Sv: Y-stolpar?
Då förstår jag hur ni tänker.
Eftersom jag har väldigt gott om mark, med både större och mindre hagar, och dessutom 5-trådiga stängsel överallt, så kan jag alltid separera hästgrupper vid behov, så att det är "en hage mellan hästgrupperna". Dessutom, med ca 10.000 volt i trådarna (sommartid, oftast kring 5.000 volt vintertid), så sticker hästarna inte ut huvudet över tråden i onödan, de vet att det smäller rejält om de går emot tråden. Och så har jag tråkiga kallblod, som extremt sällan anser att de behöver "veva" mot andra hästar, det är nog snarare inom en grupp med ston i samma hage, som det kan vara lite oroligt innan en ny rangordning har satt sig när det dyker upp en ny häst.
Det finns helt enkelt flera sätt att organisera sitt hagsystem: t.ex. med korridorer, med så många hagar (givet att man har tillräckligt med mark) så att inga hästgrupper behöver ha grannar, eller med Y-stolpar.
För mig verkar det onödigt att skapa områden som inte betas, och då kan ju de efterfrågade Y-stolparna vara en lösning, som minskar problemet med obetade korridorer.