Stress? Ångest? Och det är tyvärr isåfall inget som går över på några månader. Det har isåfall heller inte kommit på några månader.

Har du några andra symptom som tungt att andas ibland? Värmevallningar? Domningar? Värre när du dricker kaffe?

Oberoende vad det beror av och under tiden läkarvetenskapen gör sina undersökningar, så för att hjälpa upp det hela är det inte dumt att äta näringsrikt och ofta, tre timmar mellan måltiderna. Och duktigt av frukt, grönsaker och bär. Utöver det dagligen avslappningsövningar som t.ex. meditation och mindfulnessövningar. Finns gratis på nätet, bara att lägga sig och lyssna.

Du äter inget som kan ge yrsel som biverkning? Som p-piller t.ex?
 
Stress? Ångest? Och det är tyvärr isåfall inget som går över på några månader. Det har isåfall heller inte kommit på några månader.

Har du några andra symptom som tungt att andas ibland? Värmevallningar? Domningar? Värre när du dricker kaffe?

Oberoende vad det beror av och under tiden läkarvetenskapen gör sina undersökningar, så för att hjälpa upp det hela är det inte dumt att äta näringsrikt och ofta, tre timmar mellan måltiderna. Och duktigt av frukt, grönsaker och bär. Utöver det dagligen avslappningsövningar som t.ex. meditation och mindfulnessövningar. Finns gratis på nätet, bara att lägga sig och lyssna.

Du äter inget som kan ge yrsel som biverkning? Som p-piller t.ex?

Jag äter i dagsläget bara D-vitamin och Berocca.
Jag har aldrig haft ångest, och förstår inte riktigt vad det är när folk förklarar.

Värmevallningar har jag, men det känns lite halvkonstigt om det skulle vara klimakteriet eftersom jag bara är 28.

När jag blir stressad, oavsett om det handlar om psykisk stress eller om jag har gjort för mkt rent fysiskt på en dag så känns det som att mina nerver vibrerar. Känner det främst i händer och armar. Jag glömmer lätt bort det symptomet då jag dels hade det under flera års tid utan att tänka så mkt på det, och nu inte har det alls i princip eftersom jag är väldigt noga med att ta det lugnt ifall det nu ändå skulle vara stress. Nu när jag inte har det jämt så upplever jag det som riktigt obehagligt när det dyker upp!

Jag är inte gravid, har kollat flera ggr. Har ingen ägglossning heller så det vore smått konstigt om jag vore gravid ;)
 
Chansar hejdlöst, men magnesiumbrist?

Jag har problem med yrsel, men mitt beror på en nackskydd som leder till spänningar och huvudvärk. Tröttheten kommer som ett brev på posten efter en dag med yrsel och huvudvärk...
 
Chansar hejdlöst, men magnesiumbrist?

Jag har problem med yrsel, men mitt beror på en nackskydd som leder till spänningar och huvudvärk. Tröttheten kommer som ett brev på posten efter en dag med yrsel och huvudvärk...
Känns inte jättetroligt eftersom jag äter mkt grönsaker. Jag har ju inte konstant diarée eller så så jag borde få i mig rätt bra :)
 
Finns något som kallas för "fobisk yrsel", http://www.yrsel.com/ywp/fobisk-yrsel/ Kan det vara nåt?

Jag är tyvärr själv också drabbad av långtidsyrsel. Fick i början av förra året rejält med "karsullyrsel", diagnostiserades med kristallsjuka och gjorde övningar för det flitigt och det försvann. Någon månad senare kom yrselattacker som sen under sommaren utvecklades till konstant yrsel och illamående. Körde inte bil alls på en par månader och hade alltid med plastpåse att kunna kräkas i vid behov när jag åkte bil. Av inre medicinaren som gjorde gastroskopi på mig (fick världens magkatarr problem) fick jag höra det var vanligt att "duktiga ordningssamma" och därmed spända flickor drabbades av sånt här och han skrev ut Sertralin, anti depressiva, och sa jag inte skulle behöva ta dem så länge. Trodde inte ritkigt på hans diagnos, började aldrig ta tabletterna för var livrädd för biverkningarna och gick på semester och tänkte att det löser sig nog med en månads avkopplande ledighet. Men riktigt så enkelt gick det ju inte...

En stor mängd prover tagna och inget avvikande hittades.
 
Jag tolkar dig rätt om du har varit hos Öron-Näsa-Hals och kollat upp yrseln men man har inte hittat fel på öron eller balansorgan? Om du inte varit hos ÖNH skulle jag nog ändå försöka få tid där, det finns många orsaker till yrsel som kan sitta i öronen.

Sen tänkte jag på det, när läkaren säger "lära dig leva med yrsel" så behöver det inte betyda att du ska ge upp ditt liv och ligga i sängen och kräkas. Det finns mediciner som kan stoppa eller ta udden av många typer av yrsel. Själv har jag en Menières syndrom som ger rotatoriska yrselatacker och däremellan kan jag vara "åksjuk" flera månader i sträck. Det kan dock ofta lindra med vanliga åksjukepiller, problemet är förstås att de också har biverkningar men alla reagerar inte likadant på dem.
Du kanske också kan identifiera om det är något specifikt som ökar yrseln? Koffein, stress, socker eller vad som helst och sen minska på det.

Jag har nog inga bra tips på vad det kan vara om det inte sitter i örat men jag vet hur jobbigt det är med yrsel och jag hoppas att du får hjälp och att det går över!
 
Jag har just varit hos previa där läkaren kom fram till att det inte är något fel på mig :D
Och så vill hon ha ut mina journaler så hon kan läsa dem.

1 jag ser ingen anledning att ge ut dem mitt i en utredning. Läkarna vet inte vad yrseln beror på än så hon kommer inte kunna läsa ut det ur mina journaler iaf.

2 Sist hon fick ut min journal så satt hon vid mina chefer och sa "Ja det är tydligt att Kimmis tror att hon är sjuk iaf" Och kom fram till att mina läkare hade gjort allt i sin makt. 1 månad senare så byter jag vårdcentral och det uppdagas att jag har lågt kortisol.... Jo jo, verkligen gjort allt...


Så, hon fick inga journaler. Mkt sur blev hon.

@tgd Jag får aldrig den där känslan att jag håller på att falla. Min yrsel är väldigt ospecifik och extremt svår att beskriva. Och jag skulle snarare kalla den lågintensiv. Dock så började det ju med extrem stress. Men jag tycker som sagt att om det skulle vara det som är problemet så borde det vara borta nu.

@Retro Öron/näsa/hals har jag varit hos ja, och det är inget fel på mina öron. Läkaren har inte nämnt några mediciner, men vi får väl se om det finns något som kan hjälpa. Jag är dock sån som inga mediciner brukar fungera på. Så jag är inte speciellt hoppfull :P
 
Känns inte jättetroligt eftersom jag äter mkt grönsaker. Jag har ju inte konstant diarée eller så så jag borde få i mig rätt bra :)
Trodde magnesiumbrist fungerade tvärtom, det är det som påstås i alla fall, (vissa påstår också att grönsaker innehåller mindre magnesium än tidigare, ingen aning om det stämmer). Dvs om du får i dig för mycket får du diarre inte om du får i dig för lite, då får du förstoppning.
 
Trodde magnesiumbrist fungerade tvärtom, det är det som påstås i alla fall, (vissa påstår också att grönsaker innehåller mindre magnesium än tidigare, ingen aning om det stämmer). Dvs om du får i dig för mycket får du diarre inte om du får i dig för lite, då får du förstoppning.

Hm.... Jag har något som jag själv kalla 3 dagars syndrom ;) Nämligen att jag är lös i 2-3 dagar, och sen hård i 2-3 dagar..... Fram o tillbaks...
 
Hm.... Jag har något som jag själv kalla 3 dagars syndrom ;) Nämligen att jag är lös i 2-3 dagar, och sen hård i 2-3 dagar..... Fram o tillbaks...
Det är ju väldigt populärt att ha magnesiumbrist just nu :D så jag vet inte hur trovärdig all information är eller vad läkare säger. Men om man vill hänge sig åt vitaminbristsidorna (vilket ju alltid är lite kul tycker jag) så har vi här tex

Vilka är då symtomen vid magnesiumbrist?
Några exempel nämndes inledningsvis men symtomen kan vara många, bland annat dålig aptit, allmän svaghet, sömnbesvär, utmattning, lättretlighet, darrningar, svårighet att svälja, hörselstörningar, ljuskänslighet, yrsel, förvirring, depression, inlärningssvårigheter, rikliga svettningar, stark kroppslukt, snabb puls, urinvägsinfektioner, menskramper, allergi och överkänslighet.

http://kurera.se/har-du-magnesiumbrist/
Grönsaker verkar inte direkt nämnas bland livsmedel som är bra mot magnesiumbrist.

Sedan skulle man ju vilja veta mer om sidan Kurera såklart om den är trovärdig eller om de gillar att överdriva.

Men det verkade gå att kolla, de kan inte vara alltför vansinniga
https://www.apoteksgruppen.se/apotek/hofors/apoteksgruppen-hofors-skolgatan/tips-pa-bra-lankar/
Hälsa
För mer generella råd om hälsa vill vi även även här tipsa om 1177 och deras temasida Hälsa och Livsstil. Här kan du läsa om mat, rörelse, stress och sömn. Du kan ta små steg mot goda vanor och en mer hälsosam livsstil.

En annan bra sida är kurera.se, speciellt för dig som har frågor och funderingar kring vitaminer och kosttillskott.
Om nu inte Apoteksgruppen skulle äga Kurera såklart.
 
Såg nu i planeringen att läkarna planerar att ta prov på magnesium, så om ca 6 veckor vet vi om det är problemet eller inte!

Såg oxå att kortisolet låg lägre sist än jag trodde 245, det verkar pendla väldigt! Mellan 245 och 330 under en väldigt kort period. Och så såg jag att jag hade lätt förhöjt östrogen med. Jag hittade att man kunde scrolla ner ännu längre, jag trodde att texten tog slut mkt tidigare än den gjorde :p
 
Hm.... Jag har något som jag själv kalla 3 dagars syndrom ;) Nämligen att jag är lös i 2-3 dagar, och sen hård i 2-3 dagar..... Fram o tillbaks...

Har du provat typ Probi mage? Inte för att jag tror att yrseln beror på att du har 3 dagars syndrom ( tack nu fick jag ett namn på min åkomma ) utan för att hjälpa kroppen att ta upp all näring i maten.

Jag har testat Probi mage och blev mycket bättre av det men jag slarvar och slutar med allt efter ett tag även om det hjälper mig.
 
Har du provat typ Probi mage? Inte för att jag tror att yrseln beror på att du har 3 dagars syndrom ( tack nu fick jag ett namn på min åkomma ) utan för att hjälpa kroppen att ta upp all näring i maten.

Jag har testat Probi mage och blev mycket bättre av det men jag slarvar och slutar med allt efter ett tag även om det hjälper mig.

Jag blir konstant hård istället och får ännu värre hemorojder och analblödningar än jag redan har då... Jag är väldigt tacksam för min lösa mage som håller det hela lite i ordning iaf! :D
 
Jag blir konstant hård istället och får ännu värre hemorojder och analblödningar än jag redan har då... Jag är väldigt tacksam för min lösa mage som håller det hela lite i ordning iaf! :D

Åh fy, jag vet tyvärr av egen erfarenhet om vad du talar om, jag är laktosintollerant så jag brukar dricka ett glas mjölk när jag är hård magen. Då blir det fräs i den :angel:
 
Åh fy, jag vet tyvärr av egen erfarenhet om vad du talar om, jag är laktosintollerant så jag brukar dricka ett glas mjölk när jag är hård magen. Då blir det fräs i den :angel:
Ja det är ett helvete, och aldrig blir det bra heller!
Den där jävla sprickan läker fan aldrig.
 
Har dom uteslutit Addisons sjukdom på dig? Jag är ingen läkare dock så ta inte det jag skriver som en sannnig eller något sånt.
 
Har dom uteslutit Addisons sjukdom på dig? Jag är ingen läkare dock så ta inte det jag skriver som en sannnig eller något sånt.

De tycker att mina binjurar svarar lite för bra för det, men det skulle ju rent teoretiskt kunna vara i ett väldigt tidigt stadie av addison.
 
@kimmis87

Nu har jag läst lite slarvigt men kan inte hitta något om uppföljning hos endokrinologen? Det stod något om MR, har de sett hur hypofysen ser ut?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp