07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sommarminne När jag köpte Divan så ville jag ha en häst med kapacitet för minst St Georg. Svårt när man tittar på en 3 åring men hon hade bra takt och balans, fick se henne longeras, men travade ganska platt. I övergångarna såg man dock hur hon vinklade till bakbenen så då tänkte jag att det finns där. Plus stammen var så bra att jag tänkte det måste vara bra :p jag ville inte ha en för "bra" häst heller. Ingen ide att köpa en häst med gång man inte klarar av att hantera.

Målet är fortfarande St Georg men kommer jag dit så känns det som om GP inte är omöjligt.

@Jfrelin Tänkte du på det när du köpte Divan? Tycker det är så spännande det där med hästars kapasitet:D. Och framförallt hur olika man ser på individer och sen den jobbigaste biten med. Hur bra man rider:yuck: haha att det ska spela så stor roll liksom:angel:.

Är GP ditt långsiktiga mål?

Hur bra man rider känns som den viktigaste biten, näst efter kommer ekonomi. Många hästar har ju aldrig någon chans, får aldrig visa vad de kan, men det bekommer dem nog inte.

Min GPhäst, GP, har ju problem med att byta galopp, hon hade nog haft lite svårt för det där även med en duktig ryttare tror jag, märker stor skillnad på mitt lilla halvblod som har mycket lättare för sig i det mesta. Så det krävs väl en häst som är avlad för ridning, har lättare att samla och trampa under sig tänker jag.

@sassiball Där sa du något som känns viktigt. Byten. Känns som att det är en grej som många har problem med och att det lätt sätter griller i huvudet på ryttaren.
De är ju en sak som är nästintill omöjligt att veta med innan man har testat.
Ekonomin är definitivt något jag tycker är kämpigt. Jag borde tjäna mer pengar helt klart:D

@Jfrelin Så himla kul att se träningen. Verkligen kul att du delar med dig:bow:.
Tycker det va väldigt roligt att hon trodde på Divan som blivande gp-häst:banana:. Tyckte även att de öppnade för lite diskussion. Vad är det som gör att en häst kan gå gp? Vad tycker ni?

Jag hoppar in här för det är en så intressant frågeställning! För mig handlar 90% om arbetsviljan hos hästen, vill den inte så lär den sig inte och presterar således inte. Sedan tror jag att vi som ryttare påverkar hästens arbetsmoral extremt mkt, det är vårt jobb att motivera dem! Sedan ska de förstås ha de exteriöra förutsättningarna att utföra rörelserna och gångarter tillräckliga för att kunna göra resultat men man kommer oerhört långt på en häst som är lydig och arbetsvillig.

Byten blir ofta en rörelse som orsakar problem och sätter stopp för många ekipage. Därför kan man inte betona tillräckligt hur viktigt det är att man tar hjälp när det är dags. Det behöver inte vara någon annan som rider och befäster dem för det är oerhört individuellt och när man sedan själv ska ta över så kommer gärna problemen tillbaka. Men att alltid ha ngn på marken när man tränar byten när man själv är oerfaren är jätteviktigt enligt mina erfarenheter.

@sommarminne tävlade inte så mycket högre än idag men tränade på högre nivå med serier, arbetspiruetter, passage osv.
Just nu är det min egna ridning som begränsar att vi går framåt fortare. Jag är för dålig helt enkelt :p Ridit unghäst sen 2007 och det har inte hjälpt min timing eller teknik.....

*kl*
Dagens träning gick okej. Inte lika bra som igår, båda var lite trötta :D
Paulinda har verkligen hittat alla våra svagheter så nu har jag massa nya verktyg att jobba med.
Skulle ju rida tagen bakdel på volt idag. Efter 5 varv av att absolut INGENTING hände så fick vi lägga om planen. Oklart om Divan inte fattade/ville eller om jag helt enkelt inte hittade linjen och kunde utföra hahaha
Får jobba vidare tills hon kommer nästa gång.

Idag har jag tränat för Paulinda. Så himla roligt.
Fick börja med att rida lite lätt och lite övergångar. Efter 5 min sa hon: Din häst är fantastiskt! Den kommer kunna gå GP.
Då började jag nästan gråta för jag blev så glad och det tog säkert 5 min innan jag kunde koncentrera mig ordentligt igen :p Fan vad larvig man är :D

Fick jobba med att hålla in armbågarna (de ska sitta fast i sidan med karbinhakar alltså så ska jag tänka), korta tyglarna (vilken jädra surprise :p) och hålla henne i ramen. Måste sänka min vä hand också då den ofta är högre än höger handen.
Jag skulle tänka att jag körde bil i en jättesmal tunnel och att jag inte skulle repa lacken. Väldigt effektivt.
Fick mest jobba i galopp eftersom det är samlade galoppen jag behöver jobba med mest inför bytena.
Fick börja rida lite svag öppna på långsidorna och sen gå över till skänkelvikningar på diagonalen, ni vet ju att det är min favvoövning :p, rida kortsida i förvänd och sen diagonal tillbaks och så om igen. Sjukt bra och nyttig övning.
Tiden flög iväg och helt plötsligt var lektionen slut........ buhu det som var så kul. Tur att jag ska rida imorgon igen :D

Saker jag skulle tänka på framåt:
* våga ha tryck i handen, hon blir inte tung och jag kan inte bli för hård för jag har inte den handen och hon är inte den typ av häst tydligen :p
* Tänka på att göra allt med kvalité, var noggrann.
* En känslig häst så som Divan behöver stöd från skänkel och hand för att känna sig trygg.
* jobba styrka styrka styrka. Det tekniska kommer bli lätt när hon har styrkan.

Nu ikväll har hon hållit en clinic och nästan alla ekipage fick göra skänkelviksövningen i en eller annan form. Träffade äntligen @Charlotte1975 och kan meddela att hon är supertrevlig.

Här kommer filmen från dagen. 9 min lång. Tyvärr hör man inte vad hon säger då hon körde hörselsnäcka

Så taggad inför imorgon. Då ska vi tydligen rida 15 m volt i galopp med tagen bakdel. Blir kul.

Tack för att du delar med dig! Lärorikt att titta på, även om inte instruktionerna hörs :D

Är sjukt inspirerad och sjukt frustrerad. En helt fantastisk tränare denna som vi fått hit i helgen, så givetvis oerhört förjävligt att min häst inte varit kry så jag får stå på läktarplats och lära mig rida...

Dock hade hon normal temp nu ikväll då jag tog in henne, det är tamefan som att hästen vet att vår plats redan är ersatt av en reserv :meh:

Jag hoppar in här för det är en så intressant frågeställning! För mig handlar 90% om arbetsviljan hos hästen, vill den inte så lär den sig inte och presterar således inte. Sedan tror jag att vi som ryttare påverkar hästens arbetsmoral extremt mkt, det är vårt jobb att motivera dem! Sedan ska de förstås ha de exteriöra förutsättningarna att utföra rörelserna och gångarter tillräckliga för att kunna göra resultat men man kommer oerhört långt på en häst som är lydig och arbetsvillig.

Byten blir ofta en rörelse som orsakar problem och sätter stopp för många ekipage. Därför kan man inte betona tillräckligt hur viktigt det är att man tar hjälp när det är dags. Det behöver inte vara någon annan som rider och befäster dem för det är oerhört individuellt och när man sedan själv ska ta över så kommer gärna problemen tillbaka. Men att alltid ha ngn på marken när man tränar byten när man själv är oerfaren är jätteviktigt enligt mina erfarenheter.
Håller med dig precis!

Måste bara förtydliga att när jag pratade om svårigheter med byten så menar jag absolut inte själva inlärningen, utan mer hästens fysiska förutsättningar. Precis som Jfrelin talade om att hon såg sin häst kunna använda bakbenen på rätt sätt så menar jag att man ser ju mycket bara när hästarna leker i hagen.

Mina två, den ena byter lätt galopp utan några betänkligheter överhuvudtaget medan den andra envist håller fast i sin högergalopp även i den snävaste vänsterkurva, eller en pytteliten volt till vänster, skulle aldrig komma på tanken att byta själv. Gärna också med huvudet rätt upp, ryggen sänkt och bakbenen ganska långt bakom... De har ju olika förutsättningar, alla föds ju inte lika menar jag. Däremot har hon ju en extrem arbetsvilja och det är väl det som gör henne så rolig att rida.

Är sjukt inspirerad och sjukt frustrerad. En helt fantastisk tränare denna som vi fått hit i helgen, så givetvis oerhört förjävligt att min häst inte varit kry så jag får stå på läktarplats och lära mig rida...

Dock hade hon normal temp nu ikväll då jag tog in henne, det är tamefan som att hästen vet att vår plats redan är ersatt av en reserv :meh:

Fy vad frustrerande. :arghh: Jag har det (tack och lov!) inte lika illa, jag är så sjukt ridsugen men fortfarande väldigt förkyld. :banghead: Orkar ingenting. Nu åker jag dessutom utomlands på torsdag, så då blir det ytterligare en vecka utan ridning. :down:

Men ikväll är det äntligen dags för inspirationsträffen med kompisar, vi skall peppa varandra att träna mot CR50 nästa år (ett par personer mot PP25 om det blir någon). Vi var tre från början och nu är vi sex stycken. :D

@Amanda_ F, jättefin! Måste vara härligt att vara igång:)!

Idag var jag hos tränaren igen. Red i min provsadel, ska få testa en som heter Ergo nu i en vecka, var ju lite för liten för mig och jag behöver längre kåpor men ändå bra att få låna hem och känna sig för lite till. Den är jätteskön och ligger kanon bra på Bellona. Men jag funderar.. Den är ju liksom helt nyframtagen och jag tänker ju praktiskt andrahandsvärde mm. Sedan är det kalvskinn och jag är rädd att den blir lite skör..? Är inget svindyrt nypris men ändå..
Ullstoppad och rundbossad vilket jag tycker är bra och såpass öppen i fram som krävs. Vet ju inte vad jag ska titta efter annars riktigt heller..
Annars gick träningen sisådär idag. Att få henne ta i och sätta under sig höger bak och hålla vänsterbogen på plats var vad vi jobbade med. Joo..hon är lite windswept :crazy:..
Måste lägga mer konsekvent tänk i hemmaridningen men det är lite svårt när man rider så mycket ute.
Vädret är dessutom skit. Får väl försöka köra till ridhus någon gång till i veckan..

Här ett månadsgammalt litet klipp på tränaren när hon red Bellona:

Var så uppe i varv när jag kom hem från stallet ikväll, sista dagen med vår gästtränare. Ska jobba fyra nätter nu och vaknade kl 6 imorse men har givetvis inte lyckats vila ens en minut under kvällen. Kommer bli svinkul på jobbet.
Känner mig trött, less, frustrerad, inspirerad, hoppfull och uppgiven samtidigt. Vet inte alls hur jag ska styra upp mitt liv. Om jag ska satsa på en till häst, och vad isf. Om jag ska bita ihop och hoppas att det blir bättre här nu eller om jag ska inse att jag måste flytta om jag vill utvecklas i den takt och riktning jag vill i ridningen. Om det bara är dumt att köpa en till häst innan jag kommit fram till vart jag ska bo, eller om jag helt enkelt skulle kunna bli lite lugnare av det och finna mer ro i att bo kvar. Och så familjen på det, dom finns ju här oavsett vart jag beger mig. Kommer jag till en helt ny ort kommer jag dessutom att vara ensam både ur familjesynpunkt och kompissynpunkt. Är det vad man vill när man är över 30 och hopplös ensam hästnörd?Helt kaos.
Givetvis även PMS i antågande vilket säkert är 70% av bakomliggande orsak till denna krisstegring :turd::yuck:

Jag undrar hur folk gör som lyckas finna någon ro här i livet?O_o

@Amanda_ F, jättefin! Måste vara härligt att vara igång:)!

Idag var jag hos tränaren igen. Red i min provsadel, ska få testa en som heter Ergo nu i en vecka, var ju lite för liten för mig och jag behöver längre kåpor men ändå bra att få låna hem och känna sig för lite till. Den är jätteskön och ligger kanon bra på Bellona. Men jag funderar.. Den är ju liksom helt nyframtagen och jag tänker ju praktiskt andrahandsvärde mm. Sedan är det kalvskinn och jag är rädd att den blir lite skör..? Är inget svindyrt nypris men ändå..
Ullstoppad och rundbossad vilket jag tycker är bra och såpass öppen i fram som krävs. Vet ju inte vad jag ska titta efter annars riktigt heller..
Annars gick träningen sisådär idag. Att få henne ta i och sätta under sig höger bak och hålla vänsterbogen på plats var vad vi jobbade med. Joo..hon är lite windswept :crazy:..
Måste lägga mer konsekvent tänk i hemmaridningen men det är lite svårt när man rider så mycket ute.
Vädret är dessutom skit. Får väl försöka köra till ridhus någon gång till i veckan..

Här ett månadsgammalt litet klipp på tränaren när hon red Bellona:
Åh har du provat med mh? Jag provade med henne när hon bodde här i trakterna.

Finns Ergo i dressyrmodell nu? Jag är assugen på en sån!

Åh har du provat med mh? Jag provade med henne när hon bodde här i trakterna.

Finns Ergo i dressyrmodell nu? Jag är assugen på en sån!

Inte genom MH utan en sadeltekniker i mina trakter :)! Joo..den kom nu i höst..Hoppsadeln är jättefin.
Denna är också fin, lite annorlunda men satt bekvämt även om den såg väldigt flat ut i sätet.
Heter Salmiak, deras dressyrmodell..

@polly p jag tycker Ergox2 som du redovisar verkar ha ett bra koncept och har följt dem noga då de är både svensk tillverkade och inom vettigt pris.
Har valt bort dem dock just för att de precis lanserade sin enda dressyrsadel sprillans . Så oavsett hur bra de låter känner jag personligen att märket är för nytt och inga modeller finns annat än just en modell som precis kom ut i dressyr så nej för mig ....

@Amanda_F vad prydliga och käcka ni ser ut på klippet :) fin framåtanda och stuns som sagt :)

Inte genom MH utan en sadeltekniker i mina trakter :)! Joo..den kom nu i höst..Hoppsadeln är jättefin.
Denna är också fin, lite annorlunda men satt bekvämt även om den såg väldigt flat ut i sätet.
Heter Salmiak, deras dressyrmodell..
Åh. Jag ska nog se om jag kan köpa en sån ändå, om den kan passa lilla C. Han verkar inte lida av att jag inte kan sitta i hans sadel, var toppenfin idag! Imorgon ska vi trava lite bommar!

Min häst var som vanligt idag. Hon behövde nog de här dagarnas vila om än det är jäkligt surt för mig med tajmingen...
Tog henne på lina idag, eftersom då givetvis Jag åkte på nåt elände nu när hästen blir fräsch. Så typiskt. Fick nog i mig nån magbacill för har mått pyton halva natten på jobbet, men jag känner mig bättre nu. Vågade dock inte riskera nåt genom att skumpa runt på en häst :o

Igår va vi och tränade igen. Något omskakade efter vägen dit då vi höll på att krocka med en älg. Ingen rolig upplevelse att nita med släp:nailbiting:.

Träningen sen gick bra men jag är så ledsen över att jag inte kan sitta ordentligt i traven. Det kommer vissa stunder jag kommer ner ner och det flyter på men det skumpar en hel del där upp:p:D.
Pollen har verkligen börjat komma ihop och det känns som att han kommer bli riktigt fin när han blir stark:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka