WTF Spotify?

Dalakhay

Trådstartare
Igår lyssnade jag på en av mina favoritlåtar på repeat på Spotify och hux flux sa den att "Nu hade jag nått maxgränsen och ville jag fortsätta lyssna på den låten får jag uppgradera till en betalversion".
Vad sjutton är det här? Någon annan som varit med om samma?

Sv: WTF Spotify?

Spotify har gjort om gratisversionen så man får bara lyssna på samma låt 5 gånger per dag (tror jag att det är). Sen finns det någon maxgräns för hur mycket man får lyssna totalt också, men den minns jag inte alls. Tror att det började gälla 1 maj, har varit endel skriverier i tidningar om det...

Har för mig att det numera är 10h/månad och en och samma låt får spelas 5 ggr/månad som gäller för gratis-konton. Dessutom tror jag att det är reklam oftare än vad det var innan.

Jag vet inte riktigt hur de tänker, eller hur deras ekonomi ser ut, men jag tycker det känns som en ganska dum idé att begränsa streamingen så pass mycket som de gjort. Det har i alla fall fått mig att helt sluta använda tjänsten.

Inte för att det gör någon skillnad men Spotify Free är fortfarande Free, det var konton som behövde invites för att aktiveras, medan Open är de som kom ut när Spotify blev helt öppet. Mitt heter fortfarande Free.

Tror dock faktiskt att det får fler att börja betala för tjänsten?
Jag tycker att det är lätt värt 99:- i månaden för att få tillgång till SÅ mycket musik på ett så enkelt sätt. Och Spotify i mobilen är ju bästa ever :love: (om man har en telefon där det funkar då såklart. :) )

Och jag tycker inte det är värt 99 spänn i månaden när musiken jag vill lyssna på inte finns på Spotify. :p Den som redan finns där har jag på CD-skivor och inlagda i iTunes på datorn så det gör noll och ingen skillnad.

Jag lägger ganska mycket pengar varje månad på CD's och har helt enkelt inget intresse av att betala för samma musik igen. Och nej, jag är verkligen inte intresserad av att köpa albumen digitalt. Huva!

Vad gäller Spotify tycker jag däremot att de borde hitta lite fler betalningslösningar.
Jag t.ex. har mest nytta av Spotify vid festsammanhang eftersom musiken varieras på ett helt annat sätt och hade kunnat tänka mig betala för reklamfri musik i t.ex. 18 h för 15-20 spänn. En högre engångskostnad för att kunna använda Spotify fullt ut en dag helt enkelt i förhållande till vad månadskostnaden för Unlimited eller Premium är.
Som det är nu har man antingen fri musik i en månad eller ett mer eller mindre oanvändbart konto. Ett par mellanlägen vore att föredra.

Jag tycker att musik ska få kosta pengar, inget snack om saken. :)

Absolut, mellanlägen vore jättebra! Att ha Premium 18-24 timmar för en hyfsat billig peng tycker jag vore toppen!
För min del spelar det ju absolut noll roll, eftersom jag kört på Premium ett bra tag, men jag förstår att alla andra blir lite less..

När jag loggade in häromdagen är jag helt säker på att det fanns något för 49 kronor också? Men det kanske är unlimited? Äh, jag har ingen koll. Jag såg bara att det stod något om det :D

Jag klarar mig under den där 10 timmars-gränsen, eftersom jag normalt sett lyssnar på musik som inte brukar finnas på spotify. När jag däremot får lite spontan-ryck och ska lyssna på Lady Gaga eller vad som egentligen är grejen med Veronica Maggios nya album, så kan jag använda spotify. Men då klarar jag mig inte under med att bara få lyssna på låten 5 gånger.

Därför har jag börjat använda Grooveshark istället.

Kapar tråden

Om jag har premium, kan jag då lyssna på spotify i hela världen?

Jag vet inte riktigt hur de tänker, eller hur deras ekonomi ser ut, men jag tycker det känns som en ganska dum idé att begränsa streamingen så pass mycket som de gjort. Det har i alla fall fått mig att helt sluta använda tjänsten.

Dom tänker väl som så att även en gratistjänst behöver ha lite inkomst och att det kanske inte räcker med reklamen för att Spotify ska ha råd att leverera den sortens tjänst de vill. Varför skulle det vara dumt att begränsa det så pass mycket som de gjort nu? 49 eller 99 spänn i månaden för obegränsat med lyssnande på en vääääääldig massa musik (sen om man inte gillar musiken spotify erbjuder är ju faktiskt inte riktigt deras fel, dom styr knappast vilken musik dom ska få) det är fan skitbilligt!!

Och folk som säger att nu kommer spotify tappa sjuuukt mycket användare och dom kommer inte klara sig blabla, men de enda användarna som lämnar är ju faktiskt dom som ändå inte dragit in ett öre till spotify eftersom dom använt gratisversionen ändå.

Och folk som säger att nu kommer spotify tappa sjuuukt mycket användare och dom kommer inte klara sig blabla, men de enda användarna som lämnar är ju faktiskt dom som ändå inte dragit in ett öre till spotify eftersom dom använt gratisversionen ändå.

:bow::bow:

Jag kan bara hålla med. 99:- för all denna musik är väldigt billigt. Det får jag typ 1 album för på iTunes...

(...) men de enda användarna som lämnar är ju faktiskt dom som ändå inte dragit in ett öre till spotify eftersom dom använt gratisversionen ändå.

De har ju bidragit genom att lyssna = Spotify får in pengar genom reklamen. Ju färre som lyssnar desto mindre reklampengar in.

Men om du läser mitt inlägg efter så förstår du nog varför jag inte använder tjänsten längre och att jag inte alls anser att den måste vara gratis.
Jag vill se fler lösningar. Eftersom jag inte tycker att det finns "massa" musik för mig på Spotify vill jag inte betala per månad för att kanske lyssna vid enstaka tillfällen och då kunna lyssna obegränsat antal gånger på de låtar jag vill. De är så få på Spotify att jag hellre köper cd-skivorna.
Däremot hade jag kunnat tänka mig lägga en tjuga för att t.ex. kunna få samma användarmöjligheter som Premium för t.ex. 24 timmar om jag är ute och reser och vill kunna lyssna genom iphonen eller offline för att slippa ta med mig min dator.

Jag har inte heller gnällt över att Spotify spelar "fel" musik, eftersom jag är medveten om att jag inte lyssnar på det som tilltalar den större massan förstår jag att allt inte prioriteras. Däremot hade jag kunnat tänka mig betala för en Premium-tjänst om musiken jag vill lyssna på faktiskt finns på Spotify, svårare än så är det inte.

Det har ju funnits dagspass för Spotify som kostade 9:- per dag, men jag tror det togs bort när de införde Premium, Unlimited och Free.

Men jag kan ju tycka att 49:- inte är någonting för om man vill ha en fest utan reklam bland musiken...

Nej absolut jag läste vad du skrev, och svaret var inte bara till vad du hade skrivit utan allmänt för tråden. Jag förstår varför man t ex väljer att inte betala för spotify när det saknas så pass mycket av den musiken man gillar, jag har inte ens spotify och kommer inte skaffa eftersom det saknas mycket för att jag ska tycka det är värt det. Dessutom har jag redan allt på min dator.

Jag tror dessutom att det kommer komma mer alternativ längre fram, om dom får jobba lite på det och få lite feedback från användare så blir det ju genast mycket mer anpassat för ännu fler.

De har ju bidragit genom att lyssna = Spotify får in pengar genom reklamen. Ju färre som lyssnar desto mindre reklampengar in.

Jo, men jag tror inte dom går förlust på det ändå. Jag tror att det är så pass många som uppgraderar sig att det inte spelar någon roll att det finns en del arga gratisåkare som lämnar!

Mjae, inte riktigt. Du kan lyssna i de länder där Spotify finns, men du har även möjlighet att lyssna som vanligt två veckor efter att du varit inloggad "hemma".

Eftersom Spotify har konstiga regler baserat på att skivbolagen inte fattat att internet är globalt, så finns det vissa begränsningar på vad du kan lyssna på. Vissa låtar finns i Sverige, men inte i Spanien och vice versa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 043
Senast: tuaphua
·
Kultur Hej på er! Jag tycker mycket om skivan Jag fortsätter glömma med Jocke Berg men det finns en låt jag stör mig lite på, nämligen 4...
Svar
6
· Visningar
1 498
Senast: keons
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka