07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fundering..Någon som ger ledtillskott till sin häst?
Vilket i så fall? Min 06:a är lite knäppig och har div. utredda krigsskador bl.a pålagring si-led:(..
Googlade och enl. någon studie hade inte tex glukosamin så stor effekt.
Hyalonsyra? Eller någon som har tankar kring detta?

Vi ger hyaluron till vår gamla häst (25 år) jag tycker att det hjälper henne lite iaf. Glokosamin tycker jag inte gav någon effekt alls. Just ger vi trikems hyaluron har tidigare gett conquer. Med tanke på prisskillnaden så fungerade trikem minst lika bra som så den har vi fortsatt med.

Vilket i så fall? Min 06:a är lite knäppig och har div. utredda krigsskador bl.a pålagring si-led:(..

Har testat lite olika ledtillskott genom åren, iom att jag haft två hästar med pålagringar i led, samt rider mycket hoppning och fälttävlan i perioder..

Just nu kör jag grönläppad musling till 07-an i förebyggande syfte, då det enligt studier ska ha bra effekt.
Ger även nypon, som jag tycker är mycket prisvärd om man köper i lite större volym.
Annars har jag varit nögd med vissa (dyra) tillskott som innehåller collagen II till 02-an som har pålagringar i carpus, märkte genast skillnad om jag glömde ge det eller om burken var slut.

Vad man ska ge beror ju lite på vad man vill uppnå, om det är inflammation i leden behöver man något som dämpar denna, är det för lite eller för dålig ledvätska måste man ge ett tillskott som främjar ledvätskan, osv.

Ha, ha @Habina ..då är jag inte ensam om skitdag d lux , sköönt;)..

@Amanda_F ..Vi har nog haft en ganska tydlig diskussion om vad som ska gälla med tjejerna. Det är väl bara att äldsta dottern liksom har lite svårt att acceptera att hon inte hinner med och att det är dags att backa undan, skogsrida 06:an, få någon enstaka träning etc..Hon fantiserar iväg om deb. ft och hopplag mm men liksom, nää, nu är det lillasyster främst OCH mamma..
Hon fyller 18 i vår och speciellt vuxen är man inte då men hon är inte bäst på att vara realistisk heller..
I att hjälpa till med matlagning och viss stallskötsel tycker jag det fungerar ganska ok utom att städa..
Yngsta blir 16 och känner att hon liksom vill få vara den som får uppmärksamhet och träning mm i första hand.
Sedan är det ju roligt att vi delar intresse även om det såklart är tröttsamt när jag ibland får puscha på med vardagsmotioneringen av hästen osv..
t.
Fast ärligt talat är man helt klart vuxen att inse att man måste jobba lite för det när man snart är 18. Det hade inte funnits på kartan att mina föräldrar stöttat mitt hästintresse i den åldern (eller att mamma stått undan med sin häst) om jag inte gjorde vardagsjobbet. Mitt sista ponnyår åkte jag tom ensam iväg och tävlade och tränade. Jag hade inget superbrinnande intresse kanske men ville ändå ha kvar ponnyn tiden ut och då fanns det ju inget annat val än att ta hand om den.

Precis som det aldrig skulle funnits på kartan att min mamma lät mig komma hem och ta över tränande och tävlande av vår gemensamma häst när jag hade varit ute och rest ett halvår utan blev degraderad till skogsturer.

Nä stå på dig tycker jag.

Jag ger Hygain Hyaglyde nu IOM att jag fått av pojkvännen som ville att jag skulle vara försökskanin.
Jag har ju inga akuta problem i hästen. Men han har en skelett-defekt i ena bakknäet och har nu stått länge. Så vi kör en kur i igångsättningen för att det inte ska bli ngt.

Hygain är ju dyrare än tex finish line. Men det är mer koncentrerat och behövs mindre dos. Så jag har för mig att det blir samma pris per dag eller mindre.

Jag har massa papper här om Hygains Hyaglyde och de studier som gjorts.
Har dock inte hunnit läsa på än..

Det smakar himla gott kan jag intyga. :p

Jag ger Hygain Hyaglyde nu IOM att jag fått av pojkvännen som ville att jag skulle vara försökskanin.
Jag har ju inga akuta problem i hästen. Men han har en skelett-defekt i ena bakknäet och har nu stått länge. Så vi kör en kur i igångsättningen för att det inte ska bli ngt.

Hygain är ju dyrare än tex finish line. Men det är mer koncentrerat och behövs mindre dos. Så jag har för mig att det blir samma pris per dag eller mindre.

Jag har massa papper här om Hygains Hyaglyde och de studier som gjorts.
Har dock inte hunnit läsa på än..

Det smakar himla gott kan jag intyga. :p

Kan tillägga att det inte är karens på Hygains Hyaglyde. Det är det på en hel del andra liknande preparat. Tror det är det på Finish Line tex.

Det blev ju inte lättare att välja nu trots alla braiga tips :)! Tackar så hjärtligt!
Har ju inget akut problem utan mer för underhåll. Lutar åt att testa Hyalon först! Kan jag köpa till bra pris på varuhuset med gula kassar..

@Shudde Det har du rätt i..Ska stå på mig:D.
Bara viktigt att min yngsta får kliva fram..Hon har dessutom en ganska bra horsemanship.

Kan tillägga att vi gav conquer som är en spruta med gel och den gav effekt på henne men inget fantastiskt resultat (vilket man iofs nog inte kan få av något preparat när hästen har en cysta i knät).

Nu brukar vi också köpa på det stora varuhuset. Mycket billigare där :)
Men man märker tydligt på tanten när Hyaluronet är slut, då blir hon lite knackigare.

Här har vi haft + -14 i en halv vecka och snö ngn decimeter under de dagarna kom . Nu är det lite mildare -7 och snöar satan och ska göra hela helgen .
Det blir kallt i stallen och kallt att rida , även i ridhuset . Men jag tycker det är lite mysigt ändå när det är fluffsnö och inget slask . Våra hagar hann frysa till innan så de är släta och fina ingen is och inget knöggel och nu snö ovanpå :)

Har tränat för tränaren som vanligt i veckan trots kallgrader och övriga i stallet håller även de igång som vanligt . Haft tappra externa ryttare som också kommit till träningarna i kylan som vanligt utifrån träningsschemat trots att de måstat transportera sig dit i mörkret och dåliga körförhållanden - beundransvärt ...
I morgon ser jag fram emot att rida ut i fluffsnö :) blir mycket trim och ridhus för mig i veckorna denna mörka period på året , så det ska bli härligt :) har trevligt sällskap som är lika sugna utifrån vädret :)

Red ut i skogen i -15 och mörker i eftermiddag, perfekt underlag på vägen dit och sen preppad skogsslinga perfekt för galopp. Både jag och ponny höll värmen uppe och jag är såååå glad att snön äntligen kom! Imorgon hinner vi förhoppningsvis prova nya superkameran i snön:)

Här har det också drällt ner snö konstant i över dygnet nu. :love: så det blir en skogstur idag med mycket galopp samt ett tappert bajsletningsförsök i lösdriften. :D
Dessvärre är jag lite halvförkyld så någon längdåkning vågar jag mig inte på för att inte riskera flera veckors träningsuppehåll. :( Är ju säkert från urminnestider som det fanns så mycket bra och fina spår alldeles runt husknuten som det gör nu.

Idag skulle vi fota hästarna i härligt vinterväder! Hade ute en fotograf som skulle ta fina bilder var det tänkt.
Men väldigt tjuriga, dräktiga Nova tyckte det var alldeles onödigt!:mad:
Det gick inte att få henne att ställa sig ordentligt på en enda bild.:rage: Vare sig vi höll henne i grimma eller om hon var lös i hagen. Vääääldigt många bilder med öronen slickade bakåt!
Blev i alla fall några bra på andra hästen så var ju inte helt i onödan i alla fall!:)

Idag skulle vi fota hästarna i härligt vinterväder! Hade ute en fotograf som skulle ta fina bilder var det tänkt.
Men väldigt tjuriga, dräktiga Nova tyckte det var alldeles onödigt!:mad:
Det gick inte att få henne att ställa sig ordentligt på en enda bild.:rage: Vare sig vi höll henne i grimma eller om hon var lös i hagen. Vääääldigt många bilder med öronen slickade bakåt!
Blev i alla fall några bra på andra hästen så var ju inte helt i onödan i alla fall!:)

Så typiskt hästar! :laugh:

Kl
Är det bara här det inte snöar!? Vi har kallt men har bara fått knappt en dm snö... Det blev pangkallt över natten, från typ nollgradigt till 20 minus på ett dygn. Så tro på fan att vattnet ut till stallet frös. :banghead: Hade inte en tanke på att det skulle göra det. Värmekabel från huset in i sadelkammaren där det ju är varmt, men det måste ha frusit nånstans i backen. Skitkul. :wtf: Så har fått bära hinkar inifrån några dagar. På måndag får vi ringa hit nån firma och fixa det för nu är jag less.

Jag fick stilla hästnerven lite idag! Vår nyaste stallkompis tömkörde sin häst och hon har inte tömkört så mycket tidigare så hon bad om hjälp. Jag kunde inte låta bli att stå och tipsa och instruera och efter ett tag fick jag prova. Ååååh de va så kuuul! :D Pålle är en kallblodstravare som är otroligt känslig både i munnen och för kroppsspråket. Väldigt lätt att påverka, nästan lite för känslig. :p Väldigt kul att få prova på en helt ny häst! Han är väldigt omusklad och grön i tömkörning så fokus var bara att hitta voltspåret och en lång låg form. Jättekul! Skitfin häst! :) Han var lite typisk i att gå på ovalt spår med bogen in i början men fattade ändå snabbt och slappnade av och började frusta ordentligt på slutet. :) Roligt att se förvandlingen! Åh vad jag tycker det är roligt med det här första jobbet! :D

Queenie går bara och skrotar. Har blivit lite inne i sin egen lilla värld och har plötsligt slutat sura och vara drake. Hon är verkligen i sin egen bubbla. :p Skönt att hon har sån otrolig päls nu när det blev så kallt. Hon klarar sig utmärkt utan kläder min lilla mammut!

DSC_0416_zpszql2ptql.jpg

Jag älskar att vintern är här på riktigt nu. :love: Med bra kläder har jag kunna rida vettigt även fast de varit runt 20 minus vissa dagar. Skrittdagen tog jag dock promenad på sidan bredvid för att hålla värmen. Hästen har känts riktigt fin dessutom. Trodde att hon skulle bli pigg och tokig eftersom hon är nyklippt (pälsen har inte växt ut även fast de va ett par veckor sen) och sen kylan på de.
I går hamnade hon dock lite på minus då hon valde att hoppa ur hagen. :rage: I stora sommarhagen som gränsar till hennes hage reds ett sto med föl på sidan bredvid. Elle blev väl sugen på ett föl, och fölungen som hittills bara gått med sin mamma tyckte de va toppen med en ny buskompis och lämnade snabbt sin mamma och skenade runt tillsammans med Elle. Till slut fick jag tag i Elle och fick sen laga staket.
image.jpg1_zpsywiyjbas.jpg

Jag har tränat idag. Jätteroligt även fast Divan inte går lika bra som för några veckor sen. Hon är verkligen ingen vinterhäst :p
Idag jobbade vi mycket skänkelvikningar, vår akilleshäl, samt galopp. Imorgon tror jag att jag ska få be om att rida lite skolor och annat jobb i trav.

Orkar inte klippa ihop filmerna :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka