte så att hunden ska veta att ägaren "har ögat på honom". Dvs ägaren ska gräla på hunden genom hela mötet för att ha nageln I ögat på hunden och hunden blir uppenbart otrygg vilken ägaren också kommenterar. MEN - det funkar ju- hunden stänger av och undviker men gör heller inget utfall.
I samma video visar dom en annan hund där ägaren uppmanas att hålla hunden över nacken och trycka ner den mot backen tills "spisvredet går ner" dvs hunden tvingas ner på backen och hålls där tills den slutar agera mot mötande hund.
Återigen ägarna får råresultat utan köttbullar men till vilket pris (förutom 2500 kr då som en 45min privatlektion kostar)

Det låter ju fruktansvärt 😭
Jag har en hund som kan skälla vid hundmöten, jag använder tub med kycklingpasta och beröm när han är tyst. Han skäller ju för att han är osäker, lär inte bli mindre osäker om jag också skäller 😅
 
Vi har också diskuterat dogstadius då det är blandade signaler från omgivningen.

Det jag sett på sociala medier (har inte varit på kurs/föreläsning själv) så är jag inte imponerad. Gameldags metoder (lite Cesar Millan) som dom hittat på nya benämningar på.
Finns en film dom lagt ut om hundmöten där förespråkas det dels att skälla på hunden i förebyggande syfte så att hunden ska veta att ägaren "har ögat på honom". Dvs ägaren ska gräla på hunden genom hela mötet för att ha nageln I ögat på hunden och hunden blir uppenbart otrygg vilken ägaren också kommenterar. MEN - det funkar ju- hunden stänger av och undviker men gör heller inget utfall.
I samma video visar dom en annan hund där ägaren uppmanas att hålla hunden över nacken och trycka ner den mot backen tills "spisvredet går ner" dvs hunden tvingas ner på backen och hålls där tills den slutar agera mot mötande hund.
Återigen ägarna får råresultat utan köttbullar men till vilket pris (förutom 2500 kr då som en 45min privatlektion kostar)
Det finns ju ingen som skriver på sin hemsida att det är så de jobbar.
"Vi jobbar med att skapa obehag så att hunden gör som vi säger. Är något obehagligt i omgivningen ser vi till att vara mer obehagliga."
Fritt påhittat.

Till TS är de dem upplevelserna du också har?
Exemplena låter ju som en rätt tråkig hundhållning och hade dödat glädjen totalt för mig och min hund.
 
Förvisso, men då tänker jag lite "Varför inte bara gå till brukshundklubben?". Det finns ju brukshundklubbar utspridda över hela landet och där lär det finnas många som är proffs på just brukshundar, brukshundskorsningar m.m. Åtminstone här så lockar småföretagen mer de som har sällskapshundar och liknande, men det kanske är olika i olika delar av landet.
Jag är rätt avtänd på brukshundsklubbar efter hur jag blir behandlad av min senaste. Senast Förra veckan hade jag en diskussion med dom där jag gick förlorande ur den, igen. Är man inte inne i kärnan av de höga tävlingsekipagen så är man inte vatten värd.
 
Förvisso, men då tänker jag lite "Varför inte bara gå till brukshundklubben?". Det finns ju brukshundklubbar utspridda över hela landet och där lär det finnas många som är proffs på just brukshundar, brukshundskorsningar m.m. Åtminstone här så lockar småföretagen mer de som har sällskapshundar och liknande, men det kanske är olika i olika delar av landet.

Sällskapshundar är utan tvekan de vanligaste vi har på kurser numera även inom SBK. Nog för att vi på min klubb gärna är måna om att hjälpa till, men vi är trots allt ideella och det kanske inte alltid är lämpligt att bara anmäla sig på en vardagslydnadskurs, beroende på vad man har för bekymmer. Där är ju de privata alternativen bättre på så sätt, lättare att komma åt "expertisen" genom att anmäla sig på privat träning.
 
Jag är rätt avtänd på brukshundsklubbar efter hur jag blir behandlad av min senaste. Senast Förra veckan hade jag en diskussion med dom där jag gick förlorande ur den, igen. Är man inte inne i kärnan av de höga tävlingsekipagen så är man inte vatten värd.
Oj som ordförande i en lokalklubb blir jag riktigt ledsen.
Vår klubb kämpar HÅRT för att komma ur facket "bara för tävlingsinriktade brukshundar"

Vi får ibland liknande saker "kastat" mot oss men då av folk som faktiskt inte satt sin fot på klubben. "En klubb för inbördes beundran där bara renraser är välkommen" sas det sist, man syftade på SBK i stort men vår klubb är den enda inom 10mils radie så man tar åt sig hårt när vår styrelse och aktiva medlemmar kämpar med 1000tals ideella timmar för att skapa en välkomnande och öppen atmosfär där alla känner sig sedd och hörd- en klubb för alla hundintresserad oavsett inriktning och typ av hund.
 
Oj som ordförande i en lokalklubb blir jag riktigt ledsen.
Vår klubb kämpar HÅRT för att komma ur facket "bara för tävlingsinriktade brukshundar"

Vi får ibland liknande saker "kastat" mot oss men då av folk som faktiskt inte satt sin fot på klubben. "En klubb för inbördes beundran där bara renraser är välkommen" sas det sist, man syftade på SBK i stort men vår klubb är den enda inom 10mils radie så man tar åt sig hårt när vår styrelse och aktiva medlemmar kämpar med 1000tals ideella timmar för att skapa en välkomnande och öppen atmosfär där alla känner sig sedd och hörd- en klubb för alla hundintresserad oavsett inriktning och typ av hund.
Skickar ett om till dig.
 
  • Hjärta
Reactions: Is
Jag är rätt avtänd på brukshundsklubbar efter hur jag blir behandlad av min senaste. Senast Förra veckan hade jag en diskussion med dom där jag gick förlorande ur den, igen. Är man inte inne i kärnan av de höga tävlingsekipagen så är man inte vatten värd.
Tråkigt, jag gillar både sbk och privata aktörer. Har nog bara fått samma känsla på dig som på större klubbar där man ändå har ett kundunderlag. De mindre klubbarna känner jag mer är måna om alla sina kunder.

Jag förstår att du vill du kanske vill hålla det privat, men kan du ta ett exempel på diskussion där du tyckt att du har fått dåligt bemötande?

Jag försöker alltid hålla mig borta från den "innersta" kärnan för jag tycker många har en tråkig syn på sina medmänniskor men det gäller alla klubbar och inte bara sbk.
 
Jag tänker ffa på en hel del "REKO" eller enbart "positiv" träning. Och en hel del shaping.
Jag har ingen koll på REKO, använder ibland shaping men upplever att det olika beroende på individen om jag personligen tycker att det passar. Tränar Spock en hel del med shaping men han testar gärna och lägger inte på sig utan blir taggad av att prova sig fram.
Nike kör ingen shaping typ, hon blir osäker och tycker att det jobbigt men så hade jag inte det verktyget heller när hon var ung.
Jag tror att det finns vissa hundar som funkar på enbart positiv träning men jag skulle säga att jag kör positiv träning till 90% beroende på hund. Sen vet jag inte riktigt vad som är positiv träning om man ska hårdra det, är det att aldrig säga till hunden, är det att belöning aldrig uteblir eller är det nåt annat?

Har haft väldigt olika hundar genom åren allt från engelsk bulldog, dobbekorsning till långhårs collie och tycker att det väldigt intressant hur mycket olika hundar kan skilja sig åt. Nåt som funkar klockrent på ena handen funkar inte alls på en annan individ. De bästa tränarna jag varit hos har varit otroligt duktiga på att anpassa sig till väldigt olika ekipage 🙂.
 
. Kom igen när ni lyckas få utmärkt inkallning på en spets, urhund eller vinthund :D

Inkallning på (jakt och vall) spetsar är inte svårt.

Har i många år ansett att bästa belöningen är glad matte och använder ätbart enbart i början av småvalpars träning.
 
Det finns ju ingen som skriver på sin hemsida att det är så de jobbar.
"Vi jobbar med att skapa obehag så att hunden gör som vi säger. Är något obehagligt i omgivningen ser vi till att vara mer obehagliga."
Fritt påhittat.

Till TS är de dem upplevelserna du också har?
Exemplena låter ju som en rätt tråkig hundhållning och hade dödat glädjen totalt för mig och min hund.
Nä precis. Tror dom provar göra sig ett namn på sociala medier dock (för att blandannat sälja sina online kurser) så dom lägger ut ganska många filmer för att illustrera vad verksamheten står för.
Men somsagt jag har själv aldrig träffat på dom utan kollade bara upp dom när det kom på tal huruvida det va någon som vi skulle leja in som föreläsare.
Det jag tyckt mig se på videorna kan jag erkänna säkert är lite färgat av det jag hört från andra klubbar men vi har medlemmar som efterfrågar dom och som bara har gott att säga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 266
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp