Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabby_Ossi ser jättefint ut. Kontrollerat och stadigt. Dax att starta snart?

Skulle ju ha startat nästa vecka men så var det ju det där med vaccinationen :angel:, så 1 augusti hade jag tänkt vi skulle debutera. Tyvärr blir det ju då inte på denna banan som vi har tränat på, men vi hinner iaf med en träning på den banan där vi ska starta innan.
 
@sassiball Förstår mkt väl att det är oinspirerande med GP. Men Fendi då? Det är väl inget som hindrar att du tränar med henne?
Jag blir också helt sjukt oinspirerad av att bara lulla hemmavid. Att ha en häst till hade varit guld då har man ju oftast nån ridbar...

@Fiorano Jag har ju också nån sån där tanke, att efter ett visst mått elände ska man få medgång bara för att det är nån sorts lag om rättvishet i livet. Dum som jag är tror jag fortfarande på det :o Men om det nu är så då jävlar kommer jag att nå landslaget när det väl släpper :cautious:

@oxo Spännande med nytt jobb. Vad är det för nåt? :)

Fendi borde jag verkligen göra något vettigt med, men det här med GP har gjort att jag liksom tappat gnistan helt.
Jag var ju iväg o tränade dressyr med Fendi för ett tag sen för att försöka komma igång men nej o ush vad tjatigt, inte igen. Möjligen då hoppning som jag egentligen tycker är roligare än dressyr. Men Fendi är ingen hopphäst för mig egentligen, hon är vig som en katt o smidig som bara den, hela hästen försvinner ju under en när man ska hoppa :eek: Dessutom är hon lite impulsiv så det blir nästan lite för spännande att hoppa med henne. Trivs bättre med hästar som hoppar med huvudet i upprätt läge och gärna lite sänkt rygg, då känner jag mig säker och vågar rida mot hinder, därför är GP perfekt i hoppning.
 
@sassiball Hmm... varför var det inte kul att träna? Det är ju iaf då jag får energi och lite handledning i hur jag ska lägga upp det på hemmaplan, när jag varit och tränat. Då blir det ju roligt hemma igen. Och så har man ju nån hemläxa att öva på till nästa gång...
Ni kan ju inte ha dåligt med tränare kring dig. Om inte annat vet jag en kring Helsingborg som du bara inte kan bli oinspirerad av :angel:
 
@sassiball Hmm... varför var det inte kul att träna? Det är ju iaf då jag får energi och lite handledning i hur jag ska lägga upp det på hemmaplan, när jag varit och tränat. Då blir det ju roligt hemma igen. Och så har man ju nån hemläxa att öva på till nästa gång...
Ni kan ju inte ha dåligt med tränare kring dig. Om inte annat vet jag en kring Helsingborg som du bara inte kan bli oinspirerad av :angel:
Nej här är nog gott om tränare om man vill. Den tränaren jag red för var absolut inget fel på, hon hjälpte mig med précis de jag behöver, nämligen sitsen. Men nej, jag känner mig ändå så himla värdelös som ryttare. Känns som om även om allt flyter på jättebra och man tränar ofta och lägger ner massor utav pengar på träningar, tävlingar mm och så får man på sin höjd en placering i en LB, eller kanske en LA. Så mycket tid och pengar man lagt ner på att åka runt på tävlingar och ändå blir det liksom inte bra.
Jag är nog en alltför dålig förlorare kanske? jag har iof varit jätteglad och nöjd de gångar jag har lyckats placera mig men sett ur ett lite vidare perspektiv -vad håller jag på med?
 
@sassiball Så känner jag med. Därför gick jag ju halvt under när jag red på värdelösa 55% i helgen. Höll på att skämmas ihjäl.
Jag viger ju mitt liv åt detta, har inte ens man, barn, gård, karriär eller annat som ger nån mening till mitt liv utan jag gör just bara detta och vill så bara göra. Därför känns det ännu värre, för jag kan inte ens skylla på att nåt annat tar min tid och energi. Bortsett från min skadefrekventa häst då möjligen... :grin:

Jag är en allt eller inget-människa. Jag gör ingenting halvdant. Ska jag ha häst och träna så ska jag fanimig vara bra på det, då duger det inte att harva runt halvdåliga rundor i LB eller ens LA. Jag ska bli så bra att jag kan konkurrera i de högre klasserna. Högre klasser i mitt liv är alltså MSV, lite rimlighet får man kräva efter ens förutsättningar. Och jag anser väl att MSVB-A ska man banne mig ta sig till om man lägger ner sin själ i det som jag gör. Även om man inte är född med guldsked i mun eller har nån finansiär eller arbetsmässig hjälp.

Red fö ut på min superglada häst idag. Hon älskar det här vädret med 10-12 grader och mulet och duggregn. Helsike vad fint om alla dressyrtävlingar kunde gå i detta väder... kompakta och fina banor utan lera och ingen värmebölja som tar kål på både mig och min häst ;)
Travade fram och fick hålla i mig för hon tyckte det var lajbans. Galopperade två vändor i våran galoppbacke, blev inte fler då det dök upp travekipage som givetvis skulle ägna sig åt backträning. Så jag sket i att brottas med min häst jämte travare i full speed och red bort till hoppbanan vi har en bit bort. Joggade där några varv och min häst kändes väldigt trevlig och fin, sen skrittade vi hem och sparade energi till morgondagens träning och tillhörande träningsdiskussion om framtiden. Ser så mkt fram emot det :)

*kl

Jag har ju inte riktigt bestämt mig om det där jobbet jag skrev om innan, men jag tänkte att jag söker iaf och sen får man se vad som händer. Jag hade ju en stark misstanke om att mitt ex också kommer att söka det, så jag hörde av mig till honom och påtalade att han kan låta mig veta om han gör det eller ej. Eftersom jag är den som skrivit hans "personliga" brev till tjänster han sökt tidigare i år, så ser det ju jävligt lustigt ut om vi är två med samma företag i grunden som har exakt likadana "personliga" brev :angel:
Fick nu svar att han ska söka. Jaha. Det sätter ju en viss press på mig måste jag medge. Skulle han nu bli erbjuden den här tjänsten stänger det ju automatiskt dörren för mig även framöver då jag aldrig i livet kommer söka mig dit så länge han är där :down:
 
@stjarnfrugt tjatigt med jobbet. Men kan du inte söka ändå, skulle han också bli erbjuden arbete kanske du bara kan tacka nej?


Förstår absolut din frustration angående hästen, och känslan av att man ändå vill att det ska bli bra.
 
:rofl:

Här är iaf film på inspirationsboosten, som sagt fin häst men piloten något förvirrad och glömde ibland, ehm, styra :angel:


Så fina! Ser väldigt okomplicerat ut! Nu hoppar ni ju lite svårare saker, så det blir nog mer framöver.

Nu blev jag sugen på att åka igen! Är lite less på att det är så nedrans långt bara!

På tal om tröstshopping så är det min bästa gren! Efter dagen i Falsterbo är det tomt på mitt konto. :o
 
@sassiball Ja alltså nu söker dom ju bara en person. Men ponera att han då får den. Då är jag ju körd för framtiden då jag inte kommer att söka mig dit igen om jag nu känner efter nån sorts "utvärderingsperiod" här uppe att jag vill ner..
Och det ligger geografiskt sett jäkligt bra till, och är ett lagom stort ställe för att det ska vara skiftgående arbete men lagom litet för att jag ska trivas med arbetsuppgifterna. I den här branschen skiljer arbetsuppgifterna rätt mkt mellan stora, halvstora och små ställen. Detta är ett halvstort ungefär som där jag är idag och tycker är lagom. Mitt förra jobb var alldeles för stort och dit vill jag inte tillbaka. Blir det små ställen är det bara dagtidsjobb och mkt ensamarbete vilket jag inte är intresserad av. Så vill jag flytta tillbaka till regionen jag kom hit ifrån, där jag har nära till redan etablerat socialt liv och hästliv och dessutom får en chans att bo i samma stad som den där tränaren jag saknar så mkt... ja då är det typ detta företag som gäller.

Söka ska jag göra om inte annat så för att få gå på intervju och bilda mig en uppfattning på plats, så jag vet om jag kan sluta fundera på det eller om det är intressant. Nu är det såklart smartast av mig att ha is i magen och vara kvar här och känna efter. Men jag blir ändå stressad av att den här möjligheten nu dykt upp, och ännu mer stressad av min konkurrent och vad det kan ha för effekter på framtiden som jag inte hade önskat mig :o

Ang hästen så är väl min inställning egentligen oförändrad. Antingen får hon hålla sig fräsch nu och ridbar så vi kommer igång, eller så hoppas jag att hon drar på sig nåt rejält så jag slipper rehab utan bara kan döma ut henne på stört. Kallhjärtat, men även jag är en sån hemsk människa som har häst för att träna och tävla. Hade jag velat rehabba hade jag haft ett rehabstall, vilket jag typ haft nu sen dryga året tillbaka. Men med den skillnaden att ingen betalar mig för mina tjänster :angel:
 
Tömkörde idag och det var samma visa. Efter 20 minuters lätt arbete och en skrittpaus så kommer en liten hostattack. Lät henne trava på ett par minuter till i låg form efter det och det kom ingen mer hosta. Tyckte inte riktigt hon hade så hemskt mycket energi idag heller, men det kan ha berott på att hon när jag släppte ut henne på linan speedade runt som än räser och bockade och brallade. Barbie är en rätt sansad ponny-utom just vid longering-då blir hon som förbytt och när en väl får stopp på henne så drakblåser hon och står med svansen rakt ut:D. Så är väl inte så himla orolig för henne ändå.

Har iaf bytt ut spånet i halva boxen idag och lagt in nytt. Har lite problem med att båda boxarna blir extremt dammiga. Vet inte riktigt varför, men kanske för att hästarna är för renliga? Det rör som aldrig runt och spånet blir som för torrt och därmed dammigt. Ska prova med balspån nu ett tag och se om det blir bättre, annars får jag fråga snällt om jag får strö med halm vilket jag helst vill, men tvivlar på att jag får.
11709626_10206044094133308_7077948653131702190_n.jpg
 
Har ju oxå en 07-a numera om än bara till lån/prov även om hon med stor sannolikhet kommer att bli min framöver:)!
Vi har inte så stora ambitioner men träna och ev. tävla lite dressyr är tanken. Hon är släkt med min 06:a. Båda efter Figaro R och från samma uppfödare. Dock ganska olika. Denna är större, rör sig mer ( vilket är det jag jobbar med att hitta rätt i:crazy:) samt har väl genomgående lite bättre förutsättningar i dressyren säger dom som sett henne än min Loppa. Är sååå kär i henne, helt underbar häst:heart! Hoppas bara piloten ( moi ) hittar knapparna undan för undan!
11224870_950988731589313_7504806255074232915_o.jpg
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.ne...=111ef4284bac243157b93d2d36e9c50f&oe=55A04041
11696726_969570629731123_1924648938_n.jpg
 
Har tränat idag. Eller min tränare satt upp. Efter förra träningen som var en katastrof där lillskit tyckte sitt du där och banka, jag går här. Hade hon varit skimmel hade hon varit en blåskimmel efter förra träningen. Jag tycker att det är bra om tränaren sitter upp någon gång så det blev idag. Hon har känts bra och samarbetsvillig sen förra gången så inget ihållande trots men idag fick hon visa vad hon gick för och hon var inte alltid helt nöjd och tränaren fick slita en del. Sen satt jag upp sista tio minutrarna och jäklarns. Även om jag varit på det lite tidigare och känt vad som finns så nu var det på riktigt. Rejält stöd och framförallt tryck bakifrån. :love: Vad min lilla häst kan. :) Tränaren var nöjd och blev väldigt förtjust i henne och tror att det finns en del att plocka fram. Kul! Nu ska jag bara lyckas med det också. :angel:

Sen tänkte jag skvallra för er som ev inte vet att jag tror bestämt det är i helgen som @Undret går och gifter sig. :D
 
@polly p Välkommen! Hon ser väldigt trevlig ut.

@Marvin men VAD har du shoppat? :p

@Kirre Det är så roligt när tränarna rider. Jag ska försöka lura upp min imorgon :D

@Undret Grattis! Hoppas ni får det fantastiskt.

*kl*
Tränade första träningen för veckan idag. Gick mycket bra förutom att hon blev lite ofokuserad när en häst kom in i ridhuset. I vanliga fall bryr hon sig inte men nu är hon så flockfokuserad att det är helt sjukt.
Nu är skolorna 6,5 till 7 mässig och enkla bytena med. Yay!
Finns en film på insta när hon galopperar till resten av flocken. Tror jag heter Jenfrelin om ni vill se :p
 
@Jfrelin
Började shoppingen hemma med Hööks rea och köpte vita ridbyxor med bling (Blanca) för halva priset. De hade även de blåa på rean, men jag var några dagar för sen för att få ett par såna i rätt storlek.
I Falsterbo blev det en spooks fleecetröja i marin, har dregglat på dem i flera år, nu var de 100 kr billigare så då fick det bli en sån. Ett par pikeur Lugana kontrast för 1095 kr. Veredus curium balsam så att jag kan börja smörja min sadel. :o
Två par vita protector luddskydd för 100 kr paret!
3 par strumpor 100 kr.
Iläggsulor till skor som avlastar under fötterna, 600 kr för 4 par.

Sen var jag smart nog hos vet med katten dagen innan, så där gick 2500. :grin:

Måste man skaffa instagram för att få se filmer i den här tråden nuförtiden? :angel:
 
Visstja, köpte ju en magplattegjord också! En Glen Gordon för 699 kr, dvs halva priset!

Har haft min hoppgjord lika länge som hästen, och nu när jag har både får- och renskinn under den och hästen dessutom går på bete så är det lite kämpigt att få gjorden att nå runt. Blev väldigt trött på detta i förra veckan!

Nu köpte jag en längre, tyvärr bara 5 cm längre och med outtöjd resår så har jag fortfarande samma problem, dammit.
 
Ikväll var det dags för första hoppträningen efter fälttävlanslägret. Tror tom tränaren blev lite förvånad över förbättringen. ;) Vi hoppade på volt en del, vilket vi har svårt för, men jag kunde hålla om med benen och fortsätta rida på ett helt annat sätt än tidigare. Sedan blev det studs ihop med lite olika linjer. Vi avslutade med att hoppa en bana och tränaren påpekade att vi höll galoppen bättre genom svängarna, jag vågar äntligen lita på att hon galopperar på. Tidigare slutade jag rida när jag kände att hon inte orkade och så bröt hon av till trav. Så det var verkligen en toppenträning. :D

Är lite sugen på att starta en LD (80 cm) i augusti, men får se om vi verkligen är redo. Tränaren tyckte vi skulle prova utomhustävling först, i och med att det blir större svängar då, men då är det bara en i augusti som passar, sedan blir det till våren istället... Behöver ju inte bestämma mig ännu, idag hoppade vi tex 70-75 cm, men samtidigt är ju inte höjden något bekymmer (hoppade terränghinder på 90 cm), utan svängarna. ;)
 
@polly p Välkommen till vår trevliga tråd :)

*kl

Har inatt bevittnat årets sista fölning i vårt stall, här på jobbet via webbcam. Ett brunt stoföl (tredje i år ;)), allt gick bra och supersnabbt, fölet var ute inom 5 min... :) Jätteskönt verkligen då förra årets fölning för detta sto blev en tragedi med felläge och dött föl.

Det är verkligen heeelt fantastiskt med fölning:)! Min 06-a fölade ute i hagen midsommaraftons förmiddag på "rätt dag" så det blev bara två vaknätter. Jag, min man och ena dottern fick se detta fantastiska:heart!

10495033_962663540421832_8342855915320019043_o.jpg


11696814_971268179561368_1503459912_n.jpg
 
Har ridit idag i värsta ösregnet och dessutom blåste det rätt rejält. Men GP gick riktigt bra, red lite på ridbanan för första gången på evigheter, lång och låg form, hon kändes bra, jag kunde inte känna någon hälta eller ojämnhet fastän jag försökte. Avslutade med lite styrketräning uppför backen. Hon är ju fortfarande lägre på höger sida. Undrar om hon någonsin blir helt jämn?

Ridpasset gjorde mig på så gott humör så jag sadlade lilla Fendi också och satte upp ett hinder och hoppade lite. Bra känsla där också, riktigt pigg och glad häst, avslutade med en liten uteritt med lite galoppsträckor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 313
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 634
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 386
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 236
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp