07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också tränat idag. Eller typ, C är ju int helt igång ännu så vi red ett kort pass men en duktig kompis som tränade oss. Hade provsadeln på, och han gick som en liten klocka. Vi red över fem bommar i trav och sen tre i galopp..

Men han är lika lat som han är lydig. Det blir en balansgång hela tiden. Tar den minsta förhållning som avsaktning så om han hetsar upp sig mot bommarna eller stressar får jag blixtsnabbt börja tänka passage-takt med kroppen i stället för att ta i tygeln.

Det som gjorde mig gladast för utom att han gick bra och jag inte får ont av sadeln är att jag faktiskt kunde lägga honom hyfsat rätt i galoppen, det hade jag inte väntat mig!

Idag skulle vi fota hästarna i härligt vinterväder! Hade ute en fotograf som skulle ta fina bilder var det tänkt.
Men väldigt tjuriga, dräktiga Nova tyckte det var alldeles onödigt!:mad:
Det gick inte att få henne att ställa sig ordentligt på en enda bild.:rage: Vare sig vi höll henne i grimma eller om hon var lös i hagen. Vääääldigt många bilder med öronen slickade bakåt!
Blev i alla fall några bra på andra hästen så var ju inte helt i onödan i alla fall!:)
Jag hade tänkt att ta bilder på Caspian när jag köpte honom för att ha något att jämföra med. Han såg för anskrämlig ut på alla bilder. Så det blev inget sånt. Krävdes en sadel för att han skulle se ut som en hel häst... Men vi tog mkt selfies i början så han lärde sig att posera på dem, väldigt bra :angel:

Ingen träning idag. Divan halkade på rampen när vi skulle lasta och fick ett jack i knät så nu är hon i hagen med plåster. Så himla roligt med vintern. Verkligen.

Har fått en del bilder på Nova från fotograferingen! Hennes kompis fick visa upp sig på ett också!:)
DSC_9906.jpg
DSC_9900.jpg
DSC_9820.jpg
DSC_9825.jpg
DSC_9889.jpg

Kunde inte låta bli att visa upp stallets lilla busiga murmeldjur också!:D

Senast ändrad:
En fundering..Någon som ger ledtillskott till sin häst?
Vilket i så fall? Min 06:a är lite knäppig och har div. utredda krigsskador bl.a pålagring si-led:(..
Googlade och enl. någon studie hade inte tex glukosamin så stor effekt.
Hyalonsyra? Eller någon som har tankar kring detta?
Gav min gammelman (blev 31 år) Flexijoint och Nyponskal året runt.

Ingen träning idag. Divan halkade på rampen när vi skulle lasta och fick ett jack i knät så nu är hon i hagen med plåster. Så himla roligt med vintern. Verkligen.

Vilken jäkla otur. Hoppas de inte är allvarligt. Har du brodd när du åker?

Jag ska iväg på träning på fredag. Dock så har trailern stått med bromsen i nu när de va 20 minusgrader, så får väl se om jag lyckats förstöra bromsarna igen. :arghh:

Vilken jäkla otur. Hoppas de inte är allvarligt. Har du brodd när du åker?

Jag ska iväg på träning på fredag. Dock så har trailern stått med bromsen i nu när de va 20 minusgrader, så får väl se om jag lyckats förstöra bromsarna igen. :arghh:
Har brodd och lastbilen har väldigt brant ramp men det gick utmärkt igår. Tror hon fick en stylta och halkade.
Hon travade självmant i hagen så döende är hon inte iallafall :p
Imorgon ska det ju bli plus kan du inte köra den runt gården då?

Har brodd och lastbilen har väldigt brant ramp men det gick utmärkt igår. Tror hon fick en stylta och halkade.
Hon travade självmant i hagen så döende är hon inte iallafall :p
Imorgon ska det ju bli plus kan du inte köra den runt gården då?
Jo jag får testa om den kommer loss. Hoppas hoppas!
Min häst har inte snösulor ännu. Hittills har de gått bra eftersom de varit så kallt. Men i morgon ska de vara runt nollan. På torsdag är de dax för nya skor och då åker snösulorna på.
Någon som testat Back on Tracks bogskydd? Min häst har klarat sig bra men ser en tendens till skav nu när hon är rakad. Gillar deras andra produkter så beställde ett på nätet i dag.

Fy vad segt @Jfrelin :( styltorna var fruktansvärda idag. Kratsade hovarna innan jag tog in C, på de 50-60 m han har in lyckades han ändå få nya. Fick livstecken från hovslagaren idag så jag hoppas att han kan komma och rädda oss från styltor i veckan.

Idag hade vi vårt bästa tömkörningspass, nu känner jag mig redo för att hab AE:s ögon på oss i mars. Jag behöver få hjälp att förfina ställning och sidvärts :)

@Charlotte1975 Jag har bogskyddet och måste säga att jag är sådär nöjd. Stora i storlekarna och min fick ett stort skav på manken det första när jag började använda det. Så knappt värt pengarna tyvärr:down:

@Charlotte1975 På min hade det definitivt varit bättre med en storlek mindre än han brukar.
Han fick skav direkt tyvärr så jag paddade upp ett tag men det blev en jätteful fyrkant på manken som blev vit nu. Så typiskt!

Här har det blivit varmt idag, bara -5 istället för de senaste dagarnas -20. Det har snöat och blåst men jag har lovat mig själv (eller ja, Barbie egentligen) att vi ska rida ut så mycket som möjligt nu när underlaget är bra. Och ikväll var det helt perfekt! Ett lagom lager nysnö och plogat undertill. Så jag och Barb har varit ute och travat och galoppat i snön. Hon känns riktigt fin nu. Konstigt egentligen för hon känns inte så fin när jag känner igenom musklerna, knutor och spänningar lite här och var... På onsdag kommer en massör som har väldigt gott rykte och går igenom henne. Känns sådär att det kommer att bli kallt igen och vi har inget varmt ställe att stå på.

Meh! Fick äntligen svar från transportören som sagt att hon skulle åka nästa gång i slutet på (gångna) veckan. Nu planerar hon att hämta min häst om 2 veckor! :eek:
Jag klättrar på väggarna här, fattar inte hur jag ska stå ut i två veckor till. (Eller hur nån annan ska stå ut med mig för den delen... :angel::crazy:)

Red ut på Chatsi idag. Varit skitväder med först fruset utan snö, sen fruset med liiite snö. Sen tö och styltor och idag mer tö, men så blött att det inte styltade så mycket. Hästen har inga snösulor i år. Hovslagaren hade sagt att det bästa mot styltor är såpa i hoven. Låter som en typisk kommentar från en hovslagare som inte rider själv. :banghead:
Redan i morgon kväll ska det frysa till rejält igen, men då finns det ju ingen snö kvar.

Chatsi var iaf pigg och glad! Så skönt att rida ut bara hon och jag i dagsljuset. :heart

Här har det blivit varmt idag, bara -5 istället för de senaste dagarnas -20. Det har snöat och blåst men jag har lovat mig själv (eller ja, Barbie egentligen) att vi ska rida ut så mycket som möjligt nu när underlaget är bra. Och ikväll var det helt perfekt! Ett lagom lager nysnö och plogat undertill. Så jag och Barb har varit ute och travat och galoppat i snön. Hon känns riktigt fin nu. Konstigt egentligen för hon känns inte så fin när jag känner igenom musklerna, knutor och spänningar lite här och var... På onsdag kommer en massör som har väldigt gott rykte och går igenom henne. Känns sådär att det kommer att bli kallt igen och vi har inget varmt ställe att stå på.

Å vad jag blir avis! Jag vill också rida... Men jag tänkte skritta barbacka till "ridbanan" på onsdag och släppa lös Ariel en stund, det finns rätt mycket bus i henne nu och så hoppas jag att foten är ok för ridning till helgen. Snart tre veckor sedan min julritt...

@Marvin, det låter som min hovslagare:crazy:.
Har heller inga snösulor och hoppas kunna fjäska som bara den så det är ok att sätta på dem. Skulle ev. vilja ha fyrbrodd..

Red ut i lördags med dottern på 06-an. Det var skitläskigt och jag var helt övertygad om att Bellona skulle fläka sig. Mjuk puder snö med blankis under. Skönt när vi väl kom in på ännu mindre skogsväg.
Blir jätte hattigt just nu med ridningen men försöker hålla igång..

Vill ha min sadel snart. Betalades mm innan jul så..morr:devil:

Jag rider nästan inget hemma nu, marken är frusen, och vi har fortfarande ingen snö.:(
Dessutom har det varit så mycket vind att hästarna blir lite tokiga, inte bästa läget för att skritta ut själv i mörkret.... Skodde i lördags och nu blev det brodd på alla fyra, men vi skippade snösulorna.

Igår red jag dock en sväng barbacka. Tänkte rida på sommarbetet, där är ganska fina backar att klättra i, men någon hade stängd en av grindarna vi måste igenom och jag orkade inte hoppa av iom att det tog drygt 15 minutt att kliva upp utan sadel. (Skrullan är inte världsbäst på att stå stilla...) :p

Det ska tydligen vara kallt ett bra tag till, så jag kommer nog få börja att hyra in mig i ridhus lite oftare om vi ska hålla igång. Enligt yr så kan det komma mellan 3 och 5 cm snö imorgon, det vore ju trevligt, men knappast tillräckligt för att kunna trava eller galoppera på...

Såhär mycket snö fick vi i mellandagarna: (nu har det kommit nästan dubbelt så mycket!)
10245490_558391654312590_1807811977673657444_n.jpg

Här är det väderomslag till slask:mad:. Jag red i ridhuset igår på mycket olydig häst. Jag vet inte om det är något slags återtest, eftersom jag misstänker att min duktiga medryttare skapar mer respekt hos min häst än jag. Hon skulle inte lyssna på mig utan skulle gå efter de andra hästarna och hota dem:meh:. I ett visst hörn skulle hon springa och när hon inte fick springa ville hon bocka. Usch. Jag röt åt henne och då skärper hon sig och sen är det ju att rida så att hon kommer i någon slags ram, men det är verkligen inte kul. När man inte vet om det beror på smärta. Hon är ju under rehab nu och känns lite bättre, men inte helt samma häst som jag hade innan. Vi har i alla fall börjat trava, på långsidorna.

Ett annat problem som dykt upp nu, vårt stall blir tomt inom det snaraste. Alla flyttar! Jag förstår anledningen:( men jag orkar inte flytta en gång till. Blir tokig av att det ska vara så svårt att hitta en vettig stallplats! Jag är inte i läget i livet nu där jag kan köpa egen gård, om nu inte ett under inträffar och något här i närheten blir till salu, till ett överkomligt pris.:arghh:

I kväll rymde Chatsi och hennes kompis och sprang till skogs!
Min väninna kom precis hem och körde in på gårdsplanen när Chatsi kom galopperande! Sen försvann bägge hästarna upp på 80-vägen, galopperade vidare längs den. Hennes sambo kom också precis hem och fick syn på 2 hästar på vägen och följde efter.
De hoppade ut i skogen längre bort och försvann. Sån jävla tur att det inte kom nån trafik, folk kör vanvettigt fort på den sträckan!

De hittade dem ca 20 minuter senare, då bägge hästarna satt fast i ett kärr, Chatsi satt fast med hela bakdelen nersjunken. När jag kom dit (tar 35 min att köra) kom de precis hem med hästarna efter att ha fått loss dem. Chatsi varm i bägge bakbenen och stod och lyfte upp dem omväxlande, och ville inte att man rörde dem. Men inga sår eller stora svullnader.
Kompisen, som brukar gå sönder bara man blåser på honom verkade inte öm eller varm nånstans.

Herregud, dessa djur, man blir gråhårig!! :eek:

I kväll rymde Chatsi och hennes kompis och sprang till skogs!
Min väninna kom precis hem och körde in på gårdsplanen när Chatsi kom galopperande! Sen försvann bägge hästarna upp på 80-vägen, galopperade vidare längs den. Hennes sambo kom också precis hem och fick syn på 2 hästar på vägen och följde efter.
De hoppade ut i skogen längre bort och försvann. Sån jävla tur att det inte kom nån trafik, folk kör vanvettigt fort på den sträckan!

De hittade dem ca 20 minuter senare, då bägge hästarna satt fast i ett kärr, Chatsi satt fast med hela bakdelen nersjunken. När jag kom dit (tar 35 min att köra) kom de precis hem med hästarna efter att ha fått loss dem. Chatsi varm i bägge bakbenen och stod och lyfte upp dem omväxlande, och ville inte att man rörde dem. Men inga sår eller stora svullnader.
Kompisen, som brukar gå sönder bara man blåser på honom verkade inte öm eller varm nånstans.

Herregud, dessa djur, man blir gråhårig!! :eek:
Men vad fruktansvärt! Vilken ångest. Hoppas att hon kryar på sig snabbt och inte gör om det! Jag vet inte hur jag skulle hantera det alls om C gjorde något sånt..,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka