Bukefalos 28 år!

Lena Furberg

Trådstartare
Ja, då var det dags för ytterligare en medicinsk fråga ang min gamla hund..... 💔 Han blir alltså 13 år i höst, Beauceron, kastrerad som ung (han var krypt). På senare tid (senaste året) har han haft återkommande prostatainfektioner. Ultraljud visar på konstigheter i prostata och mjälte, ev cancer, men han har inte blivit sämre sedan ultraljuden gjordes så jag vet inte vad man ska tro. Borde inte cancer göra att han blir sämre ganska snabbt?

Han fick antibiotika (Bactrim) som tog bort infektionen (han droppade väldigt mycket, gråaktig vätska från prostatan) men den kom tillbaka. Fick ny antibiotika, blev bra, men så kom det tillbaka igen efter några månader. Ny kur nu, blev bra, men nu droppar han igen.

Vet vill inte ge mer antibiotika då de tror han har resistenta bakterier. Nu har han fått Ypozane, 7 tabletter, som ska krympa prostatan. Min undran är mest om detta är en ersättning för kastrering, vilket ju borde vara meningslöst eftersom han redan är kastrerad? Han ska få tabletterna, hämtade ut dem idag. Någon här med erfarenhet? Jag hade aldrig hört talas om dem tidigare.

Och ja, jag vet att han sjunger på sista versen, detta blir helt klart hans sista sommar. Men kan han få bli besvärsfri denna sista tid så vore det underbart.

Så - nån med erfarenhet av Ypozane?
 
Ja, då var det dags för ytterligare en medicinsk fråga ang min gamla hund..... 💔 Han blir alltså 13 år i höst, Beauceron, kastrerad som ung (han var krypt). På senare tid (senaste året) har han haft återkommande prostatainfektioner. Ultraljud visar på konstigheter i prostata och mjälte, ev cancer, men han har inte blivit sämre sedan ultraljuden gjordes så jag vet inte vad man ska tro. Borde inte cancer göra att han blir sämre ganska snabbt?

Han fick antibiotika (Bactrim) som tog bort infektionen (han droppade väldigt mycket, gråaktig vätska från prostatan) men den kom tillbaka. Fick ny antibiotika, blev bra, men så kom det tillbaka igen efter några månader. Ny kur nu, blev bra, men nu droppar han igen.

Vet vill inte ge mer antibiotika då de tror han har resistenta bakterier. Nu har han fått Ypozane, 7 tabletter, som ska krympa prostatan. Min undran är mest om detta är en ersättning för kastrering, vilket ju borde vara meningslöst eftersom han redan är kastrerad? Han ska få tabletterna, hämtade ut dem idag. Någon här med erfarenhet? Jag hade aldrig hört talas om dem tidigare.

Och ja, jag vet att han sjunger på sista versen, detta blir helt klart hans sista sommar. Men kan han få bli besvärsfri denna sista tid så vore det underbart.

Så - nån med erfarenhet av Ypozane?

Upplevde att ypozane fungerade bra på min hane iaf, förvisso okastrerad. Han läckte urin, men det försvann kort efter att vi påbörjat kuren. Tyvärr vet jag inte hur länge den ger effekt, min hund blev akut sjuk efter 5 månader och fick tas bort.
 
Upplevde att ypozane fungerade bra på min hane iaf, förvisso okastrerad. Han läckte urin, men det försvann kort efter att vi påbörjat kuren. Tyvärr vet jag inte hur länge den ger effekt, min hund blev akut sjuk efter 5 månader och fick tas bort.
:heart
 
Min okastrerade hane (då sex år) fick det en kur förra sommaren, han hade börjat droppa lite urin och det visade sig att prostatan var förstorad. Fick en kur och blev bra, förväntade mig att det skulle komma tillbaka och att jag eventuellt skulle behöva kastrera men än så länge har jag inte märkt ngt, så vi är nöjda :) Inga biverkningar direkt, kanske lite trött och seg första månaden.
 
Ypozane är ju egentligen inte en ersättning för kastrering utan för att krympa prostatan, det borde alltså funka även på en kastrerad hund, förstås beroende av varför prostatan är förstorad. Det lär ju inte krympa en eventuell tumör men om prostatan är inflammerad som biverkning av annat tillstånd så kanske det funkar. Bara mina funderingar.

Indigo behandlades med Ypozane pga godartad prostataförstoring med cystbildning, det verkade funka bra men pga cystbildningen valde jag att kastrera honom sen eftersom Ypozane skulle gjort att vi inte fick tävla.

Hoppas det funkar bra för R och ger honom lite tid till! :heart
 
Jag kan inte egentligen men jobbar på en urologmottagning :angel:
Tänker spontant att kastrering och att krympa prostata är två skilda saker?
Jo, så är det nog (svarar även @Åsa A ). Att jag funderar i de banorna beror på att vet först var konfunderad över hur en kastrerad hane kunde ha prostatabesvär. Vid ett tidigare tillfälle hade han även en tumör (som visade sig vara en fettknöl...) under svansen, som man behandlade med medicin som skulle fungera som typ kemisk kastrering - fastän han redan var kastrerad sedan länge. Det känns som om de två lite hänger ihop, inte minst då kastrering brukar vara en behandling för hundar med hans problem. Nu misstänker man äver cancer, men jag förstår inte riktigt hur han inte blivit markerat sämre efter x antal månader om han har cancer...?

Jag vill bara att han ska få må bra under sin sista tid. :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 983
Senast: Sol
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
764
Hundhälsa Gamle hunden (12,5, Beauceron, kastrerad hanne) var till veterinären igår för att få ny antibiotika utskriven då han droppar igen...
Svar
4
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp