07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har väldans massa vilda djur här som Caspian inte är helt förtjust i när det är mörkt. Inte när det är ljust heller visserligen. Det är både vildsvin, älgar och dovhjortar. Dovhjortarna är helt orädda och brukar ligga och sova i hästhagarna ibland, men C har inte vant sig vid dem ändå. Så vi är inte ute så mkt i mörkret. Idag var jag i stallet på eftermiddagen och promenerade så nu sitter jag och jobbar kväll i stället. Jag skulle gärna rida ut på eftermiddagarna mer men han är lite stökig i flocken när han varit borta från den, om än bara i 15 minuter för en kort visitering. Det är som att han tror att hela rangordningen har ändrats för att han inte varit där och bevakat den. Mindre roligt :( Det ger sig säkert när de gått ihop längre, det är bara 1,5 vecka sen senaste hästen kom in i gänget.

Det innebär att om jag ska rida eller promenera ut när det är ljust så ska det vara så sent att de andra inte är kvar i hagen heller (vilket är svårt eftersom de är ute till långt efter det mörknat). Eller så ska de andra också gått in, vilket var fallet idag när två av fyra hästar skulle åka och hoppträna.

Men alltså hur gör ni som inte rider i mörker? :confused: Här är det ju mörkt på eftermiddagarna redan i september och det håller i sig i alla fall till mars. Förstår inte hur ni löser det på för vis?

Jag rider dressyrträning tisdagar och hoppträning onsdagar, dvs. då åker jag till ridhus. Brukar tömköra på torsdagar och ger ofta hästarna ledigt måndag och fredag. Så rider jag i dagsljus lördagar och söndagar. :)

@Habina jag rider bara ut en gång i veckan och det gör jag på helgen. I veckorna rider jag i ridhus.

Jag är sjukt mörkrädd så jag är räddare än hästen och hoppar till vid minsta ljud :p

@Marvin
Skönt ändå att dom hittade något på Troll så hon kan bli bättre framöver. När beräknas det att du ska vara igång igen?

Ja, det var väldigt skönt. Men lite bitter är jag att vi inte hittade det tidigare.

Jag är sjukskriven till en bit i januari, men tänkte börja jobba på måndag. Letar häst så gott det går! Krisar det så kan jag kanske träna med Chatsi, men helst inte.

Ang att vara mörkrädd som @Jfrelin skrev så känner jag verkligen igen mig. Jag är också fruktansvärt mörkrädd. Jag är även skvätträdd, rädd för insekter och allt annat man kan tänka sig. Typ spöken, mördare, våldtäktsmän, att jag träffar en karl som visar sig vara störd etc etc. Min värsta tvångstanke just nu är att jag ska ramla ner i nån panna på jobbet och brinna upp... Hahaha. Det är så sjukt när jag tänker på hur fjantig jag är :o Jag vågar inte alltid gå nattrundorna på jobbet för jag är övertygad om att nån läskig person väntar på mig. Min kollega tycker detta är jättekul givetvis :meh:

Däremot har jag nån förmåga att skärpa mig till häst. Tex när det gäller insekter så kan jag ju inte flippa ur när jag rider. Jag har också upptäckt att jag inte är mörkrädd när jag rider, men jag skulle aldrig drömma om att promenera där jag rider om det är kolsvart.
Jag har även kommit på att det jag tycker är obehagligt när jag rider ut är sånt jag inte kan påverka, plötsliga händelser, att nån annan häst dyker upp och stökar osv. Det är nog mitt kontrollbehov som spelar mig ett spratt, för det jag inte styr över tycker jag inte om. Och på nåt vis slipper jag ju se allt runtikring när det är mörkt, och koncentrerar mig på vägen istället och håller mig lugnare:confused:

Ang att vara mörkrädd blev jag lite full i skratt när Queenie hade kolik och sambon var ute och sprang med henne. Han sprang bara 30 meter fram och tillbaka på gårdsplanen femtioelva gånger. Till slut sa jag att om han tar en rask promenad ner till brevlådan och tillbaka så tar det typ 10 minuter (ordinerad promenadtid). Han sa då att han tyckte det var otäckt att gå där när det var mörkt, tänk på alla vilda djur osv. Jag har aldrig sett honom som mörkrädd, men uppenbarligen är han räddare än mig! :p Har jag med mig en hund eller ännu hellre en häst så är jag inte alls mörkrädd. Ska jag däremot gå nånstans helt ensam i mörkret är jag väldigt harig! Förra vintern var jag tvungen att traska till jobbet några morgnar, kolsvart, ensam en kilometer. Det mesta längs en väldigt öppen bilväg men 300 meter genom skogen räcker. :p

@Habina jag rider bara ut en gång i veckan och det gör jag på helgen. I veckorna rider jag i ridhus.

Jag är sjukt mörkrädd så jag är räddare än hästen och hoppar till vid minsta ljud :p

Jag försöker se framför mig hur jag övertalar Ariel att vara på samma ställe varje dag. Jag som har dåligt samvete för att jag tänkte att vi skulle hoppa 2 gånger/vecka året ut. ;)

När jag växte upp så kvällsfodrade jag mina hästar i bäckmörker (pannlampa existerade inte...). Det fanns ingen lampa på lagårsbotten (övervåningen på lagårn), utan det var famla i mörkret efter hö som gällde. Ofta inträffade detta efter att jag tittat på Arkiv X. :angel:

Detta har fört med sig att jag är allt annat än mörkrädd (för ingenting händer ju) och att jag har extremt bra mörkerseende. Tränade ju upp det redan som liten när jag red ut året om (har ju inte ens ridbana, men då hade jag inte ens en lägda med staket som jag har nu). Däremot är jag bekväm numera, så jag brukar ändå ha pannlampa ibland. :cool:

Jag försöker se framför mig hur jag övertalar Ariel att vara på samma ställe varje dag. Jag som har dåligt samvete för att jag tänkte att vi skulle hoppa 2 gånger/vecka året ut. ;)
Jag märker också hur C går långsammare och långsammare till ridhuset nu när det blivit att vi är där ganska mkt. Jag skrittar alltid fram och av ute på vår upplysta slinga (om det inte regnar eller blåser storm) men han är inte assugen på att ridas runt runt, fast jag försöker variera lite med bommar och tömkörining.

Jag märker också hur C går långsammare och långsammare till ridhuset nu när det blivit att vi är där ganska mkt. Jag skrittar alltid fram och av ute på vår upplysta slinga (om det inte regnar eller blåser storm) men han är inte assugen på att ridas runt runt, fast jag försöker variera lite med bommar och tömkörining.

Ariel tvekade lite igår när vi gick in på lägdan. Hon var pigg under uppvärmningen, men sedan var det som hon sade "men seriöst? skall vi hoppa samma övning IGEN?" :eek:

Bäst hon vänjer sig, hindren är fastfrusna. :crazy:

Har haft koll av sadlarna idag. Dressyrsadeln var klockren, tackolov då jag är så himla kär i den :)
Hoppsadeln var lite trång ungefär en handsbredd in under framvalvet. Den är inte så att den är skadlig för den trycker inte på ligament osv, men inte helt optimal då den inte helt släpper upp ryggen så att säga. Eftersom jag bara rider i den max 2 dagar i veckan så är det ingen fara, men om jag red i den dagligen skulle det inte fungera då den gör min häst mindre ridbar.
Mest troligt därför jag kanske känt att min häst gärna blir lite lång och framtung i den. Idag gick hon dock hyfsat bra i den, men det kan ju bero på att jag red fram henne ordentligt i dressyrsadeln först så hon hade lossnat.

Provade sedan ett gäng hoppsadlar, eftersom jag inte varit helt nöjd med min. Riktigt roligt att märka skillnaden mellan olika sadlar som alla ligger bra på hästen, men som hästen beter sig rätt olika i. Framförallt var de rätt avslöjande i galoppen, vissa galopperade hon stort och luftigt i och andra inte knappt alls. Det intressanta var att hon gick sämre med många dyra sadlar än vad hon gör i den jag redan har...
En Prestige Passion var bäst av alla, hon galopperade riktigt bra, hoppade med bra rygg och tom jag tyckte att det var en trevlig sadel att rida i. Dock 22k vilket är lite mer än jag tänk lägga på en sadel jag rider i två dagar i veckan. Iofs blir det väl lite oftare med en hoppsadel jag trivs i men det är ju ändå betydligt mindre än dressyrsadeln.

Blev inget sadelköp ändå eftersom jag vill vänta tills min nya häst kommit och jag ser vad den passar i. Har jag riktig tur kan man hitta nåt som funkar på båda. Men eftersom hoppsadeln fungerar så känns det inte motiverat att köpa en så dyr ny sadel till bara en av hästarna. Om det däremot skulle vara så att dressyrsadeln passar på båda och den här hoppsadeln skulle funka på nya hästen då är det ju helt plötsligt "billigt" :o

Jag tror det inte alls är ett problem att hästar jobbas "på samma ställen" många dagar i veckan om man lägger upp det vettigt faktiskt . Jag ser inget jätteproblem ang @Jfrelins ridning i sak , den är inte unik. Jag rider också inomhus vintertid på vardagarna till 95% pga arbetstider, men upplever inte att hästarna på ngt sätt blir avogt inställda mot den träningen . Däremot kräver det ju av ryttaren att ha ett upplägg och variera och aldrig sitta och mala , men det är ju viktigt alltid i alla lägen att man just har ett upplägg och aldrig maler. Jag hade blivit oerhört bekymrad om ngn häst visar ngn avog inställning till arbete i samma miljö några dagar på raken.

Senast ändrad:
Ang att nästan bara rida i ridhus så tror jag inte att det i sig är skadligt för hästarna. Tex får väl Spanska ridskolans hästar aldrig göra nåt annat, eller ens gå i hage. De håller ju bevisligen till hög ålder.
Jag tror snarare det handlar om variation i träningen och Bra ridning så att hästarna inte sliter runt i obalans.

Men samtidigt är ju miljöträning bra. Det är ju svårt att träna olika miljöer och händelser som man utsätts för ute, om man bara rider inne. Och sen tänker jag att iaf Jag hade haft problem med motivationen. Iaf om träningsmöjligheterna är så dåliga som de är här, vad ska jag liksom göra 5 dagar i veckan inne? Snarare skulle väl det i sig få min häst omotiverad. Bortsett då från att hon måste få komma ut för att vara roliga att rida ute. Och konditionsträningen då, som jag inte kan tycka man får till lika bra inne som ute även om vissa påstår annat.

@stjarnfrugt motivationen faller ju på ryttaren som jag var inne på i svaret . Kan man inte lägga upp det vettigt och rida motiverat så funkar det givetvis inte .
"Miljö träning" osv kan man ju lika bra erbjuda på helgen , det måste inte vara en må-fre . Fast miljöträning upplever jag inte är en variabel alls i sammanhanget - att man vill rida ut och gör det handlar primärt om att erbjuda annan träning/avkoppling/stimulans för hästen

Att de bör ridas ute är det ju ingen som debatterar emot - iallafall inte jag .... Däremot behöver det ju inte bli ett problem att de pga arbetstider eller ffa hur folk satsar , inte rids ute på vardagar den mörkaste tiden på året .

@mackan Det var bara en reflektion allmänt. Rider man ut på helger får man ju miljöombytet där, hästen bryr sig nog inte om vilken dag det är ;) Men det finns de som faktiskt aldrig rider ut, bla diverse tanter och livrädda ungar där jag bodde förut. Inte konstigt då tex att deras hästar inte tål en blomkruka på tävling, eller högtalare. Exempelvis. Men så länge man bara rider hemma märks ju inte sånt för då är ju hästen trygg i sin miljö som den ä varje dag. Typ ridskolehäst.

@stjarnfrugt jag vet att det finns ett fåtal ryttare som aldrig rider ut . Jag har dock varit förskonad från att se det så mycket trots att jag bor i Sveriges tredje mest hästtäta län . De jag har interaktion med /känner osv så gör alla det bästa för att rida ut regelbundet . Känner typ 5 pers av alla hundra som inte vågar rida ut och det kan man ju tycka vad man vill om men då har dessa skaffat medryttare som rider ut hästarna just för att de inser att det är viktigt .

Jag känner nog ingen som tävlar som har hästar som är så dåligt miljö trygga att det är ett problem på tävling av anledningen att de inte skulle vara tränade utanför det egna ridhuset ....

Ridskolehästarna i detta län fungerar fö utmärkt på tävling när de tas ut även om det kan gå halvårsvis emellan och högst sporadiskt . De är trygga pga att de utsätts för mycket variation dagligen - inte alls pga att de aldrig lämnar hemmaplan och att hemmaplan är en bubbla utan förändring .

Senast ändrad:
Jag skulle aldrig rida ut på kvällen i mörkret, är alldeles för rädd. Nu har jag turen att jag nästan alltid är i stallet på FM, så att rida ut när de är ljust är inget problem för oss. När jag förut jobbade vanligt 9-17 jobb blev de ju bara helger och vissa helger kanske de inte blev något pga väder eller träningar. Tycker faktiskt inte att de blev någon skillnad på hästen. Kändes mera som man själv tröttnade på att rida i ridhuset 6 dagar i veckan i perioder.

Vi fortsätter att ta de lite halvlugnt. Hon känns mkt bättre men eftersom jag inte vågar ställa av henne helt så kör vi på halvfart och ser de som lite vila. Har ridit mkt ute men valde tömkörning inne i dag pga trist väder. När jag skulle sätta om tömmarna efter att hon travat och galopperat lite så står hon och bukandas.:meh: Så de va bara att gå in i stallet igen. Ingen temp och hon åt glatt och verkade helt normal, så hon fick gå ut i hagen efter en stund. Skämtade om att hon blev så upphetsad för de kom in en hingst i ridhuset, så hon började andas med hela kroppen.:angel: Håller tummen för att de inte är något....

Precis som @mackan säger så är det ju upp till ryttaren att variera ridningen och motivera hästen. Divan reds inte ut överhuvudtaget tills hon var 4 då jag var för rädd. Hon har ju artat sig ganska bra ändå :p
Tror det största felet många gör är att de sitter och gnatar när de rider inne. Gör Divan en/två bra öppnor så får hon skritta ett halvt varv eller trava lite i låg form så hon känner att hon varit duktig. Vissa dagar blir passen väldigt korta, typ 35 min om allt känns kanon. Ibland längre om man känner att det behövs eller hästen verkligen är med en och man vill göra lite svårare grejer. På vintern vilar hon ofta 2 ggr i veckan också.
vår/sommar/höst rider jag på utebanorna när jag har lust.

Just konditionsträning skiter jag fullständigt i. Hon får tillräckligt bra kondition av den ridningen jag gör i ridhuset. Hon ska inte gå EM i fälttävlan liksom.

Jag vill bara förtydliga att jag inte ser något FEL med att bara rida i ridhus. Jag har bara svårt att se mig själv och Ariel i den situationen. Just för att hon speglar mitt humör helt och hållet och JAG har dålig fantasi när det kommer till ridbanan/ridhuset. Jag håller fortfarande på att lära mig vad man egentligen kan göra på en ridbana. ;)

Sedan tycker jag @Jfrelin har en poäng i att vi har olika mål med vår ridning. Jag skulle tex inte kunna rida enbart i ridhus, eftersom jag vill rida 5 mil distansritt i sommar. Skulle jag däremot bara tävla dressyr, så skulle jag fortfarande rida ute lika mycket, men jag skulle rida mer med dressyrtänk i alla pass och inte bry mig om konditionen. :)

"Det man tränar på blir man bra på".

@Habina Men exakt! Man har ju olika mål. Jag vill rida MSV A nästa år, kommer nog inte hända men man måste sikta högt :)
Vill jag rida det MÅSTE jag träna mycket, hästen måste ridas i korrekt form och avslappnad 80% av passen. Jag kan inte få till det ute på skogsvägar så det går inte att rida ut 3 ggr i veckan och tro att jag kommer nå mitt mål.

Idag såg jag en ung tjej i ridhuset som galopperade runt runt på volten i 20 varv...... Vad ger det hästen? Vad lär den sig? Tror många hamnar där tyvärr. De vet liksom inte vad man ska göra och då rider men bara runt runt.

Jag vill träna på så mycket att dagarna inte räcker till :p Får inte nog med idéer. Tyvärr trampade hon sig i tisdags när en häst kom lös på gården och de härjade i hagarna så hon är lite öm så kan inte rida. Hoppas på okej på lördag, då jag ska rida ut förövrigt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka