07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt och @Marvin - hoppast allt löser sig med era nya hästar så att ni får hem dom snart...!

Själv känner jag att det är rätt skönt att bara ha en häst som är igång just nu, även om jag har ganska dåligt samvete över att inte ha börjat träna mitt avelssto "på riktigt" än... :angel: :crazy:

Massören var och gick över Skrullan igen i går, och hon var redan mycket bättre jämfört med förra massagen i tisdags. Spänningarna i vänsterbogen har börjat släppa, så istället för att forsöka döda massören så stod Skrullan och njöt av behandlingen (det mesta av tiden).

Nu kommer det bli spännande att se hur hon känns att rida denna vecka när träningarna drar igång efter jullovet. Samt hur musklarna kommer reagera på en lite mer "normal" träningsvecka - vi har en ny (förhoppningsvis sista) massage innbookat på söndag.

De sista veckorna har hon fått vara ledig ganska mycket, då vädret har varit riktigt odrägligt. Antigen spöregn eller blåst, eller båda och. Red ett pass på ridbanan i lördags, och då fick jag göra som stjarnfrugt, dvs. skippa framskrittning och börja trava direkt. Allting rundt ikring banan var nämligen jätteläskigt i blåsten... Men efter att hon fått springa av sig lite så blev det et hyfsat bra pass ändå. Särskilt vänstergaloppen har blivit enormt mycket bättre på sistonde, hoppast att det håller i sig till dressyrträningen imorgon! :)

Är så himla glad för vi har äntligen fått snö idag! Två decimeter härlig pudersnö! Joggade en sväng ikväll och barb kändes väldigt fin, hon verkade lika glad som jag (och hunden) att få komma ut och röra på sig i snabbare gångart än skritt. Dessutom märktes det stor skillnad i hur hon skrittade nu när det inte var is att gå på.

Är så himla glad för vi har äntligen fått snö idag! Två decimeter härlig pudersnö! Joggade en sväng ikväll och barb kändes väldigt fin, hon verkade lika glad som jag (och hunden) att få komma ut och röra på sig i snabbare gångart än skritt. Dessutom märktes det stor skillnad i hur hon skrittade nu när det inte var is att gå på.

Vi har is under snön så man bara glider. :arghh: Hoppas kylan hjälper till nu...

Imorgon åker jag till Umeå för att inspireras. :banana:

@Habina Här är också is under så en får vara noga med var en rider. Jag red på vägarna ilv'll där bilarna packat snön-typ mitt favoritunderlag på vintern! Imorgon ska jag prova hur det är ute på ängen. Tror att det är ganska ok där. Eller ja, jag hoppas verkligen det.

@Habina Här är också is under så en får vara noga med var en rider. Jag red på vägarna ilv'll där bilarna packat snön-typ mitt favoritunderlag på vintern! Imorgon ska jag prova hur det är ute på ängen. Tror att det är ganska ok där. Eller ja, jag hoppas verkligen det.

Hovis kommer i övermorgon och då sätter jag på snösulor. Sedan kan vi hitta på bus nästan oavsett väder. ;)

Åååh, vad avis jag blir! Vi har bara frusen mark och iskall vind, inte en tillstymmelse till snö.... :meh: :p
Jag vill ha snööööö!!!

@sorbifolia Med vinter och snö kommer annat elände. Som -31 grader enligt prognosen hela torsdag. Tänk på det när du blir avundsjuk på oss nästa gång så kanske det känns bättre ;)

Jag saknar verkligen inte vinterleran söderut, men de mjuka fina grusvägarna långt in på hösten och att vintern var snabbt avklarad var inte en nackdel. Fördelen här är att packad snö och is är jäkligt bra underlag när utetempen inte är alltför jävlig... Man kan inte få allt.

Och här ska det komma 20-30cm snö till helgen! Hoorrayyy!! :bump::banana:
Med tjäle i marken kommer den lägga sig ordentligt nu. Och sen ser det ut att bli fortsatt minus i nästa vecka. Vågar jag tro på en vinter iaf några veckor i år på mina breddgrader?? :eek:

Och här ska det komma 20-30cm snö till helgen! Hoorrayyy!! :bump::banana:
Med tjäle i marken kommer den lägga sig ordentligt nu. Och sen ser det ut att bli fortsatt minus i nästa vecka. Vågar jag tro på en vinter iaf några veckor i år på mina breddgrader?? :eek:

Vänta lite nu... Du bor ju på mina breddgrader om jag inte minns fel och här ska det regna men längre in i landet ska det snöa.

Här har vi fått snö nu iaf! Vet inte om det är tillräckligt för att man ska kunna rida på fältet dock, ska tömköra idag men kanske undersöker saken imorgon...

Nu har vi de också kallt i huvudstaden, men önskar mera snö. Tror bara de går att skritta ute just nu. Min häst har inga snösulor ännu och bara 2 broddar så jag är lite feg. Som tur är så ska hon skos nästa vecka, så då sätter jag på snösulor. Jag vågar aldrig sätta på de så länge de är lera ute, då blir de bara tappskor och ömma sulor.
Själv är jag fast hemma och försöker hålla huset varmt. Bergvärmepumpen har lagt av, väldigt lägligt när de är 10 minus ute. Hade reparatör hemma i går, men efter att att gått gick något larm som lät som ett brandlarm, så fick ha pumpen avstängd i natt vilket resulterade i 14 grader inne i morse. Nu brassar vi brasa och väntar på reparatören igen. Jäkligt segt att sitta inne i 2 dagar och vänta på reparatör, inte riktigt med i mina planer.

Jag har drabbats av nån supertrötthet, det kom över mig idag. Stel i hela kroppen och så jäkla trött och allmänt oinspirerad. Tog in min häst och kände mig inte ens sugen på att rida, trots att jag skulle dressyra idag.
Dock var hon ganska stel både igår och idag när jag tog in, tycker ändå inte det är så jäkla kallt med tanke på att hon går med 350g täcken på sig i en stor hage där hon rör sig men jag kan inte hitta nån annan orsak. Hon har inte ont utan ser mer allmänt spänd ut. Därför longerade jag före ridning idag, för att det skulle vara bekvämare för henne än att släpa runt på mig. Passet gick väl helt okej men det blev inte vad jag planerat, dvs börja rida lite på riktigt och rida nån bit ur nåt program. Istället red jag över lite travbommar och försökte hålla henne i en låg och rund form hela passet. Gick helt okej utifrån förutsättningarna att både hon och jag verkar ha fått stelkramp. Sedan fick hon gå ut i sin nya polotröja 450g + stalltäcket 100g. Nu ska hon då baske mig inte vara köldrelaterat stel imorgon tycker jag...

Men fy för trasig bergvärmepump @Charlotte1975 Hoppas ni får ordning på det snabbt!

Här är det också kallt, värst är den kalla vinden tycker jag. Men det blev en uteritt idag iaf och Plutten skötte sig fint bara något litet bocksprång.
E8FB11C2-9094-4392-89CA-0CF97A2404AA_zpswsmzgmrb.jpg

Lite OT men jag har senaste dagarna funderat lite över hur det är möjligt för en hobbyryttare att bli duktig ryttare och hästmänniska. När man läser allt om vad man ska göra osv, inte minst vad gäller träningsupplägget i ridningen, då inser man ju att dessa artiklar osv inte riktar sig till oss hobbyryttare. Man verkar ha missat den lilla detaljen att vi oftast har ett heltidsarbete som vi måste ägna oss åt utöver ridningen. Och inte har vi några häst- och stallskötare heller utan får vackert göra det mesta själv. Många av oss, däribland jag själv, har inte ens nån sorts support i form av intresserad familj/sambo/barn som är till hjälp.

Några saker jag genom åren speciellt hakat upp mig på:

* Vilodagar för hästen. Vet inte i vilken av alla artiklar detta var jag läste det i men tydligen menade denna (proffsryttare fö) att det var viktigt att man hade en tydlig plan och strategi i sin tränings och inte gav hästen vilodagar i "onödan" dvs för att man själv hade ont om tid eller liknande. Hästens träning ska minutiöst planeras och efterlevas. Det är inte bara en gång jag läst liknande uttalanden.
Händer det verkligen ingen av er andra att saker faktiskt orsakar oplanerade vilodagar? Tex 30 minusgrader, storhelger, överjävliga dagar på jobbet, sjuka barn etc etc. Ska detta göra att man på en gång inte anses ambitiös och seriös nog för att kunna faktisk bli hyfsat bra trots att man rider på hobbynivå?

* Endast mkt erfarna och proffs ska hantera och utbilda unghästar. Ok, vacker tanke givetvis men hur ser verkligheten ut i vår hästvärld? Mig veterligen finns det fler unghästar än vad det finns proffs i unghästutbildning. När ska människor lära sig att utbilda och hantera unghästar om man aldrig får vara ny i början? Det viktigaste måste väl ändå vara att ha vett att ta adekvat hjälp samt att man har allmänt god hästvana innan man börjar med en gröngöling?
Jag tänker då i vart fall inte skicka min nya häst 100 mil söderut för att vara hos nåt proffs på vidareutbildning för 10k i månaden. Jag har liksom köpt den åt mig själv.

* Träning för ryttaren. Älskat och hatat ämne. Hur många av oss här som jobbar heltid och har minst 1 häst i ett icke-helservicestall känner att vi har tid och ork för att träna flera dagar i veckan? Jag har periodvis väldigt mkt tid, men ork är det värre med. Jag tillhör tydligen en sån där sort som faktiskt blir Trött av att jobba heltid, bo ensam och sköta allt hemma ensam, ha häst utan markservice, stalljour som tar hela eller halva dagar varje gång, en hyfsat tung ideell post i ridklubben och därutöver vill försöka tillbringa lite de tid med få människor jag känner i länet.
Jag känner givetvis att jag Borde ta tag i tränandet, gå på gym 2-3 dagar i veckan osv. Men jag är faktiskt ganska slut i huvet när jag landar i soffan efter 12 tim jobb och stall. Eller för all del idag när jag gjort stallet 10-13 och nu har ett par timmar innan jag går på mitt skift 15-23 på jobbet. Jag orkar faktiskt inte svänga in förbi på gymmet däremellan.

Jag tycker det är jättecheckt att dom har inplanerade gruppträningar på stora hästanläggningar osv. Men vilka går dit då? Ja det som är anställda där. Dvs de som inte först är på sitt heltidsjobb 9 tim/dag och sedan gör stallet några timmar och sedan superpeppade dyker upp på ryttaryogan...

Ja jag är på dåligt humör :angel: Jag skulle faktiskt vilja läsa om lite mera normala personer och hur de lyckats i ridningen Trots att de har normala liv och förutsättningar. Jag har inte som mål att rida i landslaget. Jag har som mål att bli riktigt duktig på grundridning, och så småningom kunna tävla på MSVA nivå innan jag dör. Jag tycker att det slår ner ens entusiasm lite när man bara matas med en hög borden och måsten som riktar sig främst till de som har hästarna som yrke. Som kan rida sina 3-7 tävlingshästar utan att först ha slitit ut sig fysiskt och mentalt på ett heltidsjobb för att kunna försörja sin hobby. Jag blir inte peppad av det, jag blir bara väldigt medveten om att jag aldrig kommer att ta mig framåt efter som jag ger min häst vilodagar i onödan, inte själv tränar planerat flera dagar i veckan, försöker hanka mig fram på egen hand i brist på ständig handledning och framförallt måste slösa energi på att försörja mig och min hobby...

Läste fö på Hippson om en clinic här i dagarna, där man faktiskt tagit upp frågan om hur man kan träna trots att man inte har allt id i världen. Vardagsträning helt enkelt. Blev så himla glad att jag överväger att skriva till Hippson och tacka för en lite mera mänsklig syn på en av sakerna jag irriterar mig på :o

Lite OT men jag har senaste dagarna funderat lite över hur det är möjligt för en hobbyryttare att bli duktig ryttare och hästmänniska. När man läser allt om vad man ska göra osv, inte minst vad gäller träningsupplägget i ridningen, då inser man ju att dessa artiklar osv inte riktar sig till oss hobbyryttare. Man verkar ha missat den lilla detaljen att vi oftast har ett heltidsarbete som vi måste ägna oss åt utöver ridningen. Och inte har vi några häst- och stallskötare heller utan får vackert göra det mesta själv. Många av oss, däribland jag själv, har inte ens nån sorts support i form av intresserad familj/sambo/barn som är till hjälp.

* Vilodagar för hästen. Vet inte i vilken av alla artiklar detta var jag läste det i men tydligen menade denna (proffsryttare fö) att det var viktigt att man hade en tydlig plan och strategi i sin tränings och inte gav hästen vilodagar i "onödan" dvs för att man själv hade ont om tid eller liknande. Hästens träning ska minutiöst planeras och efterlevas. Det är inte bara en gång jag läst liknande uttalanden.
Händer det verkligen ingen av er andra att saker faktiskt orsakar oplanerade vilodagar? Tex 30 minusgrader, storhelger, överjävliga dagar på jobbet, sjuka barn etc etc. Ska detta göra att man på en gång inte anses ambitiös och seriös nog för att kunna faktisk bli hyfsat bra trots att man rider på hobbynivå?

* Endast mkt erfarna och proffs ska hantera och utbilda unghästar. Ok, vacker tanke givetvis men hur ser verkligheten ut i vår hästvärld? Mig veterligen finns det fler unghästar än vad det finns proffs i unghästutbildning. När ska människor lära sig att utbilda och hantera unghästar om man aldrig får vara ny i början? Det viktigaste måste väl ändå vara att ha vett att ta adekvat hjälp samt att man har allmänt god hästvana innan man börjar med en gröngöling?
Jag tänker då i vart fall inte skicka min nya häst 100 mil söderut för att vara hos nåt proffs på vidareutbildning för 10k i månaden. Jag har liksom köpt den åt mig själv.

* Träning för ryttaren. Älskat och hatat ämne. Hur många av oss här som jobbar heltid och har minst 1 häst i ett icke-helservicestall känner att vi har tid och ork för att träna flera dagar i veckan? Jag har periodvis väldigt mkt tid, men ork är det värre med. Jag tillhör tydligen en sån där sort som faktiskt blir Trött av att jobba heltid, bo ensam och sköta allt hemma ensam, ha häst utan markservice, stalljour som tar hela eller halva dagar varje gång, en hyfsat tung ideell post i ridklubben och därutöver vill försöka tillbringa lite de tid med få människor jag känner i länet.
Jag känner givetvis att jag Borde ta tag i tränandet, gå på gym 2-3 dagar i veckan osv. Men jag är faktiskt ganska slut i huvet när jag landar i soffan efter 12 tim jobb och stall. Eller för all del idag när jag gjort stallet 10-13 och nu har ett par timmar innan jag går på mitt skift 15-23 på jobbet. Jag orkar faktiskt inte svänga in förbi på gymmet däremellan.

Jag tycker det är jättecheckt att dom har inplanerade gruppträningar på stora hästanläggningar osv. Men vilka går dit då? Ja det som är anställda där. Dvs de som inte först är på sitt heltidsjobb 9 tim/dag och sedan gör stallet några timmar och sedan superpeppade dyker upp på ryttaryogan...

Ja jag är på dåligt humör :angel: Jag skulle faktiskt vilja läsa om lite mera normala personer och hur de lyckats i ridningen Trots att de har normala liv och förutsättningar. Jag har inte som mål att rida i landslaget. Jag har som mål att bli riktigt duktig på grundridning, och så småningom kunna tävla på MSVA nivå innan jag dör. Jag tycker att det slår ner ens entusiasm lite när man bara matas med en hög borden och måsten som riktar sig främst till de som har hästarna som yrke. Som kan rida sina 3-7 tävlingshästar utan att först ha slitit ut sig fysiskt och mentalt på ett heltidsjobb för att kunna försörja sin hobby. Jag blir inte peppad av det, jag blir bara väldigt medveten om att jag aldrig kommer att ta mig framåt efter som jag ger min häst vilodagar i onödan, inte själv tränar planerat flera dagar i veckan, försöker hanka mig fram på egen hand i brist på ständig handledning och framförallt måste slösa energi på att försörja mig och min hobby...

Läste fö på Hippson om en clinic här i dagarna, där man faktiskt tagit upp frågan om hur man kan träna trots att man inte har allt id i världen. Vardagsträning helt enkelt. Blev så himla glad att jag överväger att skriva till Hippson och tacka för en lite mera mänsklig syn på en av sakerna jag irriterar mig på :o

Svarar bara lite kort nu....
Klart att de blir oplanerade vilodagar i bland. Man är väl inte mer än mänsklig.:angel:

Tycker inte man måste vara proffs för att hantera och rida in unghäst, men man får absolut inte vara nybörjare.

Tror inte många hästmänniskor med heltidsjobb hinner med träningen på sidan av. Eller egentligen tror jag att man hinner men inte orkar.:angel: Om man skulle skippa Buke och all Social media så skulle man nog få loss så pass mkt tid att man han träna 30 minuter om dagen. Jag har ju tränat med PT hemma i en period, och man behöver inte komma till ett gym för att träna utan de går utmärkt hemma med tex vattenfyllda pet-flaskor som hantlar och sen sin egen kropp som redskap.

Hoppas du känner dig på bättre humör snart!:)

Visst får hästarna oplanerade vilodager - men då brukar jag forsöka planera om så att det passar in någorlunda i schemat ändå. Dvs. jag låtsas som att den där vilodagen behövdes säkerligen oavsett. ;)

Ang. utbildning av unghästar så beror det ju på vad man vill med hästen. Jag har nästan bara haft unghästar.... Min första var 4 år, då var jag 15, absolut inte att rekommendera! Det gick "bra" ändå, jag utbildade den till LB inom hoppning, dressyr och fälttävlan, och vi hade mycket roligt tillsammans, men det tog himla lång tid iom att vi båda var oerfarna och jag sällan hade möjlighet att rida för tränare.
Min nästa häst var 5, men knappast riden, med den red jag regelbundet för tränare, men den visade sig vara för svår och för felriden och ouppfostrad från början för att jag skulle klara av att grundrida den på ett bra sätt. Denna häst borde jag i efterhand ha lämnad bort för tillriding, då skulle jag nog haft mycket mera glädje av den.
Sedan köpte vi en åring som jag red in själv från början, en snäll och trevlig häst. Denna utbildade jag till att tävla 5-års klasserna i dressyr med bra resultat innan den såldes som "läromästare" åt en LB-ryttare.
Dom två sista hästarna jag köpt har varit 7 och 8 år, 7-åringen var mycket väl grundriden, 8-åringen mycket dåligt grundriden och outbildad.... Så det beror ju inte alltid på ålder... :p Faktiskt känner jag att man behöver vara bättre på att rida om man tar an sig felridna hästar, än "vanliga" unghästar som inte kan så mycket.

Mitt hingstföl (åring) som jag har nu kommer jag dock mest troligen skicka iväg på utbildning. Detta beror endast på att jag vill att han ska bli så bra som möjligt. Om han visar sig inte ha kvaliteer för att bli en riktigt bra tävlingshäst, så kommer jag nog rida in och utbilda honom mestadels själva.

Om du vill lära dig att utbilda unghästar så måste du givetvis skaffa en unghäst någongong. ;)

Träning.... jah, det har varit mitt dåliga samvete i många år! Nu har jag nog bestämd mig förr att sluta ha dåligt samvete och bara strunta i det. MEN: Jag gick en pilates-kurs för dressyrryttare för några år sedan, och det har jag verkligen haft jättemycket utbyte från! Man lärde sig bli mera medveten om sin egen kropp och balans, och fick vägledning att hitta sina styrkor och svårigheter (stelheter och sådant). Så nu är jag mera medveten om min kropp både i ridningen och i vardagen, vilket nog är bra oavsett om man tränar eller ej. :idea:

Oj, vad långt svar jag skrivit. Aja - som du ser så håller jag mestadels med i dina reflektioner. :)
Ändå så har jag lyckats efter nästan 20 år som hästägare att ta mig upp i Msv B i dressyr och fälttävlan, och jag tänker inte stanna där, utan jag vill bli ännu bättre! Även om jag måste hålla på och jobba o såna tråkiga saker som tar alldeles för mycket tid ifrån hästeriet... :angel:

Min tanke är att man får nyttja de möjligheter man har, och inte slösa sin energi på saker som det ändå inte går att göra något åt. Samt ha tålamod och inte ge upp sina mål oavsett hur lång tid det tar.

@Charlotte1975 Jag har definitivt Tid att träna varje vecka, inte fasta dagar och tider men åtminstone en gång per vecka även under de tyngsta jobbperioderna skulle jag ha Tid. För mig är det snarare Orken som tryter. Orken att ta sig iväg, ensam. När man väl är på plats är det ju bara att göra övningarna, men att motivera sig till att byta om, gå iväg, träna, gå hem, duscha osv när man är trött... Jag hade varit mkt hjälpt av att ha nån att träna med men jag har försökt med de få jag känner och ingen nappar.
Problemet sitter ju mkt i mitt jobb och att jag ofta inte kan träna tider som andra kan, samt att jag inte får nåt ut av ett dyrt träningskort då jag jobbar så olika tider att organiserade pass ofta missas. Jag får ingen kontinuitet i organiserad träning och därför blir det inte av, jag ids helt enkelt inte lägga flera hundralappar per månad för att missa så mkt som jag gör. Det är även därför jag inte rider kontinuerligt i hoppgrupp på ridskolan, jag får betala alldeles för mkt för de kvällar jag är på jobbet ;)

Men jag brukar göra lite övningar hemma på mattan ibland. Det är skönt att inte behöva göra sig iordning, byta om, gå iväg till ett ensamt gym och träna. Det är förvisso lika tråkigt men man har mindre saker att skylla på så det är lättare att den där kvarten styrkeövnigar blir av än om det ska ta tre ggr så lång tid för att bara ta sig iväg...
När jag är ledig brukar jag ta en rask promenad till och från stallet i samband med att hästarna ska in, då är jag uppvärmd när jag kommer hem och kör ett "pass" då. Tyvärr blir det inte så regelbundet.

@sorbifolia Ja det är klart att om man siktar på GP då är det ju en fördel om det inte hinner gå 10 år innan hästen kan gå LB ;)

Min 07a köpte jag när hon var 4,5 år och grundriden. Jag var dock sjukt ringrostig själv och allting tog mkt längre tid än jag väntat mig, då jag rent mentalt fortfarande var kvar i hur jag red efter gymnasiet och tränade tre ggr/vecka. Min häst har inte heller varit den lättaste och under en period tog jag hjälp av en unghästutbildare för att komma vidare då vi kört fast i istadigheter och ifrågasättande. Efter det har det inte varit några problem och min häst är betydligt mer välriden än många hästar och även såna som tävlar på högre nivå än oss. Det är iaf ett trevligt kvitto.

12:an får jag se vad det blir av. Det kommer att ta ett tag att lära känna henne såklart men jag har förhoppningar om att hon ska vara betydligt lättsammare att komma framåt med än min 07a med pansarskalle varit. Det ska bli mkt spännande att ha en helt annan typ av häst, om inte annat så mkt utvecklande för min ridning. Målet med henne på lång sikt är såklart samma sak som målet för mig själv - MSVA innan vi dör ;)

@stjarnfrugt

Oplanerade vilodagar händer väldigt sällan för mig men så står jag på anläggning med 2 ridhus, 2 utebanor i en del av landet där det sällan är -30 och jädra massa snö :p

Idag tyckte jag det var kallt och var inte sugen på att rida så jag tömkörde istället. Då fick hästen ett pass och jag fick vila :p
Jag tror jag skrivit det förut i tråden men hästarna behöver inte gå varje dag. Det är kvalitén i passet man gör som spelar roll. Ett tag red jag Divan varannan dag och det funkade hur bra som helst.

Unghästar tycker jag gott att vana hästmänniskor kan ha, man behöver definitivt inte vara proffs. Kolla bara i denna tråd. Däremot kanske man får dra ner sina ambitioner med sin unghäst om man inte är proffs. Sannolikheten att man kommer rida championat osv är minimal när man inte är proffs.

Ang gym så var det just den clinicen som Hippson skrev om som jag skulle ridit men missade. Jag har tur som jobbar i stan och kan träna på lunchen annars hade det inte blivit någon träning för mig heller men nu kör jag 2-3 pass i veckan på gymmet. Återigen så klarar man sig gott utan gym och bara rida men för att bli en jättebra ryttare så tycker jag att man bör träna något annat än ridning. Skillnaden på min sits innan jag började träna på gym mot efter är som natt och dag.
Hinner man inte gymma så finns det massor man kan göra hemma. Finns en app där det finns 7 min pass och det borde ju typ alla hinna med varje dag. Om inte så hjälper det sjukt mycket att göra hollow position någon minut om dagen, mycket bättre än plankan.

Det absolut viktigaste är dock att ha en typ av plan tycker jag ändå men den måste vara realistisk och man får inte gräva ner sig om det inte går exakt som man vill. Då får man justera lite.

Jag är också själv, har heltidsjobb och häst med halvservice (mo, lunch och em ingår men vi mockar själva och delar på kvällar samt helger)
Du kanske måste vara realist och om du ska bo där du bor så kanske du måste inse att det kommer ta längre tid att nå dina mål men det är klart att du kommer nå dem.
Jag är äldre än du och rider inte MSV A än heller.

@Jfrelin Gud vilken lyx att få träna i anslutning till jobb, hade jag kunnat träna på lunchen hade jag lätt tränat regelbundet. Jag sitter ju fast i kontrollrummet 8-12 tim per skift. Har inte ens matrast, vi får äta när jobbet tillåter det. Därför kan vi inte heller gå ifrån, byta till träningskläder etc. Vi måste ju liksom alltid vara beredda på utryckning.

Min häst har också sällan oplanerade vilodagar. Men det beror ju på att jag prioriterar hästeriet över allting annat utom möjligen de timmar jag måste vara på jobbet då. Fattar inte hur folk med familj får ihop det.
Jag blev frustrerad nu när jul och nyår sammanföll med jobb. Det betydde att min häst fick vila mer än vanligt eftersom ledig tid skulle spenderas med julfirande, och det gör mig frustrerad. Där är min ribba liksom :o
Jag tror inte heller de behöver gå varje dag. Det kommer definitivt inte bli så nu när 12:an kommer hit nästa vecka. Men jag tror att det är bra, jag behöver träna och rida betydligt mer än min häst behöver så det är ju bra då att ha 1,5 häst åt 1 ryttare ;)

Jag menar verkligen inte att kreti och pleti ska köpa unghästar. Snarare att det inte kan vara sån rocket science att det bara är för elitryttare. Det vore ju motsägelsefullt med tanke på mina egna hästköp :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka