World's most amazing videos

Mynta2

Trådstartare
På TV6 nu. Någon som tittar ? Snart visar dom en hemsk incident i en travtävling. Har sett andra videos med travhästar som går omkull...och det ser ju för ruskigt ut. Tycker det ser hemskare ut när hästen har vagn efter sig och går omkull än med bara ryttare. Kolla om ni hinner.
 
Sv: World's most amazing videos

Mynta2 skrev:
På TV6 nu. Någon som tittar ? Snart visar dom en hemsk incident i en travtävling. Har sett andra videos med travhästar som går omkull...och det ser ju för ruskigt ut. Tycker det ser hemskare ut när hästen har vagn efter sig och går omkull än med bara ryttare. Kolla om ni hinner.

Har sett det...ser väldigt läskigt ut men de klarade sig iaf. Hästen var väl tom tillbaka på banan några månader senare?
 
Sv: World's most amazing videos

Angel_23 skrev:
Har sett det...ser väldigt läskigt ut men de klarade sig iaf. Hästen var väl tom tillbaka på banan några månader senare?

Dom tävlade den hästen senare samma kväll, sa dom:smirk: Men det var väl passgångare?! Tycker det är hemskt med selarna dom sätter på dom:mad: Ett felsteg så: PANG i backen:crazy: /C
 
Sv: World's most amazing videos

Jo, det var passgångare.

Har inte fattat det där med selen riktigt. Vad är de där "bensnörena" egentligen till för?
 
Sv: World's most amazing videos

Violator skrev:
Jo, det var passgångare.

Har inte fattat det där med selen riktigt. Vad är de där "bensnörena" egentligen till för?

En pacer flyttar ena sidans båda ben framåt samtidigt, jämfört med en travare som sträcker fram tex vänster fram och vänster bak samtidigt. Om man då sätter på "hobbles" så begränsar det ju steglängden, vilket gör att hästen inte kan sträcka ut i trav. Då snubblar den helt enkelt.
Visst händer det att hästar snubblar, men passgångarna är så inne på att passa, de vill sällan trava.
niatross-2.jpg


Det är häftigt att sitta bakom en snabb pacer, det gungar så väldigt rytmiskt, lite som att rida tölt!
En tråkig sak är däremot att de ofta får riktigt fula skavsår, brännmärken, utav dessa hobbles.
 
Sv: World's most amazing videos

Ok. Men varför används dessa hobbles överhuvudtaget då? Känns som om sporten skulle göras säkrare om man plockade bort dessa och istället införde diskvalifikation för passgångare som faller in i trav en viss sträcka.
 
Sv: World's most amazing videos

Violator skrev:
Ok. Men varför används dessa hobbles överhuvudtaget då? Känns som om sporten skulle göras säkrare om man plockade bort dessa och istället införde diskvalifikation för passgångare som faller in i trav en viss sträcka.

Min högst personliga gissning är att med hobbles så är det bara att köra! Du behöver ju inte sitta och passa...;) ...som med en travare.
Att köra passgångare handlar mest om att styra hästen och att hålla igång dem, då passgångarna anses oärligare, eller kanske mindre stridsbenägna, än travarna.
Det är helt klart mycket mer skicklighet bakom att träna och köra travare.

I nordamerika så är 9 av 10 sulkylopp tillägnade passgångare.
Att det blivit så beror nog på att folk tycker att de är pålitligare spelobjekt.
Man riskerar inte att förlora spänningen redan i starten.
Jag tycker själv att trav är mycket roligare, för passgångarloppen på småbanorna är ofta en sorglig historia. Men att se de absolut största passgångarna göra upp är faktiskt jäkligt kul!
Drömmer om att en gång få se Little Brown Jug. (Och nu menar jag inte travhästen...)
 
Sv: World's most amazing videos

Det är väl det dummaste man kan göra, att sätta ett högt "staket" eller vad man ska kalla det, på innerspåret. De borde man väl fatta att det kommer hända olyckor...KORKAT säger jag
 
Sv: World's most amazing videos

*Gotlandsrusset* skrev:
Det är väl det dummaste man kan göra, att sätta ett högt "staket" eller vad man ska kalla det, på innerspåret. De borde man väl fatta att det kommer hända olyckor...KORKAT säger jag

Sarger var vanliga förr, de används inte längre.
Bilden på Niatross som jag postat ovan är från 1979 eller 1980.
 
Sv: World's most amazing videos

Måste säga att jag undrar lite över ditt svar när du skriver att passgångare ofta anses vara oärligare eller mindre stridsbenägna än travarna... En passgångare springer ofta mycket fortare än travarna och därför blir dom ju också tröttare sista biten. Oärligt skulle jag inte vilja kalla det, snarare tröttare och med mer mjölksyra i kroppen.

Jag passade en passgångare i USA som gick utan hobbles. Det var ännu häftigare att köra jobb med henne än med dom som går med hobbles! Tyvärr kom hon aldrig till start pga av en senskada.

Har sett Little Brown Jug på plats år 2000. Kommer inte ihåg vem som vann men Gallo Blue Chip var med det året. Kommer ihåg att Eternal Camnation vann Jugette, stonas uppgörelse.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
757
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 821
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp