Working Equitation

Jag försöker hålla träningsmotiveringen uppe nu under vintern, går så där, mörkt och lerigt.
Men har försökt ha fokus på träning som stärker galoppen på min 5gångre. Är den som drar ner poängen i dressyrdelen. När vi har bra dagar går han så fint. 3takt och lungt på stor volt😍 generellt har balansen blivit bättre så vi kan hålla ren travtakt i fler hinder som 3tunnor.
Ser fram emot tävlingspremiären som ser ut att bli i apri. 😊 Målet för iår är att våga starta lb i höst:nailbiting:
Jag har samma mål som du och ungefär samma problem. Min häst har förvisso inte fem gångarter, men ibland känns det som om han har åtminstone sju ben. Men vi försöker stärka dressyren i allmänhet och vänstergaloppen i synnerhet. Hinder "kan" vi (jaja, det finns alltid att lära), det är själva ridningen som behöver upp för att poängen ska upp.
Jag fick för mig att anmäla mig till en tvådagarskurs (nåja, två lektioner på olika dagar men vi kan kalla det kurs) med uppställning och bo borta (även om det är köravstånd hem, men det blir mer kurs av det hela om man bor där också), för att bli lite inspirerad. Vi får se när det är tävlingspremiär; första tävlingen i krokarna här ser ut att vara första maj, så vi siktar på det. LC tills vidare, men förhoppningsvis LB i höst, och sen är nästa mål LB:2.
 
Jag har samma mål som du och ungefär samma problem. Min häst har förvisso inte fem gångarter, men ibland känns det som om han har åtminstone sju ben. Men vi försöker stärka dressyren i allmänhet och vänstergaloppen i synnerhet. Hinder "kan" vi (jaja, det finns alltid att lära), det är själva ridningen som behöver upp för att poängen ska upp.
Jag fick för mig att anmäla mig till en tvådagarskurs (nåja, två lektioner på olika dagar men vi kan kalla det kurs) med uppställning och bo borta (även om det är köravstånd hem, men det blir mer kurs av det hela om man bor där också), för att bli lite inspirerad. Vi får se när det är tävlingspremiär; första tävlingen i krokarna här ser ut att vara första maj, så vi siktar på det. LC tills vidare, men förhoppningsvis LB i höst, och sen är nästa mål LB:2.
😅 7 ben! Ja det kan jag förstå är svårt att rida ihop.
Kul att du ska på kurs! Jag är sugen på att hitta nån träningar i vår. Flyttade tyvärr ifrån de jag hade nära till förra året och inte haft motivation att åka på kurser under 2019.

För att fylla på vintermotivationen står jag med 2 hästar med var sin hovböld 😣 så trött på lera. Vill ha snö eller tidig vår..
 
😅 7 ben! Ja det kan jag förstå är svårt att rida ihop.
Kul att du ska på kurs! Jag är sugen på att hitta nån träningar i vår. Flyttade tyvärr ifrån de jag hade nära till förra året och inte haft motivation att åka på kurser under 2019.

För att fylla på vintermotivationen står jag med 2 hästar med var sin hovböld 😣 så trött på lera. Vill ha snö eller tidig vår..
Hovbölder och långt till träningar låter inte så motiverande. Hoppas det går över! Kurs känns skoj - bara två veckor kvar!
 
Nu är vi inne på andra hovbölden på islänningen inte ridit på 4v. :cry:
Nu är jag hemma från helgens WE-kurs. Hästen skötte sig perfekt (utom de fem sekunder han stod på min fot, efter att ha studsat till), och jag är glad och inspirerad. Vi har provat att galoppera i några hinder bara för att leka lite, och vi har fått gå före och visa att bron, klockan och tjuren inte är farliga. Hindren vi red i trav kändes bra när jag var fokuserad. Och så trevliga människor och bra ställe att bo på för både mig och hästen. Det enda som inte får höga betyg är vädret. Barmark vintern igenom - och idag broddade jag faktiskt, för att våga gå mellan stall och ridhus.
 
Det är en förkortning på Working Equation och är en gren med 3 olika moment, dressyr ( som vanligt men lite annorlunda program) teknik ( ryttaren rider en bana som består av olika hinder och som ska ridas / visas efter bestämmelser) och så speed( olika hinder men där får ryttaren rida lite hur som vad gäller fart/ vägar och hur hinden tas an) och så ges det avdrag på hinder som görs mindre bra i teknik poängavdrag o i speed blir det tidstillägg.
 
Nu är jag hemma från helgens WE-kurs. Hästen skötte sig perfekt (utom de fem sekunder han stod på min fot, efter att ha studsat till), och jag är glad och inspirerad. Vi har provat att galoppera i några hinder bara för att leka lite, och vi har fått gå före och visa att bron, klockan och tjuren inte är farliga. Hindren vi red i trav kändes bra när jag var fokuserad. Och så trevliga människor och bra ställe att bo på för både mig och hästen. Det enda som inte får höga betyg är vädret. Barmark vintern igenom - och idag broddade jag faktiskt, för att våga gå mellan stall och ridhus.
Låter som en bra kurs! Det är det man, eller iaf jag, vill få ut av det. Inspiration och utmana sig lite med tränarens vägledning 😊
Slår ju aldrig fel det där med väder. Jag lyckades prika in att flytta ena hästen den helgen då det var storm. Annars har vi knappt varit ute med släpet på hela vintern.

Vi är äntligen av med bölderna och börjat sätta igång igen. Vill ta det lite lungt efter halvlångt uppehåll och antagligen stelheter av att gå med bölderna.
 
Får se om jag kan väcka denna tråd till liv lite.

Jag började med i WE i mitt förra stall då vi hade regelbundna träningar för instrunktör och både jag och hästen tyckte att det var skitkul. Jag har inte riktigt lyckats hålla igång det helt i mitt nya stall då vi saknat material för att träna på det självständigt (islandshäststall så vi har inte ens vanliga hinderstöd) men nu den senaste veckan har jag fått vårkänslor och börjat fixa och trixa. Jag har köpt en lans (rundstav) och fixat slalompinnar (vi har koner så jag har ju kunnat rida lite slalom iaf, de funkar ju för 2 och 3 tunnor med). På tur står en tunna så att jag kan ta och lämna lansen och efter det ska jag lösa någon slags version av 'tjur'. Jag tänker inte fixa en riktig tjur utan något i en lämplig höjd att sätta en ring på. Jag tror att slalompinnanrna kommer vara stabila nog att ha mugg på, eller kanske snarare hoppas, och när jag köpt tunnan så kan den få dubbla som bord när det är lock på den tänker jag även om det kanske inte blir helt enligt TR. Grind kör vi in och ut från paddocken så det kan vi få in i vardagen. Det börjar kännas som att jag inom en inte för lång tid kommer kunna träna på de flesta hinder utöver bron men just den kommer att få dröja.

Så lite småfrågor till er :)
Jag funderar på om jag ska behandla rundstaven? Lack? Bets? Lasyr? Eller är det vanligt att den är obehandlad?
Ringen. Har ni några idéer eller tankar på hur jag skulle kunna lösa den? Spikband har jag sett en del ha och det är ju relativt enkelt att fixa men vad fäster jag den på? En kortare slalompinne känns inte som en jättestabil lösning precis :rofl:. Och hur stark ska magneten egentligen vara för att det ska vara lagom?
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
7 979
Senast: WS6
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 574
Senast: Jeps
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 282
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp