07:or del 23

Det ridhus vi åker till har bara öppet för utvalda närliggande stall. Inget av de stallen är isolerade. Så det är snarare bara en riskminskning än en faktisk smittbegränsning.
Alla organiserade träningar med ekipage från olika stall är inställda.

Vårt stall har bara åkt till detta ridhus och avbokat alla aktiviteter på andra platser de senaste 3v. Alla hästar tempas varje dag och allt skrivs på tavlan för att få det överskådligt.
I helgen åker två av våra ekipage till Högbo på meeting. Vi har enats om att det är ok att de åker.

Det jag oroat mig mest över är de medryttare vi har i stallet och som åker mellan olika stall.
Mest eftersom ingen av dem ens hade koll på att det gick smitta. Hur snabbt informationen når ut till samtliga människor som rör sig i stallet är verkligen kritiskt!

A175B1DC-3940-490C-9EBB-20158F9BB15A.jpeg


C känns superfin. Vi får ju alltid problem med hovbölder i broddtider så vi har lite sånt att jobba med. Inget större som tur är, och inget som påverkat henne nämnvärt.

Vi har avbokat både starter och P&J vilket ju känns typiskt när man väntat i ett år på att få komma ut. Men det är ändå fine eftersom alla sitter i samma sits och hon mår nog bara ännu bättre av att komma igång extra långsamt.

Hon har en chillvecka nu med lite longering och uteritter så hoppas vi att vi kommer iväg v.11 och kan starta tävlingsåret på bästa sätt 😊
 
@spinxx Jag är inte så himla rädd för smitta, men vette sjutton om jag åkt till just Högbo eftersom de hade konstaterad EHV4 för nån vecka sen.
 
Red i ridhuset igårkväll på Barb och hon var bara så fin! Det är så löjligt lätt att rida henne och jag älskar att alla skulle få uppleva den känslan! Hon har vilat/gått på halvfart i drygt två månader och hon må tycka det är tråkigt men likt en unghäst är det som om hon lärt sig mer under vilan. Hon har hittat läget i en bra samlad galopp där hon inte behöver anstränga sig så mycket. I det läget är hon så lätt att ffa göra enkla byten på men även slutorna funkar så bra. Tror faktiskt att hon i slutet av detta året kommer göra riktigt fina halvpiruetter! Älskar lilla brunbönan :heartVisa bifogad fil 23645
Är det ok om jag stjäler henne några dagar? :p
 
@spinxx Jag är inte så himla rädd för smitta, men vette sjutton om jag åkt till just Högbo eftersom de hade konstaterad EHV4 för nån vecka sen.

Det var Österfärnebo (Sandviken) som hade EHV4. Högbo har varit smittfria.

Två av stallets hästar var dit över helgen, vi fortsätter att tempa alla stallets hästar framöver för att snabbt kunna agera om någon visar symptom.
 
Följde min magkänsla och åkte in till klinik idag för att kolla upp h.b. kota som varit mystiskt varm till och från de senaste veckorna. Hon har inte varit svullen och inte upplevts halt (snarare fantastisk), men hon har varit tydligt varm över kotan även om hon t.ex. stått ute i hage hela dagen i minusgrader och resten av benen är iskalla.

Ingen hälta vid longering, inget syns på varken mjukt eller hårt underlag, inget syns vid varken högt eller lågt böjprov på något av benen. Med andra ord en fräsch häst! Jag bad ändå om ett UL för att kunna sova i natt och mycket riktigt hittades en liten förändring i gaffelbandet.
Dock var vet. osäker på om det var en ny eller gammal skada iom att hon i övrigt är så opåverkad.
Vi ordinerades obegränsat med skrittjobb och lite jogg på rakt och platt spår kommande 4v och sedan ett återbesök igen. Skadan är så liten så prognosen är mycket god oavsett om den är ny eller gammal.

Det känns okej. Timingen hade kunnat vara bättre eftersom jag både läääängtat och betalat för nästa helgs meeting och de andra kommande starterna som redan är framskjutna pga smittorisk.
MEN jag har ändå känt att hon också skulle behöva en återhämtningsperiod. Hon har gått nästan fullt ut sedan oktober och vi har varit supernogranna med vårt rehab-upplägg. Så detta känns genuint bara som ett fartgupp på vägen eftersom hon i övrigt känns och ser bättre ut än någonsin.

Så nu blir det till att bygga farthinder i hagen i morgon p.g.a. de dagliga rodeoshowerna som hon glatt visar upp vid lunchfodringarna måste förhindras ett tag framöver..
 
Hur har det gått för er @spinxx ? Håller hon sig i skinnet? Tålamod och positivt tänkande får vi öva på, som ägare till 07:or.

Caspian fick en spark i hagen i lördags typ 10 cm ovanför karpusleden. Tänkte först att nu är det kört för jag HÖRDE hur det träffade, de har broddar och jag såg hur han krängde till och välte bortåt. Men sen blev det bara stort som en tennisboll med ett skrapsår på, och med 30 min kallt vatten så har det faktiskt inte blivit värre än så. Det var två dagar med promenader sen hade han så mkt energi att det pös ur öronen på honom så det var bara att sätta igång igen. I morgon ska vi till BM och CvS för koll inför säsongen och idag hämtade jag ut mitt Umesläp med bytta bromsar och uppdaterat fjädringssystem för den nätta kostnaden av 8 k. Hoppas de inte hittar något lika dyrt på C, men jag tror inte det för han känns rätt fin efter att Equiterapeuten hittade en överansträngd höftböjare för några veckor sen.
 
Hur har det gått för er @spinxx ? Håller hon sig i skinnet? Tålamod och positivt tänkande får vi öva på, som ägare till 07:or.

Caspian fick en spark i hagen i lördags typ 10 cm ovanför karpusleden. Tänkte först att nu är det kört för jag HÖRDE hur det träffade, de har broddar och jag såg hur han krängde till och välte bortåt. Men sen blev det bara stort som en tennisboll med ett skrapsår på, och med 30 min kallt vatten så har det faktiskt inte blivit värre än så. Det var två dagar med promenader sen hade han så mkt energi att det pös ur öronen på honom så det var bara att sätta igång igen. I morgon ska vi till BM och CvS för koll inför säsongen och idag hämtade jag ut mitt Umesläp med bytta bromsar och uppdaterat fjädringssystem för den nätta kostnaden av 8 k. Hoppas de inte hittar något lika dyrt på C, men jag tror inte det för han känns rätt fin efter att Equiterapeuten hittade en överansträngd höftböjare för några veckor sen.

25% av tiden har gått. Hon känns fin, men är verkligen varm efter rörelse.
Idag red jag på ridbanan i slask, 30min skritt och 10 min trav enligt ordination.
Väl inne efter passet är alla benen blöta och kalla - men inte höger bak som är så varmt att det börjat torka.

Det är ju verkligen något där. Time will tell! 🤷🏻‍♀️
 
Idag är det exakt 1 år sen Divan fick tas bort. Det är nog till och med exakt på tiden just nu när olyckan hände. Saknar henne varje dag.
Allt är dessutom sjukt struligt med min unghäst så känner att hästar just nu är bläääää.
Kämpar på med min domarutbildning och ideellt arbete i klubben och distriktet men helst vill jag bara sluta med allt och ligga på soffan och bli tjock.
Ändå så roligt att läsa om era hästar :heart
 
Idag är det exakt 1 år sen Divan fick tas bort. Det är nog till och med exakt på tiden just nu när olyckan hände. Saknar henne varje dag.
Allt är dessutom sjukt struligt med min unghäst så känner att hästar just nu är bläääää.
Kämpar på med min domarutbildning och ideellt arbete i klubben och distriktet men helst vill jag bara sluta med allt och ligga på soffan och bli tjock.
Ändå så roligt att läsa om era hästar :heart

Känner verkligen med dig, ett år är ingen tid i sorg :heartheart:heart, saknar min Amazing varje dag och det är ändå 5 år sedan nu, tiden går så jäkla fort och det känns som igår att jag också fick vara med och uppdatera! :heartheart:heartheart
 
Idag är det exakt 1 år sen Divan fick tas bort. Det är nog till och med exakt på tiden just nu när olyckan hände. Saknar henne varje dag.
Allt är dessutom sjukt struligt med min unghäst så känner att hästar just nu är bläääää.
Kämpar på med min domarutbildning och ideellt arbete i klubben och distriktet men helst vill jag bara sluta med allt och ligga på soffan och bli tjock.
Ändå så roligt att läsa om era hästar :heart
Är det verkligen ett år sedan! Fy fan, förstår att du saknar henne. 😞💔
Hoppas att det blir bättre med unghästen. Hon behöver kanske bara mogna mer. Jag kan inte säga att Platina strular men hon är ju inte lika enkel som Hedwig var som unghäst. Ibland tänker jag..herregud vad allt ska ta tid! 🙄
 
@Jfrelin Förstår att saknaden är enorm efter fina Divan. Det var verkligen en riktigt fin häst och det kändes som om ni verkligen var på gång när det hände :(. Men vad händer med Myran? Funkar hon inte alls?
 
Barb och jag jobbar på. Säsongsdebut nästa helg även om jag knappt vågar tro det förrän vi är på väg. Känns som om jag hela tiden bara väntar på att det ska hända nåt. Men hon iaf i fantastiskt fin form i kroppen och ridmässigt har jag hittat så mycket nytt att jobba med. Fick några bilder på oss från igårkväll, för vad annars gör en en lördagkväll än att dressyrar med sin ponny :D!
53906765_10216441590824227_8507191982618050560_n.jpg


53932271_10216441591264238_6162290794217603072_n.jpg


53871206_10216441591744250_9132173964011896832_n.jpg
 
@Hedwig @Fiorano
Hon har blivit skrämd under inridningen så hon är inte trygg med ryttare. I höger varv drar hon iväg i panik ibland. Då tänker man direkt på smärta men jag har röntgat hals, rygg och ben och det finns inget. Hon har gått på metacam och ingen skillnad så smärta bör kunna uteslutas. Hon har inte detta beteende utan ryttare utan är hur fin som helst att tömköra och longera. Hon är hos problemlösare just nu vid Strömsholm men hen lyckas inte lösa det så har bokat plats hos Eamon nu men det blir först i juni för han har fullt. Hon kommer hem i april så håller jag igång henne på töm så länge.
Vi får se vad som händer sen.
 
@Hedwig @Fiorano
Hon har blivit skrämd under inridningen så hon är inte trygg med ryttare. I höger varv drar hon iväg i panik ibland. Då tänker man direkt på smärta men jag har röntgat hals, rygg och ben och det finns inget. Hon har gått på metacam och ingen skillnad så smärta bör kunna uteslutas. Hon har inte detta beteende utan ryttare utan är hur fin som helst att tömköra och longera. Hon är hos problemlösare just nu vid Strömsholm men hen lyckas inte lösa det så har bokat plats hos Eamon nu men det blir först i juni för han har fullt. Hon kommer hem i april så håller jag igång henne på töm så länge.
Vi får se vad som händer sen.

Åh, vad tråkigt! :(
 
@Hedwig @Fiorano
Hon har blivit skrämd under inridningen så hon är inte trygg med ryttare. I höger varv drar hon iväg i panik ibland. Då tänker man direkt på smärta men jag har röntgat hals, rygg och ben och det finns inget. Hon har gått på metacam och ingen skillnad så smärta bör kunna uteslutas. Hon har inte detta beteende utan ryttare utan är hur fin som helst att tömköra och longera. Hon är hos problemlösare just nu vid Strömsholm men hen lyckas inte lösa det så har bokat plats hos Eamon nu men det blir först i juni för han har fullt. Hon kommer hem i april så håller jag igång henne på töm så länge.
Vi får se vad som händer sen.
Men vad tråkigt :(. En vän köpte en sån superkänslig häst i höstas, som Eamon till slut red in. Hästen är känslig och låser sig mentalt, men fullt arbetsbar även om det inte är plättlätt med honom. Kommer säkert gå bra med Myran också!
 
@Hedwig @Fiorano
Hon har blivit skrämd under inridningen så hon är inte trygg med ryttare. I höger varv drar hon iväg i panik ibland. Då tänker man direkt på smärta men jag har röntgat hals, rygg och ben och det finns inget. Hon har gått på metacam och ingen skillnad så smärta bör kunna uteslutas. Hon har inte detta beteende utan ryttare utan är hur fin som helst att tömköra och longera. Hon är hos problemlösare just nu vid Strömsholm men hen lyckas inte lösa det så har bokat plats hos Eamon nu men det blir först i juni för han har fullt. Hon kommer hem i april så håller jag igång henne på töm så länge.
Vi får se vad som händer sen.
Men fy så jobbigt! Men om Eamon kan säkert göra om inridningen så det blir positivt för henne. Sen kommer hon att mogna och upptäcka att det inte är farligt att ha någon på ryggen. Vore intressant att höra vad Ditte Young skulle säga om henne.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 043
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp