07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barbie ääääälskar att stå med sin spikmatta! Är riktigt häftigt att se hur mycket honnjuter av den:). Hon har gått två pass i ridhuset senaste dagarna och känns rätt fin. Hoppade små cavalettisar idag igen och fick en riktigt fin galopp i henne. Just den galoppen jag behöver till byten och provade ett som blev rent, yey! Gör väldigt lite byten nu, men passar på när det känns som läge sas.
12512691_10207207794105080_428026516960547946_n.jpg

Indra är på väg igång igen efter vila, sår och blåmärken.
12522928_10207214486512386_3976996381530437621_n.jpg

Härlig uteritt i kyla och snö här också. Passar på att rida en kanonfin timmerväg som vid barmark har lite för grov sten som underlag men blir en flera kilometer lång väg att bara rulla på i galopp och trav när det kommit tillräckligt med snö som nu. :D

I övrigt får jag nog acceptera varannandagsridning nu fram till vasan, måste satsa på min egen skidträning. Hinna både 1-2h skidåkning tre ggr i veckan och rida 5-6dgr funkar inte ihop med heltidsjobb. Tror inte det påverkar negativt något särskilt ändå bara vi rider vettiga pass de som blir. Känns konstigt bara att rida så lite. :)

Mitt djur skötte sig som en riktig stjärna på hoppträningen idag. Lastade sig själv, precis som vanligt, fast det gått mer än 4 månader sedan vi åkte nånstans. Några minuter senare fick vi lasta ur igen då bilen inte tog sig uppför backen från gården... Fick backat den rätt, lastade igen och sen tog vi en bakväg ut istället.

Mjuk och fin i traven och faktiskt ihop och väldigt trevlig i galoppen. Kunde korta och länga utan att hon föll isär. Kompisen som har henne sa att hon aldrig sett henne galoppera så.

I hoppningen blev det tydligt att det var ett tag sen jag hoppade, men Chatsi är klok och gör sitt jobb och jag får samla ihop mig. Tog flera försök till en skarp sväng att komma ihåg att använda ytterskänkeln. :banghead: När jag väl gjorde det så stoppade hon in bogen så fint. Lätt att reglera mot hinder, både att rida framåt, men även att hon tog små förhållningar jättebra, satte sig lite, utan att gå emot handen eller falla isär. :heart
Jätteroligt!

Sen hoppade vi en gymnastikserie, och andra gången jag red in i den fick jag en flashback från när jag gick omkull med Troll i en liknande serie. :crazy: Men det var försent att stanna och Chatsi tog sig förstås sansat igenom den utan att stå på huvudet. Är nog väldigt nyttigt att hoppa henne lite innan min nya kommer.

Hämtade hem transporten igår. Mycket nöjd. Det är lite kosmetiska grejer men annars super. Gick hur bra som helst bakom bilen från Köping och hem.

Idag kollade jag om Divan var fräsch efter förra helgens rampavramling och hon är fräsch nu så ska pröva att rida imorgon. Såren har läkt hyfsat men hon har varit svullen till i fredags.

Jag vill också rida!!! Såhär perfekt underlag har det inte varit på läääääääänge... 80 cm pudersnö på lägdorna och perfekt packad snö på grusvägarna. Jag skulle kunna vara ute i timmar... Så nu längtar jag verkligen tillbaka till sadeln igen!

Igår fick jag dock lite luft iaf när jag tömkörde kompisens häst ute i finvädret. Men åh vad jag vill ut med min! Funderar nästan på att ta en kortare skritt-tur barbacka... Nu får det väl vänta tills nästa helg igen men ja, då... Hon är tjock och jag är ovan så frågan är om det är så smart, men jag viiiill! :angel:

Fått en extra lång "rapport" /hälsning idag från tjejen som köpt 07 . :)
Följer dem på Insta sen redan direkt hon åkte men det är så roligt med extra hälsningar . tjejen är så otroligt glad och nöjd med hästen, och hästen är precis så otroligt vettig och duktig som hon varit hos mig och uppfödaren ! De är igång med både hopp och dressyrträningar och hon rids ut mycket också vilket hon ju är van vid att göras . Fina hästen ! Är roligt att hon inte står mer än ett par timmar bort , uppfödaren hälsade på förra veckan på inbjudan och nästa gång ska jag försöka följa med också !

Vi har haft kallt men fint väder idag. -20 visade mätaren på i morse. Jag hade tyvärr barn med mig till stallet idag så Plutten fick bara springa lös i paddocken för att göra av med den värsta energin. Tyvärr lyckades han springa av sig en sko så det blir till att försöka få tag i hovslagaren i morgon.

@Jfrelin vad skönt med Divan !
Finns ju för och nackdelar med sår i dessa kallgrader . Det finns ingen smuts som infekterar eller mildrader som bakterierna trivs i, men tyvärr gör samma kallgrader det att sår läker ihop sämre .
Kul att nya transporten är hemma ! Hoppas du blir fortsatt nöjd med den:)

@Charlotte1975 Var väldigt försiktig första gången jag a på den. Hon var inte helt övertygad kan jag säga. Hade först inget täcke över, men la på efter en stund. Är 3-4 gången som hon verkligen njutit av att ha den på sig även om hon redan andra gången inte var nåt brydd över den.

@mackan ja man märker verkligen skillnad på hur såren läker nu när det är kallt men som sagt det har varit mindre skit osv så lätt att hålla rent.
Var lite orolig för svullnaden ett tag men i onsdags vände det och började bli bättre.
Nya transporten har ju iallafall ingen ramp så nu hoppas jag vi slipper göra en repris :p även fast det inte var transporten hon ramlade nerför och det aldrig hänt förut.
Eliminera risker så att säga :laugh:

Jag är väldigt nöjd med att jag kan stänga luckan på transporten själv! Den saknar fjäder och är skittung och jag trodde inte att det skulle gå, men det gjorde det. :D

Vem behöver sjukgymnastik? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka