Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Så himla ledsamt med Juno men jätteroligt att du hittat en ny stjärna. När kommer hon?


kl
Själv är jag precis hemkommen från kliniken. Veterinären tyckte jag skulle åka in pga misstänkte fissur. Syntes absolut inget på röntgen utan det är lymfangit. Penicillin, spritbandage och butta tills vidare.
Jätteglad är jag. Verkligen. Eller alltså jag är glad att det inte var någon spricka men ni fattar.
 
@Jfrelin Hämtar henne på måndag:). Hade gärna gjort det redan imorgon (i rädsla för att säljaren ändrar sig...), men nu måste jag komma tillbaka till vanliga livet och jobba ordentligt igen. Har varit i en märklig Junobubbla senaste veckan.

Men alltså jag förstår dina känslor om jättebandaget och benet. Det spelar som sagt ingen roll hur en gör, det händer tamejtusan alltid nåt skit:(.
 
@Jfrelin åh nej, och karensen på Buttan gör att det inte blir någon start i helgen också, fy fasiken vad tråkigt :( Jag strök mig från den tävlingen för vi har grovsophämtning på landet. Men det känns ju som en vinstlott i förhållande till hur du och Divan har det.

I kväll fick C gå ut med Z. Mina hjärtan!
-PAXP-deijE.gif
-PAXP-deijE.gif
Knappt ens ett pip. Z tyckte det var lite för lite fart på Caspian men han i sin tur var väldigt nöjd med en hage med mat i. Han ville inte vara själv när Z gick runt en liten kulle för att stirra på mig så jag skulle ta in honom och då tappade C uppsikten över honom och blev lite ledsen. Men det löste sig snabbt. I morgon ska han få gå ut med den tredje rövaren i den hagen när Z ska skos på morgonen. Sen när han är skodd så släpper jag in honom så de får leka alla tre. Tror det kommer att bli så bra. C är nästan lättare att ha att göra med på nya stället. Cool att hålla på med och promenera med. Dessutom var han väldigt söt idag när han visade att han hade lärt sig vattenkoppen som han var rädd för igår. stod och sprutade ut vatten, drack och tittade på mig. Sen gjorde han samma igen. Tyvärr misstänker jag att hans mungipa är lite trött efter helgens nötande med bett i munnen... Så nu är det bettlöst resten av veckan och Infraröd behandling på det. Löser sig säkert.

Pojkarna på lite håll:
11694849_10156256192240497_4816854617781102061_n.jpg


och zoomat:
11800418_10156256191665497_3788477080267863789_n.jpg


Vet inte hur jag ska få in filmen från FB men så här ser den ut på Instagram:

https://instagram.com/p/6AgiaVjJpu/?taken-by=amandafog

-PAXP-deijE.gif
 
@Amanda_F Jag tror jag missat någon detalj här :o Z är alltså din gamla häst, som du fortfarande har kvar fast i ett annat stall än där C stod när du köpte honom? Hänger inte riktigt med här känner jag...

Vad har han gjort i mungipan?
 
Smyger in och hejar på lite i allmänhet - och GRATTIS till @stjarnfrugt i synnerhet!
Vilken resa du har gjort med den hästen. Jättesuperkul att ni är på banan

@Fiorano beklagar med din fina Juno - minns du min kompis sto som var på kliniken samtidigt och hade samma diagnos som Juno, det har inte heller gått bra - hon avlivades akut pga tarmvred. På den glada sidan - vilken KANONponny du har hittat - hoppas att hon är så fin som hon ser ut - och vilken underbar stam! Fantastiskt roligt.
 
@Amanda_F Jag tror jag missat någon detalj här :o Z är alltså din gamla häst, som du fortfarande har kvar fast i ett annat stall än där C stod när du köpte honom? Hänger inte riktigt med här känner jag...

Vad har han gjort i mungipan?
Z är min gamla medryttarhäst som jag skulle haft på foder men det blev inte så, så därför köpte jag C. De står i samma stall nu. Z fångade mitt hjärta men jag rider honom inte längre. Men jag myser med honom när jag får chansen. För att göra det hela ännu krångligare finns även min gamla ridskolekompis Fantasi i samma stall. Hon är en ridskolehäst och tillhör min tränare som har stallet. Henne red jag fram till februari i år. Alla favoriter på samma ställe!

Jag vet inte riktigt vad C har gjort i munnen. Vi upptäckte en minimal liten spricka på insidan av mungipan när vi var hos veterinären för några veckor sen. I omgångar har han gått utan bett nu, för att det ska läka. Veterinären visste inte säkert att det var en bettskada för det sitter lite på insidan så det syns inte, men jag upptäckte igår att han inte ville att jag skulle smörja mungipan så då tänkte jag att det blivit lite värre igen. Och eftersom han har en lugn vecka efter tävlingen så kan han lika gärna ha en jättelugn vecka utan bett.
 
@Amanda_F Ok, då är jag med. Det är viktigt att reda ut detaljerna här ;)
Lite OT men det är den hästen som jag lyckats bäst med. Placeringar MsvC och godkänd MsvB för att han alltid ville göra rätt. Det är på många sätt likt hur det går med Caspian, Z var också svår att få att korta sig själv och bära sig i det, och inte bara krypa ihop. Men på slutet gick det hyfsat. Sen visade det sig att han hade ganska grov spatt i båda bak och det var därför samlingen strulade. Men fin är han:
10494527_10154529417890497_2665962976838619278_n.jpg

10606152_10154529419635497_4819223588594043477_n.jpg
 
Red ut idag, tänkte ta det lugnt, men min häst tänkte inte det. Hon var glad och entusiastisk som igår, trots senaste veckans hårdkörning. Blev att rida ett vanligt pass med mkt trav för att hålla henne nöjd, och det var hon. Frustade och stånkade på både i trav och galopp. Skrittade sedan en lång väg hem så att hon iaf fick ta det lite lugnt en del av passet.
Jag antar att man får rida på vågen, den här energin hon nu har är fantastisk i dressyrarbetet. Hon bara går och går och går :) Möjligen att den tråkiga utevistelsen gör sitt för entustiasmen i ridningen, men samtidigt kan det inte vara hela sanningen då vi faktiskt varit ute och ränt en hel del senaste veckan så hon knappt hunnit fatta vart hon bor. Idag när vi red förbi gamla stallet trodde hon att vi skulle hem, samma på hemvägen då vi tog av åt "fel" håll och hon blev märkbart bekymrad...

Det är tur att min häst går så himla bra, för hästägandet i övrigt är då fan inte lättsamt här och den här sommaren har varit allt annat än smidig då jag fått vara i stallet 3-4 ggr/dag sedan midsommar och fram till flytten. Hovslagaren har fortfarande varken hört av sig eller dykt upp, jag är inte ensam som väntar heller utan hela ridskolan + några privathästägare. Kan inte låta bli att tycka lite synd om dem som inte ens har färdigheter nog att underhålla sina hästars fötter med konstgjord andning. De ser än jävligare ut än min, jag går ju ändå runt och underhållsfilar varje dag. De nya sömmarna jag slog i på tisdag morgon har gjort susen, nu glider inte skorna längre men kanterna kryper över varje dag och i avsaknad av tåkappor behöver hon nog snart inte kortas i tån öht utan det ordnar sig själv för varje dag. Det ser ut som hon har överrullningsskor fram...:grin:

Det tråkiga med det här hovslagarläget är ju att de med sämre kunskaper då börjar anlita de skopåspikare som är så lätta att få tider hos. Och som kostar hälften eller mindre. Och så fattar dom inte att de där snedheterna och ledinflammationera etc etc de hade problem med innan de bytte hovslagare, kommer tillbaka som ett brev på posten. Jag ger det ett halvår, så ska vi nog se att allt arbete som hittills lagts ner på att få till det är helt förgäves. Väldigt tråkigt både för hästarna som får ont och för ägarna som istället för ridning får återgå till rehab. Men man kan inte lägga sig i hur andra gör. I de diskussionerna brukar jag bara säga att min hovslagare må vara dyrast och hur svår som helst att kommunicera med, men det är den enda som jag släpper loss på min hästs fötter. Och försvinner möjligheten att denne skor, då flyttar jag definitivt härifrån. Så får folk tolka det hur de vill.
 
Det sura med att ha häst i Stockholm är att det är bra långt att åka om hästen ska ha det bra. C står på ett ställe som har det mesta vi kan vilja ha men som inte kostar en förmögenhet ändå. Men då tar det mig 40 minuter att åka dit. I morse var jag där och släppte ut honom med kompis nummer 2 i hagen och sen släppte jag in Z också. Kompis nummer var inte direkt exalterad utan stod och vilade på ena bakbenet när de hälsade tom.

Så här ospännande var det:
https://instagram.com/p/6CLbSXDJvc/?taken-by=amandafog

Sen kom Z in och pep lite och försökte få igång någon sorts lek men den hakade inte C på. Han åt i stället.

Snart ska jag gå från jobbet och åka dit igen, 320 minuter i bil idag för att åka till hästen. Tur att bilen inte drar så mkt bränsle (snittar 0,38 typ utan släp och 0,65 med häst bakom).
 
@Amanda_F Ja det där är inte roligt. Sista stallet jag hade min häst i innan jag flyttade var 3 mil enkel väg. Den bensinkostnaden jag hade då hade jag ju kunnat ha en till häst för. Typ.

Det är fördelen här, att städerna är så små att det är nära till allting inom stan så att säga. Men då är det jävligt långt så fort man ska nånstans utanför. 4 mil till närmaste tävlingsplatsen. I tisdags var jag 10 mil enkel väg till en kvällstävling. Ska jag använda mig av den andra tänkbara hovslagaren så är det 10 mil enkel väg dit och jag är den som får anpassa mig dvs hovis kommer inte hit för en häst.
10 mil enkel väg till hästvakt när jag ska till utrikes i höst. Och 25 mil enkel väg till meetinget jag ska åka på...

Jag undrar om det går att ens få det optimalt? Dvs går det att hitta nånstans att bo där man har nära till stallet och hyfsat nära till jobbet men ändå har råd att leva?
 
@Amanda_F :p Och tår-skratt-smileyn ;) vad skönt med så okomplicerade hopsläpp man blir lika lättad varje gång det är så :)
Ang restid till stall : jag förstår verkligen att det frestar på ! Det är det bästa med här där jag bor - så otroligt många stall inom kort radie, ganska likvärdiga prismässigt sinsemellan beroende på servicenivå osv . Jag älskar att ha 10 min bilväg till stallet - inte sällan är jag där ibland på morgonen och mockar , för att sen åka ut och rida på kvällen . Det är skönt att kunna göra så och sen bara komma och rida när man ibland har fullt upp under dagen och ska iväg på ngt på morgonen där man ändå passerar stallet .
Har en gång för många år sen nu haft hästen uppstallad nära jobbet istället för nära hemmet - 7 mil tur och retur.
Det var smidigt - de dagar man var på jobbet - kunde åka och mocka på lunchen tex. Men det var inte smidigt när man inte var på jobbet .... Helger, semester, när man var sjuk osv . Man fick planera in sin visit pga resvägen och kunde inte vara spontan - att åka flera gånger var ju typ uteslutet om det inte var ngt absolut nödvändigt . För mig, även om man ju jobbar merparten av dagarna på ett år så var det ändå inte värt det alls i fråga om flexibilitet/ möjlighet/trivselkänsla.
Så jag förstår vad du menar ! Känner mig jättetacksam att jag har möjligheter att stalla nära hemmet .
 
Jag tampas också med lång resväg till stallet, ca 1 timme per dag. Skulle kunna stå i stall 10 minuter hemifrån men då blir de bara några timmar i en ruta för hästen. Tyvärr inget som fungerar för min häst i dagsläget. Resan har jag vant mig med men saknar att stå i ett riktigt träningstall.
 
Jag har 10-12 min resväg hemifrån till stallet och vi har det ju ganska bra. Visst kunde hagarna vara större men det är ju inga pluttrutor. De kan både trava och galoppera. Sen är det ju en stor anläggning och jag skulle aldrig försaka det mot större hage. Divan får tyvärr stå ut med mig och mina val :p
Min hovslagare står på gården, 2 boxar bort, och det är ju fantastiskt bra.

Lymfangit update:
Mycket mycket bättre idag. Ohalt i skritt, pigg som ett as eftersom hon stått inne idag. Klantade mig och tappade henne när jag skulle på promenad för jag tänkte grimma och longerlina räckte...... borde tänkt på handskar så jag kunde hålla i. Nåväl hon fick äta lite gräs i hagen medan jag mockade och sen släppte jag henne en stund i ridhuset. Hon kanske inte ska trava men hon var så pigg att hon höll på och slå knut på sig själv så bättre att hon travade runt i ridhuset några varv. Sen var hon nöjd och jag sprutade henne och satte nytt bandage. Imorgon får hon gå i hagen.
 
@Jfrelin men du har ju inte lynfangit bara rakt av som jag frågade om - har det konstaterats att det är det nu dagar senare ändå ?. Skönt att du inte råkat ut för det med det är ju ändå rätt sällan :)

Buke funkar dåligt för mig just ikväll hoppar och far och svårt att posta ...:(
 
Senast ändrad:
@Jfrelin men du har ju inte lynfangit bara rakt av som jag frågade om - har det konstaterats att det är det nu dagar senare ändå ? a . Skönt att du inte råkat ut för det med det är ju ändå rätt sällan :)
Va? Fattar inte.
Det var i tisdags kväll som jag trodde hon fått lymfangit och skrev här då hon var så svullen. I går var jag inne med henne akut på kvällen och fick det konstaterat och hon fick penicillin samt butta.
 
Va? Fattar inte.
Det var i tisdags kväll som jag trodde hon fått lymfangit och skrev här då hon var så svullen. I går var jag inne med henne akut på kvällen och fick det konstaterat och hon fick penicillin samt butta.
Nej forumet hoppar och beter sig som sagt för mig och svårt att se senare inlägg. Jag har inte sett senaste inläggen öht de finns inte men nu när ngn svarat hoppar uppdatering igång i tråden . Tråkigt med missad start men som sagt - med lymfangit är ju det kört att träna / tävla några dagar senare .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 345
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 638
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 422
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 251
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp