-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Kul, om det inte regnar så tittar jag förbi en sväng. Ska se om jag kan stjäla med mig syrrans kamera och leka lite paparazzi.. :laugh:

Idag har jag trimmat min plutt på banan, jättekoncentrerad var hon! inte på mig dock, utan den stora lastbilen som kom in backandes på ridderbergs parkering för att lasta om huset de hade på den, sån barrack. Tyckte Rea var jätteintressant och bara glodde på dem och skulle gå närmare.

Det roliga är att varenda häst på anläggningen höll på att dö av skräck förutom min som envist ska lukta på den pipande backande lastbilen :love:

97580_1273859377.jpg

blir lite smått orolig när jag ser denna bild, jag är ju 174 lång och har långa ben... hur stor är hon egentligen :crazy:

*kl*

Nu har jag hittat den här tråden igen efter 2 års frånvaro typ :D

Resumé för som inte minns oss.

Skadar sig som 2,5 åring slår bort halva hovväggen så inridningen till 3 års testet fick vänta. Får 9-9 i hoppningen dock. Ska "bara" röntga honom inför försäljning upptäcker då att han har kotsenbensfrakturer på bägge bak :confused: hästen är trots detta ohalt. Väljer att operera frakturena vilket lyckas och han blir friskförklarad 10 månader senare. Veterinärena och jag jublar!

4 månader senare när vi äntligen börjat komma igång i ridningen igen så kör han ett race i hagen och vrickar sig ordentligt. Vila 3 månader till. Sätter försiktigt igång honom igen och har precis fått igång honom igen dvs man börjar fundera på om man ska ringa tränaren för att börja träna seriöst.

Då hittar jag honom stående på tre ben i hagen. Han har nu lyckats skära av ett fäst till gaffelbandet och en ligament till kotsenbenet.... Konvalecent 6 månader... Blir frisk förklarad igen av en veterinär som jublar över hans otroliga läkningsförmåga för det syns ingenting på UL av benet.

Sätter igång honom igen och då kommer årets vargavinter...

Nu börjar det bli jobbigt att sätta igång honom för nu är han så pass stark i både kropp och huvud så det gäller att han aktiveras varje dag för att han inte ska få spöken i huvudet.

Det vi jobbar med nu är galoppen. Jag har jättesvårt att få honom att fatta rätt galopp och dessutom är han så kvick med bakdelen så han sparkar gärna bakut när man ska fatta galoppen. Men jag har märkt att ju mer han får galoppera desstom mindre sparkar han bakut. Detta gör han inte bara med mig på ryggen utan kör gärna rodeo i hagen också i galoppracen :eek: tur att han är lugnare med mig på ryggen.

Han är rätt tittig ute och man får verkligen visa vem det är som bestämmer genom att vara envis som synden. Jag kan inte ta hårt mot hårt på honom för då får jag en fight jag inte kommer att kunna vinna så jag tar den genom envishet istället. Kalla mig gärna för kärring :p men den har effekt på honom iaf.

Har bara hoppat något kryss och bommar på typ 30 cm och det var ingen vacker syn kan jag lova. Jag upptäcker att hästskrället inte går fram han kryllar gärna ihop sig istället för att gå fram så där har jag massor med jobb framför mig. Problemet är att han har så bekväma gångarter att matte bara glider runt och tycker att allt går jättebra :o Tom min icke ridkunninga make sa att vi ser inte så samspelta ut i hoppningen :o

Så nu är det bomträning och galoppjobb så gäller. Vågar knappt säga att jag hoppas vi kommer iväg till någon tränare snart.

Som grädde på moset så är hästskrället väldigt spänd på bortaplan så att få honom att koncentrera sig på träning där kommer att bli en fin utmaning. Han vill gärna ha koll på allt...

Men trots allt detta så är han min :love: och han är rolig att jobba med.

Välkommen tillbaks! =)

Kl

Här kommer några bilder på fio och hennes pålle. (tyvärr så är jag totalt tallanglös på att ställa in kameran rätt så bilderna blev inte så bra..)

20100515003.jpg

20100515004.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b225/aiida/Bukefalos/04/20100515005.jpg
20100515006.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b225/aiida/Bukefalos/04/20100515007.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b225/aiida/Bukefalos/04/20100515373.jpg
20100515388.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b225/aiida/Bukefalos/04/20100515389.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b225/aiida/Bukefalos/04/20100515392.jpg
20100515395.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b225/aiida/Bukefalos/04/20100515400.jpg
20100515405.jpg

20100515406.jpg

20100515409.jpg

Resultatet får hon själv berätta, jag hänger inte med i straffpoängsberäkningen.. men tror att de var felfria i terrängen i alla fall.

Idag är det 10 månader sedan jag fick hem min lilla häst, 10 månader av blod, svett och tårar som nu börjar ge resultat! Red dressyr ute på fältet idag i våran nya dressyrsadel, hon gick över förväntan!:love:

Har väntat i evigheter på den, hon har ju så svår rygg att passa sadlar till så äntligen har vi hittat en hon trivs med och går avslappnat och bra med redan från start. :) (rak, karpryggad, överbyggd och kort)

Så ska troligtvis köpa den, ska dock provas igen på måndag och se om det känns lika bra då.

48588_1273947313.jpg

Nejdå, hon blev inte alls svettig, det är bara som det ser ut :angel:

Brukar oftast ha lite kortare avstånd av de anledningar du nämner, men sist hade jag faktiskt avstånd "enligt skolboken" så kan nog vara därför jag upplevde honom lite lång!

ååååååååå TACK !! Vad gullig du är som fotat :) Varför kom du inte fram och hälsa ?

Hmm.. Kan vi skippa resultatet och bara säga att vi var felfria i terrängen :angel:

Vi har mest spenderat helgen på bakbenen :crazy:

Han var spänd i dressyren och inte alls framför skänkeln så vi red lätt i hela programmet vilket man får i just det debutantprogrammet. 57 straff (61%) var nästan lite för bra betalt om jag får säga det själv :o

I hoppningen så ville han till utgången och drog sig dit efter hinder nr 1 och stod och hoppade upp och ner ett tag och sen fick vi rida väldigt forcerat så sprången blev urusla och vi hade 2 ner + tidsfel.

I terrängen kom vi inte fram till första hindret utan han tvärvände efter ett par galoppsprång och ville tillbaka till framridningen så vi la väl 40 sekunder där och sen kom Magnus G och sprang med oss ut till första hindret så vi kom i väg som tur var :) Sen gjorde han samma sak 2ggr till på banan men inte i samband med hinder så vi var felfria på hinder men fick ju massssssssaaa !! tidsfel...

Han blir bara kaxigare och kaxigare ju fler starter han gör så nu måste jag bli sanslöst noga med lydnaden så att detta inte upprepar sig!

Olater eller ej så är han väääldigt fin :)
När du satt den på plats så kommer den gå som ett spjut.

För övrigt kan jag meddela att jag idag ridit min häst igen efter kraschen för 1½ vecka sen.
Jag mår bättre o bättre för varje dag :)

å va skönt att du kan börja igen.

vad tyckte herrn om de då?? har han hållits igågn när du vare nere för räkning??? eller är de rodeokung eller så nu?? isf förbjuder jag dig att rida förens han fått ur sig energin.. inge bra att ramla av på huvet å näsan igen...

Han har vilat 8 dagar sen linade jag honom 2 dagar innan jag satt upp.
Han har varit lugnet själv o verkar helt obekymrad över de som hänt.

Dock är han stel o stark... skitkul o börja med de:grin:
tar väl några dagar innan han är genomarbetad.

Olater eller ej så är han väääldigt fin :)
När du satt den på plats så kommer den gå som ett spjut.

För övrigt kan jag meddela att jag idag ridit min häst igen efter kraschen för 1½ vecka sen.
Jag mår bättre o bättre för varje dag :)

Så skönt att du mår bättre. Det var en ordentlig luftfärd du fick. Tala om för den grå att han inte ska göra om det.

Jag är långt ifrån helt bra... kände jag idag efter två dagars ridning.
Väldigt trött i huvet idag o blir såå sömnig.
fast jag har klarat mej från smärta iaf så de är väl bara att lyssna på huvudet och ta de sakta men säkert.

Varsågod! Det vara bara roligt :laugh:
Jag tyckte att det såg ut som om du hade fullt upp ;)

Jag missade dressyren, kom ganska precis innan du skulle in på hoppbanan... hehe funderade ett tag på om ni skulle ta er in på banan överhuvudtaget ;)

Men han är jättefin när han går fram! Har han hoppat runt så där på bakbenen innan med?

*kl*

Jag säger som någon annan här, hittat tillbaka efter 3 år...

Min -04 är en dam som har alldeles för rak rygg och välvda revben för att någon sadel ska ligga riktigt bra. Har provat måånga sadlar under de här åren och har nu en som funkar hyfsat. Till saken hör att det är en MYCKET petig dam :angel: så ligger inte sadeln bra så kan hon faktiskt inte arbeta.

Hur som helst så har vi nu hållt igång ordentligt i ungefär ett år nu och hon är ohemult pigg och fantasifull ute. Vilket innebär att jag är djupt imponerad över den som tävlar fälttävlan med sin häst här.

Vi var på första träningstävlingen i helgen och startade en LB:1 som hon flög runt i flygande fläng tyckte jag. Resultatet 70.68 % sa väl att det nog såg mkt bättre ut än det kändes så nu är vi på banan min lilla häst o jag.

Kan tillägga att hon tillhör Bocellis första fölårgång.

Årets första dopp idag :)
eller ja, upp till knäna iaf. Hästarna ville inte gå ner så jag offrade mina fossingar och traskade ner i sjön själv. Riktigt skönt vatten faktiskt!

30774_1223480961886_1674844387_429477_2821558_n.jpg

Syns bilden?

Varsågod! Det vara bara roligt :laugh:
Jag tyckte att det såg ut som om du hade fullt upp ;)

Jag missade dressyren, kom ganska precis innan du skulle in på hoppbanan... hehe funderade ett tag på om ni skulle ta er in på banan överhuvudtaget ;)

Men han är jättefin när han går fram! Har han hoppat runt så där på bakbenen innan med?

Nä det började när han började gå ft alltså bara för en månad sen. Han är rätt grön så jag tror det snurrar lite för mkt i huvudet just nu.. för mkt intryck att smälta. Vi skall ta det lite lugnt med bara några hopptävlingar ett tag.

Aj aj aj. Sånt får inte jag läsa. Jag har en hel del erfarenhet av hjärnskador både privat och via jobbet så nu kommer det lite skäll från mig:

GÅ OCH LÄGG DIG MÄNNSKA! INGEN DATOR, INGEN TV. TA DET BARA LUGNT. OCH RIDNINGEN KAN VÄNTA.

;)

Hmmm, här ska jag gå in och berätta att vi gör framsteg jag o Ella och så får jag ta folk i örat direkt.;)

Igår var det ridbaneridning. Fanimej om jag inte börjar få till det. Bara ett bruttlande vid vänsterfattning för hon missförstod och fattade höger. Annars så jobbar hon bara på. En häst som bara glatt kämpar på och blir bättre o bättre borde det väl inte vara så mycket fel på. Fast hon rids ju inte så hårt än. Vi får se.

Jag vet att jag ska ta de lugnt o jag tar de lugnt, går o lägger mig när jag blir trött osv.

Har tagit de här på större allvar än jag trodde att jag skulle göra, först tyckte jag att de bara var piece of cake men insåg ganska snabbt att de var läge för vila.
Man kan säga att jag insåg att jag inte är odödlig... bättre sent än aldrig;)

Nu känner jag mig dock mkt piggare sen sist jag skrev och igår anmälde jag till två tävlingar, dock om 3 och 4 veckor:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 268
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
23 115
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 307
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka