07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag beställde ett babypelham från Stübben hos Stablestore i måndags kväll och det har kommit idag. Snacka om snabb service. "Råkade" köpa ett par vita Pikeur Lucinda också :p
Bettet är till hoppningen så ryttaren får stopp på ångloket som inte är lika lydig i hoppning som dressyr :P

Jag känner mig lite skyldig för att jag gick på henne. Man försöker vara peppande men det är inte alltid det kommer fram i skrift då man läser så olika. Oavsett så är du saknad @stjarnfrugt kom tillbaks!
Du var ju inte den enda och långt ifrån värst.. Men det saknas folk här, det gör det verkligen. Och vissa som kommer nya är ju inte lika välkomna som andra.. :angel:

Ja det tycker jag...gud alltså, här kommer det ett träns med en häst i :D

25128813-origpic-523250.jpg_0_0_100_100_650_487_85.jpg

Hoppsan! Ser ut som den stackaren har hängslebyxor också...kommer aldrig köpa nåt mer från PS oavsett hur snyggt, smart, bra...:mad: Lackade ur fullständigt på dem efter att ha köpt ett svindyrt pannband med pärlor som bara dråsade av utan att det ens var använt!! Fick bara till svar att de visste om problemet????:banghead:

Jag beställde ett babypelham från Stübben hos Stablestore i måndags kväll och det har kommit idag. Snacka om snabb service. "Råkade" köpa ett par vita Pikeur Lucinda också :p
Bettet är till hoppningen så ryttaren får stopp på ångloket som inte är lika lydig i hoppning som dressyr :P
Jag råkade också handla lite från Stablestore i går.(abstinensen börjar komma på solstolen i Thailand) Blev 2 par Eskadronboots, mina favorit Roekle vantar, hovolja och en lindväska. Allt på bra rea.
Kul att höra att fruktis har fått hem sin häst. Kom gärna tillbaka eller adda mig på FB.

Jag var inte heller imponerad över ps..tycker tränsen är ganska snygga att titta på men deras service och bemötande var uselt samt att tyglarna som var med vart groteskt klumpiga..
Jag var inte jätteimponerad av lädret i mitt i förhållande till pris..
Funderar däremot på ett micklem till min 06-a. Hon vardagsrids på remontgrimma och rakt kimbelwickbett med tygeln fästad i stora ringen som ett d-ringsbett.

Tack @Novali01 för input. Kan förstå vad den övningen ger en mjuk häst och på min andra hade jag gått ut och provat men på Bellona får gärna någon annan /eller att jag har instruktör till hjälp.
Jag lyckas inte vara lika kvick som jag skulle behöva..
Nya tränaren är dessutom liksom väldigt försiktig och det blir som lite bakåttänk hos mig också.
Hoppas det ska lösa sig. Nu är allt lite svårjobbat iom väder och att jag inte kommer iväg.
Skulle åkt idag till hemmaklubben men blir inte..

Har magsjuka..Mådde rätt tjyvtjockt igår och man blir ganska sänkt så bara tanken att rida känns blä. Mocka fick bli halvdant så får barnet och maken ta resten..
Imorgon är jag nog superwoman. Måste vara hemma då också för 48-timmars regeln. Surt, då det är så dyrt att vara sjuk:mad:..Men jag kanske orkar motionera häst med ordning. Paddocken ser lovlig ut då det töat som den:).

Vet inte vad jag skulle gjort utan henne i stallet. Vi lånar grejer och tar hand om varandras hästar när någon av oss ska vara borta en dag eller flera. Hur löser ni sånt?

Jag har också en sån. Eller, två egentligen :D.. Vi är ju bara tre innackar hos oss så vi håller ihop och hjälps åt med allt. Helt underbart att komma ut en sen kväll och se att någon mockat åt en, eller bara gjort lite extra höpåsar. Vi lånar saker av varandra, och delar på en del prylar. Jag känner mig väldigt lyckligt lottad!

Det är ju lite det som vår stallägare värnar så mycket om, och är rädd för att få in någon ny som inte funkar på samma sätt. (I dagsläget har vi allihopa stått i samma stall tidigare, så vi vet hur vi alla fungerar)
Vi står med tre tomma boxar just nu och även om jag älskar vårt lilla gäng så hade det varit kul att få in lite nytt folk.. -förutsatt att de sköter sig :angel: Haha. Vi får väl se om de tar in någon ny nu när det blir vår och lite mindre jobb för stallägarna.

Anyhow, vi hade årets första hoppträning igår. Och känslan var dessvärre usel :(
Jag har ridit mer dressyr nu under ett par månader och fokuserat extremt mycket på att få en fastare vänsterhand och att kunna sluta den handen ordentligt kring tygeln. Jag har alltid haft en tendens att hålla i tygeln mer med fingrarna och böja handleden vid tygeltag just med vänster. Det är helt enkelt motoriken som sätter lite stopp där, vänsterskänkeln är lite likadan, lite sen i timingen dock inte lika svag.
Summa summarum så har jag ju nu lyckats få den lite väl stabil. så jag bli liksom hängande i den istället.:arghh:
Kontentan är att min fantastiskt känsliga häst inte går fram ärligt istället och högerbogen faller ut i vänstervarvet. Temat på hela kvällen gick såklart i samma mönster..
Vi som brukar briljera lite med vår elasticitet och lydnad fick liksom traggla om och om igen tills alla andra fick vänta på att vi skulle få det rätt och då kunna börja nästa övning.. Ingen rolig start! :(
Men tränis var glad att han hittat en sån akilleshäl och kunnat sätta igång en process. Ännu ett steg framåt i utvecklingen tydligen.. jag kände väl att det var lite väl tufft att börja med, men jag är ju lite känslig med motgångar också...

12543195_555119544637960_461898553_n.jpg

Tycker det är trist att det faller bort folk som har hängt här länge. Hade varit kul att höra om hur det går för frugtis med hennes nya häst.
Själv är jag inte alls aktiv på något sätt. Dåligt väder, mycket jobb gör sitt till och nu har vi åkt på magsjuka här hemma.
Men en rolig grej är att jag kanske får en ny bil i dagarna. En bra dragbil blir det dessutom :)

Det verkar som om Caspian önskar sig en liten Winsor hoppsadel i stället för en dressyrsadel, han rörde sig som aldrig förr igår när jag joggade runt i en sån som jag lånat av min kompis. Vet inte vad jag skulle gjort utan henne i stallet. Vi lånar grejer och tar hand om varandras hästar när någon av oss ska vara borta en dag eller flera. Hur löser ni sånt?

Jag har ett par snälla grannar som ställer upp och kollar till hästarna, men då måste jag göra i ordning foder för de dagar jag är borta, så de bara behöver ge över staketet. Har dock tröttnat på att krångla när jag åker bort, så efter årets gbg horse show kommer jag hålla mig hemma några år.

:arghh: Skrittade ut på Ariel idag. Vi har gått från -16 till +2 på ett dygn. Så nu har vi skare på all snö. :banghead: Skrittade ut en halvtimme på min favoritväg, men det gick helt enkelt inte att rida på den. Vill inte att hon skär upp huden. :cry:

Har två andra vägar jag skall testa att rida på, annars får det bli fortsatt vila och så några pass/vecka på vår skottade vändplan. Så jäkla surt att vädret skall vara såhär. :rage: Känner mig 100 % negativ nu och önskar att jag kunde inackordera hästarna i grannstallet (de har grusvägar i tre riktningar som är plogade + upplysta samt förstås en bra ridbana). Men samtidigt vet jag ju hur dyrt det blir i jämförelse med att ha dem hemma och hur mycket extra jobb det blir med att åka emellan.

Suck... Enda positiva just nu (förutom att det börjar märkas att det är ljusare längre) är väl att min fot är lite bättre.

Jag har fantastiska grannar som har stall själva, så vi hjälps åt hela tiden. Vet inte hur vi skulle gjort annars! :love:

Tråkigt med dålig känsla, @spinxx - men det låter ju ändå som att det egentligen gått framåt och att ni bara måste hitta ett mellanläge som fungerar även i hoppningen nu. :)

Min hopptränare är bortrest denna vecka så det blir ingen träning med Skrullan idag, men det gör inget iom att vi har tävlat två lördagar i rad nu och antagligen kommer tävla igen nästa vecka - så jag tror att hon mår bra av att bara ta det lugnt några dar.

Red dressyrträning i går och då kändes hon lite stel/trött i kroppen, så vi ställde inte så höga krav utan fokuserade på lösgörande och övergånger. Det roliga är dock att även om Skrullan hade en dålig dag, så är hon fortfarande milsvis bättre nu än för bara en mnd sedan! I går kunde jag även sitta och reglera vänstergaloppen och börja tänka lite förvänd galopp - tidigare har ju galoppen i vänstervarvet varit typ "skengalopp med bockningar".... Så det känns som att ny sadel och massage för att få bort lite spänningar efter den gamla illasittande sadeln har gjort en enorm skilnad. :)

jag känner precis som du @sorbifolia nu när jag inte ridit på några dagar pga att han tömkörts, masserats eller liknande så är det ingen katastrof som det var förut. Förr hade vi svårt med både form och balans men nu när saker fått ta sin tid, och han börjar muskla på sig är det en helt annan häst. Galoppen är fortfarande svår och han kan vara lite långsammare i sin reaktion. Men han är där jag vill, när jag vill och det är verkligen fantastiskt. Försöker göra mentala noteringar om framstegen, annars är det lätt att trassla in sig i grubblerier.

@Habina Är det kanske inte en idé att hyra in bara Ariel nu under dessa tråkiga månader så att du faktiskt kommer igång ordentligt? Jag kan tycka det är jobbigt att ta tag i saker och komma ut och rida, men det är mycket lättare när en verkligen är igång. Annars känns som om ännu en vilodag varken gör till eller från och så har hästen helt plötsligt stått en evighet. Och så blir det så tråkigt att sätta igång-för igångsättningsridning är trååååkigt. Att hela tiden tänke på att inte göra för mycket, kräva för mycket osv. Roligast att rida är det ju när en har sin häst i bra kondis och en tränar för fullt!

Masade mig ut och red "roadwork" (nu trendig term tydligen för att trava rakt fram längs vägarna:p). Släpade med Indra som handhäst för effektivisering. Tycker numera att det är riktigt tråkigt att rida ut.

Men åhhh var så taggad på mina nya grejer så har de skickat fel strl på bettet och fel modell på ridbyxorna...... suck. Inte för jag skulle ha de vita idag direkt men bettet skulle hon ha när hon hoppar ikväll. Tröttsamt.

@Jfrelin så segt minst sagt !
Mitt PS var iallafall på väg fick jag mail om :p

@Amanda_F vi har stallägare som inte skor sig på oss direkt i fråga om priser.:o Om ngn ska vara borta mer än typ 14 dagar brukar man betala dem att mocka - de tar typ 300 spänn för tre veckor ...nästan pinsamt ....
Men sällan vi anlitar dem , alla inackar brukar ställa upp och vi mockar åt varandra . Vi har inte ngt med att ställa ordning höpåsar, hinkar osv så tar ju ingen tid för nån att mocka en enda Box extra någon gång då och då .

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka