07:or del 23

Nej. I måndags när veterinären var där tyckte vi det såg så fint ut att vi inte gjorde det. Tog enbart blodprovet då eftersom att han snabbt tappat i vikt. Det var i onsdags som muggen exploderade på ett sätt som det inte varit innan. På måndag ska jag försöka fånga upp ett urinprov.

Ok... vad tråkigt hela läget 😔

Man brukar ju annars vid svår mugg redan tidigt ta prover för rätt behandling ....dvs att man tar prover långt innan detta nu hände utifrån att han haft så stora problem 😔
 
Ok... vad tråkigt hela läget 😔

Man brukar ju annars vid svår mugg redan tidigt ta prover för rätt behandling ....dvs att man tar prover långt innan detta nu hände utifrån att han haft så stora problem 😔
Vi tog inget bakterieprov i början för det var inte så farligt då. Det blev så mkt sämre från en dag till en annan. Vi tog förra veckan och nu har svaren har äntligen kommit. Han är nu satt på Hippotrim och jag hoppas verkligen vi bir av med skiten nu. Om ett par veckor kommer vi ta nytt blodprov för att se att hans värden ser bättre ut.
 
Vi tog inget bakterieprov i början för det var inte så farligt då. Det blev så mkt sämre från en dag till en annan. Vi tog förra veckan och nu har svaren har äntligen kommit. Han är nu satt på Hippotrim och jag hoppas verkligen vi bir av med skiten nu. Om ett par veckor kommer vi ta nytt blodprov för att se att hans värden ser bättre ut.

Usch - hoppas verkligen det löser sig nu med prov taget så att rätt typ av behandling kan sättas in .
 
Känner att jag måste putta upp den här tråden för att se om det finns några kvar med 07 or? Helt ofattbart att de blir 15 år i år…

Ariel och jag fortsätter våra äventyr ihop, efter 14 ½ år kan man varandra innan och utan. Hon har precis fått sitt andra föl och håller på att sättas igång igen. Har redan börjat sukta efter fälttävlansträningar… Men, men, det får vänta till nästa vår. Allt har sin tid.

IMG_2048.JPG
 
Senast ändrad:
Känner att jag måste putta upp den här tråden för att se om det finns några kvar med 07 or? Helt ofattbart att de blir 15 år i år…

Ariel och jag fortsätter våra äventyr ihop, efter 14 ½ år kan man varandra innan och utan. Hon har precis fått sitt andra föl och håller på att sättas igång igen. Har redan börjat sukta efter fälttävlansträningar… Men, men, det får vänta till nästa vår. Allt har sin tid.

Visa bifogad fil 92477
Men vi måste ju se fler bilder på bebisen 😍 har gått och väntat på en uppdatering ang. bebis!
 
Jag har sålt min Barb som var anledningen jag hamnade i tråden. Nio år kamperade vi ihop! Numera gör hon ett ponnybarn lycklig och de har placeringar I nationell FEI🤩

Men jag platsar ändå i tråden eftersom PREn jag har på foder är född-07. Det var nog nåt visst med den årgången😍. Vi tävlar MsvB, har ett par placeringar och målet är att ta oss så långt det går😃
Screenshot_20220617-223612_Gallery.jpg
 
Jag sålde också min GP, men platsar också i tråden då jag har två ponnyer som är födda 2007.
Denna lilla damen är en welshpartbred, 125 hög. Pigg som bara den att rida så passar tyvärr inte lillasyster jättebra som vill ha en lite mer trög ponny. Så länge får storasyster hjälpa till att rida henne, samt vi har en medryttare som hjälper oss.
 

Bifogade filer

  • Cocos o jessie.jpg
    Cocos o jessie.jpg
    123,1 KB · Visningar: 56
Åh så roligt att vi är några stycken fortfarande! Jag har läst några gamla trådar och är nu vansinnigt sugen på att komma igång ordentligt med Ariel igen. Hon har ju varit ledig pga betäckning två somrar i rad, det har inte varit jättebra för hennes kondition. Men jag drömmer om att kunna åka på åtminstone ett ft-läger till tillsammans. :heart
 
Jag har inte varit särskilt aktiv i 07-trådarna även om jag läser det mesta, jag har kvar min 07:a som jag köpte som föl, men nu ska jag sälja. Tror han skulle må bra av att gå ner lite i klasserna och han skulle vara en perfekt läromästare till någon som vill lära sig det svåra. Men det kommer att bli tufft att släppa honom 😥
 
Även jag har en 07:a (SWB) sedan 2008, men har inte varit så aktiv i dessa trådar då vi inte varit ute på några tävlingsbanor. Vi har inte heller utfört några stordåd mer än hobbyridning på hemmaplan. Men han från att han kom hit varit en av de allra snällaste och finaste vänner man kan ha och det räcker mer än väl för mig.

Ett mörkt moln på himlen är dock att han drabbades av fång i fjol, som bröt ut snabbt ungefär vid den här tiden men vände snabbt. Då kändes det någorlunda förklarligt eftersom jag ville att unghästarna som han går med (f 2020) skulle få i sig ordentligt med bete och lägga på sig lite. Så med facit i hand inte helt konstigt att det blev för mycket för honom att gå med dem då.

Men nu så är helvetet tillbaka trots försiktigare övergång och hårdare betesrestriktioner, framför allt en bakhov ser bekymmersam ut och oroar mig. För andra sommaren i rad ett stall med tre hästar som tickar pengar och noll ridbara alltså. Men huvudsaken att han blir bra igen. Nästa år är ju unghästarna ännu lite vuxnare och jag får ta på mig tänkarmössan för att försöka få till en ännu försiktigare beteslösning för Z.
 
Varför görs det en massa roliga saker just när man inte kan vara med? :(

Distansritt på distans kör sommarutmaning för sista sommaren. Då Ariel varit på betäckning både 2020 och 2021 så har vi inte kunnat vara med tidigare. Och såklart inte i år heller. Nu blir det ingen mer utmaning. Skittrist.

Sen såg jag att en klubb i närheten ska ha mini-fälttävlan med valfritt dressyrprogram, 60 cm banhoppning och 50-60 cm terräng. Låter så vansinnigt roligt!

Samtidigt harvar jag omkring i skritt och lite trav i en hage, barbacka med sidepull och aldrig mer än en halvtimme. Blä… Kan jag inte bara få ha kakan och samtidigt äta upp den? :arghh:

AFA7259D-92CE-49FC-96C1-37C878DE8A57.jpeg
 
Jag äger båda mina 07 fortfarande. Elle är fortfarande utlånad som avelssto. Hon har fått 6 avkommor men kastade i höstas så inget föl i år men nu betäckt med Franzé. 2 avkommor efter Sankt Erik, 2 st e. Suarez och en e. Freetown. Den som är 3 i år visades och fick diplom med 9 på skritten. Den andra e. Suarez ser superfin ut och är 2 år nu och föddes med en liten död tvilling lite för tidigt. Men gick bra för Elle och fölet.
Harry stånkar på men har svårt att hålla vikten trots enorma mängder mat. Så på måndag ska han göra gastroskopi.
Sen har vi utökat hästfamiljen med en ponny till dottern. Ett 18 årigt sto Welsh Cob. Så en ny värld av hopptävling för ponny har öppnats för mig. Riktigt kul faktiskt.
 
Jag äger båda mina 07 fortfarande. Elle är fortfarande utlånad som avelssto. Hon har fått 6 avkommor men kastade i höstas så inget föl i år men nu betäckt med Franzé. 2 avkommor efter Sankt Erik, 2 st e. Suarez och en e. Freetown. Den som är 3 i år visades och fick diplom med 9 på skritten. Den andra e. Suarez ser superfin ut och är 2 år nu och föddes med en liten död tvilling lite för tidigt. Men gick bra för Elle och fölet.
Harry stånkar på men har svårt att hålla vikten trots enorma mängder mat. Så på måndag ska han göra gastroskopi.
Sen har vi utökat hästfamiljen med en ponny till dottern. Ett 18 årigt sto Welsh Cob. Så en ny värld av hopptävling för ponny har öppnats för mig. Riktigt kul faktiskt.
Kan lägga till nu att Harry tyvärr hade stora magsår. Bland det värsta veterinären sett. Hade tappat 80 kg i vikt sen jag vägde honom sist. Beror troligen på stress men kan inte säga vad som stressar honom tyvärr. Så nu är det hård medicinering och nya foder som gäller. Annars är det inte mkt jag kan att ändra på. Han står i stall som uppfyller de rekommendationer veterinären rekommenderar. Så tråkig sits. Lider med hästen som inte mår bra och jag känner mig hjälplös.
 
Kan lägga till nu att Harry tyvärr hade stora magsår. Bland det värsta veterinären sett. Hade tappat 80 kg i vikt sen jag vägde honom sist. Beror troligen på stress men kan inte säga vad som stressar honom tyvärr. Så nu är det hård medicinering och nya foder som gäller. Annars är det inte mkt jag kan att ändra på. Han står i stall som uppfyller de rekommendationer veterinären rekommenderar. Så tråkig sits. Lider med hästen som inte mår bra och jag känner mig hjälplös.

Så himla tråkigt! :( Förstår verkligen frustrationen när man gjort allt och det ändå blir magsår.
 
Kan lägga till nu att Harry tyvärr hade stora magsår. Bland det värsta veterinären sett. Hade tappat 80 kg i vikt sen jag vägde honom sist. Beror troligen på stress men kan inte säga vad som stressar honom tyvärr. Så nu är det hård medicinering och nya foder som gäller. Annars är det inte mkt jag kan att ändra på. Han står i stall som uppfyller de rekommendationer veterinären rekommenderar. Så tråkig sits. Lider med hästen som inte mår bra och jag känner mig hjälplös.

En av mina veterinärer berättade att de forskat på magsårsbehandling och det att släppa hästarna på bete och låta dom endast gå och äta gräs var lika effektivt som att ge omeprazol (gastroguard och liknande mediciner). Kanske värd ett försök att helt enkelt få ut honom på ett bra bete ett par månader?

De av mina som haft mågsår (07-an samt min f. -15 som var hingst tills han var 5) har gått från att ha jättesvårt att hålla vikten till att bli lite småtjocka och normal-/lättfödda när vi fått bort magsåret.
 
Jag o Hatti igår kväll. Hon var inte lätt att rida när vi precis köpt henne, men nu blir hon bara bättre hela tiden. Väldigt rolig häst att rida 🥰
 

Bifogade filer

  • jag o hatti 11.jpg
    jag o hatti 11.jpg
    329,9 KB · Visningar: 46
En av mina veterinärer berättade att de forskat på magsårsbehandling och det att släppa hästarna på bete och låta dom endast gå och äta gräs var lika effektivt som att ge omeprazol (gastroguard och liknande mediciner). Kanske värd ett försök att helt enkelt få ut honom på ett bra bete ett par månader?

De av mina som haft mågsår (07-an samt min f. -15 som var hingst tills han var 5) har gått från att ha jättesvårt att hålla vikten till att bli lite småtjocka och normal-/lättfödda när vi fått bort magsåret.
Jag förstod det som att det tyvärr är lite forskning gjord överlag på magsår. En studie på islandshästar som lever fritt visade att även de hade magsår.
Bete låter bra men just nu vågar och ska jag inte göra för mkt förändringar. Han går på gräs 6-21. Ha honom på bete skulle göra medicinering väldigt svår. (Vilket den redan är fast han står på stall på nätterna) Får även vila helt från ridning just nu.
Han har under denna vår vart fin att rida, haft bra mage och inga kolikkänningar. Så symptomen har ju inte vart tydliga på magproblem. Vi har tagit flera blodprover, testat för fästing och cushing. Vad jag märkt är att han fått ner i vikt trots enorma mängder mat. Men nu på slutet vägrade han äta alls vissa dagar.
Släppte du ut dina på bete?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 216
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 045
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 709
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp