Ytterligare en bomlös tråd

Constance

Trådstartare
Jag har läst trådar om bomlösa sadlar i flera timmar nu, och är full med tankar och funderingar.
Jag är ute efter en bomlös sadel, eftersom min sadelutprovare inte hittar någon bomsadel som passar. Den bästa vi hittade glider fram fast vi använder antiglid-pad och svängd gjord. Pållen är 75% frieser/25% halvblod, så han är ganska grov, och har dåligt med muskler.
Jag är ute efter en mjuk, skön sadel (som alla andra) med remmar för engelsk sadelgjord och "vanliga" stigläder.
Jag rider mest ut eller dressyrar på banan. Jag kommer eventuellt ställa upp i någon dressyrtävling någon gång.
En idé jag har är att köpa en bomlös nu som jag kan rida i så han får lite muskler så vi ev i framtiden kan köpa en bomsadel. Det viktigaste för mig är inte att tävla.

Vad jag har förstått är det bara Star-Trekk Dressage Close Contact som är godkänd att tävla i enligt TR, stämmer det?
Jag gillar även en modell som Torsion har, Endurance. Någon som har synpunkter på den? Kan man ha vanliga stigläder till den?
 
Sv: Ytterligare en bomlös tråd

Beror helt på hur mycket pengar du har att lägga ut. Numera finns det flera tävlingsgodkända sadlar. Det är ST's sadlar, Phoenix, Ansur, troligen en ny variant av Ansur när som helst, en svindyr sadel som är designad av Kay Humphries, en sadel av de som gör Trekker-sadlarna och en engelsk tillverkare med en mycket liknande sadel. Så det finns en hel uppsjö av bomlösa dressyrsadlar egentligen.
 
Sv: Ytterligare en bomlös tråd

Jaha, okej. Tack! :) Då ska jag titta vidare bland de märken du skrev :)
 
Sv: Ytterligare en bomlös tråd

Men hur fungerar en bomlös om hästen har sadelgjorsläget så långt fram? Bättre än en bomsadel? :crazy:
 
Sv: Ytterligare en bomlös tråd

beror på vilken modell av bomlöst. Freeform t.ex. har ju en modell med "arabian rigging" vilket innebär att sadelgjordsstropparna är fästa extra långt fram för att INTE dra fram sadeln på hästar med sadelgjordsläget långt fram.
 
Sv: Ytterligare en bomlös tråd

Japp Star Trekk Dressage CC är godkännd för tävling.
Jag har personligen varit i kontakt med ridsportförbundet ang denna sadel mailat dom bilder mm. Och till svar fick jag att den ser tillräckligt engelsk ut för att brukas på dressyr tävling (alla nivåer) och dom hade inget övrigt att invända ang denna sadel.

Anledningen till att jag varit på dom är att jag har tänkt att köpa en nu i höst:) för då har jag sparat ihop tillräckligt med pengar.
 
Sv: Ytterligare en bomlös tråd

RedPassion skrev:
Men hur fungerar en bomlös om hästen har sadelgjorsläget så långt fram? Bättre än en bomsadel? :crazy:


Jag har en knighte bearback...bomlös sadel...
Alla sadlar som jag haft tidigare(bomsadlar) har sadelgjorden haft en tendens att åka fram. Min häst (arab sto 154cm 400kg)är den sälformade modellen utan manke och med helt rak rygg(hon är bredare över ryggen än stallets frieser ). Med den bomlösa är detta inte ett problem och varför vet jag inte riktigt men en teori är att sadeln verkligen ligger an mot hela hästen och att därför blir sadelläget mera stabilt och den ligger kvar där den ska ligga.
 
Sv: Ytterligare en bomlös tråd

Har du tittat på Freeform?

Den har vanliga stigläder och är lite stabilare än tex.Knights bareback och liknande.
Ser mer ut som "engelsk" sadel än bomlös.
Hur skön som helst att rida i!

Har även en Knights bareback som vi har byggt upp så den passar mig.

Köp en anti-glid matta och lägg mellan pad och sadel.Funkar jättebra!

Har aldrig haft nåt problem med att sadeln åker fram för att sadelgjordsläget blir så centralt, ej för långt fram.

Lycka till!
/I
 
Sv: Ytterligare en bomlös tråd

Jag (och hästen) är väldigt förtjusta i Startrekk Dressage.

Igår hade jag t ex nytta av de flyttbara knäklossarna, då vi var ute i skogen och flög omkring (känsligt fullblod och mycket mygg - ingen situation man skojar bort!). Jag tycker sadeln är väldigt anpassningsbar, både till häst och ryttare. Knäklossarna går att flytta, två stigläderfästen (för att reglera hur långt bak man vill ha stiglädren).

De flyttbara bossorna gör att det går lätt att anpassa sadeln när hästen breddar (vilket vår häst gör fort just nu, mycket med hjälp av sadeln).

Dessutom går det att byta koppjärn vilket ytterligare ökar chanserna att ha en sadel som passar, oavsett om hästen ändrar sig i ryggen under årstiderna...

Jag sitter bra, min sambo som också provat gav mycket lovord till sadeln (han är annars främst hoppsadelvan och har svårt att hitta sköna dressyrsadlar). Just att sadeln går att anpassa till ryttaren underlättar för oss (även om det mest är jag som rider :D)
 
Sv: Ytterligare en bomlös tråd

Finns det fler bomlösa med liknande lösning? Med sadelgjorsläget menar jag?
 

Liknande trådar

Utrustning Googlar mig blå efter en tryckavlastande pad till min nyinköpta bomlösa sadel. Dumt nog sålde jag de jag haft och nu hittar jag inte ens...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Ottisen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 804
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 872
Senast: lillamy73
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
20
· Visningar
3 834
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp