07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt
Jag har typ världens sämsta disciplin när det kommer till gymmet så jag får tvinga mig nästan varje gång. Måste gå på pass där någon säger åt en vad man ska göra. Helst ska det vara stenhårt och kort. Tränar just nu crossfit samt tyngdlyftning. Helt oväntat så älskar jag tyngdlyftningen. Sjukt mycket teknik precis som i dressyr :p

@stjarnfrugt jag håller verkligen med @Jfrelin i dennes tankar utifrån ämnet .
Jag tror du gör lite för stor grej av det hela . Tror du skulle landa mycket bättre i att lägga upp mer konkreta "här och nu" mål med din ridning än tankar att " varför har jag inte x och y förutsättningar, vill ju rida GP om några år" .
Du fastnar i att analysera det som går emot och skulle vinna mycket på att träna dig själv mentalt på att " här är jag idag , min häst beter sig så här, ok, jag har ett jobb utifrån det och dagsläget att fixa enligt min metodik "

Du kommer snabbare framåt om du hittar ett sätt att mentalt acceptera situationer du inte kan råda över ändå ang ridning och dit du vill :)

Ang planering osv : jag håller med @Jfrelin igen : sällan jag behöver frångå planering på rutin men självklart kan man bli sjuk/ ngt akut hända osv och det spelar verkligen ingen roll om hästen inte rids då enligt planering !
Jag lägger upp planering för varje vecka och givetvis då fluktuerar det utifrån vad som hänt veckan innan men planen håller jag utifrån det om inte ngt konstigt händer och de få fall det gör det är det isåfall som sagt inget som påverkar hästen eller status ang träningsform om den skulle få vila en dag oplanerat.

Jag har precis varit på träning för tränaren ikväll efter 4 veckors uppehåll efter att tränaren var på semester en vecka, sen var jag sjuk en vecka, sen hade tränaren paus över jul och sen behövde hen ställa in all planerad träning gången efter pga en familje angelägenhet .
Träningen var bästa på länge idag ändå ! Har varit toppen att ha tid att rida på egen hand för mig och hästen utifrån en tydlig plan , upplever ofta att det funkar bra för min del :) så himla kul att trots paus som blivit så lång mot normalt , få kvitto på hur fint det gått att plocka upp igen direkt och vidare :)

Ang gym osv tror jag inte det är ett måste alls så länge man lever hälsosamt och motionerar allmänt . Tror inte tex bristen på ev gym är avgörande hur du tar dig från lätt klass till svår ;) faktiskt .

Hemkommen från en oerhört inspirerande clinic, nu vill jag rida! :D

@stjarnfrugt Du hörde inte ridsportpodden när Jens Fredricson intervjuades? Han fick precis den frågan, hur skall en person med heltidsjobb och familj fixa att satsa helhjärtat. Hans svar var så klockrent "då får man anpassa målen efter det". Dvs det går inte att försöka på en 100 %-ig satsning om du samtidigt skall göra annat. ;)

Jag planerar vilodagar när det passar mig och mitt jobbschema. Vissa veckor blir det tre, andra två och ibland en, beroende på schema, humör, väder och ork. Hon vilar dock ytterst sällan två dgr i rad. Oftast blir det två till fyra dgrs ridning och en vilodag.

Med träning inför vasaloppet i mars i sikte sen i mars förra året så har det fått planeras extra noga för att få till det. I snitt två ggr i veckan har någon form av träning i åtminstone en timme gjorts sen dess och nu försöker jag öka ffa tiden. Det har dock krävts ett sådant mål för att övh få mig till att träna mig själv men det har till viss del hjälpt min ridning också. Imorgon är planen två tim längdåkning för att direkt åka och rida dressyrlektion. Ett ypperligt crosspass. :D

Ang unghästutbildning så visst, min kanske har varit ovanligt lätt men jag har gjort allt med henne själv sen hon kom ut och är iaf hyffsat nöjd so far och jag hade ingen som helst unghästvana innan. Visst hade vi/hon varit högre i klasserna om jag låtit en proffsryttare rida in och därefter skola henne emellanåt men jag funkar korkat nog så att jag hellre tar all cred själv i en felfri enmetersrunda eller bra resultat i lättklass även om det tar längre tid, än resultat i högre klasser med hjälp.

Jag är btw också ensam, utan vänner/partner/familj som är intresserade, med heltids skiftjobb, dock valt lösdrift som uppstallning, ffa för hästens välmående men också en stor frihet för mig. Har mockning en gång per vecka à två tim vintertid, går snabbare april-okt.

Nöjd idag med träningen:)! Idag kändes det som lite mer "ridning" även om det är väldigt basnivå.
Jag måååste bli snabbare och få henne mer distinkt och inte lomma på lång å dan..
Har jättesvårt för det bara, att kvicka på och samla lagom men utan att bli kvar i handen och därmed bli för stum och låsa henne.
Stundtals fick vi till det riktigt bra ändå, så himla roligt att känna att det nog kommer att funka för denne, nya tränaren.

Största problemet var väl iof att min hund rymt strax efter lunch. På hemvägen nästan lipade jag, då var klockan närmre halv nio och ingen korky jaktlabbe i sikte:(.
Ringde bästisen och spydde galla över min vårdslösa familj. Vi har gott om vildsvin samt lo-djur som attackerat grannens hund så jag var skit-orolig att aldrig få se honom.

Men när jag svänger in på gårdsplan så skymtar jag den lille rackarn. Nu fiser han något fördjävligt..

Tur att hunden hittade hem! @polly p Finns inget värre än bortsprugns djur och barn.

Och vad roligt att du känner att din nya tränare verkar fungera :)

Kl

Jag ska träna i morgon är tanken. Får se bara hur det går med 10 minus och frusen paddock som jag försökt rädda genom att salta.

Nu när jag och C inte tränar så intensivt då har jag trappat upp min egen träning. Idag var det 90 min yoga i 40 grader. Jag är aningens mör, för jag och C har skrittat ut och ridit lite med provsadeln också... Det är lite svårt att veta om det blir rätt. Igår kändes det toppen men idag var han surare tyvärr. Kändes spänd i ryggen trots att jag bara joggade.

På lördag ska vi rida lite markarbete för instruktör, ska bli kul! Han behöver mer bröstmuskler och det ska tydligen vara bra att trava bommar då. Jag har aldrig tränat just det på någon häst, är det någon av er som har erfarenhet av det?

@Amanda_F det känns som du haft så otur med dåliga erf vid köp av din första häst av anledningar /skeenden du inte alls kan påverka själv ...
Försök att inte fastna så mycket i vad du får för råd exakt nu ang uppbyggnad . Det finns många vägar till Rom och jag tror egentligen inte det är ngn exakt väg till Rom du behöver utan mer trygghet i att äga en egen första häst som är jättefin även om det blivit en tråkig period för dig som hästägare för första gången .

Nu har det blivit tråkigt för dig i många aspekter men du har en fin häst och jag tror den blir jättefin vilket den redan är utan att du behöver exakt en specifik övning eller ett x exakt upplägg någon rådgivit dig .
Du har ju ridit många hästar framgångsrikt innan . Behåll tänket och förhållningssättet du haft då , även om jag förstår att det kan vara svårt första gången som hästägare ändå då det blir skillnad ofta om det är ens första egna häst i den situationen :)

Senast ändrad:
@Amanda_F det känns som du haft så otur med dåliga erf vid köp av din första häst av anledningar /skeenden du inte alls kan påverka själv ...
Försök att inte fastna så mycket i vad du får för råd exakt nu ang uppbyggnad . Det finns många vägar till Rom och jag tror egentligen inte det är ngn exakt väg till Rom du behöver utan mer trygghet i att äga en egen första häst som är jättefin även om det blivit en tråkig period för dig som hästägare för första gången .

Nu har det blivit tråkigt för dig i många aspekter men du har en fin häst och jag tror den blir jättefin vilket den redan är utan att du behöver exakt en specifik övning eller ett x exakt upplägg någon rådgivit dig .
Du har ju ridit många hästar framgångsrikt innan . Behåll tänket och förhållningssättet du haft då , även om jag förstår att det kan vara svårt första gången som hästägare ändå då det blir skillnad ofta om det är ens första egna häst i den situationen :)
Jag har haft häst innan. Eller ponny rättare sagt. Men hon var en gammal pensionär så det var så mkt som redan var fel. Och innan dess har jag haft foderhästar och jobbat med hästar så det är inte min första häst helt, det är bara den första porslinshästen jag har.. :angel:

Jag rider på som jag gjort innan men fastnar lätt i samma tänk och övningar, så om någon har ett bra förslag så kan jag prova så får vi se om det passar oss. Just nu leker vi mkt frihetsdressyr och ledarskap. Funkar riktigt bra. Han gör inga konster, men ska följa mig utan att hamna fel i positionen osv. Så nu är han mycket tryggare med mig. De senaste dagarna har flera hästar runt oss haft spelet men han har tagit det lugnt för att jag varit lugn. Dovhjort är däremot ett extremt farligt och köttätande djur tycker han...

@Habina Den podden har jag hört 3 gånger, minst :o Jag tycker Jens är så himla inspirerande. Jag håller såklart med om det han säger där, men samtidigt talar de ju om elitsatsningar. Det gör inte jag. Jag talar om att ha en dräglig vardag och att känna motivation. Motivation för mig = att ta mig framåt.
Självklart kan man ju nedmontera hela sin vision om det är att anpassa sig efter rådande förutsättningar. Men så fungerar inte jag. Jag anpassar istället mitt liv utifrån hur jag vill ha det, i den mån det går givetvis. 2016 blir mitt utvärderingsår, har jag inte funnit mig till ro i detta så flyttar jag. Jag har inte en desto större tilltro till att yttre omständigheter kommer att förändra sig, snarare skulle det väl vara att jag hittar ett lugn och/eller nåt annat som tar plats ifrån att hysteriskt försöka skapa förutsättningar för min ridmässiga utveckling.

Men jag tycker att jag, som är 31 år och utan barn och karl och annat som tvingar mig att tänka på nåt annat än mina intressen, inte har nån anledning att sitta och vänta på att livet ska börja. Jag ser till att starta det.

@Habina Jens betonade fö också vikten av att gå in helhjärtat. Att jobba hårt och att på riktigt vilja ta sig framåt. Att man inte kommer nå sina mål om man ligger i soffan och petar sig i naveln istället för att rida och sköta sina hästar. Det är väl mest de orden jag lagt på minnet ;) Man hör det man vill och som passar bäst in i ens verklighet :angel:

Klart att jag skulle må bäst av nån medelväg, jag är inte dummare än att jag fattar det. Men jag har inget annat att tänka på, så jag tänker på hästar och att styra upp mitt liv tills vidare.

Nu när jag och C inte tränar så intensivt då har jag trappat upp min egen träning. Idag var det 90 min yoga i 40 grader. Jag är aningens mör, för jag och C har skrittat ut och ridit lite med provsadeln också... Det är lite svårt att veta om det blir rätt. Igår kändes det toppen men idag var han surare tyvärr. Kändes spänd i ryggen trots att jag bara joggade.

På lördag ska vi rida lite markarbete för instruktör, ska bli kul! Han behöver mer bröstmuskler och det ska tydligen vara bra att trava bommar då. Jag har aldrig tränat just det på någon häst, är det någon av er som har erfarenhet av det?

Markarbete med bommar är jättebra, och roligt! :) Det brukar vara bra för att gymnastisera både rygg, bakben och frampart. Samt att det ofta blir lite lydnadsövningar på samma gång.

Jag skulle gärna rida det oftare själv, men tyvärr finnst det bara två bommar på grannens ridbana, så det blir inte så många övningar som går att göra..... :p

Precis hemkommen från stallet och en härlig träning. Lite kyligt med - 9 men iaf torrt och vindstilla och volten vi saltat var helt okej att rida på :)

Det är ju en CR tränare jag rider för just nu och det ger så himla mycket när det bara är sitsen det fokuseras på. Hästen blir betydligt mer ihop och lättriden även fast vi saknar styrka.

@Habina Jens betonade fö också vikten av att gå in helhjärtat. Att jobba hårt och att på riktigt vilja ta sig framåt. Att man inte kommer nå sina mål om man ligger i soffan och petar sig i naveln istället för att rida och sköta sina hästar. Det är väl mest de orden jag lagt på minnet ;) Man hör det man vill och som passar bäst in i ens verklighet :angel:

Klart att jag skulle må bäst av nån medelväg, jag är inte dummare än att jag fattar det. Men jag har inget annat att tänka på, så jag tänker på hästar och att styra upp mitt liv tills vidare.

Jag tycker du har ett negativt sätt att fokusera på saker.
Det går att ha driv och vilja ta sig fram utan att fokusera så enormt på det negativa.
Man kan välja att fokusera på det bra med. Och det brukar generera lyckligare människa och då också bättre ridning.
Man rider inte bra om man är spänd och deppig. Iaf inte sitt bästa..

Jag har valt att flytta till landet och stå på gård med liten grusvolt från att alltid stått med minst 1 ridhus och ha mina tränare i stallet minst någon g/v.
Jag har inte heller möjlighet att ha min världens bästa tränare och hovis som hovis heller iom att jag flyttat för långt bort.
Nu har jag valt att göra det. Alltså är det inget jag ältar.
Jag fokuserar istället på att jag får ha häst. Jag får ha en rätt fin häst. Jag är iaf så pass frisk att jag orkar rida den hyfsat ofta.
Klart som fan att jag också vill utvecklas inom dressyren. Och det hade garanterat gått fortare om jag hade någonstans att rida. Utebanan är fruset knövel oftast vintertid här. Och markerna runt gården får man inte rida på iom surgrannar.. Jag är också sjukskriven i stort sett heltid. Så jag rider och arbetar inte hästar som jag annars brukar. Givetvis tappar jag korrdination, styrka, uthållighet, balans etc.
Men jag har VALT det här(inte att vara sjuk.. men att försöka bli frisk istället för att pressa mig att jobba iaf).
Och jag ser inte heller att jag måste starta GP i år. Jag är 35 år och kommer inte bli bäst i världen.
Det jag kan jag och är lätt att hitta igen när jag börjar på riktigt igen. Det är dock ingen stress i det.
Jag kan ju inte bygga hela min glädje och tillvaro kring att lyckas under 1 h per dag=ridpasset med privathäst. Där tycker jag man istället bör fundera kring hur man kan må bra under fler h av dagen.

Utöver att jag tycker att du fastnar i loopar av negativa tankar. Negativitet föder bara negativitet.
Var nöjd och glad någon gång! Du har häst. Snart två.. Du är frisk nog att orka rida och jobba.
Vad fan! Du har väl en massa att vara glad och nöjd för!
Rid för att det är roligt och inte för att du ska prestera och tror att det blir roligt på nivå x. Det blir inte kul bara för att du når nivå x. När du är där kommer du vara missnöjd över det och vilja till nivå z etc etc..
Missnöjet sitter i ditt huvud och inte i din situation i livet eller ridningen..

Givetvis pissar vi alla till det över ngt kasst pass etc. Men inte flera år i sträck med samma ältande..

Utöver det:
De rent konkreta frågorna:
Jo, min häst har fått en helvetes massa oplanerade vilodagar. Och när man jobbar med hästar jobbar man dem inte 6 dagar/v för att utbilda dem/få dem vidare/upp i klasser etc.. Man tar dem oftast MAX 5 dagar/v. Det kan också vara 3-4 dagar, det är nog vanligare..
Min gick från typ ordibar till ca msv c på ett år med ridning ca 3-5 dagar/v.
Det råder någon jäkla hysteri i att träna hästar ofta. Planerar man passen behöver man inte rida så ofta.
Men något proffsen gör bättre än gemene man är just att planera passen. Man fokuserar bara på några saker och gör det tills de funkar innan man går vidare stegvis.
Kreti och pleti vill så jäkla mycket och kan inte välja vad de vill riktigt och ser till målet istället för den stegvisa utbildningen som måste till.
Då fastnar man gärna iom att man gör för mycket och det varken blir hackat eller malet. Och man får göra om etc..
Så som tränare bör man ge eleverna max 3 saker att träna på mellan passen. Det kan vara så enkelt som att tänka på en grej med vänster hand, tänka på att hästen inte får öka takten och att man ska andas tex. Mer klarar inte människor av att fokusera på per gång.
Men tar man de få sakerna så utvecklas man fort. Och man får känna att man lyckas istället för att man misslyckas iom för svår uppgift.

Jag tror du bara behöver sätta realistiska mål, inte vara perfektionist och sen följa det du redan vet.
Istället för att hattifnatta runt så och ska göra allt och få dåligt samvete etc..
Luuugn! Du kan grundridning.. Du kommer nå msv a!
Chilla lite och var här och nu. Är du alltid i framtiden hinner du inte känna..

Apropå ålder och nå längre i ridningen. Var det inte en japan med i senaste OS i dressyr som var över sjuttio år?

Så rent krasst har du 40 år på dig @stjarnfrugt :D

Jo eller så gör man som den 70 - åriga Brasilianaren som köpte Truppas OS häst.. han har ridit någon enstaka internationell start men tröttnade väl på jobbet och köpte sig färdigt och tänker nu ta en plats i Brasiliens lag.

Så tänker jag göra sen på äldre dar, även om jag måste byta till en nation med ingen konkurrens :angel: :laugh:

Vårt mål att vara skadefria minst tre månader i sträck 2016 får vi skjuta på lite. Lilla klant har en ny sårskada, nu på hasen så nu är det ensamhage och plåster som gäller. Känns elakt i kylan (-21 när jag åkte från stallet) men vi har inte så mkt alternativ. Det som läker så dåligt i kyla också. Jag funderar på att köpa en sån där lasergrej som ska snabba på läkning. Känna som att det kan vara värt det för lilla klant, så han blir frisk snabbt.

@stjarnfrugt Oplanerade vilodagar blir det ofta för min häst. Men det kanske inte går att jämföra, jag har barn och de kommer liksom alltid först. T o m före hästen! Men jag känner igen mig lite i ditt tänk, jag har också så himla lätt att hamna i en negativ spiral. Det jag har lärt mig att det tänket helt dödar min motivation och glädje, och jag tror att de som blir bäst och som utvecklas är de som lyckas behålla glädjen trots hårt arbete och disciplin. Titta på Zlatan! Att bli bra är en konst och det är inte konstigt att inte alla lyckas, för det är inte bara talangen som ska till, det är även det mentala.

Jag håller på med konståkning för vuxna nybörjare på min fritid. Det är ett skönt avbrott från ridningen och ett sätt att komma ur min komfortzon. Det ger mycket extra energi som gör att hästeriet blir lite lättare de tunga dagarna. Som idag, nu var det visst broddar på som gällde:wtf:....vattnet i stallet var fruset:meh::turd:...dörren från ridhuset gick inte att öppna...:banghead:

Vi tog lite bilder i snön idag, blev inte fältet, tog ridbanan eftersom där är jämnare under snön.

DSC09407r_zpsqscrvxxh.jpg

DSC09391r_zpsfytzeztc.jpg

DSC09358r_zps6bicyz4x.jpg

DSC09357r_zpsbbd7ss8x.jpg

DSC09352r_zpsgdicsiiv.jpg

DSC09329r_zpsucsk4znf.jpg

DSC09305r_zpskslhkcxn.jpg

DSC09282r_zpsrtgrjdvs.jpg

DSC09272r_zpsrqqdv8wp.jpg

DSC09229r_zpsmpmkm5mz.jpg

DSC09181r_zpsoante0wi.jpg

DSC09146r_zpsbsybj6tl.jpg