WOW-sadlar, är de verkligen WOW?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alkemisten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 6 460
A

Alkemisten

I letandet efter en sadel till min mycket "svår-sadel-anpassade" häst kom jag över denna sidan http://www.wowsaddles.com

Jag tycker dessa sadlar verkar helt fantastiska! Är det någon här som har provat dem?

Sv: WOW-sadlar, är de verkligen WOW?

Orkar inte läsa engelska :o Är den bomfri, flexibom eller hur ser det ut?

Inte provat dem, men läst mycket om dem. Den uppfattningen jag har fått är att det är svårt att passa in dessa sadlar själv - utan en av de som är utbildade utprovare. Det finns så oerhört många variationer att det är svårt att pricka helt rätt. Jag har läst om dem som varit jättenöjda och dem som varit väldigt missnöjda, men det verkar mest ha berott på att de inte fått helt rätt delar för just sig själva och sin häst.

Vad är det mer för delar man kan byta ut? Som jag fattade det kunde man byta koppjärn själv och det fanns upp till 143grader..

Det var rätt mkt tjat om dessa sadlar på utländska forum för några år sen, men nu verkar folk ha tröttnat. Tror det var mest en innegrej. Sadlarna är ju fruktansvärt dyra, och jag tror faktiskt inte de är bättre än en vanlig bomsadel. Det är med att man kan byta alla delar kanske verkar bra till en början men jag tror inte på det riktigt. Blir nog mest krångel...

*knapplån*

Jag tycker inte de är så fasligt dyra, 1500 pund är normalpris för en sadel.

Mitt problem är att de sadelutprovare jag haft inte har kunnat sin sak riktigt. Sadlarna har aldrig passat - jag är på min fjärde ej passande sadel. Två av dessa har jag dessutom måttbeställt till min häst!!

När man läser sidan tycker jag att de verkar ha tänkt på allting. Tex ryggens rörelser under sadeln dvs att bommen flexar i vidd. Att man som kvinna har bulliga inre lårmuskler som tar emot i sitsen. Koppjärnets vidd. mmmm.

Kom igen nu!

Är det verkligen ingen som kan ge sin åsikt!!

/Alkemisten

1500 pund är över 20 000 (+ frakt) och det tycker jag är mycket. Ser inte ut att vara så bra läder... Gillar inte utseendet på dom alls. Ser ut som att man skulle sitta helt fel.

Drar upp den här gamla tråden eftersom jag i skrivande stund har en dressyrvariant hemma på prov.

Utseendet är det absolut inget fel på, smal och bra midja. Vettigt luftsystem, TOTAL valfrihet då man själv väljer sits, bossor och kåpor. Vill man kan man bara byta en av dessa, om man t ex köper ny häst.

Är superintresserad av att höra om någon under året som gått sedan tråden skapades har något att tillföra.

Såg på nåt liknande buke, fast engelsk, att det fanns nöjda användare av den, tror det var på newrider eller något.

Nu har jag ridit i den också. Koppjärnet var inte optimalt för min häst, men trots detta gick hon betydligt bättre med FLAIR än ullstoppning. Trots att ullstoppningen i Jessican är verkligen super, med jättefin svikt.

Jag satt jättebra, den smala midjan på sadeln tillät benen att hänga rätt ner i lodrät sits helt utan spänningar. Underbart. P g a det något smala koppjärnet kändes ju sitsen lite hög i framkant, men när vi pumpat om sadeln lite blev det ändå markant bättre.

Hästen kändes otroligt fin i sidvärtsrörelser där hon annars kan bli lite seg när det börjar bli jobbigt. Det sista lilla "dansandet" kom på plats. Galoppombytena fungerade bättre än vanligt och överlinjen var lättare att få kontakt med.

Sitsen var lite djupare än vad jag normalt föredrar, men jag kommer i höst att ta tillfället i akt att prova ut en WOW till mig och hästen - absolut. Ska bli jätteroligt att se alla modeller och färger i verkligheten.

Priset; 21 000 kr, tycker jag inte är hårresande dyrt för så pass bra kvalité med så många möjligheter. Både hantverk och läderkvalité imponerade.

Måste bara tillägga: har ju tidigare ridit i en bomlös Trekker Master (som är för vid för nuvarande häst), känslan av den här sadeln var verkligen bomlöskänslan. Fast med uppbyggt säte, så man slipper sitta brett och de andra nackdelarna man kan känna med bomlöst.

Koppjärnet flexar också en liten, liten smula i längsled med hästen, d v s det följer hästens rörelser en bit vilket verkade falla i god jord hos kameln.

åh måste fråga e re nån som provat luft paden, mitt ha begär är väkt

Har klämt på den, men jag måste säga att i min värld gäller samma som för andra paddar, d v s sadeln ska vara för vid för att inte bli för trång med padden.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 225
Senast: Elise4321
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31