07:or del 23

Jag förstod det som att det tyvärr är lite forskning gjord överlag på magsår. En studie på islandshästar som lever fritt visade att även de hade magsår.
Bete låter bra men just nu vågar och ska jag inte göra för mkt förändringar. Han går på gräs 6-21. Ha honom på bete skulle göra medicinering väldigt svår. (Vilket den redan är fast han står på stall på nätterna) Får även vila helt från ridning just nu.
Han har under denna vår vart fin att rida, haft bra mage och inga kolikkänningar. Så symptomen har ju inte vart tydliga på magproblem. Vi har tagit flera blodprover, testat för fästing och cushing. Vad jag märkt är att han fått ner i vikt trots enorma mängder mat. Men nu på slutet vägrade han äta alls vissa dagar.
Släppte du ut dina på bete?

07-an fick jag hem i januari med magsår från DK, så då var det inget bete tillgängligt, så hon fick bara gastroguard och ulcerguard (hölls även i gång med ridning).

Unghästen fick först gastroguard i en månad (tror jag det var, eller kanske 3 veckor?) och sedan två månader på bete. Flyttade honon till en liten, lugn lösdrift efteråt och han blev som en helt annan häst mot på det andra stallet där han blev dålig pga stressig miljö.
 
Halvt seriöst letar jag maratonvagn till b-ponnyn. Givetvis snubblar jag över en vagn till Ariel istället. Dessutom i Uppsala. :crazy:

Försöker förklara för mig själv att jag inte behöver nån till en häst jag kör 1-2 gånger/vecka. Men samtidigt kommer jag ju köra in hennes föl om ett par år. :banghead:
 
Halvt seriöst letar jag maratonvagn till b-ponnyn. Givetvis snubblar jag över en vagn till Ariel istället. Dessutom i Uppsala. :crazy:

Försöker förklara för mig själv att jag inte behöver nån till en häst jag kör 1-2 gånger/vecka. Men samtidigt kommer jag ju köra in hennes föl om ett par år. :banghead:

Kör, bara kör! 😎

Näe men vaddå, många som tävlar aktivt i körning kör inte sina hästar oftare än 2 ggr i veckan och rider resten av tiden, så jag ser inte varför det skulle vara något argument emot? :angel:
 
Idag fyller Ariel 15 år. :love: Jag hoppas såklart att jag får lika många år till med henne. Hon fick dock ingen maratonvagn i present, bara ett par morötter.

Tycker att hon ser helt ok ut i kroppen, vi ska bara jobba bort mammamagen lite, men det är ingen brådska.

85977363-74FB-49F2-8F70-FE4E413E4602.jpeg
 
Fjord-SM pågår för fullt och jag blir så sugen på att vara med… Funderade lite på vad det är som drar (jag hade ju bestämt mig för att inte tävla mer) och insåg att det är själva meeting-grejen. Tänk liksom ett helt meeting med folk som gillar samma ras som en själv. :love:

Så nu ska jag doppa tån i tävlingsvärlden ändå. Tänker att jag provar att vara med på öppna klasser bara, dvs kvala i LC dressyr och 0,70 hoppning. Har dessutom gott om tid på mig, då nästa år är nordiskt mästerskap och då blir det för stort för att jag ska vilja åka med Ariel.

Så ikväll blev det plötsligt mer seriös ridning på ridbanan, gjorde tom några uppridningar i galopp (vilket Ariel trodde betydde ”vänd rätt upp och rusa mot närmaste hinder”). Roligt att bli lite mer motiverad! :)
 
Fjord-SM pågår för fullt och jag blir så sugen på att vara med… Funderade lite på vad det är som drar (jag hade ju bestämt mig för att inte tävla mer) och insåg att det är själva meeting-grejen. Tänk liksom ett helt meeting med folk som gillar samma ras som en själv. :love:

Så nu ska jag doppa tån i tävlingsvärlden ändå. Tänker att jag provar att vara med på öppna klasser bara, dvs kvala i LC dressyr och 0,70 hoppning. Har dessutom gott om tid på mig, då nästa år är nordiskt mästerskap och då blir det för stort för att jag ska vilja åka med Ariel.

Så ikväll blev det plötsligt mer seriös ridning på ridbanan, gjorde tom några uppridningar i galopp (vilket Ariel trodde betydde ”vänd rätt upp och rusa mot närmaste hinder”). Roligt att bli lite mer motiverad! :)
Jag spenderar två veckor som lägerledare på stuteriet där Ariels pappa bodde. Jag vill så gärna kidnappa en av deras treåringar och rida på och kvala in till unghästklass i Fjord-SM när det blir dags. De har verkligen fantastiska små hästar, rasen är underbar.
 
Idag hade jag igångsättning hoppning i form av löshoppning. Pga föl och hårt underlag blev det inget högt hinder, vilket enligt Ariel betydde fullt ös medvetslös istället. :rofl: Hon hade så förbaskat roligt!

Nästa vecka får det bli nån rolig serie på rakt spår, kanske studs. För nu vill jag komma igång med hoppningen igen.
 
Även jag har en 07:a (SWB) sedan 2008, men har inte varit så aktiv i dessa trådar då vi inte varit ute på några tävlingsbanor. Vi har inte heller utfört några stordåd mer än hobbyridning på hemmaplan. Men han från att han kom hit varit en av de allra snällaste och finaste vänner man kan ha och det räcker mer än väl för mig.

Ett mörkt moln på himlen är dock att han drabbades av fång i fjol, som bröt ut snabbt ungefär vid den här tiden men vände snabbt. Då kändes det någorlunda förklarligt eftersom jag ville att unghästarna som han går med (f 2020) skulle få i sig ordentligt med bete och lägga på sig lite. Så med facit i hand inte helt konstigt att det blev för mycket för honom att gå med dem då.

Men nu så är helvetet tillbaka trots försiktigare övergång och hårdare betesrestriktioner, framför allt en bakhov ser bekymmersam ut och oroar mig. För andra sommaren i rad ett stall med tre hästar som tickar pengar och noll ridbara alltså. Men huvudsaken att han blir bra igen. Nästa år är ju unghästarna ännu lite vuxnare och jag får ta på mig tänkarmössan för att försöka få till en ännu försiktigare beteslösning för Z.

Veterinär- och hovslagarsvaren visade sig efter dessa funderingar vara både bra och dåliga - bra på så sätt att de inte bekräftade min fångskräck, mindre bra på så sätt att han fått strålröta och att det var den som spökade med markeringen bak. Men mer dåliga nyheter med att han ovanpå allt lyckats dra på sig en senskada på ytliga böjsenan höger fram. En olycka kommer sällan ensam...? Nu har jag varit förskonad från annat än fång länge, men det är en trist mix av problem. Strålrötan ser förvisso ut att vara på återgång med behandling + byte till spån på nätterna i box och snustorra/dammiga gräshagar dagtid, men senan kan bli en dryg historia där han ännu visar hälta.
 
Ariel tuffar vidare. Hon känns väldigt seg just nu, trots att vi mest rider på stubbåker dvs öppet fält. Tror tyvärr att laktation + pälssättning i kombination med lite näring i gräset gjort att hon får i sig för lite helt enkelt.

Så nu ökar jag på sojan till max och lägger till 0,5 kg lusern, så hoppas jag att det funkar. Tyvärr är vårt hö inte så smakligt, får knappt i henne 4 kg när hon står inne. :(

Jag längtar verkligen tills höanalysen kommer, så jag inte behöver famla i blindo så mycket.

Tills vidare så skrittar vi bara. Igår var vi ute en sväng i vagn och det tyckte hon var så himla skoj. :heart

8826BD29-F0C5-4903-955E-75FC6694286F.jpeg
 
Äntligen är Ariels föl så pass självständigt att vi kan börja rida på ridbanan själva en stund. I tisdags red vi fem minuter och idag tio. Satte lite krav på henne idag (vi hade skrittat fram ute i över en halvtimme med fölet innan) och hon kändes så himla seg och oengagerad. Visst, hon går i form men jag saknar den där wow-känslan. En stallkompis kom förbi och utbrast "Så himla fint hon går!" varvid jag protesterade och tyckte att det kändes blä. Men tydligen jobbade hon ordentligt med magmusklerna och bakbenen under sig. Så frågan är om den där sega känslan beror på att hon egentligen inte riktigt orkar gå sådär ihop sig, så energin liksom bara räcker till det och inte till att få bjudning också.

Oavsett känns det fantastiskt att få börja rida "riktigt" igen, utan att behöva ta hänsyn till fölet. Vi har anmält oss till första delen i en höstcup, där vi förhoppningsvis ska rida tre LC:1 (digitalt) under hösten. Tror det kommer bli nyttigt för oss att ha nåt slags mål med ridningen redan nu. Annars ser det ut att kunna bli tävling på riktigt först i slutet på april.
 
Idag fick Ariel massage. Hon hade lite spänningar runt bogarna, nåt hon inte haft på flera år och ett tydligt tecken på att vi bara såsat runt. Så nu blir det korta men intensiva pass framöver, så vi får igång bakkärran ordentligt igen.

Red innan massagen, bara 10 min på banan, då kändes hon lite mer energisk än igår. Tror det också handlar om att jag är så otränad så jag inte heller orkar jobba nån längre stund i sadeln. Tur man kommer tillbaka hyfsat fort ändå!
 
Ja, kanske dags för en ny uppdatering från oss. Ariel har flyttat in i vinterhagen, som består av nysådd klöveräng och det gav resultat på orken. Helt sjukt vad mycket näring hon behöver nu när hon ger di. Jag tycker också att det är intressant att det första som försvinner är hennes energi i ridningen, om hon får ännu mindre näring så börjar gå ned i vikt och slutligen så börjar hon sina (vilket var på väg att hända i slutet av sommaren, då fick hon och fölet gå några timmar och äta i en hage med mer gräs).

Vi provade igår att rida ut utan fölungen och Ariel var så vansinnigt nöjd över att äntligen ha matte för sig själv. Visst rider jag 10 min på ridbanan med henne själv sen tidigare, men just att vara ute och njuta själva var helt klart uppskattat. Så uppskattat att hon föreslog att vi inte skulle återvända till stallet där fölungen var. ;)

Vi har ridit första LC-tävlingen (digitalt) av tre och jag ser den ritten som lite av ett avstamp för förbättring. Ariel tyckte inte att det var skoj, så jag får se om hon kommer tycka att de två kommande ritterna är roliga eller om vi ska nöja oss med att träna dressyr och istället tävla hoppning. Jag tycker bara att hoppning är så mycket svårare att åka ut själv på, dressyren har fasta starttider och underlättar när jag planerar.

Iom att jag flyttar från stallet så kommer jag dessutom få börja rida i mörker för första gången sedan 2015. Det tar emot verkligen! Men jag hoppas att jag kan hålla igång Ariel hyfsat under vintern och sen blir det massor med roligheter nästa år. Längtar! Jag vill gärna ha en mild vinter i år, så mina luftrör klarar av ridning hela vintern.
 
Idag hoppade vi. :love: Varje språng är ett språng av glädje. Först trodde Ariel inte det var sant när jag styrde henne mot hindret, vi har ridit så mycket dressyr och markarbete senaste tiden att hon slutat att dra mot hindren. Sån lycka när hon äntligen fick!

Så vi borde verkligen fokusera mer på hoppningen… Men nu är vi iaf anmälda till suger cup i april. Hoppas på en tidig vår!
 
Snart nu så hoppas jag och Ziggy också få delta med någon form av statusrapport mer än elände, veterinären på återbesök idag och ingen hälta på frambenet som befarades senskada förra gången. Han har också sett helt ren ut i hagen men ändå skönt att få det bekräftat! Däremot var han svagt ojämn bak, strålrötan är en seg historia fastän jag kratsar och borstar och kopparsulfatar och jag vet inte allt. Han har markerat till och från även på senare tid men han var ändå såpass bra att vi fick klartecken för att skritta igång så snart han får på sig dojorna igen om någon vecka, och sedan öka på försiktigt så länge det inte blir sämre.

Jag är själv mycket angelägen om att hitta någon slags egen ridform tills jag står med två inridna unghästar nästa år, så hoppas verkligen att vår eländeskvot kan vara fylld nu och att jag men inte minst Ziggy får komma i gång med lite roliga saker igen. Hoppning känns kanske lite mer avlägset för vår del men jag har vid det här laget sådan abstinens att det blir fantastiskt bara att få skritta runt i lite krumelurer eller över bommar. Och jag är själv helt ok med mörkerridning så bara bring it on, min pannlampa löser saken. Så behöver du inte känna dig alltför ensam i tråden @Habina :)
 
Snart nu så hoppas jag och Ziggy också få delta med någon form av statusrapport mer än elände, veterinären på återbesök idag och ingen hälta på frambenet som befarades senskada förra gången. Han har också sett helt ren ut i hagen men ändå skönt att få det bekräftat! Däremot var han svagt ojämn bak, strålrötan är en seg historia fastän jag kratsar och borstar och kopparsulfatar och jag vet inte allt. Han har markerat till och från även på senare tid men han var ändå såpass bra att vi fick klartecken för att skritta igång så snart han får på sig dojorna igen om någon vecka, och sedan öka på försiktigt så länge det inte blir sämre.

Jag är själv mycket angelägen om att hitta någon slags egen ridform tills jag står med två inridna unghästar nästa år, så hoppas verkligen att vår eländeskvot kan vara fylld nu och att jag men inte minst Ziggy får komma i gång med lite roliga saker igen. Hoppning känns kanske lite mer avlägset för vår del men jag har vid det här laget sådan abstinens att det blir fantastiskt bara att få skritta runt i lite krumelurer eller över bommar. Och jag är själv helt ok med mörkerridning så bara bring it on, min pannlampa löser saken. Så behöver du inte känna dig alltför ensam i tråden @Habina :)

Härligt att vara igång! Jag och Ariel har ju inte haft nån riktigt vettig ridning sen hösten 2020, så jag förstår precis känslan!
 
Vet inte om ni minns mig o min paint, från början av tiden med dessa 07-trådar...men i a f; hej!

DSC_0657.JPG

Vi har hängt ihop i över femton år och jag har inga planer på att ändra på det. Har ångest över att inte få ihop vardagen, men pånnihesten verkar nöjd med livet, så då får det vara så här för stunden.

Det senaste året har vi inte gjort nåt. Jag hade stora problem med ont i magen och kunde inte ens skritta på min markbundna lilla häst, så jag drog av skorna och la ner allting. Vi myser och pysslar och går nån kort promenad, när min kropp så tillåter.
 
Andra deltävlingen i dressyrcupen avklarad. Ariel tyckte fortfarande inte att det var skoj, men var dessutom extremt spänd då det fallit ett träd (!) precis utanför ridbanan bara några minuter innan vi red programmet. Velar kring om jag ska rida sista deltävlingen eller inte, men har iaf bestämt mig för att det blir ingen mer dressyrtävling efter det. Ariel tycker helt klart att hoppning är roligare. :heart
 
Andra deltävlingen i dressyrcupen avklarad. Ariel tyckte fortfarande inte att det var skoj, men var dessutom extremt spänd då det fallit ett träd (!) precis utanför ridbanan bara några minuter innan vi red programmet. Velar kring om jag ska rida sista deltävlingen eller inte, men har iaf bestämt mig för att det blir ingen mer dressyrtävling efter det. Ariel tycker helt klart att hoppning är roligare. :heart

Har ni provat WE?
 
Vet inte om ni minns mig o min paint, från början av tiden med dessa 07-trådar...men i a f; hej!

Visa bifogad fil 104081

Vi har hängt ihop i över femton år och jag har inga planer på att ändra på det. Har ångest över att inte få ihop vardagen, men pånnihesten verkar nöjd med livet, så då får det vara så här för stunden.

Det senaste året har vi inte gjort nåt. Jag hade stora problem med ont i magen och kunde inte ens skritta på min markbundna lilla häst, så jag drog av skorna och la ner allting. Vi myser och pysslar och går nån kort promenad, när min kropp så tillåter.

Lotta va? :love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 048
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp