07:or del 23

Men vad tråkigt :(. En vän köpte en sån superkänslig häst i höstas, som Eamon till slut red in. Hästen är känslig och låser sig mentalt, men fullt arbetsbar även om det inte är plättlätt med honom. Kommer säkert gå bra med Myran också!
Det tror jag med. Hon är så himla lugn och snäll annars men det är typ som om att hon kommer på att ryttaren är däruppe och blir rädd. Tror det behöver ridas igenom av lugn och stabil person.
Den ena inridaren satte upp en docka på henne i maj förra året och hon fick panik, sprang över personen, sprängde grinden på utebana och sprang till hagarna och hoppade in till de andra hästarna med dockan på ryggen....... troligtvis det som orsakat allt. Efter det kom inte den inridaren upp och få ge upp. Vi har dock både skrittat och travat på henne sen dess med annan inridare men hon har som sagt det här panikbeteendet ibland.
 
Det tror jag med. Hon är så himla lugn och snäll annars men det är typ som om att hon kommer på att ryttaren är däruppe och blir rädd. Tror det behöver ridas igenom av lugn och stabil person.
Den ena inridaren satte upp en docka på henne i maj förra året och hon fick panik, sprang över personen, sprängde grinden på utebana och sprang till hagarna och hoppade in till de andra hästarna med dockan på ryggen....... troligtvis det som orsakat allt. Efter det kom inte den inridaren upp och få ge upp. Vi har dock både skrittat och travat på henne sen dess med annan inridare men hon har som sagt det här panikbeteendet ibland.
Alltså det var bland det värsta jag hört. Inte konstigt att hon är rädd nu! Eamon är guld och kan tro att han är fullbokad just nu inför alla unghästtester osv. Kul att du har en häst att pyssla på med själv iaf även du "bara" kan tömköra :).
 
Det tror jag med. Hon är så himla lugn och snäll annars men det är typ som om att hon kommer på att ryttaren är däruppe och blir rädd. Tror det behöver ridas igenom av lugn och stabil person.
Den ena inridaren satte upp en docka på henne i maj förra året och hon fick panik, sprang över personen, sprängde grinden på utebana och sprang till hagarna och hoppade in till de andra hästarna med dockan på ryggen....... troligtvis det som orsakat allt. Efter det kom inte den inridaren upp och få ge upp. Vi har dock både skrittat och travat på henne sen dess med annan inridare men hon har som sagt det här panikbeteendet ibland.

Men så hemskt! Fick du någon förklaring till dockan? O_o
 
@Fiorano Nä det blev inte så superlyckat med dockan..... Hon är känslig samtidigt som hon inte är det, som man vill ha dem. Hon är så sjukt bra i temperamentet och litar så mycket på människor och tittar inte på något alls men samtidigt energi och arbetsvilja när man jobbar så hoppas hoppas Eamon kan lösa det. Annars får hon väl bli körhäst eller avelssto hos någon.
 
Men så hemskt! Fick du någon förklaring till dockan? O_o

Hen sa att hen tyckte att att vi skulle testa pga hen tyckte hon var lite spänd med ryttare...... jag sa ja dum som jag var men visste inte vad för typ av docka det var och hur det skulle utföras...... så jag har själv ångest för att jag inte sa nej. Jag tror dock något annat hände innan dockan som jag inte fått veta för hen satt på hästen 26/4 men när jag var där 1/5 så ville Myran knappt att hen skulle hänga..... vad som hände den där veckan vet jag inte men dockan var typ en vecka senare, runt 7-8/5
Hen sa att Myran var så himla elektrisk och spänd och jag visste ju inte hur hon var eftersom hon bott på lösdrift så tänka ja det stämmer väl. Redan där borde jag ha agerat eftersom jag var med när hon blev insutten utan problem som 2,5 åring. Flyttade henne i juni till hon som satt in henne och det tog 2,5 månad innan hon kunde hänga på båda sidor och sitta upp så nog var hästen elektrisk och spänd..... och livrädd
 
Den ena inridaren satte upp en docka på henne i maj förra året och hon fick panik, sprang över personen, sprängde grinden på utebana och sprang till hagarna och hoppade in till de andra hästarna med dockan på ryggen....... troligtvis det som orsakat allt.
Allvarligt! Visste du om det? Att de skulle sätta upp en docka. Jag hade fan fått ett spel tror jag.
Såg ditt inlägg nu..så himla trist men svårt när man tror att folk vet vad det gör.
 
@Hedwig Det hen sa till mig var att det var en "docka" som bara hade ben, inget överliv, för att hen upplevde att det var skänklarna Myran reagerade på så hon skulle få känna lite tryck och inte bara tomma stigbyglar. Visste inte att det var en full docka med överliv och hela grejen.
 
Herregud @Jfrelin visste att det strulat men att folk på något sätt tror att det där är en bra idé övergår mitt förstånd. Det kommer säkert lösa sig med Eamon men det är sjukt att det ska gå så långt.
 
@Jfrelin verkar som din Myran påminner mkt om min Fager. Han har massor med flykt i sig och om det blir fel så tar det låååång tid att få hans förtroende igen. Han tyckte tex det var läskigt när man la på täcke i början. Personalen tog det inte tillräckligt lugnt och han blev rädd. Han är, 1,5 år senare, fortfarande skeptisk när man kommer in med täcket i boxen...

Håller tummarna det blir bra för er!
 
@Mirtai ja täcken har varit läskigt men fungerar problemfritt nu när hon haft täcke hela tiden inne och ute. Tog typ 2 veckor att vänja henne. Benskydd är inte läskigt alls.
Tycker hon något är läskigt när man tömkör eller går med henne så flyr hon dock inte utan följer snällt med fast med stooora näsborrar.
 
@Jfrelin Förstår att saknaden är stor efter Divan. :heart Vi saknar er båda 2 här i tråden. Jobbigt med Myran. Lider verkligen med dig, vet ju lite hur det känns. Men Eamon kommer säker lösa det. Kan ibland ångra att jag inte skickade ner Elle till honom när hon var ung. Men hon har det bra nu ven fast jag saknar henne varje dag.
 
Som vissa av er sett har jag och Caspian varit och vet-checkat i förra veckan. Och hör och häpna: för första gången sen jag köpte honom så behövde han inte behandlas någonstans. Så nu kör vi på, och hoppas att han håller ihop. Det är 5 månader sen senaste veterinära behandlingen och jag tror jag har hittat ett bra sätt att lyssna på honom.
20304AE7-6AD5-414C-9649-0CDFABE7FED0.jpeg


Vi har en tjej som pluggar till ET som kommer ut och hjälper honom med att släppa på spänningarna. Förra gången hittade hon en trött/spänd höftböjare, och efter att hon fixat det så känns han rörligare.

Igår hade vi vår bästa träning någonsin. Det är roligt att han är så ridbar för tillfället att jag kan göra små justeringar som får stor effekt och att jag inte längre känner mig värdelös efter träningarna. Det gör himla mkt.
 
@Charlotte1975 jag förstår verkligen hur du känner. Jag och Caspian var ute med några stallkompisar idag. Det blev två timmar till slut för vi letade efter en tappsko ett tag. På slutet kunde jag både skritta och trava på långa tyglar och trava bredvid den andra hästen. Det är verkligen mycket värt. Han var glad och lite busig men inte dum och försökte inte ha av mig. Men den andra hästen fick inte passera i galopp, då sa han ifrån- Någon gräns får man ha.. :angel:
 
@Charlotte1975 Vad härligt! Minns så väl klumpen i magen jag haft med tidigare hästar och uteritter (eller ja, ridning öht) och det är verkligen inget vidare.

Red igenom ponny lite igår inför dagens start. Ett sånt där hopplöst pass där inget funkar, antingen känns det som att hon inte svarar alls eller svarar alldeles för mycket. Och så är hon lite pigg och då får hon sitt alterego SpökBarb och är lika reaktiv och spooky som ett halvblod :p. Får väl se hur det går idag, hade så bra känsla innan i veckan men den försvann som ett brev med PostNord.
 
Ny vecka, halvvägs igenom till återbesök och min magkänsla är inte bra.
Hon blir fortfarande varm efter minsta ansträngning och när jag joggar känns det ibland som om hon är så rädd om benet och liksom tappar hela baken så fort det funnits en risk att t.ex. snubbla på en tuva/grop eller mindre sten. (Rider bara på grusväg och på banan).

Jag orkar faktiskt inte längre. Det är inte kul. Jag gråter när jag är i stallet, och jag gråter när jag rider.

Har enligt mig bara halvadana och icke attraktiva alternativ:
1. Ta bort henne och vara utan egen häst tills jag sparat ihop till en ny tävlingshäst. = Flera år.
2. Betäcka henne, hoppas att hon inte råkar ut för nya trauman och vara utan ridhäst tills fölet i det bästa av världar är ridbart. = Flera år.
3. Sälja henne billigt som avelssto och spara ihop till ny hopphäst = riskera att hon hamnar fel och spara i flera år.

Skit, skit och skit med andra ord.

Stallet är provisoriskt fullt denna veckan vilket även betydde ny boxgranne i den annars tomma grann-boxen. Jag var lite proaktiv när nya hästen skulle flytta in och täckte för 2/3 av mellangallret och stängde boxgallret över dörren. Fick ändå ett samtal av stallägaren som berättade att C attackerat och huggit mellanväggens öppna gallerdel så mycket och hårt att vattenledningarna till vattenkopparna gått sönder. De hade täckt för resterande del och då hade det blivit lugnare. Men hon måste stå helt instängd för att t.ex. inte hugga när nya grannen går förbi in/ut ur sin box.
De nya hyresgästerna är föga imponerade..
 
Ny vecka, halvvägs igenom till återbesök och min magkänsla är inte bra.
Hon blir fortfarande varm efter minsta ansträngning och när jag joggar känns det ibland som om hon är så rädd om benet och liksom tappar hela baken så fort det funnits en risk att t.ex. snubbla på en tuva/grop eller mindre sten. (Rider bara på grusväg och på banan).

Jag orkar faktiskt inte längre. Det är inte kul. Jag gråter när jag är i stallet, och jag gråter när jag rider.

Har enligt mig bara halvadana och icke attraktiva alternativ:
1. Ta bort henne och vara utan egen häst tills jag sparat ihop till en ny tävlingshäst. = Flera år.
2. Betäcka henne, hoppas att hon inte råkar ut för nya trauman och vara utan ridhäst tills fölet i det bästa av världar är ridbart. = Flera år.
3. Sälja henne billigt som avelssto och spara ihop till ny hopphäst = riskera att hon hamnar fel och spara i flera år.

Skit, skit och skit med andra ord.

Stallet är provisoriskt fullt denna veckan vilket även betydde ny boxgranne i den annars tomma grann-boxen. Jag var lite proaktiv när nya hästen skulle flytta in och täckte för 2/3 av mellangallret och stängde boxgallret över dörren. Fick ändå ett samtal av stallägaren som berättade att C attackerat och huggit mellanväggens öppna gallerdel så mycket och hårt att vattenledningarna till vattenkopparna gått sönder. De hade täckt för resterande del och då hade det blivit lugnare. Men hon måste stå helt instängd för att t.ex. inte hugga när nya grannen går förbi in/ut ur sin box.
De nya hyresgästerna är föga imponerade..
Jag har lite dålig koll på vad du gjort men skulle det vara värt att släppa henne på bete i ett halvår? Många hästar läker ut diffusa skador när de får vila på det viset.
 
Jag har lite dålig koll på vad du gjort men skulle det vara värt att släppa henne på bete i ett halvår? Många hästar läker ut diffusa skador när de får vila på det viset.

Vi har 25 klinikbesök under 36 månader (tre år). Vi har kommit iväg på någon enstaka tävling innan hon gått sönder igen. Ingen veterinär vill döma ut henne eftersom det till synes är nya skador på nya ben hela tiden, dessutom med god prognos och ca 3-6 mån rehab/behandling varje gång.

Nu har vi en gaffelbandsskada så eete är inget alternativ i rehabsyfte då det finns studier som visar att senskador läker bättre med aktiv rehab, promenader och jogg på hårt underlag jämfört med fri rörelse på bete.
 

Verkar gå lite si och så med min länkning från dagens träning. EN bra sluta och bra förståelse för hur jag ska rida galoppen (som dock fortfarande är lite struttig, dock bättre) är vad jag går där ifrån med. Och så klart en del vettiga verktyg att jobba vidare med.
 
Vi har 25 klinikbesök under 36 månader (tre år). Vi har kommit iväg på någon enstaka tävling innan hon gått sönder igen. Ingen veterinär vill döma ut henne eftersom det till synes är nya skador på nya ben hela tiden, dessutom med god prognos och ca 3-6 mån rehab/behandling varje gång.

Nu har vi en gaffelbandsskada så eete är inget alternativ i rehabsyfte då det finns studier som visar att senskador läker bättre med aktiv rehab, promenader och jogg på hårt underlag jämfört med fri rörelse på bete.


Herregud :heart Måste en veterinär döma ut henne då?
Vet att det är en extremt okänslig fråga men hur mycket skall både du och häst behöva gå igenom? :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp