Ytterligare en hustråd..

Sv: Ytterligare en hustråd..

Ja jag förstår helt hur du menar men jag kan inte göra så mycket åt saken idag utan det får vi ta tag i under kommande dagar :)

Jag läste på internet att kommunen ofta väntar med föreläggande om avlopp tills det blir ägarbyte?
Säljaren har sagt till oss att det inte finns några anmärkningar på avloppet i dagsläget men att det troligen kommer behöva justeras i framtiden.
Något att undersöka!
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Lägger man föreläggandet i fastighetsregistret så följer föreläggandet huset, och inte ägaren. Så slipper miljöförvaltningen rodda i när hus säljs och inte säljs! Miljöförvaltningen får inget utdrag eller liknande med jämna mellanrum när hus säljs så det där med att vänta på försäljning ställer jag mig frågande till.. hur ska de veta när ett hus säljs om de inte aktivt kollar upp det? Och det tar alldeles för mycket tid för att de ska göra det! (Jag har själv jobbat på miljöförvaltning).

Säger ägaren att inga anmärkningar finns så borde inget förläggande ligga där heller, men kolla upp det ändå är mitt råd. Ett telefonsamtal till miljö/stadsbyggnads i kommunen och uppge fastighetsbeteckningen bara.

Krav på att åtgärda avloppet lär komma inom 1-2-3 år skulle jag tro. Här är ett purfärskt nyhetsinlägg om förslag på lag om straffskatt för icke godkända avlopp (vilket en tvåkammarbrunn är).

http://www.sydsvenskan.se/skane/gift-och-smitta-sprids-av-lackande-avlopp/
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Det här är saker jag skrev upp förra året när vi varit på visning, saker som behöver åtgärdas:

- Vitvaror inom ca 5 år
- El i vissa delar av huset
- Takpapp sprucken på vissa ställen. Kontrolleras.
- Fäckar i taket bottenvåingen. Fukt?
- Fasad målas. Byte på sikt?
- Pannbyte?
- Golvspringor
- Brunnen
- Köksrenovering
- Tapeter
- Enligt energirådgivare byte till värmepump
- Sätta igen dörr på övervåning (täcks med draperi i dagsläget)

Det är ju inga akuta saker (förutom möjligen brunnen) men ändå lite grejer som kommer komma.
Hur mycket skulle ni tänka att dessa punkter påverkar priset?
Utgångspriset är i dagsläget 3 milj vilket man kan få fina och fräscha hus för i de här trakterna.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Men man "får" ju inte lägga bud innan man har finansieringen med banken klar. Seriösa mäklare tar inte emot sådana bud. Så ring banken nu om nu visningen är ikväll redan :)

Så var det med mitt hus. Det var 30 (!) intresseanmälningar inlämnade på visningsdagen. Men vi var till slut bara två som bjöd när budgivningen startade ett par dagar senare. Det var tydligen bara vi som varit förutseende.

Mäklaren fick rejält med skäll av en pappa till en ung man som ville ha huset men inte hade lånelöfte...

Eftersom vi bara var två så gick det fort. När jag lagt mitt andra bud gav sig de andra. Visning i slutet av veckan. Budstart på tisdag och klart på torsdag. Att det tog hela två dagar berodde på att de andra bodde på NZ och dygnet inte stämde.

Kan vara klokt att ringa mäklaren och kolla hur det är.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Ja jag förstår helt hur du menar men jag kan inte göra så mycket åt saken idag utan det får vi ta tag i under kommande dagar :)

Jag läste på internet att kommunen ofta väntar med föreläggande om avlopp tills det blir ägarbyte?
Säljaren har sagt till oss att det inte finns några anmärkningar på avloppet i dagsläget men att det troligen kommer behöva justeras i framtiden.
Något att undersöka!

Fast kommunen har ju en plan. De borde kunna ge besked.

Jag ringde och kollade innan visningen och när de tittade efter såg de att mitt nuvarande avlopp är godkänt så långt fram som det går att bedöma. Annars har grannskapet grävt nya avlopp hela bunten.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Ja vi ska kolla upp brunnen hos kommunen :)

KL

Nu har jag varit på visning. Betydligt trevligare mäklare den här gången än förra året. Dessutom kände han och svärfar varandra så det var lite lagom avslappnat :)
Inga aktuella bud hittills efter helgens visning. Var 3 par utöver oss som var där idag.

Fick veta att "skambudet" (säljarens ord) som lagts tidigare varit 2,6.. Mäklaren trodde att säljaren kunde vara mogen för det priset nu även om det avvisades tidigare.
Vi ska diskutera lite inom familjen i veckan. Jag har redan panik över att budgivningen ska gå fort men svärfar har galet mycket is i magen. "Det får vänta, imorgon ska vi ju tröska!" :nailbiting:
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare en hustråd..

Vi skrev kontrakt på vårt hus utan att ens ha varit och pratat med banken vi nu har lånet hos, och jag är student med CSN som hänger i en lös tråd just nu :o Vi hade visserligen ett lite halvpreliminärt lånelöfte som vi ansökt om över internet på en annan bank, men ingenting skrivet i sten, och det var faktiskt inga problem med att lägga bud ändå.

Nu är vi husägare sedan 2,5 veckor och det känns kul! :D Vi kommer att vänta med amorteringar i alla fall tills nästa år (har inget topplån) och sedan börja amortera ordentligt först när jag studerat klart och fått jobb. Men vi tänker oss även att vänta med de flesta större renoveringar (förutom badrum och bergvärme :angel: och det vi kan göra själva ) tills jag pluggat klart, så man får väl fråga sig själv hur viktit det är att bo topprenoverat nu också.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Kul att höra att det löste sig för er som var i liknande sits :)

Generellt brukar det väl vara ok att inte amortera så länge man inte har topplån?

Vi behöver inte göra några större renoveringar direkt. Det som känns akut är ju just brunnen. Om kommunen säger att den måste åtgärdas kan man ju inte vänta.

Köket är tråkigt, men inte oanvändbart så det är absolut inte bråttom :)
Annars är det bara enstaka rum som har rent fula tapeter osv. Större delen av huset är helt ok. Och badrummen är jättefint renoverade, skönt att slippa tänka på en sådan kostnad :)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Det här är saker jag skrev upp förra året när vi varit på visning, saker som behöver åtgärdas:

- Vitvaror inom ca 5 år
- El i vissa delar av huset
- Takpapp sprucken på vissa ställen. Kontrolleras.
- Fäckar i taket bottenvåingen. Fukt?
- Fasad målas. Byte på sikt?
- Pannbyte?
- Golvspringor
- Brunnen
- Köksrenovering
- Tapeter
- Enligt energirådgivare byte till värmepump
- Sätta igen dörr på övervåning (täcks med draperi i dagsläget)

Det är ju inga akuta saker (förutom möjligen brunnen) men ändå lite grejer som kommer komma.
Hur mycket skulle ni tänka att dessa punkter påverkar priset?
Utgångspriset är i dagsläget 3 milj vilket man kan få fina och fräscha hus för i de här trakterna.
Hur priset påverkas är svårt att säga, men känns inte som det är några direkt jättestora saker, med undantag för fasadbytet om det behövs. Resten är vad jag förstår i användbart skick men behöver fräschas upp?
Däremot om ni undersöker vidare på de misstänkta fuktfläckarna i taket och upptäcker att det är fukt där så kan det säkerligen påverka prisbilden.
Och jag hade sett till att ta ut en besiktingsfirma tex anticimex för besikting av huset innan papper skrivs på, även om man har kunniga personer i sin omgivning.
Vi fick veta mycket matnyttigt nu när vårt nya besiktigades även om vi själv hade kollat flera gånger, vi hade haft en riktigt duktig snickare med oss. Men en erfaren besiktningsman är van att leta felen på ett helt annat sätt.
Och om det finns eldstäder i huset så är det även bra att få dom provtryckta av sotaren så att man vet att dom är ok att elda i utan risk för en själv, eller ökad brandrisk.
Vi hade 4 eldstäder som säljer sa sig ha eldat i tre av dom, ändå var det enbart den han inte använt som inte läckte som ett såll...

Man säger ju att man ska inte göra besiktningen för att pruta, men samtidigt är ju det som upptäckts där väldigt avgörande för vad man är beredd att ge eller om man faktiskt hittar så mycket och så pass stora saker att man backar på köpet helt.

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Du nämnde tidigare i tråden att ni inte varit på några andra visningar. Den listan på sådant som ska åtgärdas är ju inte några jättestora saker, och säkert sådant/liknande som också behöver fixas på andra hus i samma prisklass men som man inte ser förrän manvarit där på visning också.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Så var det med mitt hus. Det var 30 (!) intresseanmälningar inlämnade på visningsdagen. Men vi var till slut bara två som bjöd när budgivningen startade ett par dagar senare. Det var tydligen bara vi som varit förutseende.

Mäklaren fick rejält med skäll av en pappa till en ung man som ville ha huset men inte hade lånelöfte...

Eftersom vi bara var två så gick det fort. När jag lagt mitt andra bud gav sig de andra. Visning i slutet av veckan. Budstart på tisdag och klart på torsdag. Att det tog hela två dagar berodde på att de andra bodde på NZ och dygnet inte stämde.

Kan vara klokt att ringa mäklaren och kolla hur det är.


Spännande att höra hur det gick till!
Man kan faktiskt bli skadeståndsskyldig till försäljaren om man t ex vinner budgivningen och sen inte får ta det lånet i banken..
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Finns det verkligen någon som blivit skadeståndsskyldig för det? Något riktigt rättsfall alltså?

Grejen är ju att säljaren får sälja till vem den vill, så det är inte säkert att man får köpa bara för att man vinner budgivningen. Hos många mäklare har säljaren makten att sälja till vem den vill som budar.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

"Kan man inte fullfölja köpet riskerar man att få betala skadestånd till säljaren", säger Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, DN idag (angående att ha lånelöfte klart).

Och jo det är till 99% fri prövningsrätt, dvs säljaren säljer till vem den vill.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Googlar man "skadestånd budgivning" kommer en hel del intressant upp, dock hinner jag inte leta nu efter konkreta rättsfall. Men att skadestånd ska betalas om säljaren lider skada råder ingen tvekan om.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

"Kan man inte fullfölja köpet riskerar man att få betala skadestånd till säljaren", säger Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, DN idag (angående att ha lånelöfte klart).

Och jo det är till 99% fri prövningsrätt, dvs säljaren säljer till vem den vill.
Jag kollade upp det och det är när man skrivit på köpeavtalet och sen drar sig ur eftersom man saknar pengar. Det är alltså inte så att man blir skadeståndskyldig och man budar och sen inte har pengarna. Man måste skriva på köpeavtalet också.

Det är ju lite formkrav på fastighetsköp, så några muntliga avtal gäller inte, utan det måste vara skriftligt och vissa saker måste vara med.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Men det är ju givet. Säljaren lider ju inte skada innan kontrakt är påskrivet.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Det känns ju som att huset är ment för er när det fortfarande finns kvar och priset sänkts hela tiden, jag tänker att under det året har ni kanske lyckats förstora er besparnings-buffert också? Som ovan tips - lägg det budet som ni hade som maxgräns från början och se vart det leder. Det kan ju mycket väl bara så att de antar det budet då de ännu inte fått sålt och bara vill "bli av med nu" av olika anledningar.
Hade jag innerligt velat ha ett hus och både jag och min partner varit överrens om det - ha samma känsla skulle jag lätt kunna leva lite snålare under en tid för att kunna genomföra min dröm. Sen kanske det inte behöver bli så värst olyxigt ändå om man förändrar andra saker först? Slår ihop hem och bilförsäkringar till bättre pris, kollar över avtal och hittar nya dealer. Det finns säkerligen massa man kan rucka på som tillsammans gör mycket i det stora hela :)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Men det är ju givet. Säljaren lider ju inte skada innan kontrakt är påskrivet.
Nej, det tycker jag inte alls ifall man läser ditt inlägg. Du fick det att låta som att man kunde bli skadeståndsskyldig ifall man budade och sedan inte kunde leverera pengarna.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Jag kanske uttryckte mig luddigt, i det inlägget skrev jag ju "vinner budgivningen och sen inte får ta lånet". I den meningen menar jag att man vinner budgivningen, lämnar handpenning, skriver kontrakt, men det är först vid tillträdet man genomför köpet dvs sen tar lånet.

Edit: Och då har ju säljaren lidit ekonomisk skada, som trott att lgh/huset varit sålt i kanske tre månader (från handpenning till den hypotetiska tillträdesdagen).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 655
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 200
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp