Working Equitation

Jag är jättesugen på att börja! Har en nsv bruks som gillar bruksridning, vilket är mycket likt.

Han har dock haft tre tuffa år (PSSM och hovproblem) som äntligen känns som att vi fått rätsida på. Har börjat skritta igång han nu och har egentligen inte varit fullt igångsatt på två år så ursäkta den "läckra" nackmusklingen :p.

temporary-image1465227968950_57559ac4e087c32a1299c646.jpg


Jag funderar dock, kan jag starta i officiella tävlingar och rida dressyrdelen med min Amazonas-sadel?
 
Jag är jättesugen på att börja! Har en nsv bruks som gillar bruksridning, vilket är mycket likt.

Han har dock haft tre tuffa år (PSSM och hovproblem) som äntligen känns som att vi fått rätsida på. Har börjat skritta igång han nu och har egentligen inte varit fullt igångsatt på två år så ursäkta den "läckra" nackmusklingen :p.

temporary-image1465227968950_57559ac4e087c32a1299c646.jpg


Jag funderar dock, kan jag starta i officiella tävlingar och rida dressyrdelen med min Amazonas-sadel?

Fler nsv i sporten! Klart ni ska vara med :)
Du får tävla i den sadeln, det går bra. Enda kravet är att man har en sadel, modellen kvittar. Åk och kolla på träningar och tävlingar så ser du lite hur det går till och plocka med delar av det i din träning medan du sätter igång din häst, så hqr ni mycket grunder på plats sedan.
 
Nu tror jag iofs att det finns mer i Mälardalen än bara där, men en sak är säker - i WE kan man inte ha samma "rimliga radie" som i dressyr! Jag kör sällan längre än en timme till en dressyrtävling och sällan kortare än tre timmar till en WE-tävling - så är det ju med en mindre gren.
Det finns inga kvalregler i WE - det finns de som debuterar i svår klass. Att gå in och rida en LC eller en LB som förstatävling är inget konstigt alls.
Hindret i WE får max vara 60 cm. I lägre klasser är det oftast lägre. Svårigheten är inte att hoppa själva hindret utan att göra det i ett sammanhang när du rider mer dressyr-aktigt (som man ju gör även i tekniken i WE)

Aha, trodde det fanns någon form av kval till klasserna, men då vet jag! :up:
Tack för övrig info också! :)
 
Vad roligt med en WE-tråd, det har jag sökt.
Jag rider egentligen akademiskt men har under flera år tyckt att WE ser sjukt skoj ut.
Har en påhittig ponny som gillar utmaningar så gissade att han skulle gilla detta.
Så nu har jag sedan januari varit på 3 träningar och igår red vi en Pay & Ride.
Så himla skoj.

Och så mycket att lära.
Fick många bra tips av domaren och jag passade på att ställa en hel hög med frågor.
Har ju inte en aning om vad man får eller inte får göra i teknik och speed t.ex.
Dressyren är ju enklare, den är ju mer som "vanligt".

Slänger in några bilder på oss nybörjare :)

TN_20160616_0255.JPG


namnl%25C3%25B6st_20160104_0649.JPG


namnl%25C3%25B6st_20160104_0588.JPG


TN_20160616_0129.JPG


TN_20160616_0119.JPG

Tydligen får inte hästen titta på Husse vid staketet när man flyttar koppen :angel::D

TN_20160616_0083.JPG


TN_20160616_0069.JPG
 
Hej! Jag och min ridtravare Bestis tränar WE. Vi har möjlighet att ta emot andra ekipage hemma på gården i Tystberga. jag är inte tränare själv ska tilläggas:). Jag har inhägnad ridbana samt gräsbana. Vi kan träna tillsammans och vi kan ta hjälp av tränare vid behov och intresse. Jag har en sida på Fb, Träningar på Mellanstugan i Tystberga https://www.facebook.com/groups/164852840359215/
Jag har själv kommit över rejält inbiten ridrädsla med hjälp av coach Anna Nordin som är tränare inom WE, så jag har egen erfarenhet av ridrädsla, om någon av er har hamnat i det stadiet, vanligare än vad vi tror.
 
Kul med denna tråd :)
Jag har varit på en träning med min islänning i höstas, sen blev det inte fler då de la dom på vardagskvällar. Skulle åka på en p&we i våras med ponnyn men blev inställt:(
Tränade flitigt hemma på hindren i vintras med båda pållarna som tycker det är kul. Hoppas på att hitta någon träning i sommar :)

Ponnyn kan nog bli bra på we, han har potential i dressyr och en riktig räser ponny;) Teknik hinder är han rätt bra på då vi i perioder tränat trail:)
Islänningen tränar jag bara för att det är kul, men han har varken dressyrtrav eller bra galopp, femgångare.
 
Har varit iväg på vår första träning nu och det var exakt så kul som jag hade hoppats! Vi fick rida över bro (tyvärr bara en gång då min tunga häst lyckades ha sönder den) rida med lans, testa parallellslalom och sen träna på rida genom grind. Hästen skötte sig hur bra som helst men jag hade lite dålig balans så nu ska jag träna på det
 
:bump: jag hittade en p&we om några veckor så nu måste jag ta tag i hinderträning:)
Tyvärr jobbar jag när de har ett träningstillfälle inför p&we.
 
Hej alla! Har precis hittat we :p till min dotter och hennes ponny. Dottern vill göra allt med sin ponny även om det är hoppningen som (än så länge) ligger dem varmast om hjärtat. Ponnyn är nervös på nya ställen och tittig generellt så jag tror att han kommer må bra av we :) Har hittat att det är träningar regelbundet när oss i Upplands Bro :up: Så vi tänker testa from i höst.
Fråga, utrustning? Är det olika i de olika momenten? De har en även en westernsadel, är den bra i något moment?
 
Hej alla! Har precis hittat we :p till min dotter och hennes ponny. Dottern vill göra allt med sin ponny även om det är hoppningen som (än så länge) ligger dem varmast om hjärtat. Ponnyn är nervös på nya ställen och tittig generellt så jag tror att han kommer må bra av we :) Har hittat att det är träningar regelbundet när oss i Upplands Bro :up: Så vi tänker testa from i höst.
Fråga, utrustning? Är det olika i de olika momenten? De har en även en westernsadel, är den bra i något moment?
Va kul! Nu är jag helt novis men har för mig att det stod att man får välja vilken sadel man vill ha och även byta mellan de olika momenten.. Samma med fri betsling. Benskydd har jag för mig att man inte får ha i dressyrmomentet men däremot i teknik och speed..
 
Var hittade du det?

Kom på hur man kunde söka så hittade :D

Och är väldigt sur över att det är olika regler för I-IV och resten av reglementena. Western hade jag väl lite köpt var friare iom deras "ta av träns o visa bettet"-grej om jag fattat rätt men att behöva ha en fälttävlanshäst i träns hela dagen är aldrig något jag kommer följa.
 
Hej alla! Har precis hittat we :p till min dotter och hennes ponny. Dottern vill göra allt med sin ponny även om det är hoppningen som (än så länge) ligger dem varmast om hjärtat. Ponnyn är nervös på nya ställen och tittig generellt så jag tror att han kommer må bra av we :) Har hittat att det är träningar regelbundet när oss i Upplands Bro :up: Så vi tänker testa from i höst.
Fråga, utrustning? Är det olika i de olika momenten? De har en även en westernsadel, är den bra i något moment?

Många tävlar i antingen dressyrsadlar eller portugisiska sadlar. Om jag inte minns helt fel så är westernsadlar längre/rakare vilket gör att de kan vara något "i vägen" vid utförandet av vissa hinder där det krävs god samling och böj i kroppen. :) Dock har jag sett flertalet ekipage tävla i just sådana sadlar!
Precis som det skrivs ovan så är det okej att byta träns mellan teknik och speed-momenten, men eftersom dessa ofta sker tätt inpå varandra och att det enligt TR ska ske på ett säkert sätt så är ju rekommendationen att man behåller hyfsat samma utrustning mellan alla moment.
 
On a different note; Vi har just startat upp en WE-kommitté för Göteborg/Bohuslän, om nån är intresserad av det området så hojta!

Jag är intresserad! Säg gärna till om det behövs någon mer som engagerar sig på något sätt. :)

Jag har tränat mest på egen hand med lite grindöppning, tunnor, bomövningar etc. Min ponny (kallblodstravare) har MYCKET energi och lätt för att bli väldigt stressad, men av de här övningarna blir hon faktiskt ganska snabbt avslappnad. Hon är dessutom väldigt snabb, vändbar, har lätt för samling och är orädd/har inga större problem med att gå nära "läskiga" saker. Så jag har sedan jag köpte henne tänkt att hon ska bli en WE-ponny!
Vi anmälde oss till två tävlingar i somras, fick dock rehabilitera senskada istället, :( men nu hoppas vi på nästa sommar! :bump:
Ska se om jag kan lägga upp några bilder sen..
 
Vi har kommit iväg på två WE-träningar, idag blir tillfälle nr 3 :) Det är kul för dotter och ponny samt kul för mig som tittar på :up:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 200
Senast: grodan21
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 602
Senast: Jeps
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp