Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Hästvård Nicke nyfiken är tillbaka igen ;) Nej, men jag satt och funderade lite på det här med ålderstecken hos hästar. När brukar de egentligen... 2
Svar
24
· Visningar
2 441
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Igår var min häst halt vid utsläpp, inte blockhalt men rejält halt. Feber 39,2 och puls i benet (lite värme men ingen jätteskillnad)...
Svar
3
· Visningar
2 313
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Kan jag räkna ut halten lysin i mitt grovfoder med ledning av proteinvärdet? Hur?
Svar
2
· Visningar
1 189
Senast: MonteRose
·
Hästvård Min häst har fått en ink mitt under magen. Ett väldigt olämpligt ställe eftersom den sitter mitt under sadelgjorden och han visar obehag...
Svar
19
· Visningar
3 110
Senast: HannaZ
·
Hästvård Hej!! Min häst har fått skav, inte sår mer att pälsen är skavd både vid sadelgjorden, öronen där tränset ligger emot och på insidan av...
Svar
10
· Visningar
2 180
Senast: FiaM
·
Foder & Strö Jag börjar bli orolig. Jag har två ston som ska föla om 2-3 månader och de är för smala! Jag förstår inte varför, kanske kan ni ge något... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 468
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Hej, Jag har nu tagit beslutet att avliva min fina häst som har börjat samla på sig både den ena och andra krämpan som cancer ... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
15 420
Senast: Kallebus
·
Hästvård Har hand om en travare som fått ganska stora pälsavskav längs vänster bakben. Trodde först det var nåt slags skavsår efter att hon legat...
Svar
8
· Visningar
2 399
Senast: Görel
·
Hästvård För två veckor sedan hittade jag min häst i hagen svullen och varm, men sår nere vid hoven. Antagligen broddtramp. Då såg det ut såhär...
Svar
17
· Visningar
6 647
Senast: Buck
·
Foder & Strö Hej! Vet att jag någon gång sett en rund foderhäck i plast, med tak, men hittar ej någonstans på internät. Vet någon vad jag menar...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: nothalfbad
·
Hästvård Båda hästarna kliar sig mot träd och annat så stora bitar av pälsen är bortsliten. Vad kan det vara för problem?
Svar
2
· Visningar
703
Senast: Maqurell
·
Hästvård Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev...
Svar
11
· Visningar
2 175
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tycker mig höra rätt så frekvent att selenjäst är det bästa för hästens upptag. Men vad finns det för studier gjorda på det...
Svar
2
· Visningar
2 648
Senast: Mli
·
Foder & Strö Ni som jobbar kontorstider; hur löser ni lunchfodringar? :) 2
Svar
36
· Visningar
6 548
Senast: Sunny
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 670
Senast: Sunny
·
Hästvård Tänkte försöka mig på mirakelflätor med tinkerhästen, och det går ut på att man flätar inbakade flätor i manen och låter sedan vara... 2
Svar
20
· Visningar
5 933
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en liten fölis som utöver sin fria tillgång på grovfoder "grejar" en del i leran. Skulle jag kunna ge henne loppfrö i förebyggande...
Svar
6
· Visningar
1 243
Senast: Boj
·
Hästvård Nu är det dags för mig med lättfödd häst att börja planera inför vårens gräsexplosion och sommarens hagvistelse. Min plan är, efter att... 2
Svar
34
· Visningar
3 256
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har en äldre islandsvalack (22 år) som på senare år har fått allt svårare att bygga och behålla muskler. Tidigare var han väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Boj
·
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 551
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka