Working Equitation

Fossing

Trådstartare
Här skriver vi som håller på eller vill börja med WE! Grenen har ju fått större och större spridning och det hade varit roligt att samla alla i en tråd.

Hittade bara en tråd från 2012 så jag antar att det är okej att starta en ny :)

Presentera er och era hästar (med bild givetvis ;))! Vad ni har gjort, vad ni planerar för och vad ni har för träningsupplägg, hinderbyggande, tips om clinics.... Kör hårt!
 
Jag har fått lägga ridsporten på hyllan nu under mina studier men var innan jag flyttade aktiv ridskoleryttare i WE men jag tänker att det kanske är ok att presentera sig ändå?
Jag tävlade LB på hästen Aigle W (f.05 e.Germus R u.Isabellie. KWPN) och var aktiv även som domarsekreterare/funktionär både under dressyr och teknik/speed-moment under tävlingar från klubb till RM. Har nu dock flyttat till Visby men om det finns någon på ön som vill starta upp/ha hjälp med något så vill jag gärna hjälpa till!
Ska%25CC%2588rmavbild%2B2016-03-09%2Bkl.%2B20.04.39.png

Ska%25CC%2588rmavbild%2B2016-03-09%2Bkl.%2B15.32.16.png
 
Här skriver vi som håller på eller vill börja med WE! Grenen har ju fått större och större spridning och det hade varit roligt att samla alla i en tråd.

Hittade bara en tråd från 2012 så jag antar att det är okej att starta en ny :)

Presentera er och era hästar (med bild givetvis ;))! Vad ni har gjort, vad ni planerar för och vad ni har för träningsupplägg, hinderbyggande, tips om clinics.... Kör hårt!

Kul med en sån tråd, jag funderade på att starta en själv! :) Jag ska börja träna WE under våren, bor bara 4 mil ifrån en jätteduktig tränare o både jag o min dotter ska börja åka o träna för henne. Det blir jag o min arab. Vi har tävlat lite lätta klasser i dressyr tidigare, men jag har ledsnat på det o ville hitta på något annat. Tror att WE kommer att passa oss bra :)
 
Jag rider WE mest hela tiden :) Började 2009, har haft några uppehåll genom åren, bland annat när jag förlorade min egen häst. Men nu rider jag på en av min tränares hästar, en rosa lusitano (eller ja, cruzado portugues, 15/16 lus och 1/16 arab) som har tränat WE regelbundet sen i somras nångång. Hon är jätteduktig men ganska valpig och behöver mycket stöd fortfarande. Vi har tävlat ett par gånger (senast i helgen) i LB och det går ganska bra. I söndags fick vi 67,6% i dressyren och 67,1% i tekniken, mycket nöjd med det!
Speeden hade gått bättre om inte piloten satt för mycket tryck i djuret så vi sprang förbi ett par hinder och fick vända och gå tillbaka :meh: Det här med att kalibrera sina hjälper...
Har inte fått upp helgens bilder än, men här är några från speeden i höstas:
wpid-img_20150927_094345.jpg


wpid-img-20150927-wa0008.jpg


wpid-img-20150927-wa0007.jpg


1509-0565sm.jpg
 
@Masqueradee Alla får vara med! ;) Man kanske kan få lite insidertips vad domaren gnäller om då om du har varit funktionär ;) Hur är det att vara hästmänniska på Gotland? Det har jag alltid undrat. Måste vara ett jätteprojekt om man vill tävla på fastlandet!

@Tussinussen Vad kul! Klart ni ska prova på det! Uppdatera gärna här hur det går med tränandet och vad ni och hästarna tyckte om det!

@Snel_Hest Hmmmm visst har du bloggat tidigare och bloggar nu med?? :) Tycker jag känner igen hästen. Om det är du så skriver du otroligt roligt och bra!!! Och vilken extremt cool häst!! (vilket hopp på den sista bilden!!)
 
Jag kanske ska skriva lite själv :)

Började med WE i höstas och har tränat lite sporadiskt över vintern. Provade på några Pay&WE med min ponny och lyckades få till några godkända LA-ritter.
Nu håller jag på att introducera min stora häst för hindrena och det går ganska bra. Han har varit ganska sprattlig i vinter och då kändes det inte bra att börja för svårt (ibland får han panik och sticker när han har överenergi och då vill jag inte ha en lans eller en repgrind att hålla reda på), men vi har provat de flesta hinder och han tycker det är kul! Nu när plusgraderna börjat komma har han lugnat sig lite så nu ska vi allt komma igång igen!
Målet är att larva runt en LC i April så får vi se sedan om tiden räcker till. Jag håller även på med fälttävlan så det är mycket vi ska ha tid för ;)
Problemet är ju att palla (och ha tid!) att bära fram hindrena men nu har jag bestämt att varje gång vi rider på banan ska jag plocka fram ett hinder och rida på det! Det är mitt tips till alla andra tidsbegränsade latmaskar därute som inte har möjlighet att låta hindrena stå i paddocken hela tiden :)

Bilder kommer. Kanske...:) Har inte bestämt hur privat jag vill vara här :D
 
@Snel_Hest Hmmmm visst har du bloggat tidigare och bloggar nu med?? :) Tycker jag känner igen hästen. Om det är du så skriver du otroligt roligt och bra!!! Och vilken extremt cool häst!! (vilket hopp på den sista bilden!!)

Det stämmer bra det! Tack :) Blir inte så mycket skrivet nuförtiden, men håller på att få ihop nåt om förra helgen. WE är viktigt ju! Sen kan ni få bilder på det här med! Och apropå hoppet så har den rosa damen vissa likheter med den vita bollen på avataren...

On a different note; Vi har just startat upp en WE-kommitté för Göteborg/Bohuslän, om nån är intresserad av det området så hojta!
 
Det stämmer bra det! Tack :) Blir inte så mycket skrivet nuförtiden, men håller på att få ihop nåt om förra helgen. WE är viktigt ju! Sen kan ni få bilder på det här med! Och apropå hoppet så har den rosa damen vissa likheter med den vita bollen på avataren...

On a different note; Vi har just startat upp en WE-kommitté för Göteborg/Bohuslän, om nån är intresserad av det området så hojta!

Du och jag är från samma stall :)

Jag hann testa på lite WE ett par gånger (bland annat med Diana) innan jag var tvungen att ta paus för att må dåligt och föda barn, men jag hoppas komma igång med ridning och sporadisk WE-träning igen så snart jag börjar jobba igen :)
Tycker att det är en väldigt rolig gren överlag, både att rida och att se på!
 
WE är jätteroligt- Jag och min korsning Nordsvensk/Varmblodstravare har ridit en del WE, det blir tyvärr inte så mycket som jag hade önskat pga saker som alltid kommer i vägen.
Förra våren var vi iaf med på en pay and WE som gav blodad tand.
Här är vi på våran första WE träning
dsc00098_534176459606ee01e1c996ee.jpg

Från Pay and WE
dsc_0537_5522f66c9606ee72d9848ec9.jpg


Sen har jag en PRE på foder också, honom har jag bara hunnit vara med på en WE träning med, sist vi skulle åka så skadade han sig. Men förhoppningsvis blir det fler framöver.
dsc_21221_56e2f3832a6b221a05f645de.jpg
 
Du och jag är från samma stall :)

Jag hann testa på lite WE ett par gånger (bland annat med Diana) innan jag var tvungen att ta paus för att må dåligt och föda barn, men jag hoppas komma igång med ridning och sporadisk WE-träning igen så snart jag börjar jobba igen :)
Tycker att det är en väldigt rolig gren överlag, både att rida och att se på!

Nämen vad roligt! WE-världen är bra liten ibland :D
Kommer du tillbaka till oss då? :)
 
Ja absolut! Jag drömmer till och med om stallet på nätterna ibland :D
Men nu är det bara en månad kvar tills min dotter kommer ut, och sen hoppas jag kunna börja jobba igen så snart som möjligt :)
(Det är jag som jobbar där måndagar och fredagar i vanliga fall)
 
Ja absolut! Jag drömmer till och med om stallet på nätterna ibland :D
Men nu är det bara en månad kvar tills min dotter kommer ut, och sen hoppas jag kunna börja jobba igen så snart som möjligt :)
(Det är jag som jobbar där måndagar och fredagar i vanliga fall)

Jamen då vet jag precis ju :) Håller tummarna att allt går lätt!
 
WE är jätteroligt- Jag och min korsning Nordsvensk/Varmblodstravare har ridit en del WE, det blir tyvärr inte så mycket som jag hade önskat pga saker som alltid kommer i vägen.
Förra våren var vi iaf med på en pay and WE som gav blodad tand.
Här är vi på våran första WE träning
dsc00098_534176459606ee01e1c996ee.jpg

Från Pay and WE
dsc_0537_5522f66c9606ee72d9848ec9.jpg


Sen har jag en PRE på foder också, honom har jag bara hunnit vara med på en WE träning med, sist vi skulle åka så skadade han sig. Men förhoppningsvis blir det fler framöver.
dsc_21221_56e2f3832a6b221a05f645de.jpg

Vilka mysiga hästar :)
 
5473-1459009439-fb5af9891593ffa3867618c072e615e7.jpg

Liten bild från dagens WE-träning. Andra gången vi åker någon annanstans och tränar WE och typ fjärde gången vi tränar men han var SÅ duktig! (fråga inte vad jag gör med foten bara?!?)
 
@Masqueradee Alla får vara med! ;) Man kanske kan få lite insidertips vad domaren gnäller om då om du har varit funktionär ;) Hur är det att vara hästmänniska på Gotland? Det har jag alltid undrat. Måste vara ett jätteprojekt om man vill tävla på fastlandet!
Alltså jag vet inte om det "gnälls" på så mycket andra saker än vad det gör inom dressyren. Det känns som att standarden inom båda grenarna är att noggrannheten är det som det ofta "slarvas" med. Rid ordentliga hörnpasseringar, övergång vid rätt plats, läs programmet ordentligt och kolla upp hur vägar rids (ex LB'ns 10m-volter) osv. Stressa inte utan rid igenom varje hinder/programdel ordentligt. :)
Jag är inte så insatt inom någon gren här på ön, men när jag har kollat tävlingsterminer tidigare så är ju inte utbudet av klasser speciellt stort på någon nivå inom någon gren. När jag skaffar häst i framtiden så kommer jag antagligen inte att vara bosatt här.
 
Ni som har tävlat WE, vill ni berätta lite hur en vanlig tävlingsdag går till? Jag börjar bli nervös nu :D
 
Ni som har tävlat WE, vill ni berätta lite hur en vanlig tävlingsdag går till? Jag börjar bli nervös nu :D

Det beror lite på om det är en eller två domare! Om det är en domare så rider alla först dressyrdelen färdigt, därefter går teknik/speed. Är det två domare går man lite parallellt, då är det ca en timme mellan starterna.

Först är det anmälan etc när man kommer, som på alla tävlingar. Sen rider man fram till dressyren precis som på en dressyrtävling. Efter dressyren finns det möjlighet att gå teknik/speedbanan till fots för att kika på hindren och känna sig för, lite som på en hopptävling. Därefter rider man fram och värmer upp för start. Jag brukar ta det ganska lugnt med andra framridningen, hästen har ju redan gått ett "pass" tidigare, så vi behöver bara vakna till lite. Sen rider man tekniken och oftast rider man speeden direkt efter sin teknikbana, man lämnar alltså inte banan igen. Utan det blir ett och samma "pass" för teknik och speed.
På större tävlingar delar man upp det så det är tre starter, då går teknik och speed var för sig. Men det tar ju mycket längre tid och blir jobbigare för hästarna, så oftast slår man ihop det.

Något mer du funderar över? :)
 
Det beror lite på om det är en eller två domare! Om det är en domare så rider alla först dressyrdelen färdigt, därefter går teknik/speed. Är det två domare går man lite parallellt, då är det ca en timme mellan starterna.

Först är det anmälan etc när man kommer, som på alla tävlingar. Sen rider man fram till dressyren precis som på en dressyrtävling. Efter dressyren finns det möjlighet att gå teknik/speedbanan till fots för att kika på hindren och känna sig för, lite som på en hopptävling. Därefter rider man fram och värmer upp för start. Jag brukar ta det ganska lugnt med andra framridningen, hästen har ju redan gått ett "pass" tidigare, så vi behöver bara vakna till lite. Sen rider man tekniken och oftast rider man speeden direkt efter sin teknikbana, man lämnar alltså inte banan igen. Utan det blir ett och samma "pass" för teknik och speed.
På större tävlingar delar man upp det så det är tre starter, då går teknik och speed var för sig. Men det tar ju mycket längre tid och blir jobbigare för hästarna, så oftast slår man ihop det.

Något mer du funderar över? :)

Tusen tack!
Jag tror att här kör man de lätta klasserna först och sedan de mer avancerade på eftermiddagen, om jag fattar startlistorna rätt.
Dressyren känns bra, det är väl som en vanlig dressyrtävling tänker jag.
Ska man hälsa på domaren i teknik/speed?
Är man själv på banan då eller är det ett annat ekipage där med?
Hur lång tid har man på sig att rida runt hindrena innan start? (Jag antar att man måste starta efter 45s efter signal, men i hoppningen t.ex. har man ju tid att larva runt, visa titthinder osv medans ryttaren innan rider)
Jag har också förstått enligt TR att man får leda sin häst i grimma & kedjegrimskaft på tävlingsplatsen? (bra ju, om det är en lång dag och man vill ha en matpaus utanför transporten utan bett i munnen...)
Jag har kompisar på plats så jag kommer terrorisera dem med frågor under dagen känner jag :D
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
7 979
Senast: _Elly_
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 574
Senast: Jeps
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 282
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp