@Habina Jens betonade fö också vikten av att gå in helhjärtat. Att jobba hårt och att på riktigt vilja ta sig framåt. Att man inte kommer nå sina mål om man ligger i soffan och petar sig i naveln istället för att rida och sköta sina hästar. Det är väl mest de orden jag lagt på minnet

Man hör det man vill och som passar bäst in i ens verklighet
Klart att jag skulle må bäst av nån medelväg, jag är inte dummare än att jag fattar det. Men jag har inget annat att tänka på, så jag tänker på hästar och att styra upp mitt liv tills vidare.
Jag tycker du har ett negativt sätt att fokusera på saker.
Det går att ha driv och vilja ta sig fram utan att fokusera så enormt på det negativa.
Man kan välja att fokusera på det bra med. Och det brukar generera lyckligare människa och då också bättre ridning.
Man rider inte bra om man är spänd och deppig. Iaf inte sitt bästa..
Jag har valt att flytta till landet och stå på gård med liten grusvolt från att alltid stått med minst 1 ridhus och ha mina tränare i stallet minst någon g/v.
Jag har inte heller möjlighet att ha min världens bästa tränare och hovis som hovis heller iom att jag flyttat för långt bort.
Nu har jag valt att göra det. Alltså är det inget jag ältar.
Jag fokuserar istället på att jag får ha häst. Jag får ha en rätt fin häst. Jag är iaf så pass frisk att jag orkar rida den hyfsat ofta.
Klart som fan att jag också vill utvecklas inom dressyren. Och det hade garanterat gått fortare om jag hade någonstans att rida. Utebanan är fruset knövel oftast vintertid här. Och markerna runt gården får man inte rida på iom surgrannar.. Jag är också sjukskriven i stort sett heltid. Så jag rider och arbetar inte hästar som jag annars brukar. Givetvis tappar jag korrdination, styrka, uthållighet, balans etc.
Men jag har VALT det här(inte att vara sjuk.. men att försöka bli frisk istället för att pressa mig att jobba iaf).
Och jag ser inte heller att jag måste starta GP i år. Jag är 35 år och kommer inte bli bäst i världen.
Det jag kan jag och är lätt att hitta igen när jag börjar på riktigt igen. Det är dock ingen stress i det.
Jag kan ju inte bygga hela min glädje och tillvaro kring att lyckas under 1 h per dag=ridpasset med privathäst. Där tycker jag man istället bör fundera kring hur man kan må bra under fler h av dagen.
Utöver att jag tycker att du fastnar i loopar av negativa tankar. Negativitet föder bara negativitet.
Var nöjd och glad någon gång! Du har häst. Snart två.. Du är frisk nog att orka rida och jobba.
Vad fan! Du har väl en massa att vara glad och nöjd för!
Rid för att det är roligt och inte för att du ska prestera och tror att det blir roligt på nivå x. Det blir inte kul bara för att du når nivå x. När du är där kommer du vara missnöjd över det och vilja till nivå z etc etc..
Missnöjet sitter i ditt huvud och inte i din situation i livet eller ridningen..
Givetvis pissar vi alla till det över ngt kasst pass etc. Men inte flera år i sträck med samma ältande..
Utöver det:
De rent konkreta frågorna:
Jo, min häst har fått en helvetes massa oplanerade vilodagar. Och när man jobbar med hästar jobbar man dem inte 6 dagar/v för att utbilda dem/få dem vidare/upp i klasser etc.. Man tar dem oftast MAX 5 dagar/v. Det kan också vara 3-4 dagar, det är nog vanligare..
Min gick från typ ordibar till ca msv c på ett år med ridning ca 3-5 dagar/v.
Det råder någon jäkla hysteri i att träna hästar ofta. Planerar man passen behöver man inte rida så ofta.
Men något proffsen gör bättre än gemene man är just att planera passen. Man fokuserar bara på några saker och gör det tills de funkar innan man går vidare stegvis.
Kreti och pleti vill så jäkla mycket och kan inte välja vad de vill riktigt och ser till målet istället för den stegvisa utbildningen som måste till.
Då fastnar man gärna iom att man gör för mycket och det varken blir hackat eller malet. Och man får göra om etc..
Så som tränare bör man ge eleverna max 3 saker att träna på mellan passen. Det kan vara så enkelt som att tänka på en grej med vänster hand, tänka på att hästen inte får öka takten och att man ska andas tex. Mer klarar inte människor av att fokusera på per gång.
Men tar man de få sakerna så utvecklas man fort. Och man får känna att man lyckas istället för att man misslyckas iom för svår uppgift.
Jag tror du bara behöver sätta realistiska mål, inte vara perfektionist och sen följa det du redan vet.
Istället för att hattifnatta runt så och ska göra allt och få dåligt samvete etc..
Luuugn! Du kan grundridning.. Du kommer nå msv a!
Chilla lite och var här och nu. Är du alltid i framtiden hinner du inte känna..